Rustiraudat

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Antti V

Rustiraudat

Post by Antti V »

Tältä näytti teekkaripurjehtijoiden FE:llä pari päivää sitten:
http://users.tkk.fi/~aviital2/rst/

Kryssittiin Söderskärin majakan luona kun takilasta kuului ilkeänkuuloinen räsähdys. Onneksi huomattiin välittömästi mitä meni rikki ja saatiin purjeet alas ennätysvauhtia. Masto pysyi ylhäällä ja päästiin koneella takaisin Helsinkiin.

Onko sattunut kellekään muulle? Mietittiin josko ois ollut vantit liian kireällä tai muuten poikkeuksellisen kovaa kulutusta. Kerhossa ei valitettavasti ole säilynyt perimätietoa siitä, onko kyseessä alkuperäinen osa vai onko rustirautoja uusittu jossain välissä.

Ja jos joku tietää mistä löytyy uusia rustirautoja niin saa toki kertoa!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

:shock:

Hyvä ettei sattunut pahemmin.

Yleensä mainitaan että liian löysä riki kuormittaisi enemmän kuin kireä. Dynaamiset
voimat saavat tilaa toimia löysässä rikissä.

Tuossa taitaa kuitenkin olla kyseessä joko virhe rustissa, tai korroosiota. Panu
varmaan kertoo kohta kuitenkin :)

Mielenkiintoista että on alavantti, se tukisi tuota löysää vantti-teoriaa myös.

Alhaalta otetuissa kuvissa näkee jotain ruskeaa, korroosiota?

Eiköhän Maritimista saa vastaavanlaisia V-kansipultteja?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Auts...hmm, hätäapunahan tuolloin kannattaisi varmaan virittää joku spinnufalli&fokkafalli-yhdistelmä varvaslistoihin tukemaan mastoa sivusuunnassa ja poistamaan jännitystä rustiraudan jämästä.

Eikös urbaanilegenda kerro, ettei noita voi kiristää käsin "liian kireälle" eli se tuskin ainakaan on ongelmana, itsekin voisi kyllä juuri tuollaista liian löysää vanttia ja siitä seuraavaa pumppausta miettiä syyksi yhdistettynä materiaalien korroosioon. Hangossa Pekka vähän valitteli, että Trip on täysin homeessa sisältä, voisiko olla niin että myös rakenne itsessään olisi kostunut ja tuo olisi sitten sen seurausta?

EDIT: Eikun eihän tuossa ole kait sitten oikeastaan lasikuitu pettänyt, vaan metalliosat?
Last edited by Petri on Wed Sep 27, 2006 00:12 am, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Voisiko olla että rustiraudan vierestä on kosteutta tihkunut sisään jo aika pitkään,
ja näin aiheuttanut korroosiota. No, Panu varmaan kertoo aivan kohta mistä on
kyse :)

Falleja ei nyt välttämättä tarvita, kerran alavantista oli kyse. Eikä alavantteja
voi kiristää kovasti, menee masto ihan pöljäksi.

Osmoosilla ei tuossa ole mitään merkitystä. Se on aivan eri asia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote::shock:

Hyvä ettei sattunut pahemmin.
Tervehdys

Yhdyn hartaasti edelliseen käsitykseen.
harald wrote: Yleensä mainitaan että liian löysä riki kuormittaisi enemmän kuin kireä. Dynaamiset voimat saavat tilaa toimia löysässä rikissä.
Näin juuri on, koska löysä riki pääsee pumppaamaan ja "ottamaan vauhtia" ennen kuin vantti taas rajoittaa.
harald wrote: Tuossa taitaa kuitenkin olla kyseessä joko virhe rustissa, tai korroosiota. Panu
varmaan kertoo kohta kuitenkin :)
Kyllä yli 20 vuotta väsyttävää kuormaa voi aiheuttaa juuri kyseisen kaltaisen väsymismurtuman. Tyypillisesti väsymissärön ydintyminen kestää varsin pitkään. Kyseessä on austeniittinen haponkestäväteräs (AISI 316), jonka kiderakenne sitkeänä materiaalina (kriittinen särökoko on varsin suuri) kestää hyvin väsytystä ennen kuin revähtää. Tyypillisesti tämä ydintyminen näkyy tummana "patinoituneena" alueena kappaleen ulkoreunalla. Lopullinen haurasmurtuma sitten etenee vauhdilla raerajaa pitkin ja jättää hyvinkin tasavärisen pinnan.
harald wrote:Mielenkiintoista että on alavantti, se tukisi tuota löysää vantti-teoriaa myös.
Niin minustakin
harald wrote: Alhaalta otetuissa kuvissa näkee jotain ruskeaa, korroosiota?
Taitaa olla ajan patinaa (veden mukana tuomaa likaa, ruostetta ja hometta yms). On toki mahdollista, että 20 vuotta sitten kun pultti tehtiin on materiaaliin jäänyt epäpuhtauksia, jotka ovat vaikuttaneet haitallisesti väsymislujuuteen. Teoriassa on myös mahdollista että pulttiin valmistuksen yhteydessä taivutettaessa on syntynyt martinsiittisiä muokkausluittuneita alueita, joiden korroosion kesto ei ole enää perusmateriaalin tasolla.
harald wrote: Eiköhän Maritimista saa vastaavanlaisia V-kansipultteja?
Pitäisi olla ihan standardi tavaraa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Miten muuten rustiraudat on tuettu rukoon? Tämä kuva:
http://users.tkk.fi/~aviital2/rst/2070_ ... maller.JPG
on ilmeisesti alapuolelta otettu. Kai siinä pitäisi olla muutakin kun aluslevy ja (kerrosrakenteinen) kansi vanttia vastassa?

tervesin Kalevi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onhan siinä levy, ja siihen 90° oleva vetotanko, joka näkyy päälaipion takaosassa.
Taitaa olla samanlainen laipion etuosassakin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote: Taitaa olla samanlainen laipion etuosassakin.
Tervehdys

Vaan ei ole. Vetotanko (-levy) on vain päälaipion salongin puolella. Vanttien etäisyys kannella on niin lyhyt, että kyllä rasitukset jakautuvat ihan riittävän hyvin päälaipioon yhdellä vetotangolla.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Juupas on se tanko etupuolellakin:
Tervehdys

Taitaa tuo muisti näin vanhalla iällä alkaa pettää :oops:. Toisaalta ei sitä päätä tule kovin usein laitettua sinne kaappiin.
Ystävällisin veneily terveisin PR
elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Post by elmo »

Olisko tällä lukitus hitsauksella jotain osuutta asiaan, näyttää aika kehnolta työltä,vai onko siitä ruostunut lukitus prikka pois?
S/Y Aurora
FIN 2775
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

elmo wrote:Olisko tällä lukitus hitsauksella jotain osuutta asiaan, näyttää aika kehnolta työltä,vai onko siitä ruostunut lukitus prikka pois?
Tervehdys

Millä kohtaa siellä on lukitushitsaus? Itse kiristelin rustit ihan hylsyavaimella viime keväänä. Ei pannut pahasti hanttiin.

Jos siellä todella on jokin hitsaus, niin kyllä sillä voi olla suora yhteys vaurion syntymiseen. 20 vuotta sitten ei osattu oikein valmistaa austeniittisiä rostereita riittävän puhtaina (alhaisella hiilipitoisuudella). Normaalistihan näissä materiaaleissa hiili on vain epäpuhtaus, joka korkeissa lämpötiloissa aiheuttaa materiaalin herkistymistä raerajakorroosiolle. Tämä johtuu kromin mikrosuotautumisesta raerajalla muodostaen karbideja hiilen kanssa. Kaikki suotautunut kromi on poissa korroosionkestosta ja suotautumisen aste saattaa olla paikallisesti varsin korkeakin.
Ystävällisin veneily terveisin PR
elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Post by elmo »

Tuota kuvaa kun katsoo niin näyttää hitsatulta ,siitä vaan päättelin.
S/Y Aurora
FIN 2775
Antti V

Post by Antti V »

Kiitos kommenteista.

Vantit eivät taatusti olleet liian löysät ainakaan tällä kertaa. (Aikasempina kesinä kireys on tietty voinut olla mitä tahansa.) Alavantti tuntui kireältä vielä sittenkin kun rustinrauta oli vääntynyt.

Korroosio voisi olla ihan mahdolista, tuolla sisutusmaton alla on ollut pienoisia homeongelmia jo muutama vuosi, joten kosteutta on varmaan päässyt rusteihinkin. Lisäksi veneet ovat normaalia ahkerammassa käytössä, tänäkin vuonna venettä on purjehdittu vapun jälkeen liki päivittäin.

Mutterin alla ei tosiaan ollut prikkaa lainkaan, tätä itsekin ihmettelin. Hitsaustakaan en havainnut tai sitten hitsi on aikojen saatossa rapissut pois.

Vähän näyttää siltä että seuraavat rustit täytyy laittaa 10mm raudoista. Noita 8mm pultteja ei tuon levyisinä tunnu saavan mistään.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Antti V wrote: Vähän näyttää siltä että seuraavat rustit täytyy laittaa 10mm raudoista. Noita 8mm pultteja ei tuon levyisinä tunnu saavan mistään.
Tervehdys

Katsoin Meredinin luottelosta ja kas mitä sieltä löytyikään sivulta 110/438. Vantin kiinnikeitä dia 8 mm oli neljää erilaista, joista valita sopivin.

Linkki pdf luetteloon (43 Mb) on: http://www.meredin.fi/Meredin/MeredinCa ... 5weppi.pdf
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply