Sähkömoottori taas

Moderators: Petri, harald

KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Re: Electric Ocean sähkömoottorivaihtoehto

Post by KaleviHarkonen »

jannek wrote:Ensimmäinen on portaaton nopeudensäätö joka tehdään erillisellä säätimellä. Oz:han käyttää sinänsä nerokasta on-12v-24v kytkentää jolla saavutetaan kaksi nopeutta sekä eteen että taakse vain kytkemällä akut rinnan tai sarjaan. Itse koimme kuitenkin tarpeelliseksi että nopeutta voi säätää portaattomasti, varsinkin rantautuessa ja pidempiä pätkiä ajaessa.
Tervehdys

Tämä on varmasti aivan oikea periaate. Toisaalta pwm säätö merkitsee hienoa elektroniikkaa ja vikaantumiselle alttiita komponentteja. 12-24V kytkentään riittää tavallinen kytkin, eli varaosia saa joka maitokaupasta (tai ainakin sähköliikkeestä) jos alkuperäisosia ei ole saatavana.

Purkkarissa on paljon liike-energiaa ja tehoton moottori/potkuri, minkä perusteella voisi kuvitella että ainakin rantautuessa ne kaksi nopeutta riittää.
jannek wrote:Mikäli kiinnostusta on enemmän, voisin vaikka Haraldin kanssa koittaa sopia jonkun ajankohdan jolloin venettä voisi tulla ihmettelemään. Kotisatama sillä on Helsingin Moottorivenekerho.
Minä ainakin olen kiinnostunut näkemään ja kokeilemaan systeemiä, sekä viran puolesta että muuten.

Ja sitten vaan odottelemaan koska Yanmar pragaa :)


t. Kalevi
jannek
alokas
Posts: 7
Joined: Sat Sep 23, 2006 12:43 pm

Re: Electric Ocean sähkömoottorivaihtoehto

Post by jannek »

Kalevi_Harkonen wrote:Tämä on varmasti aivan oikea periaate. Toisaalta pwm säätö merkitsee hienoa elektroniikkaa ja vikaantumiselle alttiita komponentteja. 12-24V kytkentään riittää tavallinen kytkin, eli varaosia saa joka maitokaupasta (tai ainakin sähköliikkeestä) jos alkuperäisosia ei ole saatavana.
Tämä on mielestäni hieman kaksipiippuinen juttu. Mosfeteilla toteutettu nopeudensäädin missä komponentit ovat lakan alla piirilevyssä kestää meriolosuhteita kohtuullisen hyvin. Samaa ei voi sanoa mekaanisesta kytkimestä jossa ajetaan isoja virtoja pintojen läpi.

Optimaali olisi varmaan näiden yhdistelmä, eli mosfeteilla toteutettu off-12-24 kytkentä.
Kalevi_Harkonen wrote:Minä ainakin olen kiinnostunut näkemään ja kokeilemaan systeemiä, sekä viran puolesta että muuten.
Viran puolesta? Tervetuloa vain.

// Janne
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Lähdetäänkö sunnuntaillalla?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Re: Electric Ocean sähkömoottorivaihtoehto

Post by KaleviHarkonen »

jannek wrote:Mosfeteilla toteutettu nopeudensäädin missä komponentit ovat lakan alla piirilevyssä kestää meriolosuhteita kohtuullisen hyvin. Samaa ei voi sanoa mekaanisesta kytkimestä jossa ajetaan isoja virtoja pintojen läpi.

Optimaali olisi varmaan näiden yhdistelmä, eli mosfeteilla toteutettu off-12-24 kytkentä.
Jos se fetti siellä joka tapauksessa on saataneen pwm samalla melkein 'ilmaiseksi'. Rakennussähkön puolella on sitten käytetty puolijohdetta releen rinnalla poistamassa kipinöintiä, mutta korroosioriskiähän se ei poista.
harald wrote:Lähdetäänkö sunnuntaillalla?
Minulle sopisi.


terv. Kalevi
jannek
alokas
Posts: 7
Joined: Sat Sep 23, 2006 12:43 pm

Re: Electric Ocean sähkömoottorivaihtoehto

Post by jannek »

Kalevi_Harkonen wrote:
harald wrote:Lähdetäänkö sunnuntaillalla?
Minulle sopisi.
terv. Kalevi
Illalla olisi vähän ohjelmaa mutta sopisiko sunnuntaina 15:00?

// Janne 040 5461456
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tekee vähän tiukkaa mulla. Arki-ilta?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
jannek
alokas
Posts: 7
Joined: Sat Sep 23, 2006 12:43 pm

Post by jannek »

Puhuttiin Haraldin kanssa että sunnuntaina 8. lokakuuta kello 18:00 HMVK:lla olisi mahdollista tulla vehjettä väijymään.

Jos aika käy niin kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita.

// Janne +358 40 5461456
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

jannek wrote:Puhuttiin Haraldin kanssa että sunnuntaina 8. lokakuuta kello 18:00 HMVK:lla olisi mahdollista tulla vehjettä väijymään.

Jos aika käy niin kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita
Onko tämä se Pohjoisrannan kohdalla oleva venesatama?
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Kalevi_Harkonen wrote: Onko tämä se Pohjoisrannan kohdalla oleva venesatama?
Näyttäisi olevan, tuolta nettisivuilta löytyy komea ilmakuva ja kaikki:

http://www.hmvk.fi/Default.aspx?id=418518

Saattaa olla, että itsekin kurvaan tota kautta, ellei maston kaadossa venähdä odotettua kauemmin (ruuhka-aika nosturilla).
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Minä ja Kalevi ollaan tulossa myös.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olipa hieno tuo koeajo, hiukan epätodellinen jopa. Taitaa olla niin että s/y Hello
World:in laitteet on esittelykäytössä, joten laitteet olivat hyvin esillä. Katajanokan
lähettyvillä suoritetussa koeajossa ajeltiin vajaata viittä solmua pienen mukavan
hurinan säestämänä, vaikkakin veneessä moottoria ei olluit edes äänieristetty
mitenkään.

Veneessä on portaaton tehonsäätö, ja satamamanöövereissä huomasi että
vääntöä on riittävästi. Tuo vene painaa saman verran kun FE, mutta siirtyminen
eteenpäin ajosta peruutukseen meni joutuisammin verrattuna 1GM:ään.

Moottori on todella pieni, FE:ssä se mahtuisi kokonaan punkan tason alle, joten
tila voitaisiin käyttää tuplapunkkaa varten ilman suuria akseli- ja laminointitöitä.

Taitaa olla niin että tämä on kyllä se tulevaisuuden juttu. Ainoa mikä epäilyttää
on tuo kantama, joka (vieras)satamassa on kyllä sähköä mutta kun laturi on
teholtaan 1kW niin voi olla vaikeaa käytännössä ladata ilman että sulakkeet
paukkuu, ja aina ei purjehdita satamasta satamaan missä on sähköä. 30l löpöä
on aika paljon energiaa, etenkin painoonsa nähden.

Toisaalta järjestelmässä on sitten vähintään riittävästi virtaa kaiken maailman
hupivehkeille ja elektroniikalle. Joku lämppärin 1-2A ei tunnu missään tuossa enää.

Todella hieno laite, suosittelen miettimistä ratkaisuna konetta uusittaessa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Äänetön ja hajuton meininki kyllä sopi mainiosti purjeveneen henkeen. Yanmarinilla saa toki pidemmän kantaman mutta kaikki muut pointsit menevät sähkömoottorille, ehdottomasti. Nykyakuilla siis ainoa minkä tuossa menettäisi, on mahdollisuus pitkille siirtymille moottorilla.

Erityisesti luotettavuuden luulisi olevan omaa luokkaansa. Kriittisin osa lienee säädin, joka todennäköisesti menee laakista rikki sitten kun menee, eikä sille reissun päällä voi tehdä mitään. Dieselin kanssahan on totuttu siihen, että moottori ensin aikansa oireilee, ja sitten, kun asian korjaus on silti laiminlyöty, se lopulta lopettaa yhteistyön.

Ja potkurillahan voi ladata. Rantautumismanöövereissä kulutetut amppeeritunnit saa varmaan suht nopeasti tienattua takaisin, jonka jälkeen voi ottaa jarrun pois päältä. Mutta onko näkemystä, väheneekö vauhti potkurilatauksessa kun tuulta on sen verran reippaasti että vene joka tapauksessa saavuttaa runkonopeuden :?:
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja tähän liittyen niin englannista saa Sillette-Sonic S-vetolaitteita sähkökoneella
joko suoravedolla, tai välityksellä:

http://www.sillette.co.uk/elect_saildrives.pdf
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Ja tähän liittyen niin englannista saa Sillette-Sonic S-vetolaitteita sähkökoneella
joko suoravedolla, tai välityksellä:

http://www.sillette.co.uk/elect_saildrives.pdf
Näyttäisi olevan tämän näköinen moottori tuossa:

http://www.lemcoltd.com/lem_130.htm

Tässä vielä tämmönen kaupallinen härveli:

http://www.solomontechnologies.com/m_recreational.htm

Lagoon taitaa käyttää tuota solomonin vehjettä katamaraaneissa aggregaatin kanssa.

Myös tuolla Tanskan Lombardini-kauppiaalla on tällainen tarjolla:

http://www.fred-rasmussen.dk/index.phtml?sek_id=55
Guest

Post by Guest »

Kalevi_Harkonen wrote:
Ja potkurillahan voi ladata. Rantautumismanöövereissä kulutetut amppeeritunnit saa varmaan suht nopeasti tienattua takaisin, jonka jälkeen voi ottaa jarrun pois päältä. Mutta onko näkemystä, väheneekö vauhti potkurilatauksessa kun tuulta on sen verran reippaasti että vene joka tapauksessa saavuttaa runkonopeuden :?:
IMS VPP:n mukaan FE83:n potkurin muuttaminen 3-lapaiseksi kiinteäksi vaikuttaa seuraavasti:

Kryssillä VMG alenee n. 0,2 kn koko tuulialueella (eli 5-10%)
Sivutuulessa nopeus alenee 0,3 kn 6kn tuulessa ja alle 0,1 kn yli 10 kn tuulissa. (eli 1-6%)
Lenssillä VMG alenee vajaat 0,2 kn 6-12 kn tuulissa ja laskee siitä 0,06 kn 20 kn tuuleen. (eli 1-10%)

IMSin "näkemä" kiinteälapainen on varsin "solakka", joten se vastustaa vain seuraavasti:

4 kn ~30 N
5 kn ~50 N
6 kn ~70 N
7 kn ~90 N

Olettamalla potkurille 50% hyötysuhde tulee tuolla vastuksella lataustehoksi

4 kn ~30 W
5 kn ~60 W
6 kn ~100 W
7 kn ~150 W

Hyvässä tuulessa voi siis saada 100 W latauksen ko. potkurilla. Jos satamasta lähdettäessä pitää ajaa vaikkapa 2 min 5 kn vauhtia (~1,5 kW), pitää 100 % lataushyötysuhteella ladata vain puoli tuntia. Sitten kun ajetaankin kerran tunnin pätkä, vaaditaan latausta jo 15 tuntia eli homma ei enää toimi.

Edelläoleva laskenta on varsin ideaalinen. Jos potkuriakseli on vinossa, hyötysuhde laskee merkittävästi. 50 % on latauksessa potkurille muutenkin varsin kova arvo. Varsinkin pienillä tehoilla laakerihäviöt lienevät merkittävät. OzEcodrive näyttää lataavaan kutakuinkin laskelmieni mukaan, mutta uskoisin vastuksen olevan suurempi: http://www.ozecodrive.com/OZecoDrive/En ... veEng.html

Joakim
Post Reply