Page 1 of 1
Kölin fksaus
Posted: Fri Sep 22, 2006 09:23 am
by elmo
Kertokaa millaisia kokemuksia kölin fiksauksen jäkeen veeneen käyttäymisessä? :shock:purjeilla
Posted: Fri Sep 22, 2006 09:41 am
by harald
Veneestä tuli tasapainoinen ja nousee yhtä korkealle molemmilla halsseilla.
Eräät sanoo että kölin muodon merkitys on yhtä suuri kuin purjeidenkin. Ja purjeiden
muodoista tiedämme minkä kokoluokan eroista puhutaan.
Työmäärä on aika iso.
Käytä Haku-linkkiä tuolla ylhäällä, ja hae "kölin" sanalla. Löytyy paljonkin juttua.
Ja Wikissäkin on artikkeli:
http://www.fe83.org/wiki/index.php/K%C3%B6lihomma
Posted: Fri Sep 22, 2006 09:45 am
by Erkka
Pitäsköhän se ryhtyä sitten hommiin? Onko pääkaupunkiseudulla muotteja matkalla?
Posted: Fri Sep 22, 2006 09:54 am
by harald
On varmaan, minulla on varaus mutta tuntuu vähän siltä että näitten hallinnointi
pitäisi antaa vastuutehtäväksi jollekin sillä nyt ei ole oikein hallussa missä nämä
ovat.
Re: Kölin fksaus
Posted: Fri Sep 22, 2006 10:04 am
by Panu
elmo wrote:Kertokaa millaisia kokemuksia kölin fiksauksen jäkeen veeneen käyttäymisessä? :shock:purjeilla
Tervehdys
Paha kysymys. Yleensä talven jälkeen ei tuntuma veneeseen ja sen kulkuun ei ole vahvimmillaan (harva nostaa veneen kesken kautta köliremppaan), mutta jotain osaan asiasta sanoa.
Pääasiassa huomiot ovat seuraavat:
- Vene tuntuu nousevan molemmilla halsseilla yhtä hyvin (vrt windex).
- Veneen nousukulma tuuleen (mutu) tuntuu parantuneen verrattuna toisiin veneisiin.
- Kölin pinnanlaadun parantuminen parantaa venevauhtia (mutu vrt toiset veneet).
Parhaiten eron huomasin, kun olin St Olgassa painolastina yhdessä kilpailussa meidän G1:sen kanssa. Pääsin siis vertailemaan korjattua profiilia korjaamattomaan kesken parhaimman kauden.
Ensin en kiinnitänyt köli asiaan mitään huomiota, mutta kilpailun loppuvaiheilla huomasin miten paaran halssilla vauhti oli hyvä ja pysyimme muiden mukana. Heti kun vendasimme styyralle jäimme muiden veneiden kyydistä. Emme saaneet korkeutta ja muut tuntuivat kiipeävän selvästi ylemmäksi tuuleen repien eroa meihin. Ihmeteltyäni trimmiä yms seikkoja tuli kölin epäsymmetrisyys mieleeni vahvimpana syyllisenä veneen suorituskyvyn muutokseen.
Posted: Fri Sep 22, 2006 10:13 am
by elmo
Mulla on yhdet mallit ,sain Antilta ukista.Ei kun keväällä hommiin ,aika hyviä kuvia löyty foorumista ja kirjalliset tuli mallien kanssa.
Posted: Fri Sep 22, 2006 14:17 pm
by Harri
Tein Merielaan kölihomman (ja koko pohjan) viime keväänä ja silloin työmäärä tuntui "onko tässä mitään järkeä?" suurelta.
Tämän kesän kokemusten tuntiakaan en vaihtaisi pois. Kannattaa tehdä. Muutos kunnostetun pohjan, kölin ja uuden G1:n kanssa oli positiivisesti yllättävän suuri. Nousukulma ja vauhti parani huomattavasti. Vaimokin kehui.
Suosittelen kölin hiekkapuhaltamista/skabaamista + pohjakäsittely jo syksyn aikana, jolloin keväällä jää enemmän aikaa kölin muotoilulle.
Posted: Fri Sep 22, 2006 14:40 pm
by elmo
Ei taida epoksi enää marraskuussa oikein toimia.

Posted: Fri Sep 22, 2006 14:50 pm
by Panu
elmo wrote:...aika hyviä kuvia löyty foorumista ja kirjalliset tuli mallien kanssa.
Tervehdys
Kuvia löytyy Annelin, Charlotan ja Hennulin albumeista. WIKIstä löytyy kehittyneemmät työohjeet, kuin mitä sait Antilta.
Posted: Sat Sep 30, 2006 19:10 pm
by harald
SA:ssa oli keskustelua aiheesta, helpoiten evien epäsymmetrisyys
kuulemma huomataan kevyellä lenssillä. Jos vene pyrkii nousemaan
toisella halssilla, mutta jiipin jälkeen ei niin on syytä tarkastaa evien muoto.