Rannoilla huhutaan ...

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuon T-minin kylkikuvaa kun katsoo alkaa ymmärtämään miksi se on niin liukas liikkuja kunnes vesilinjan vähäinen pituus alkaa haraamaan vastaan. Köli on kyllä melkoisen pieni.
Image

Myyntikuvisa on ilmeisesti ollut hyvä tarjonta. hmm.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote: Tuon T-minin kylkikuvaa kun katsoo alkaa ymmärtämään miksi se on niin liukas liikkuja kunnes vesilinjan vähäinen pituus alkaa haraamaan vastaan.
Kerrotko vielä miten näet tuosta kuvasta liukkauden? Mitä sanot sitten tästä: Image

mode edit(hh): linkistä kuva
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Rockerin vähyys, kölin pienuus (massa on yhteydessä tähän).

Tuossa Dehliassa on vähän enemmän rockeria, kulkee ehkä paremmin kryssillä ja vähän enemmässä tuulessa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Rocker? Niinku Mick Jagger? WTF?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Rocker on tavallaan sivusta katsottuna rungon keskiviivan "ketka".

http://en.wikipedia.org/wiki/Kayak#Rocker

Liittynee jotenkin prismaattiseen koefficienttiin? Joakim osaa nämä teoria-jutu paremmin kuin minä.

Södergrenin veneissä on yleensä vähän rockeria, Stillin ja muitten akalaisten puolitonnareissa jne. on enemmän.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Enpä ole ennen kuullut väitettävän, että rungon ketkalla olisi mitään oleellista tekemistä nopeuden kanssa.

V.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No nyt kuulit :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:Rocker on tavallaan sivusta katsottuna rungon keskiviivan "ketka".

Liittynee jotenkin prismaattiseen koefficienttiin?

Södergrenin veneissä on yleensä vähän rockeria, Stillin ja muitten akalaisten puolitonnareissa jne. on enemmän.
Minä olen mieltänyt rockerin tarkoittavan sitä kuin perä pohjalinja nousee perää kohti ylös eli keula ei tuohon kuuluisi, voin tosin olla väärässä.

Rockeria tarvitaan alhaisissa nopeuksissa, mentäessä selvästi yli runkonopeuden rockerista on vain haittaa. Siksi vanhoissa veneissä on paljon rockeria ja uusissa, varsinkin koviin avotuuliin optimoiduissa, rockeria on hyvin vähän.

Kyllähän tuo liittyy myös prismaattiseen kertoimeen, joka käyttäytyy samalla tavalla. Alle runkonopeuden (siis kevyet tuulet + kryssi kaikilla tuulilla) prismaattisen kertoimen optimi on alempi kuin kovemmilla nopeuksilla.

Moottorivene-esimerkein alhaisilla vauhdeilla optimi on perinteinen suippuperäinen (ja suuri rockerinen) fiskari, puoliliukuvalla alueella tasaperäinen maltillinen rocker ja liukualueella rockeria ei ole lainkaan ja palteet ovat terävät.

Purjeveneillä homma on vaikeampi, koska tuulesta riippuen ollaan eri alueilla ja lisäksi myös purjeiden kantokyky ja sivuttaisvoimat ovat hyvin oleellisia.

Minä en kyllä tuosta Teemin-rungosta näe, että onpa nopea. Kevyt vene, paljon purjeita ja tehokkaat evät kyllä tekevät veneestä nopean. Dehlya 22 oli myös hyvin nopea kevyellä kelillä, mutta keskituulesta ylöspäin onnettoman hidas LYS-lukuunsa (1,02) nähden. Ei kulkenut millään kovaa. Kerran ajoimme ylisuurella H-veneen spinnulla plattista 15 m/s tuulessa. Niukasti pääsimme yli 7 kn, mutta Folkkarit lensivät ohi ilman spinnua.

Katselin juuri vierekkäin Inferno 31:n ja FF31:n runkotiedostoja. En havainnut oleellista eroa rockerissa. Tietysti IOR-optimoidussa perän loppuosa nousee irti vedestä. Selkein ero oli mielestäni perän leveydessä. Infernohan on avotuulilla ylivoimainen varmaankin juuri kantavamman peränsä ansiosta.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tarkoitin sitä että tuo Teemin näyttää nimenomaan kevyeltä. Sekä rockerin väyys (uppouman puute) ekä kölin pienuus viittaa todella kevyeen painoon.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply