Emäsalon lenkki

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Emäsalon lenkki

Post by harald »

No niin, nyt on tullut ilmoitettua Emäsalon lenkkin. Onko muita tulijoita?

Ilmoittautumisaikaa on 19.5 asti. Eikä maksa kuin 35 €...

http://www.htps.info/emasalo/
http://www.htps.info/emasalo/ohjeet/index.html

Kisa on 60NM ja purjehditaan 24-25.5

Huolestuttavaa vain että sivuilla lukee että "Vuoden 2003 kilpailun ohjeet julkaistaan keväämmällä"
ja enää on viikko aikaa kisoihin :roll:

Pitäkää tätä haasteena .. :?:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ovat näköjään pidentäneet ilmoittautumisaikaa niin että nyt on viimeinen päivä 22.5

http://www.htps.info/emasalo/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

Post by juhpoh »

Onnea kisaan!
Velipoika on mukana yhden Albin Expressin gastina. Et omakohtaista kisakokemusta ei mulle vielä kerry. Vene torstaina veteen, joten ei senkään puolesta.
Hienot vinssit teillä, muuten! Ja tosi halvat vissiin :wink:
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joo, vinssit on sellaiset ylijäämä laitteet joten halvat olivat. Uutena eivät ole :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No niin,

kipparikokouksessa on tullut käytyä ja iloikseni sain todeta että yksi toinekin jäsen on tulossa
mukaan! Tämä tarkoitta sitä että haaste on heitetty ja rankingpisteet pannan jaolle.

Eli ensi viikolla keskusteluaiheena on rankingpisteiden laskentamenetelmä... :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

No miten sujui? Lauantaina oli ainakin Espoon suunnalla sumuista. Sunnuntaina taas likimain täydellinen keli.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No niin, tässä vähän kisaraporttia...

Tultiin lounasaikaan tuohon Pyysaareen ja syötiin tukeva lounas HTPS:än ravintolassa. Miellyttävä
kokemus.

Startiin lähdettiin sitten toiveikkaana ja bongattiin samalla s/y Mariela joka lähti startiin
ST-fokalla. Tuuliolosuhteet oli siinä rajalla ja me oltiin jo päätetty lähteä ykkösgenualla. Tämä
päätös osoittautui sitten kohtalokkaksi. Itse startti ja viivan ylitys lähti ihan hienosti ja ennen
kaikkea ajallaan. Tämä on varmaan ensimmäisiä startteja meidän venekunnalle milloin ollaan
saatu vene liikkeelle ennen viivaa ja sitten ylitetty viiva jollain tyyppisellä vauhdilla ja vielä
ajallaan.

Mutta sitten iski haveri. Koska startti on siinä Pyysaaren lähellä olevassa kapeassa salmessa
raikui kohta startin jälkeen "tilaa esteelle" huuudot, varmaan me olimme niitä ensimmäisiä
huutamassa. No, vastaan ja päälle tulee sitten tietenkin styyran veneet huutaen
"styyrbooOOOOORDDD" ja hämmennys on suuri, miten ne säännöt nyt sitten meni? Eli
meidän takana oleva vene kyllä väisti "tilaa esteelle" huudosta mutta tämä vene sitten nosti
edellisen päälle ja tilaa ei sitten oikein ollut enää. No, pikavenda siihen ja styyran genuaskuutti
teki "overriden" eli kunnon solmun vinssin ympärille.

Oltiin jo (onneksi) styyrpuurin halsiilla mutta genua väärällä puolella tietenkin tiputti vauhdin
nollaan. Hyvä puoli asiasta oli että oltiin styyrpuurin halsiilla joten vältyttiin suurimmista
ongelmista kun 10 venettä olisi tullut styyralla vastaan ja meidän olisi pitänyt väistää.

Gastit, molemmat yrittivät sitten voimalla vetää skuuttia irti onnistumatta. Minulla oli jo puukon
kuva silmissä mutta maltoin vielä mieleni koska sopivaa köyttä varaskuutiksi ei veneessä (enää)
ollut. No, sitten vain irtopää sitlooran poikki ja paapuurin vinssiin. Irtopää siis lähtee väärinpäin
edellisestä vinssistä. Ja sitten vain kakkosvaihteella väkisin skuutti irti (naks naks lasikuidussa)
ja sitten menoksi taas. Bye bye nappistartti. Ehkä ensi kerralla...

Seurasi sitten kryssintapaista purjehtimista Kustaan Miekan salmeen mahtavien sumusireenien
säestyksellä. Näkyvyyttä tässä kohtaa oli siinä 100-200m :( Vähän mietitytti että mitä tehdään
jos ollaan siellä kun... No, tämä tietenkin tapahtui. Olimme siis juuri tulossa salmeen kun takaa
sumusta kasvoi tumma ja jylisevä vuori. Olimme salmessa sen itäpuolella olevan kallion lähellä
(n 2m väliä) ja yritettiin nostaa niin että Finnlinesin vihreä vuori menisi ohi. Tehtiin sitten perän
kohdalla venda ja pudotettiin ihan kisamanööverinä perän ohi ja suoraan pyörteisiin. Vene
poukkelehti 45° suuntaan jos toiseen mutta pysyi hyvin pinnalla.

Ilma salmessa oli tietenkin tässä vaihessa hyvin pyörtelievää ja kesti pitkän hetken ennen kuin
purjehtiminen lähti taas käyntiin. Tämä jälkeen oli sitten hiukan strekin purje. GPSstä nähtiin
millaista ässää purjehditiin kun kokeiltiin että vetääkö spinnu vai ei. Ajettiin sitten genualla
maili ylöspäin ja vedetiin sitten yhden H-star veneen leen puolella spinnu ylös.

Siinä tohinassa on navigaattorilta sitten menneet hiukan ajankäsitys sekaisin koska huomattiin
sitten kääntömerkkinä olleen eteläpoijun jälkeen että "tuossahan on saari" joka vilahti sumussa
meidän pohjoispuolella. Onneksi paikallistuntemusta oli miehistössä sen verran että tunnistetiin
ko saari ja tehtiin sitten jiippi heti ja päästiin ylös väylälle joka (onneksi) näkyi viivavana edelleen
GPSllä koska me ajettiin samaa väylää takaisin tuosta viime syksyn talvipurjehdukselta:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album36

Tästä nyt ainakin opittiin se että taas olivat valmistelut kisaan huterosti tehty. Lukuun "Race
Management" kuuluu esim kaikkien mahdollisesti tarvittavien että ei tarvittavien waypointien
syöttäminen GPSään. Tässä meilläkin on opittavaa. Pitäisi pyhittää kokonainen ilta että
käydään rata läpi etukäteen, tunnistetaan mahdolliset ongelmapaikat ja merkataan kaikki
niemenulokkeet joita pitää kiertää jne. Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun ollaan todettu että
pitää valmistautua paremmin. Eli jos aiotte kisailla niin käykää rata läpi kuviapurjehduksena
ainakin kahdesti navigaattorin ja kipparin kanssa.

Koska näkyvyys oli edelleen n 50m niin päädyttiin siihen että etugasti ,joka on matkan
purjehtinut kartta kädessä koko elämänsä (FEssä) tulee navigaattoriksi. No, leikattiin tuossa
spinnulla ja todettiin että Kuiva Hevonen ei vieläkään näy, ja yht'äkkiä tulikin Mustan Hevosen
pohjoisranta styyran keulapuolella. Eli oltiin kierretty molemmat hevoset vaikka tarkoitus ei
ollutkaan. :(

Nyt kävi kyllä keskeyttäminen mielessä. Läheltä piti tilanteia oli ollut vähän liikaa.
Tässä vaihessa todettiin sitten että menköön miten menee ja loppukoon akut mutta varalle
mukaan otettu laptop käynnistettiin ja GPS-seuranta päälle. Tämä oli veto jota olisi pitänyt
tehdä välittömästi sumun tultua startin jälkeen. Karttaplotterin käyttö vapauttaa purjehtijat
keskittymään enemmän venevauhtiin ja taktiikan laatimiseen. Etenkin kun meitä ole veeneessä
vain kolme ja jiippailtiin usein niin navigaattorille ei paljon aikaa paikanmäärityksien
merkaamiseen ja suuntien antamiseen ollut. Plotterin käyttö oli todella hieno juttu. Toki
seurattiin mierkartalla mukana ja piirrettiin siihen paikkamäärityksiä ym koska tiedettiin miten
huterolla pohjalla elettiin (Microsoft :twisted: ).

Tässä vaiheessa oltiin sipoonselällä ja leen puolelle ilmestyi sitten joku H-star vene sumusta, tai
he ajoivat korkeampaa spinnulla ja ikään kuin nousivat leen puolella sumusta. Suuntana oli
molemmilla Onaksen Portti mutta mielestämme he ajoivat liian pohjoiseen. Vene häipyi vähän
välillä sumussa. Yhdessä portissa ennen Onasta nähtiin heidän ajavan tosi jyrkkää spinnua ylös
punaisen takaa. Ei heilläkään ollut varmaan helppoa. Me taas ajettiin mittarilentoa ja täysillä
Onaksen portiin, siinä hetkellisesti genua ylös jotta saatiin n 6m/s tuulessa nousemaan
seuraavalle merkille.

Merkillä sitten spinnu ylös ja nousevassa alllokossa pikkusurffia Haxalön viitalle. Parilla
jiipillä (Polarit katsos velvoittavat leikkaamaan) päästiin sitten vähän liian kauaksikin merkistä
ja genua ylös ja leikaten pohjoiseen edelleen 6-8m/s tuulessa. Tässä vaiheessa kello ei ollut
hirveän paljon ja minä olin vähän laskenut että tässä vaiheessa olisi tapahtunut tämä kuuluisa
"uusintastartti" mutta mitä vielä, 6+kn nopeutta edelleen.

Sumusta nousi sitten hoskin joku Albin Express meidän itäpuolelta. Maalintulon jälkeen
kuulin että näillä oli ollut ongelmia broachin kanssa ja sen takia olivat jääneet Haxalön
itäpuolelle ajaen 360° käännöksi spinnua alaspäin vetäen. Tämä ei ollut viimeinen kerta kun
me tämä vene kohdattiin kisan aikana.

Strekillä Emäsalon pohjoispuolelle sitten ajettiin Drag-Race:iä mutta tässä tuulessa Albin oli
pitelemätön ja nousi n. 200m meidän edelle kun tultiin pohjoisviitalle. Vähän ennen pohjois-
viittaa vauhti tippui jonnekin 2.5-3kn mutta edelleen likuttiin hyvin ja päästiin kryssimään
Emäsalon sillan luo. Lihakeitto oli liedellä. Suurkiitos Peikille joka hoiti veneen muonituksen
mallikkaast. Voileipiä oli esivalmistettu tusinoittain ja muuta naposteltavaa riitti! Vestekistä
ostettu Presso kahvikeitin oli todella hyvä. Ei tarvinnut taiteilla suppilon ja suodattimien
kanssa aallokossa.


Jatkoa seuraa seuraavassa postissa. Pitää talettaa välilä. Pelkään jos selain kaatuu :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Vähän ennen Emäsalon p-merkkiä nousi sitten sumu ja ilta oli erittäin kaunis. Sotatantereen
näköinen kun rippeet sumusta vyöryi metsien läpi. Kaunista ja ah niin ihanaa.

Emäsalon sillan kohdalla kryssitiin sitten kahden Albin Expressin vanavedessä ja iloiksemme
totesimme että me pysymme hyvin ainakin noissa IMS polareissa tämän tuulen kryssillä. Tuulta
tässä kohtaa sillan p-puolelle ei ollut kun 3-4m/s joten Expressit vetivät vähän kaulaa meihin.
Tämä hoskin Expressi nousi vähän paremmin kuin se toinen joten päätettiin vähän seurata
miten menee. Kävikin sitten niin että svartbäckin selälle tultaessa niin em Express meni toisesta ohi.

Me vedettiin hiukan pidemmälle ensimmäinen venda siinä toivossa että rannassa olisi enemmän
nostetta mutta näin ei käynyt. Varmaan takana ollut lahti imaisi tuulen rannan suuntaiseksi.
Vendan jälkeen Expressit olivat molemmat menossa toisella puolella lahtea Emäsalon puolella.
Kohdatessa molemmat menivät vielä edestä ja löivät sitten meidän tuulen puolella n 300m
tuulen puolella takaisin styyralle. Me jatkoimme samalla halssilla niitten suojan puolella koska
veneen vauhti oli edelleen "polareilla".

Näistä polareista sen verran että näyttää nyt siltä että me olemme löytäneet ne säädöt millä
pysytään suurinpiirtein Kristiinan IMS-arvoissa. Jatkoa siitä seuraa.

Tässä tuulessa olisi Expressien kyllä pitänyt nousta ja lähteä alta pois mutta kuinkas kävikään.
Kun palattiin itäpuolelta huomattiin että kohtaamme hoskin Expressin, he styyralla. Laitettiin
sitten hieno venda heidän etu/ala puolella ja kerättiin äkkiä vauhtia jottei he lähtisivät jyräämään
tuulen puolelta. Pikkuhiljaa rätit sisään kun TBS lähestyi ja pidettiin siten Expressi niin että he
minuutin päästä ilkkuroinnin jälkeen ("onpas pieni lahti tämä") lähtivät jatkamaan matkaa
paaran puolella rantaa kohti. He olivat meitä yhtä korkeammassa LYS-luokassa joten
varsinaista syytä tällaiseen tekoon ei meillä ollut mutta mitäs tulivat styyralla eteen :)
Ja me haluttiin jatkaa lahden itäpuolelle. That's Racing folks :)

Me olimme heti vendan jälkeen kirjoittaneet suuntia alas ja todettiin että tämä halssi nousee.
Ja paljon! GPS:än plottaama karttanäkymä kertoi aivan samaa. Tämä halssi sitten nosti jopa
25°!!! Eli pystyimme jatkamaan melkein merkin suuntaan.


Hämmästys oli suuri kun oli pakko tehdä venda ja vastaan tuli taas samainen Express. Kapea
salmi oli varmaan kääntänyt tuulen viuhkmaisesti niin että hekin purjehtivat nosteessa rannan
lähellä. Heillä oli G3 keulapurjeena ja en ole nähnyt Expressin IMS-papereita mutta arvaan että
he nousevat hiukan korkeammalle kryssillä koska he pääsivät merenkulullisesti kerrettävän
poijun ohi yhdellä vendalla vähemmän. Toinen Express oli tässä vaiheessa jäänyt jo satoja
metrejä. Varmaan eivät saaneet shiftejä samalla tavalla.

Huomioikaa siis että nämä molemmat Expressit olivat meitä edeltävässä lähdössä. Eli olivat
saaneet 10 min etumatkaa heti lähdössä. Tämän lisäksi Expressillä on LYS 1.11 eli heidän
on annettava meille 4% ajasta. Jos laskettaisiin aikaa-ajalle niin tämä tekee 16:30h purjeh-
duksen aikana melkein 40 minuuttia. Eli heidän olisi oltava 50 min ennen meitä maalissa ja
tällä hetkellä vedettiin tasan näitten kanssa. Tässä vaiheessa näköpiiristä puuttuvat veneet
eivät enää huolestuttaneet samalla tavalla enää :lol:

Kryssittiin sitten noin 5-6m/s tuulessa (nämä on meidän olosuhteet, toivi korkealla) ja
päätettiin tehdä pitempi leikkaus takaisin samalla uralle mistä sumussa oltiin tultu ja sitten
strekata sipoonselkä takaisin mustan hevosen pohjoispuolelle. Taas todettiin että pitkä
styyran halssi nosti vähän. Ongelmia meillä oli tässä tuulikulman kanssa. TBS:stä puuttui myös
pari kymmenystä. En tiedä sitten jos emme saaneet purjeet säädetyksi vallitsevaan tuuleen
oikein. Jos esim tuuli oli kiertymässä niin pitäisi olla purjeet sellaisessa säädössä että koko
purje vetää. No, tutkitaan ja harjoitellan. Ajettiin sitten 33° AWA mutta melkein polarien
kertomalla vauhdilla tuulen nopeuteen nähden. Ehkä meidän ikivanha tuulianturi ei ole
omatekoista kalibroinnista huolimatta riittävän tarkka? Sponsorit haloo! Missä uusi anturi? :)

Päästiin sitten vähän ennen Kajholmenia Kaunissaaren koillispuolella paaran puolelle ja tässä
sitten lähti Charlotta imemään vauhtia. Olimme tarkalleen pilkulleen Kristiinan IMS-polareissa
ja lähestyimme melkein entertainmentin arvoja. Huomasimme että 4 m/s tuulessa kuuluu ison
etuliikin lyödä sisään. Saimme kierrot niin hyvin laitettua että kupla jatkui aika tasaisena
ylävanttien kiinnityspisteiden alapuolelle. Levanki oli nippa nappa yläpenkin reunan kohdalla.
Ison skuutti niin että ylin lattan melkein puomin suuntainen mutta hitusen alapuolelle. Falli
oli aika löysä joten pussia maston luona oli. Ehkä enemmän esitaivutusta mastoon olisi
tehnyt tästä kauniimmaan mutta vauhdista ei ollit valittamista.

Totesimme myös siinä kryssittäessä että kun tuuli puuskasi 6kn -> 8kn niin vauhti ei lisääntynyt
toivotulla tavalla. Saman totesimme 8kn -> 10kn puuskissa. Löysimme (uskoaksemme) syyn
tähän. Meillä oli 6kn (3m/s) tuulessa kiertoja jonkun verran ja kun puuska tulee niin se lyö
purjeen kiertyneeseen kohtaan ja jarrutta. Eli siirrettiin genuan skuuttipiste hiukan eteen ja
sisään skuuttia hieman. Tämä auttoi paljon. Ei paljosta puuttunut (yksi tai kaksi naksua) mutta
nyt lähti Charlotta kelaamaan vauhtia puuskissa niin että muutamassa sekunnissa oltiin
kovemman tuulen TBS:ssä. Muikea olo...

Ohitettiin sitten tuossa Musta Hevonen p-puolelta ja kryssitiin kohta Villingin eteläpuolella
olevaa vesialuetta lisääntyvässä sumussa ja nousevassa auringossa. Tässä vaihessa oli
kyllä vähän puhti poissa. Välillä näyttä tuulimittari 60°AWA kryssillä ja muonittajamme
tämän huomattua alkoi hääräämään suklaata, teetä ja muuta kivaa ohjelmaa. Radio City
raikasi sumussa mutta musiikki oli enemmän "tulin kotiin kapakasta ilman kimmaa" tyyylilä joten
se ei oiken sopinut piristäjäksi. CDtä ei ollut, painaa liikaa :twisted:

Vaikeinta oli tässä kun ei ollut muuta ohjailureferenssiä kuin tuulimittarit. Genuan tellarit
liimantuivat koko ajan purjeeseen kun sumu tiivistyi joka paikkaan. Nyt oli kylmää ja kosteaa,
aika raskasta elää ja kello tikitti paljon nopeammin kuin loki. Försti kävi koko ajan kuivaamassa
genuan aluetta missä telltailit ovat ja tämä auttoi jonkin verran mutta tuulta oli enää niin vähän
(2-3m/s ehkä???) että kunnon tuntumaan pinnassa ei enää ollut. Tämä ei millään tavalla
auttanut. Jos veti ison niin että oli tuntumaa niin se jarrutti likaa...

Kello tässä vaiheessa oli varmaan jotain neljän maissa ja sumussa oli tosi vaikeaa purjehtia.
Meillä oli keulaluukun sisäpuoella lasia vasten 5w halogeeni valaisemassa keulapurjetta ja
vaikka istuin 3-4m päässä valosta niin kuitenkin sumu näkyi miten se vyöryi etukannen yli.
Välillä näkyi joku toinen vene 100-200 m päässä mutta tunnistamisesta ei voinut edes toivoa.

tyyntyvässä tuulessa ja auringon pikkuhiljaa noustessa mielialakin nousi kun väsymys häipyi. Kai
se sisäinen kello sanoo että nyt alkaa olla aamu.

Jatkoa seuraavassa postissa...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joskus neljän jälkeen sitten sumu nousi kun oltiin Santiksen eteläpuolella. Tuuli vain tyyntyi ja
tyyntyi. Vauhtia enää jotain alle 2.5kn. Santiksen eteläkärkeä kiertää parastaikaa luokkamme
voittaja. Muutamia hassuja satoja metrejä edessä. Takana on yllätykseksemme Expressi jota
vastaan ollaan kryssitty svartbäckin selällä! Noin 300-400m perässä. Jahtasimme vuorotelleen
tuuliviiruja vedessä ja yritettiin pitää vene vauhdissa lounaasta länteen kääntyvässä tuulessa.
Kun kierrettiin Remmarholm Vallisaaren lounaispuolella vauhti tyssäsi siihen.

Tiputettiin sitten hetken päästä kaikki paitsi spinnu alas ja yritettiin saada spinnu täyttymään
mutta se roikkui rättinä alas. Takana oleva Express ottaa meihin. Leikattiin salmen poikki
Kustaan Miekan muurin luo siinä toivossa että tuuli pakaantuisi muuria pitkin ja siitä löytyi sitten
4kn tuulta! Samaan aikaan Expressi menee ohi leen rantaa pitkin Vallisaarta. Iso nostettiin ylös
mutta ei ihan vaan puomin pää roikkumaan mantookin päälle jotta se pysyy paikallaan. Meillähän
ei ole dirkkiä eikä kikkatankoa. :(

Takaa tulee vielä toinen vene. En nyt tähän hätään muista mikä mutta isommasta LYS-luokasta
kuitenkin. LYS jotain 1.11. Heillä spinnu vetää hiukan ja he ajavat sitten kustaan miekan salmen
jälkeen suomenlinnaa pitkin. Takaa kuuluu koko ajan sumutorvea. Me leikkaamme Expressin
perässä Vallisaaren luoteisnurkasta kohti Vasikkasaarta koska vedenpinnalla elää. Express
vain liukuu vastustamattomasti ehkä kymmenyksen kaksi kovempaa kuin me.

Jiippaillaan Vasikkasaaren luona ja suunta pohjoiseen kohti Laajasalon länsikärkeä. Toinen vene
jämähtää Lonnan jälkeen ja takaa tulee konttialus jotain 5kn nopeudella aivan pläkässä ohi.
Kiitos heille kun tulivat noin hiljaa. Katajanokan ulkopuolella on saksalainen kolmimastoinen
purjelaiva. Nimeä en bongannut mutta iso.

Pikkuhiljaa tuuli sitten tunnin odottelun ja haukottelun jälkeen nousee vasikkasaaren ja laaja-
salon salmesta ja vauhtia kelataan päätä huimaavat 2.4kn! Tässä vaiheessa Express on meitä
5-600 m edessä. Laajasalon länsikärjen kohdalla tuuli sitten kääntyy vastaan ja menee
kryssimiseksi. Kryssittäessä takaa tuleva 1.11 LYS vene savuttaa pikkuhiljaa ja tuulen
tyyntyessä he ohittavat meidät pitkin Kulosaaren rantaa. Emme paikallistuntemuksen puuttessa
puskaltaneet jatkaa sitä kautta vaan jäädään keskellä salmea odottamaan tuulta. Loki 0.4kn.
Pikkuhiljaa tuulenväreet täyttävät purjeet takaa ja liuutaan maalilinjan yli, ei keula kohisten ja
spinnu ylväästi pullistuneena mutta kuitenkin.

10m maalilinjan jälkeen ja poijut selvästi ohittaneina kone käyntiin ja Continental-Style kiinni
laituriin. Juoksujalkaa parit Jägermeisterit vatsassa katsomaan tuloksia. Express tuli meitä
ennen 14min maaliin tai jotain sen tapaista. Yksi H-star on ennen meitä tullut maaliin ja
häviämme tälle yhdelle veneelle. Tälllä hetkellä kakkosia!!!

Toteamme suurella surulla että s/y Mariela on keskeyttänyt. Ilmankos ei sitten nähty taas
kerran.. Tsemppiä Harri!

Alkaa vimmattu laskeminen ja kynsien pureskelu. PikkuLYSissä on mukana vene 0.96 LYSillä.
Meidän on annettava heille kaksi tuntia! Mitä jos.. Kohtapuolin tulee viesti että hekin
ovat keskeyttäneet. Varmistuvan hopean aikana menee sitten miehistö saunaan ja sieltä
palatessa ei ole veneitä vieläkään näkynyt. Aika on mennyt jo umpeen hitaammille veneille ja
kakkossija on meidän!

Tuloslistoilla s/y Bice, Inferno 29 joka myös kiertää KoPun tiistiksiä otti niinikään kakkossijan
omassa LYSissään. Olisiko niin että tiistiksistä on hyötyä, mene ja tiedä? Olisimme 16:35 ja
rapiat ajalla sijoittuneet luokan isomassa lys-luokassakin vain 4 min pronssista. Eli hyvin
oltiin tultu.

Ensimmäinen vene maalissa oli kuulemma tullut maaliin 04:30 tai jotain sellaista. Nämä veneet
eivät joutuneet pläkään ollenkaan ja täten näiden tulokset ovat ei verrattavissa muutenkaan.
Kakkoslyyssin veneet joutuivat ajamaan pläkässä vähän vähemmän joten hekin voittivat taas
sillä että nopealla veneellä todennäköisyys joutua pläkään on pienempi.

Että sellainen. Tosi rankka kokemus. yhteensä tuli pinnassa istuttua noin 16h. Vaikka vene
keikkui siinä väylän vieressä niin 2.5-3h tirsat tuli otettua ihan kevyesti.

Positiivista: kokemus, tulos, löytynyt kryssinopeus/trimmi
Negatiivista: sumu. paapuurin halssin nopeus
Ilkkumista: Luulisi että jos henkilö katsoo Kustaan Miekan salmen koordinaatit kotona, kirjoittaa
paperille, käy vielä läpi itse ja vielä kerran navigaattorin kanssa saman jutun käy läpi, olisi
älynnyt katsoa että merkattu paikka todellakin on Kustaan Miekka eikä viereinen kuninkaansaaren
aukko :) (Asbestipuku päällä)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Valmistelut ennen starttia käsitti veneen tyhjentämistä kaikista vehkeistä mitä ei tarvittu kisan
aikana tai ovat 3-luokan katsastussäännöissä. Meidän venehän on kakkosluokkaan katsastettu
joten tavallisesti on kaksi sammutinta, iso ankkuri ketjiuineen ja hirmupainavine köysineen jne.
Merikortteja oli toistakymmentä kilo extaa. Kuten lehtiä, kirjoja, erinäisiä lahjaksi saatuja messinki-
kylttejä baarin aukipidosta ym joita ei katsottu tarvittavan juuri emäsalon kierrossa.

Kilpailun säännöissähän ei puhuta mitään vaadittavasta kastastusluokasta kuten esim Helsinki-
Talliinn kisassa joten katsottiin että yksi ankkuri (7kg) saa riittää. Kuten myös yksi sammutin
ja muutenkin 3-luokan sääntöjen mukaan. Periaattessa olisi ehkä vielä 4-luokan mennyt läpi
mutta minä en tuomarina olisi sitä enää ehkä niellyt, yökisa ja kaikki.

Nostimme extra fendarit, istuinkaukalon pohjaritilän. 5 (!) sankoa, extra löpöt. Kaikki mitä ei
tarvittu. Arvio poistuneesta painosta vaihtelevat 100kg -> 200 kg. Jos 100kg vastaa yhtä
prosenttia venevauhdista (yksi sadasosa LYSiä) ja me purjehdimme matkan Emäsalon ympäri
jossain 1000 minuutissa niin tuohan tekee jo eroa loppupäässä. Eikö näin? Ainakin uskomme
tähän. Vene tuntui käsinkosketeltavan herkemmältä ja takana oli vesilinja selvästä veden
yläpuolella, kuten myös keulassa. Eli noin korkealla ei Charlotta ole useinkaan kellunut.

On se muuten vain ihmeellistä että tavaraa kertyy! Tuossakin oli puolitoista kärrylistä roinaa. Voi
voi. Mihin laittaa nämä vehkeet sitten? En tiedä... :(
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

Post by juhpoh »

Jumaleissön!! Epäilykseni siitä, että Harald & co. tietävät tästä lajista jotain(ja siis osaavat seilata) vain vahvistuvat!!
Onnea kakkossijan johdosta!!
Upea suoritus. :D
Se albin express, jossa veljeni oli gastaamassa, keskeytti :(
Vielä kerran onnittelut tuloksesta ja kiitos tieteellisen tarkasta kisaraportista. Oletko harkinnut mahdollista uraa esim. urheilu(erityisesti purjehdus-)selostajana/kommentaattorina :lol: ´?
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kiitos Juhana onnitteluista sekä hienosta kritiikistä. Tuollaiset kommentit patistavat jatkamaan
näitä hommeleita kerhon hyväksi. Kaksi venettä lisää kerhoon viikonlopun aikana.

Ja saataahan sillä karttaplotterillakin olla jotain osuutta hyvään tulokseen :oops:

Vaikkakin, svartbäckin selällä sitä ei tarvittu :)

Pahoitteluni veljellesi. Ensi kerralla sitten.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hauska termi minkä olen kuullust jostain:

Purjehduskisan jälkeen alkaa "karatepurjehdus". Tämä on se osio skabasta kun kilpailijat seisovat
joko hymyssä suin tai sitten ärtyneinä laiturilla ja vispaavat avoimia kämmeniä milloin mihinkin
kulmaan esitellessään kryssin jne eri vaiheita. "Minä nousi styyralla, miksi sinä näin paaralla..."

karatepurjehdus :lol:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply