Kryssinopeudet

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Eli pitää löytää se sweet-spot jossa nousukulman ja nopeuden yhtälö tuottaa parhaan VMGn.
Niin tästähän juuri on kysymys. Tosin asiaa nyt pohdittuani voin todeta, että koska mulla ei ole tuulikulmamittaria eikä vermettä mikä laskisi automaattisesti VMG:n, niin lienee vain parasta yrittää tavoitella noita nopeuksia ja ajaa niin ylös kuin mahdollista.

Aktiivinen harrastaja voi tietysti näpytellä laskimesta cosini alffaa kompassin perusteella ja samalla päivittää VMGeetä ruutupaperille?

Mä en taida jaksaa.....
User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

Post by juhpoh »

..tää on just tää, mitä purjehtijat ovat kai jo ensimmäisestä kaarnaveneestänsä asti pohtineet.. Eli sen minkä matkassa voittaa kryssillä, niin nopeudessa häviää. Jos ajaa ylös tuuleen(mikä kyllä FE:llä melko mukavasti onnistuu)niin matka hidastuu..Sitku laskee alas niin kuljetaan kovaa, joo, mutta joutuu kryssimään useammin. Sweet spotin näiden asioiden välillä(kuten Harald asian osuvasti ilmaisi) kai löytää perstuntumalla ja ahkeralla lokin/gps:n ja muiden mittalaitteiden tarkkailulla. Itse kyllä pidän mieluummin yllä vauhtia... :D
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Awa wrote: Palatakseni vielä noihin teoreettisiin maksiminopeuksiin, sitä tulee itselle niin prkl:n epätoivoinen olo, kun ymmärtää oman tietämättömyytensä ja sen, kuinka PALJON vielä on opittavaa ja ymmärrettävää. Hiljaa hyvä tulee...
No juuri näitten takia minä nämä sivut pystytinkin :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

oikkpasi wrote:...niin lienee vain parasta yrittää tavoitella noita nopeuksia ja ajaa niin ylös kuin mahdollista.
No juuri tällä tavalla me lähestytään ongelmaa. Vaikka onkin tuulimittarit jne...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply