Page 1 of 2
Rustiraudat
Posted: Tue Sep 26, 2006 23:42 pm
by Antti V
Tältä näytti teekkaripurjehtijoiden FE:llä pari päivää sitten:
http://users.tkk.fi/~aviital2/rst/
Kryssittiin Söderskärin majakan luona kun takilasta kuului ilkeänkuuloinen räsähdys. Onneksi huomattiin välittömästi mitä meni rikki ja saatiin purjeet alas ennätysvauhtia. Masto pysyi ylhäällä ja päästiin koneella takaisin Helsinkiin.
Onko sattunut kellekään muulle? Mietittiin josko ois ollut vantit liian kireällä tai muuten poikkeuksellisen kovaa kulutusta. Kerhossa ei valitettavasti ole säilynyt perimätietoa siitä, onko kyseessä alkuperäinen osa vai onko rustirautoja uusittu jossain välissä.
Ja jos joku tietää mistä löytyy uusia rustirautoja niin saa toki kertoa!
Posted: Tue Sep 26, 2006 23:58 pm
by harald
Hyvä ettei sattunut pahemmin.
Yleensä mainitaan että liian löysä riki kuormittaisi enemmän kuin kireä. Dynaamiset
voimat saavat tilaa toimia löysässä rikissä.
Tuossa taitaa kuitenkin olla kyseessä joko virhe rustissa, tai korroosiota. Panu
varmaan kertoo kohta kuitenkin
Mielenkiintoista että on alavantti, se tukisi tuota löysää vantti-teoriaa myös.
Alhaalta otetuissa kuvissa näkee jotain ruskeaa, korroosiota?
Eiköhän Maritimista saa vastaavanlaisia V-kansipultteja?
Posted: Wed Sep 27, 2006 00:10 am
by Petri
Auts...hmm, hätäapunahan tuolloin kannattaisi varmaan virittää joku spinnufalli&fokkafalli-yhdistelmä varvaslistoihin tukemaan mastoa sivusuunnassa ja poistamaan jännitystä rustiraudan jämästä.
Eikös urbaanilegenda kerro, ettei noita voi kiristää käsin "liian kireälle" eli se tuskin ainakaan on ongelmana, itsekin voisi kyllä juuri tuollaista liian löysää vanttia ja siitä seuraavaa pumppausta miettiä syyksi yhdistettynä materiaalien korroosioon. Hangossa Pekka vähän valitteli, että Trip on täysin homeessa sisältä, voisiko olla niin että myös rakenne itsessään olisi kostunut ja tuo olisi sitten sen seurausta?
EDIT: Eikun eihän tuossa ole kait sitten oikeastaan lasikuitu pettänyt, vaan metalliosat?
Posted: Wed Sep 27, 2006 00:12 am
by harald
Voisiko olla että rustiraudan vierestä on kosteutta tihkunut sisään jo aika pitkään,
ja näin aiheuttanut korroosiota. No, Panu varmaan kertoo aivan kohta mistä on
kyse
Falleja ei nyt välttämättä tarvita, kerran alavantista oli kyse. Eikä alavantteja
voi kiristää kovasti, menee masto ihan pöljäksi.
Osmoosilla ei tuossa ole mitään merkitystä. Se on aivan eri asia.
Posted: Wed Sep 27, 2006 00:29 am
by Panu
harald wrote:
Hyvä ettei sattunut pahemmin.
Tervehdys
Yhdyn hartaasti edelliseen käsitykseen.
harald wrote: Yleensä mainitaan että liian löysä riki kuormittaisi enemmän kuin kireä. Dynaamiset voimat saavat tilaa toimia löysässä rikissä.
Näin juuri on, koska löysä riki pääsee pumppaamaan ja "ottamaan vauhtia" ennen kuin vantti taas rajoittaa.
harald wrote: Tuossa taitaa kuitenkin olla kyseessä joko virhe rustissa, tai korroosiota. Panu
varmaan kertoo kohta kuitenkin
Kyllä yli 20 vuotta väsyttävää kuormaa voi aiheuttaa juuri kyseisen kaltaisen väsymismurtuman. Tyypillisesti väsymissärön ydintyminen kestää varsin pitkään. Kyseessä on austeniittinen haponkestäväteräs (AISI 316), jonka kiderakenne sitkeänä materiaalina (kriittinen särökoko on varsin suuri) kestää hyvin väsytystä ennen kuin revähtää. Tyypillisesti tämä ydintyminen näkyy tummana "patinoituneena" alueena kappaleen ulkoreunalla. Lopullinen haurasmurtuma sitten etenee vauhdilla raerajaa pitkin ja jättää hyvinkin tasavärisen pinnan.
harald wrote:Mielenkiintoista että on alavantti, se tukisi tuota löysää vantti-teoriaa myös.
Niin minustakin
harald wrote: Alhaalta otetuissa kuvissa näkee jotain ruskeaa, korroosiota?
Taitaa olla ajan patinaa (veden mukana tuomaa likaa, ruostetta ja hometta yms). On toki mahdollista, että 20 vuotta sitten kun pultti tehtiin on materiaaliin jäänyt epäpuhtauksia, jotka ovat vaikuttaneet haitallisesti väsymislujuuteen. Teoriassa on myös mahdollista että pulttiin valmistuksen yhteydessä taivutettaessa on syntynyt martinsiittisiä muokkausluittuneita alueita, joiden korroosion kesto ei ole enää perusmateriaalin tasolla.
harald wrote: Eiköhän Maritimista saa vastaavanlaisia V-kansipultteja?
Pitäisi olla ihan standardi tavaraa.
Posted: Wed Sep 27, 2006 08:13 am
by KaleviHarkonen
Miten muuten rustiraudat on tuettu rukoon? Tämä kuva:
http://users.tkk.fi/~aviital2/rst/2070_ ... maller.JPG
on ilmeisesti alapuolelta otettu. Kai siinä pitäisi olla muutakin kun aluslevy ja (kerrosrakenteinen) kansi vanttia vastassa?
tervesin Kalevi
Posted: Wed Sep 27, 2006 09:06 am
by harald
Onhan siinä levy, ja siihen 90° oleva vetotanko, joka näkyy päälaipion takaosassa.
Taitaa olla samanlainen laipion etuosassakin.
Posted: Wed Sep 27, 2006 09:13 am
by Panu
harald wrote: Taitaa olla samanlainen laipion etuosassakin.
Tervehdys
Vaan ei ole. Vetotanko (-levy) on vain päälaipion salongin puolella. Vanttien etäisyys kannella on niin lyhyt, että kyllä rasitukset jakautuvat ihan riittävän hyvin päälaipioon yhdellä vetotangolla.
Posted: Wed Sep 27, 2006 09:21 am
by harald
Posted: Wed Sep 27, 2006 09:32 am
by Panu
harald wrote:Juupas on se tanko etupuolellakin:
Tervehdys
Taitaa tuo muisti näin vanhalla iällä alkaa pettää

. Toisaalta ei sitä päätä tule kovin usein laitettua sinne kaappiin.
Posted: Wed Sep 27, 2006 10:39 am
by elmo
Olisko tällä lukitus hitsauksella jotain osuutta asiaan, näyttää aika kehnolta työltä,vai onko siitä ruostunut lukitus prikka pois?
Posted: Wed Sep 27, 2006 11:02 am
by Panu
elmo wrote:Olisko tällä lukitus hitsauksella jotain osuutta asiaan, näyttää aika kehnolta työltä,vai onko siitä ruostunut lukitus prikka pois?
Tervehdys
Millä kohtaa siellä on lukitushitsaus? Itse kiristelin rustit ihan hylsyavaimella viime keväänä. Ei pannut pahasti hanttiin.
Jos siellä todella on jokin hitsaus, niin kyllä sillä voi olla suora yhteys vaurion syntymiseen. 20 vuotta sitten ei osattu oikein valmistaa austeniittisiä rostereita riittävän puhtaina (alhaisella hiilipitoisuudella). Normaalistihan näissä materiaaleissa hiili on vain epäpuhtaus, joka korkeissa lämpötiloissa aiheuttaa materiaalin herkistymistä raerajakorroosiolle. Tämä johtuu kromin mikrosuotautumisesta raerajalla muodostaen karbideja hiilen kanssa. Kaikki suotautunut kromi on poissa korroosionkestosta ja suotautumisen aste saattaa olla paikallisesti varsin korkeakin.
Posted: Wed Sep 27, 2006 11:41 am
by elmo
Tuota kuvaa kun katsoo niin näyttää hitsatulta ,siitä vaan päättelin.
Posted: Wed Sep 27, 2006 18:48 pm
by Antti V
Kiitos kommenteista.
Vantit eivät taatusti olleet liian löysät ainakaan tällä kertaa. (Aikasempina kesinä kireys on tietty voinut olla mitä tahansa.) Alavantti tuntui kireältä vielä sittenkin kun rustinrauta oli vääntynyt.
Korroosio voisi olla ihan mahdolista, tuolla sisutusmaton alla on ollut pienoisia homeongelmia jo muutama vuosi, joten kosteutta on varmaan päässyt rusteihinkin. Lisäksi veneet ovat normaalia ahkerammassa käytössä, tänäkin vuonna venettä on purjehdittu vapun jälkeen liki päivittäin.
Mutterin alla ei tosiaan ollut prikkaa lainkaan, tätä itsekin ihmettelin. Hitsaustakaan en havainnut tai sitten hitsi on aikojen saatossa rapissut pois.
Vähän näyttää siltä että seuraavat rustit täytyy laittaa 10mm raudoista. Noita 8mm pultteja ei tuon levyisinä tunnu saavan mistään.
Posted: Thu Sep 28, 2006 00:29 am
by Panu
Antti V wrote: Vähän näyttää siltä että seuraavat rustit täytyy laittaa 10mm raudoista. Noita 8mm pultteja ei tuon levyisinä tunnu saavan mistään.
Tervehdys
Katsoin Meredinin luottelosta ja kas mitä sieltä löytyikään sivulta 110/438. Vantin kiinnikeitä dia 8 mm oli neljää erilaista, joista valita sopivin.
Linkki pdf luetteloon (43 Mb) on:
http://www.meredin.fi/Meredin/MeredinCa ... 5weppi.pdf