Tuossa on sitten Mikko Brummerin vastaus:
On 21.5.2003 11:52, "Harald Hannelius" <
harald@iki.fi> wrote:
>
> Kyllä tuo 21°AWA/39°TWA 6m/s kryssillä sekä 5.63kn TBS kuullostaa tosi
> kovalta... ja korkealta..
Kävin Forumillanne... nettisivunne ovat aivan loistavat. Ei että olisi
aikaa, mutta en malta olla jatkamatta sekalaisilla kommenteilla:
39° TWA tuntuu aika kovalta... mutta luulen että FEn pitäisi kulkea
kryssillä 5,6 kn? Tein IMS-targetit Kristiinan mittakirjasta... ei ole
mikään uutinen, että IMS on pessimistinen kryssinopeuksissaan, kaikki hyvät
veneet purjehtivat polaareitaan nopeammin. Myös lähtöarvoissa on eroja,
Entertainer on arvioitu 170 kg kevyemmäksi, aavistuksen jäykemmäksi (RM),
ja miehistöä on 65 kg enemmän laidalla, voi olla muitakin eroja jos
tarkemmin tutkii (mistähän arvot on napattu?)
Apparenttikulman näyttö riippuu paljon mittareiden kalibroinnista - ilman
kalibrointia kulma on liian suuri. 22 astetta on ihan realistinen kulma
ykkösgenualla, kun purjehditaan stabiliteetin rajoilla lähellä "design
tuulta" (6 m/s tosi, apparenttia näyttää olevan n. 17 kn).
IMSin ilmoittamissa numeroissa ei ole sortokulmaa mukana - IMS ei tiedä
sorrosta tuon taivaallista. IMS kulmat referoidaan veneen todelliseen
kulkusuuntaan. Target taulukossa olen lisännyt arvioidun sorron (leeway).
Tuulimittari, joka on maston topissa kiinni, mittaa myös sorron, jolloin
apparenttikulma (mitattutuna veneen keskilinjaan) pienenee vastaavasti.
IMSin mukaan kryssikulma GPSssä olisi n. 82 astetta, minun VPPssäni n. 79
astetta.
Puolitonnariajoilta tiedän, että vanhat veneet kryssivät 6,0-6,15 kn
vauhtia, Hasse 6,25 kn (kalibroidulla lokilla ja/tai Deccalla, GPSiä ei
ollut vielä keksitty). Lisäksi hasse kryssi halssilta toiselle 72 astetta,
mikä on aika tiukka kulma veneelle kuin veneelle.
Purjeveneen kryssikulma on täsmälleen veden alaisen ja vedenpäällisen
vastuskulman summa, kuten jossain jutussani "purjeveneen yhtälö" aikoinaan
todistelin. Eli kaikkinainen vastuksen pienentäminen, niin veden alla kuin
päällä, parantaa automaattisesti nousukulmaa, ja päinvastoin. Kun vedät
pinnasta ja fellaat, veneen vauhti kiihtyy... luulet että sinä ajat alempaa
kurssia, mutta itse asiassa kasvanut vastus on säätänyt veneen kryssikulman
suuremmaksi. Optimikulma VMGn maksimoimiseksi riippuu kaiken näköisistä
varaabeleista, kuten aallokko, tuulen gradientti, purjeiden trimmi jne.,
joten mikään VPP ei (vielä) osaa kertoa absoluuttista totuutta.
Lopuksi: ero kryssinopeudessa vanhat venähtäneet purjeet vs. uudet, hyvät
purjeet on helposti 0,3 kn,
//mikko
-----------------------------------------------
Mikko Brummer mailto:
mikko@wb-sails.fi
http://www.wb-sails.fi/
-----------------------------------------------
WB-Sails Ltd phone +3589 621 5055
fax +3589 621 5066
Ja hän liitti nämä kuvat mukaan s-postiinsa:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... MS_targets
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... E83derpara
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... =FE83input