Sähkömoottori taas

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Diesel on kivempi polttoaine, lämppärikin on dieselillä.

Miten olisi tällainen perustaksi diesel-sähkökoneistolle:


http://www.balmar.net/Page12-97seriesalts.html 14V 160A laturi. 100A laturi
maksaa siinä 3000 SEK ilman alvia.

Koneeksi 38kg diesel: http://www.kubota.co.uk/catalogue_engin ... id=0:13803

Tasapainotusakselilla, alumiinia, sähköstartti. Maksaa sen 14000 SEK ilman ALV.

Sanotaan 25000 SEK ja sinulla on noin 2kW latausteho @~14V DC. Parit akut
biltemasta antaisivat äkkilähdön mahdollisuuden ilman konetta. Koneella ajaa
maailman tappiin asti @4.5 knots.

Jos oikein hienosti tekee, ottaa mallia mastervoltilta ja marinoi tuon koneen.
Öljyjäähdyttimen tilalle vesi-öljy lämmönvaihdin ja märkä pakoputki. Pari
ilmakanavaa (meno-tulo).

Olenko hullu?

Edit: Kubota OC60 tarkat speksit tuossa:
http://www.css-club.net/kubota_catalog/pdf/Actv.pdf Huomatkaa että koneen
mitat on vain 38cm leveys, 34cm pituus ja 43cm korkeus. Mallailkaa sellainen
laatikko eteenne, ei pitäisi olla vaikeuksia asentaa sellainen "mihin vaan".
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Varmaan hyvä ratkaisu maailmanympäripurjehdukseen :)

Generaattoriahan tarvitaisiin poikkeustapauksissa, 1-2 kertaa kesässä, muuten oltaisiin maasähkön varassa.

Meillä meni koko kesänä ehkä 10 l löpöä, mikä pisti ajattelemaan, että polttoaine saisi olla huomattavasti kalliimpaakin, jos se olisi helposti muutettavissa sähköksi.

Eipä muuten näillä kulutuksilla sanottavammin huolestuta muuttuuko se löpön verotus vai ei 8)
Guest

Post by Guest »

Mitä iloa on sitten oikeastaan tällaisesta diesel/bensa - sähkö yhdistelmästä? Mikä on sen etu nykyiseen dieselkoneeseen, jolla pääsee erinomaisesti eteenpäin ja saa akutkin hyvin ladattua?

Jos hankkii diesel-sähkö systeemin, siitä tulee joko todella kallis ja painava tai sitten monelta osalta rajoitetumpi kuin pelkästä dieselmoottorista tai pelkästä sähkömoottorista.

Jos haluaa ajaa ilman koneen ääntä, tarvitaan kuitenkin paljon akkuja.

Jos haluaa ajaa pitkään, pitää aggregaattia kuitenkin käyttää koko ajan.

Jos haluaa ajaa yhtä kovaa kuin ennenkin (yli 5 kn), tarvitaan todella hurja akusto ja/tai 5 kW lataussysteemi.

Itse ainakin lähtisin siitä, että käytetään joko täysin sähköpohjaista systeemiä tehokkaalla maasähkölaturilla tai sitten unohdetaan koko sähkömoottori.

Joakim
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Diesel-elektrisessä järjestelmässä on muutama oleellinen pointti minun näkökulmasta:

- Koneen vapaa sijoittaminen, ei tarvitse olla suoraan akselilinjan jatkeena keskellä
venettä ja ylhäällä (koska akseli sojottaa ylöspäin). Koneen ei tarvitse olla edes
aivan keskiviivalla, vaan sen voisi sijoittaa portaikon alle oikealle laidalle. Tai
jopa säilytyslaatikon kohdalle pentrin taakse? Tai ehkä keulaan? Vai minne sen
nyt sitten haluaa.

-Värinättömyys, kone on kokonaan ripustettu kumeilla, eikä ole miltään kohdalta
kiinni rungossa. Tämä tekisi koneesta samalla hiljaisemman vrt tavallinen dieselkone.

-Latausteho olisi vähintään riittävä, joten kaiken maailman hupielektroniikan
käyttäminen ei kalvaisi omatuntoa. Esittämäni laturi olisi parempi lataamaan
muutenkin, mutta nykyisessä tilanteessa rajun laturin hankkiminen on kallis
investointi. Mutta jos se laitettaisiin koneen uusimisbudjetin piikkiin,
olennaisena osana propulsiota niin hinta ei ole enää paha.

-Akuston avulla saataisiin hurja vääntö satamamanöövereihin, jopa ilman
koneen käynnistämistä. Kauniina kesäpäivän voisi jopa lähteä laiturista pienhkön
akuston voimin, ilman koneen käynnistämistä. Sähkökoneissa on vissiin niin,
että suurin vääntö on 0rpm kohdalla. Ihan kiva että saa potkurin vispaamaan
heti.

-Paniikkitilanteessa voisi akuston voimalla lähteä heti joko taakse tai eteen,
odottamatta koneen käynnistymistä. Koneen käydessä olisi koko akuston teho,
ja koko koneen teho käytettävissä hetkellisesti. Satoja A:ta yhtaikaa :twisted:

-Voimantuoton ja voimalinjan välillä on erittäin yksinkertainen mekaaninen API
(kaksi sähköjohtoa, ei mekaanisia mittoja, akselien päitä ja rihtauksi ja muita
sellaisia huolenaiheena), joten akseliveto muuttuisi s-vetolaitteeksi hyvinkin
helposti, ja päinvastoin.

Tarvitaanko oikeasti 5kW lataussysteemi jos halutaan ajaa 5kn? Eikös sun
esittämässä VPP-ohjelman vastustaulukosta ilmene että 2kW olisi jotakuinkin
5.4 solmua? Vai ymmärsinkö väärin ja nuo tehot on toteutuneita potkuritehoja?
Mun mielestä Jannen s/y Hello World kulki lähemmäs 5knots 2kW teholla?
Jos oikein muistan niin oli jopa niin että se kulki 1.6kW teholla tuon verran.
Kerro vain jos olen laskenut jotain väärin. Nämä siis veneessä, jossa märkäpintaa
on enemmän ja ovat toteutuneita arvoja, ei laskennallisia.

Raskaudesta niin tuo Yanmar 1GM painaa sen 76kg esitteen mukaan. Tuo
Kubota OC60 on 38kg, siihen laturi ehkä 20kg (ylimitoitan) sekä muita hilppeitä
10kg. Ollaan samoissa painoissa. Tulee sähkömoottori päälle, OZ esimerkissä
se painaa 13kg. Pari 75Ah lisäakkua nykyisten kahden 75Ah lisäksi on
luokkaa 30kg lisää. Nyt on joko 300Ah@12V tai 150Ah@24V käytössä. Ollaan
edelleen kohtuullisissa painorajoissa saavutettuihin hyötyihin nähden. Ja
painon voi vielä sijoittaa järkevästi veneessä, järjestelmä ei ole järjetön klunssi
joka pitää välttämättä sijoittaa istuinkaukalon alle. Akut kölin viereen
punkkien alle jne.

Äänettömyydestä niin saisi ainakin ajaa ne satamamanööverit huutamatta
keulagastille että "voisitko rakas ystävällisesti hypätä jo, PLEASE!!!!". :)
Toisekseen veneen nopeus ei olisi suorassa suhteessa kierroslukuun, vaan
mitoittamalla hihnapyörät oikein voisi tuollaisella järjestelmällä ajaa ehkä
2000rpm kun dieselkone "suoralla vedolla" tarvitsisi 2800rpm ihan vain
mekaniikan takia. Eikö näin? Sekin vähentää melua pitkän matkaajon aikana.

Kustannukset alkavat olemaan kohtuullisissa rajoissa samalla tasolla. Uusi
yanmar 1gm on luokkaa 4600¤. Sillä rahalla saa tuon Kubota-koneen (1688¤),
laturin (luokkaa 1800¤? dcmarin.se mukaan) yhteishintaan noin 3500¤.
Tilpehööriä menee tietenkin satojen, ellei tuhannen ¤ edestä, mutta tilpehööriä
menisi varmaan yanmarin uusittaessakin. Ja nythän ollaan uranuurtajia ja
tekemässä jotain suurta inhimillisyyden eteen :)


Vieläkö voidaan keskustella asiasta, vielä kuullostaa järkevältä?
Last edited by harald on Thu Sep 17, 2009 23:35 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Löytyipi dcmarine.se hintalistakin:

http://www.dcmarine.se/se/files/balmar_ ... nov_05.pdf

Nillä on extra large case 24V laturi, harjaton, 130A, eli 3.3kW mun laskujen mukaan.
Hinta veroineen ruotsissa noin 1600¤, siihen säädin jotain 400¤ lisää(?). Mutta
tuo on rajuimmasta päästä.

Olen saanut tarjouksen 12V 100A small-case laturista, joka sopii yanmariin kiinni.
Hinta oli muistaakseni 3/4-vaihe säätimineen ja akun lämpöanturilla noin 700¤.

Jos sen 2kW haluttaisiin jatkuvasti, pitäisi varmaan olla luokkaa 165A laturi. Sekin
maksaa alle 1000¤ ruotsalaisine alveineen.

Paljonkohan olisi hyötyä siitä, että akusto olisikin 24V-nen? Laturit ei ainakaan
maksa paljon lisää, onpahan Balmarilla jopa 32V laturia, 220A!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kalevi_Harkonen wrote:
harald wrote:Ja jos todella halvalla haluaa dieselaggregaatin niin Glans Poweristahan niitä saa
Miksi sen pitää olla diesel? Miltä tämä näyttäisi:
http://www.honda.brandt.fi/power/mallisto.php?m=31&l=11

Tällähän saisi ilmeisesti 4-5 solmun jatkuvan nopeuden. Desibelilukema näyttää hyvin siedettävältä mutta se ymmärtääkseni ilmoitetaankin 7 metrin päässä.

Mitä jos tätä pitäisi keulakannella ajon aikana, jolloin se olisi myös kaukana pinnamiehen korvasta. Siellä keulassahan se maasähköliitinkin on. Juu on arka paikka mutta tätähän käytettäisiinkin vain silloin kun on pläkä.
Tuo ei ole ollenkaan huono vaihtoehti tuottaa 2kW sähköä. Mutta kun se 2kW
pitäisi saada uppoamaan sähköjärjestelmään moottorille asti jotenkin, ja tuo
tuottaa 230V 50Hz ellen ole väärässä. Ja Jannen laturi oli rajuin ikinä näkemäni
mutta kuitenkin vain 1kW. Tästä syystä uskon että esim 24V ja 80A on
luotettavampi tapa tuottaa se lähemmäs 2kW moottorille.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Öljy-vesi lämmönvaihdin luokkaa 180¤ (veneakselisto)?

Mekaaninen merivesipumppu johnson pump 20l/min noin 200¤, tai sähkösellainen
15l/min 135¤.

Pakoputki happosesta/rosterista pajasta (100?¤)

Polttoaineen siirtopumppu facet 30¤ (?).

Rautoja, tyynyjä, letkjuja, klemmareita jne.

Niin, se sähkömoottori, ja sen ohjaus, janne? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Muutama vasta-argumentti:

Vaikka latauskoneen sijoittaminen onkin akselista vapaa, täytyy silti huomioida äänieristys, pakoputki, imuilma, jäähdytys ja huollettavuus. Tuleeko oikeaa hyötyä?

Värinättömyys toteutuu yhtä hyvin purjevenevetolaitteellisella dieselillä.

Lataaminen ei kai ole kovinkaan kummoinen ongelma dieselmoottoreilla. Toki 1GM:ssa on keskimääräistä vaatimattomampi laturi, mutta 100 A laturin saanee alle 200 ¤ autotarvikkeena.

Satamamanöövereissä sähkökone on varmaankin merkittävästi parempi kuin 1GM, mutta moni 2-sylinterinen kone näyttää olevan vähintäänkin riittävä. Onko kyse sitten sylintereiden määrästä vai jostain muusta?

Sähkökoneen käyttö nopeasti ja dieselin mahdollisista ongelmista riippumatta on toki etu. Toisaalta koko järjestelmä on paljon monimutkaisempi ja häiriöherkempi kuin tavallinen dieselmoottori.

2 kW riittää toki tyynessä 5 kn vauhtiin, mutta 1 GM:llä pääsee 6 kn ja yli 5 kn myös vastatuuleen. Nykyäänhän moni laittaa FE:n kokoiseen veneeseen jo 18 hv koneita, joten 2 kW on aika vähän, jos vähänkään samanlaiseen käyttöön konetta ajattelee.

Eikös tuollainen jykevä maasähkö + akut + sähkömoottori säätimineen maksa 1GM:n verran? Lataussysteemi maksaa sitten vielä toisen mokoman päälle, joten kokonaisuus on merkittävästi kalliimpi.

Joakim
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Anonymous wrote:Muutama vasta-argumentti:

Vaikka latauskoneen sijoittaminen onkin akselista vapaa, täytyy silti huomioida äänieristys, pakoputki, imuilma, jäähdytys ja huollettavuus. Tuleeko oikeaa hyötyä?
Huollettavuus paranee kun kone on tyrkyllä eikä sitloodan alla. Noi muut pitää
vain tehdä, ei niissä mitään. Pakoputki on jo olemassa. Jäähdytys on tärkeää,
ja siihen pitää panostaa. Myös laturin jäähdyttäminen on tärkeää.
Värinättömyys toteutuu yhtä hyvin purjevenevetolaitteellisella dieselillä.
Yanmar 1GM ja SD20 on sitten vähintään 6000¤. Mutta joo, pitäisi päästä
kokeilemaan venettä missä SD. Mutta sen SD/kone-paketin sijoittaminen siihen,
mihin minä sen haluan, on hiukan vaikeaa/tekee tiukkaa :)
Lataaminen ei kai ole kovinkaan kummoinen ongelma dieselmoottoreilla. Toki
1GM:ssa on keskimääräistä vaatimattomampi laturi, mutta 100 A laturin
saanee alle 200 ¤ autotarvikkeena.
Ongelma ei olekaan se laturin koko, vaan siinä säätimessä. Hitachin laturiin
älykkään säätimen ymppääminen on hiukan työlästä, ja etenkin hiukan
turhaa, kun se on sitten vain 35A kuitenkin. Meillä puolityhjillä akuilla tuo 35A
laturi lataa sen 8-10A verran, johtuen tyhmästä ja liian varovaisesta säätimestä.
Satamamanöövereissä sähkökone on varmaankin merkittävästi parempi kuin 1GM, mutta moni 2-sylinterinen kone näyttää olevan vähintäänkin riittävä. Onko kyse sitten sylintereiden määrästä vai jostain muusta?
VÄÄNTÖ :)
Sähkökoneen käyttö nopeasti ja dieselin mahdollisista ongelmista riippumatta on toki etu. Toisaalta koko järjestelmä on paljon monimutkaisempi ja häiriöherkempi kuin tavallinen dieselmoottori.
No, ongelmia meillä sanotaan 0%. 0 kertaa 0 on edelleen 0 :) No ei, osaa elää
sen kanssa että systeemi olisi herkempi. Ennakoiva huolto olisi tietenkin hyvä
asia. Mutta tämän on edelleen purjevene.

Saattaa muuten olla että on parempi koneelle, ettei sitä käynnistetä kylmänä
ja pidetään sitä päällä vain se 15min mitä pilttuusta peruuttaminen vastatuuleen
ja purjeitten nostaminen kestää. Se peruuttaminen sähköllä, ja sitten purjehtiminen
on ehkä vain hyvä asia koneelle ja sen iälle?
Dieselit kuulemma eivät tykkää siitä, että niitä ajetaan tyhjäkäynnillä ilman
kuormaa. Jotain männänrenkaitten löysyydestä ilman vastapainetta tjms. Jos
noin pienen dieselin perään laitettaisiin noin iso laturi, se tyhjäkäynti ilman
kuormaa-ongelma olisi ainakin ratkaistu :)
2 kW riittää toki tyynessä 5 kn vauhtiin, mutta 1 GM:llä pääsee 6 kn ja yli 5 kn myös vastatuuleen. Nykyäänhän moni laittaa FE:n kokoiseen veneeseen jo 18 hv koneita, joten 2 kW on aika vähän, jos vähänkään samanlaiseen käyttöön konetta ajattelee.
Starttimoottorihan tämä on meille, ja pläkään. Ja riittää siihen. Ja jos tunniksi
joutuu ajamaan vastatuuleen niin ei siinä mitään, akkua on sen verran, koneen
antaman tehon lisäksi. Tai tuolla 300A akustolla kahdeksi tunniksi. Joko se
tuuli kääntyy, väylä kääntyy, alkaa purjehtii tai jokin muu muuttuja muuttuu
ennen kuin sähkö loppuu. Raskainta on ne pläkät ja pitäisi päästä luonnonsatamasta
missä ollaan oleiltu muutama päivä johonkin palvelusatamaan.

Itse sähkömoottorihan on yleensä luokkaa 4kW. Uskon että joksikin aikaa
voidaan akustosta ottaa se 2kW ja laturista toinen 1kW. 3kW emme ole koskaan
edes yrittäneet tuosta meidän koneesta, tai ei ainakaan olla koskaan oltu
lähellä 5.8knotsia tasaisella vedellä.
Eikös tuollainen jykevä maasähkö + akut + sähkömoottori säätimineen maksa 1GM:n verran? Lataussysteemi maksaa sitten vielä toisen mokoman päälle, joten kokonaisuus on merkittävästi kalliimpi.
Kalleus on suhteellista :) Tässä tapauksessa kun kone tuottaa 2kW ei sillä
maasähkölaturille ole enää niin suurta tarvetta. Ja tuon 2kW saa aikaiseksi
missä vain, jos vain löpöä on. Säätimestä niin tässä tapauksessa kun ei ole
tarvetta säädellä tehoa kovinkaan tarkasta energiasäästön kannalta niin ehkä
yksinkertainen 12V/24V säädin riittäisi? Merkittävästi halvempi olisi ehkä? Vai
onko, Janne?

Koska akut eivät olisi yhtä kriittisiä tällaisessa järjestelmässä laskin että ihan
tavallisia märkiä lyijyakkuja voisi käyttää. 1¤/Ah on varmaan kohtuullinen hinta
niille.

Olen tällä hetkellä jossain 4800¤ paikkeilla pumppuineen latureineen. "Tarvikkeita"
menisi varmaan tuhottomasti (english understatement). Mutta yhdelle sähkömoottorille
ja jonkinlaiselle säätimelle tuossa summassa on 1500¤ varattuna.

Peruslähtökohta on että olemassa olevaa akselia ja potkuria voisi käyttää
edelleen. Tai jotain :-k Ongelmaksi tulee moottorin kierrosluvun laskeminen
potkurille sopivalle tasolle :-k :-k :-k :-k Jannella on tuohon ratkaisu, mutta mutta. Kräutlerin ratkaisu näyttää halvemmalta

Image
http://www.fred-rasmussen.dk/index.phtml?sek_id=55

Mutta oh, ai niin ihanan "elämä on" noi hinnat tuossa.
fred-rasmussen wrote: Leveringsomfang: El-motor med reduktion, trykleje, basisplade
på justerbare gummiunderstøtninger.
Der medleveres styreboks, et-grebs fjernbetjening (styr- eller
bagbord), kabelsæt og hovedafbryder.
Eli noilla 4962¤ (alv mukana). Hmm :-k :-k :-k :-k Reality-checkin ja heräämisen
paikka? Vai onko tässä fredin hinnoissa joku koira nyt mukana?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuolla mainitaan että 6knots ja 2800W:

http://www.ozecodrive.com/OZecoDrive/En ... exknop.htm

Eihän tuo ole kuin ehkä 1kW miinuksella. Tuohon pystyisi koneella ja akuilla
puolen tunnin verran. Siinä ajassa ehtisi jo nostaa purjeita? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Juha

Kokemusta dieselin vaihdosta sähkömoottoriin.

Post by Juha »

harald wrote:Tuolla mainitaan että 6knots ja 2800W:

http://www.ozecodrive.com/OZecoDrive/En ... exknop.htm

Eihän tuo ole kuin ehkä 1kW miinuksella. Tuohon pystyisi koneella ja akuilla
puolen tunnin verran. Siinä ajassa ehtisi jo nostaa purjeita? :)
http://www.tekniikanmaailma.fi/arkisto/ ... &id=863968
http://www.saunalahti.fi/~ses/worklog.html
Guest

Post by Guest »

harald wrote:Tuolla mainitaan että 6knots ja 2800W:

http://www.ozecodrive.com/OZecoDrive/En ... exknop.htm
Tuolla sanotaan "around 6 knots", jonka uskoisin käytännössä tarkoittavan 5,6-5,8 kn eli kutakuinkin taulukkoni mukaisesti.

Jos tarvitaan 5 kW dieselmoottori 6 kn vauhtiin, on aivan varmaa, että 2,8 kW sähkömoottori ei siihen pysty. Samalla tavallahan ne potkuriakselille tehon tuottavat. Toki on mahdollista, että dieselissä on aivan väärä potkuri, jolloin tuollainen hyötysuhde-ero olisi mahdollinen.

Joakim
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meidän Yanmar 1GM taitaa olla luokkaa 3.7kW. Siitä ei missään vaiheessa
oteta edes lähellekään täysiä ulos ja nopeus koneella tyynessä on
silloin noin 5.4kn.

Onko kellään kokemusta siitä, paljonko FE83:nen kulkee 1GM koneella
lapa tiskissä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

harald wrote:Meidän Yanmar 1GM taitaa olla luokkaa 3.7kW. Siitä ei missään vaiheessa
oteta edes lähellekään täysiä ulos ja nopeus koneella tyynessä on
silloin noin 5.4kn.

Onko kellään kokemusta siitä, paljonko FE83:nen kulkee 1GM koneella
lapa tiskissä?
1980-84 valmistetussa 1GM:ssä pitäisi olla 7,5 hv eli 5,5 kW eikä suinkaan 3,7 kW eli 5 hv: http://www.ekstrom.fi/1GM/115

Yanmareille ilmoitetaan myös jatkuva teho, joka on 1GM:lle 6,5 hv, kuten tästä korjaamokäsikirjasta selviää: http://www.boten.nl/motoren/mot_pdf/yan ... Manual.pdf

Jatkuva teho on se, jolla konetta saa käyttää pidempään. Koneesta pitäisi siis löytyä 7,5 hv, mutta 6,5 saa käyttää jatkuvasti.

Vene-lehden 3/94 vertailussa FE83 kulki 6,0 kn 3450 rpm kierroksilla 1GM koneella, jonka tehoksi ilmoitettu 7,5 hv. Vertailupari SW27 kulki 5,8 kn Volvo-Penta 2010:llä (10 hv).

Huippunopeus tietysti riippuu veneen painosta ja pohjan kunnosta aivan kuten nopeus purjeilla. Ehkä Charlotta kulkisi 6,2 kn? Mikset kokeile?

Dieselissähän on aina kierroslukurajoitin ja dieseliä "saa" huudattaa kaasu pohjassa vaikka vapaalla ilman pelkoa.

Joakim
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meillä alkaa akseli/potkuri-kombo vatkaamaan siihen tahtiin jos mennään
yli 5.6kn ettei sitä viitsi huudattaa. Tyynyt ehkä huonot, ja tasapainotus?
Potkurikin on aika väljä jo.

Mutta tyynessä vene kulkee ihan pintakaasulla huudattamatta yli 5kn helposti.
Ja jammussa lukee kannessa 6.5hv, tuo on juurikin se jatkuva teho.
Kappas vain, yli 4kW on varmaan tosi, googlen ensimmäinen hitti antoi
eri lukemia :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply