Kölin fksaus

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Kölin fksaus

Post by elmo »

Kertokaa millaisia kokemuksia kölin fiksauksen jäkeen veeneen käyttäymisessä? :shock:purjeilla
S/Y Aurora
FIN 2775
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Veneestä tuli tasapainoinen ja nousee yhtä korkealle molemmilla halsseilla.

Eräät sanoo että kölin muodon merkitys on yhtä suuri kuin purjeidenkin. Ja purjeiden
muodoista tiedämme minkä kokoluokan eroista puhutaan.

Työmäärä on aika iso.

Käytä Haku-linkkiä tuolla ylhäällä, ja hae "kölin" sanalla. Löytyy paljonkin juttua.

Ja Wikissäkin on artikkeli:

http://www.fe83.org/wiki/index.php/K%C3%B6lihomma
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Pitäsköhän se ryhtyä sitten hommiin? Onko pääkaupunkiseudulla muotteja matkalla?
-Erkka / Awasome
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

On varmaan, minulla on varaus mutta tuntuu vähän siltä että näitten hallinnointi
pitäisi antaa vastuutehtäväksi jollekin sillä nyt ei ole oikein hallussa missä nämä
ovat.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Kölin fksaus

Post by Panu »

elmo wrote:Kertokaa millaisia kokemuksia kölin fiksauksen jäkeen veeneen käyttäymisessä? :shock:purjeilla
Tervehdys

Paha kysymys. Yleensä talven jälkeen ei tuntuma veneeseen ja sen kulkuun ei ole vahvimmillaan (harva nostaa veneen kesken kautta köliremppaan), mutta jotain osaan asiasta sanoa.

Pääasiassa huomiot ovat seuraavat:
- Vene tuntuu nousevan molemmilla halsseilla yhtä hyvin (vrt windex).
- Veneen nousukulma tuuleen (mutu) tuntuu parantuneen verrattuna toisiin veneisiin.
- Kölin pinnanlaadun parantuminen parantaa venevauhtia (mutu vrt toiset veneet).

Parhaiten eron huomasin, kun olin St Olgassa painolastina yhdessä kilpailussa meidän G1:sen kanssa. Pääsin siis vertailemaan korjattua profiilia korjaamattomaan kesken parhaimman kauden.

Ensin en kiinnitänyt köli asiaan mitään huomiota, mutta kilpailun loppuvaiheilla huomasin miten paaran halssilla vauhti oli hyvä ja pysyimme muiden mukana. Heti kun vendasimme styyralle jäimme muiden veneiden kyydistä. Emme saaneet korkeutta ja muut tuntuivat kiipeävän selvästi ylemmäksi tuuleen repien eroa meihin. Ihmeteltyäni trimmiä yms seikkoja tuli kölin epäsymmetrisyys mieleeni vahvimpana syyllisenä veneen suorituskyvyn muutokseen.
Ystävällisin veneily terveisin PR
elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Post by elmo »

Mulla on yhdet mallit ,sain Antilta ukista.Ei kun keväällä hommiin ,aika hyviä kuvia löyty foorumista ja kirjalliset tuli mallien kanssa.
S/Y Aurora
FIN 2775
Harri
kokelas
Posts: 63
Joined: Thu Apr 22, 2004 07:28 am
Location: Sipoo

Post by Harri »

Tein Merielaan kölihomman (ja koko pohjan) viime keväänä ja silloin työmäärä tuntui "onko tässä mitään järkeä?" suurelta.
Tämän kesän kokemusten tuntiakaan en vaihtaisi pois. Kannattaa tehdä. Muutos kunnostetun pohjan, kölin ja uuden G1:n kanssa oli positiivisesti yllättävän suuri. Nousukulma ja vauhti parani huomattavasti. Vaimokin kehui.
Suosittelen kölin hiekkapuhaltamista/skabaamista + pohjakäsittely jo syksyn aikana, jolloin keväällä jää enemmän aikaa kölin muotoilulle.
Harri
elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Post by elmo »

Ei taida epoksi enää marraskuussa oikein toimia. :cry:
S/Y Aurora
FIN 2775
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

elmo wrote:...aika hyviä kuvia löyty foorumista ja kirjalliset tuli mallien kanssa.
Tervehdys

Kuvia löytyy Annelin, Charlotan ja Hennulin albumeista. WIKIstä löytyy kehittyneemmät työohjeet, kuin mitä sait Antilta.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

SA:ssa oli keskustelua aiheesta, helpoiten evien epäsymmetrisyys
kuulemma huomataan kevyellä lenssillä. Jos vene pyrkii nousemaan
toisella halssilla, mutta jiipin jälkeen ei niin on syytä tarkastaa evien muoto.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply