Espoo GP, luokkamestaruus
Espoo GP, luokkamestaruus
Tervehdys
Espoon GP:ssä ratkaistiin viikonloppuna FE-83 luokkamestaruus Rysäkarin radalla. Lauantaiksi oli luvattu suunnaltaan vaihtelevaa pläkää. Onneksi ennustus ei kaikessa kauheudessaan täysin toteutunutkaan vaan saimme sentään hieman tuulta purjeisiin ja pystyimme viemään läpi kaikkiaan kolme lähtöä.
Lauantain trendi oli selvä Charlotta veti fliittiä ja muut seurasivat me selvästi viimeisinä. Kaikkemme teimme mutta jäimme ihan jalkoihin. Vastatuulet menivät edes jotenkin, mutta lenssit olivat painajaisia. Ei sitten kulkenut millään vaikka kaiken teimme. Ihan kuin olisimme olleet hitaamman luokan veneitä.
Lauantain viimeisessä lähdössä nuo "nopeamman luokan" veneet ehtivät maaliin ennen kuin tuuli lopulta kuoli pois. Valitettavasti meiltä jäi reitti 50m kesken kun aika loppui. Purjeet alas ja koneella kotiin. Matkalla synkissä ajatuksissa tuli mieleen kaikenlaisia ajatuksia kadotetun venevauhdin syistä. Onko veneemme niin paljon raskaampi kuin muut ja kun muut vielä ajoivat kolmen hengen miehistöllä ja meillä oli neljä...Hmm...Olihan Hangossakin vastaavia tilanteita ja silloin vene kulki ihan toiseen malliin.
Viimein poijusta jollalla poistuessani päätin jostain syystä koittaa kädellä kuinka puhdas veneen pohja oli. Kauhistus oli suuri. Pientä näkin "poikasta" oli runsaasti ja pohja muistutti halpahallin raastinrautaa . Ei ihme ettei kulkenut.
Mikä siinä on, että parin kymmenen vuoden jälkeen sortuu taas aloittelijamaiseen mokaan .
Sunnuntai aamu sitten alkoi osaltani myöhässä olevien gastien odottamisella ja aamuuinnilla veneen pohjaa pesten. Ensin yritin hangata harjalla huonoin tuloksin. Auton jääskrapa toimi jo ihan toiseen malliin ja sain pohjan puhtaaksi kolmessa vartissa! Ensi keväänä taidan maalata pari kerrosta, jospa sitten pitäisi pohjan puhtaana.
Tarkkaavaisille kerrottakoon, että käytin pesuprosessissa vain maskia enkä kisaohjeissa jostain syystä kiellettyä snorkkelia .
Miehistökin saapuin sillä viimeisellä punaisella minuutilla ja lähdimme raivokkaasti kohti rataa. Matkalla kuivailin itseni ja vaihdoin vaatteet päälle. Kaverit vetivät sillä aikaa purjeet ylös ja valmistelivat spinnun ankkuriboksiin. Lähtöpaikallekin päästii juuri viiden minuutin paukun aikoihin. Eipä jäänyt saapuminen radalle siis viime tippaan .
Toisena kilpailupäivänä tuuli selvästi kovempaa kuin lauantaina. Yes Yes sopii meille, kun olemme neljän hengen mieghistöllä liikkeellä. Toivoimme salaa tuulen nousevan päivän aikana vielä lisää.
Sunnuntain ensimmäisessä lähdössä huomasimme olevamme taas kilpailussa mukana, jopa samassa luokassa! Edellisen päivän ongelmat eivät siis suoranaisesti johtuneet purjehdustaidoista vaan likaisesta pohjasta! Nyt oli tiukkoja tilanteita ja kaksinkamppailuja edellisen päivän perässä laahustamisen sijaan.
Päivän toinen lähtö oli varmasti tapahtumarikkain. Ensin Nereida koe ponnisti Charlotan peräkaiteen takakulman kestävyyttä lähtökapinoissa, Hennuli varasti eikä huomannut kiertää lähtölinjan pään kautta uuteen lähtöön ja seurauksena oli tyly OCS. Meille nämä edelliset tapahtumat ja oma hyvä suoritus ja tuulen pienoinen nousu tuottivat toisen sijan. Neljä miestä kannella ja puhdas pohja tuntuivat olevan toimiva yhdistelmä nousevassa tuulessa.
Viimeisen lähdön suurin munauksemme oli myöhästyä lähdöstä kaksi minuuttia. En toooodellakaan tajua mikä ymmärryksen puute pääsi vaivaamaan kun eksyimme liian kauas linjasta. Raivokaasti vedimme täysin palkein toisten perään. Ylämerkillä oltiin jo tuntumassa. Ymmärsimme pian että G1 oli oikea purjevalinta muiden G3 nähden. Olimme selvästi nopein vene radalla. Lennsillä yllätykseksemme saimme kavennettua rakoa entisestään. Toisen kryssin jälkeen olimme jo neljäs, mutta Nereida kuittasi lenssillä meidät. Taktikoin alamerkille sisäpaikan ja sain kuin sainkin tilaa merkillä ja pääsimme sisäpuolelta ohi. Maaliin neljäntenä ja hävittiin kolmas sija täpärästi. Harmittiko...? Ehkä hetken mutta hyvät suoritukset radalla antoivat tyydytystä.
Kisa taas opetti meille uudelleen vanhoja totuuksia pohjan puhtaudesta, ordellien mukaan otosta ja hyvien lähtöjen merkityksestä (listaa voisi vielä jatkaakin, mutta tässä tärkeimmät).
Lopputuloksissa Charlotta voitti, hopealle tuli Hennuli ja pronssille ehti Lisbeth. Onnea voittajille.
Hieman pitää järjestäjääkin arvostella. Kilpailun lähdöt tuntuivat olevan hieman sekavat. Ongelmia oli viestilippujen kanssa ja välillä 5 min lähtöjen väli venähti 10 minuuttiin.
Kiitoksia kaikille osallistujille, järjestäjille ja laina miehistölleni.
Kisan viralliset tulokset löytyvät http://www.emk.fi/content_files/espoogp ... lliset.htm
Espoon GP:ssä ratkaistiin viikonloppuna FE-83 luokkamestaruus Rysäkarin radalla. Lauantaiksi oli luvattu suunnaltaan vaihtelevaa pläkää. Onneksi ennustus ei kaikessa kauheudessaan täysin toteutunutkaan vaan saimme sentään hieman tuulta purjeisiin ja pystyimme viemään läpi kaikkiaan kolme lähtöä.
Lauantain trendi oli selvä Charlotta veti fliittiä ja muut seurasivat me selvästi viimeisinä. Kaikkemme teimme mutta jäimme ihan jalkoihin. Vastatuulet menivät edes jotenkin, mutta lenssit olivat painajaisia. Ei sitten kulkenut millään vaikka kaiken teimme. Ihan kuin olisimme olleet hitaamman luokan veneitä.
Lauantain viimeisessä lähdössä nuo "nopeamman luokan" veneet ehtivät maaliin ennen kuin tuuli lopulta kuoli pois. Valitettavasti meiltä jäi reitti 50m kesken kun aika loppui. Purjeet alas ja koneella kotiin. Matkalla synkissä ajatuksissa tuli mieleen kaikenlaisia ajatuksia kadotetun venevauhdin syistä. Onko veneemme niin paljon raskaampi kuin muut ja kun muut vielä ajoivat kolmen hengen miehistöllä ja meillä oli neljä...Hmm...Olihan Hangossakin vastaavia tilanteita ja silloin vene kulki ihan toiseen malliin.
Viimein poijusta jollalla poistuessani päätin jostain syystä koittaa kädellä kuinka puhdas veneen pohja oli. Kauhistus oli suuri. Pientä näkin "poikasta" oli runsaasti ja pohja muistutti halpahallin raastinrautaa . Ei ihme ettei kulkenut.
Mikä siinä on, että parin kymmenen vuoden jälkeen sortuu taas aloittelijamaiseen mokaan .
Sunnuntai aamu sitten alkoi osaltani myöhässä olevien gastien odottamisella ja aamuuinnilla veneen pohjaa pesten. Ensin yritin hangata harjalla huonoin tuloksin. Auton jääskrapa toimi jo ihan toiseen malliin ja sain pohjan puhtaaksi kolmessa vartissa! Ensi keväänä taidan maalata pari kerrosta, jospa sitten pitäisi pohjan puhtaana.
Tarkkaavaisille kerrottakoon, että käytin pesuprosessissa vain maskia enkä kisaohjeissa jostain syystä kiellettyä snorkkelia .
Miehistökin saapuin sillä viimeisellä punaisella minuutilla ja lähdimme raivokkaasti kohti rataa. Matkalla kuivailin itseni ja vaihdoin vaatteet päälle. Kaverit vetivät sillä aikaa purjeet ylös ja valmistelivat spinnun ankkuriboksiin. Lähtöpaikallekin päästii juuri viiden minuutin paukun aikoihin. Eipä jäänyt saapuminen radalle siis viime tippaan .
Toisena kilpailupäivänä tuuli selvästi kovempaa kuin lauantaina. Yes Yes sopii meille, kun olemme neljän hengen mieghistöllä liikkeellä. Toivoimme salaa tuulen nousevan päivän aikana vielä lisää.
Sunnuntain ensimmäisessä lähdössä huomasimme olevamme taas kilpailussa mukana, jopa samassa luokassa! Edellisen päivän ongelmat eivät siis suoranaisesti johtuneet purjehdustaidoista vaan likaisesta pohjasta! Nyt oli tiukkoja tilanteita ja kaksinkamppailuja edellisen päivän perässä laahustamisen sijaan.
Päivän toinen lähtö oli varmasti tapahtumarikkain. Ensin Nereida koe ponnisti Charlotan peräkaiteen takakulman kestävyyttä lähtökapinoissa, Hennuli varasti eikä huomannut kiertää lähtölinjan pään kautta uuteen lähtöön ja seurauksena oli tyly OCS. Meille nämä edelliset tapahtumat ja oma hyvä suoritus ja tuulen pienoinen nousu tuottivat toisen sijan. Neljä miestä kannella ja puhdas pohja tuntuivat olevan toimiva yhdistelmä nousevassa tuulessa.
Viimeisen lähdön suurin munauksemme oli myöhästyä lähdöstä kaksi minuuttia. En toooodellakaan tajua mikä ymmärryksen puute pääsi vaivaamaan kun eksyimme liian kauas linjasta. Raivokaasti vedimme täysin palkein toisten perään. Ylämerkillä oltiin jo tuntumassa. Ymmärsimme pian että G1 oli oikea purjevalinta muiden G3 nähden. Olimme selvästi nopein vene radalla. Lennsillä yllätykseksemme saimme kavennettua rakoa entisestään. Toisen kryssin jälkeen olimme jo neljäs, mutta Nereida kuittasi lenssillä meidät. Taktikoin alamerkille sisäpaikan ja sain kuin sainkin tilaa merkillä ja pääsimme sisäpuolelta ohi. Maaliin neljäntenä ja hävittiin kolmas sija täpärästi. Harmittiko...? Ehkä hetken mutta hyvät suoritukset radalla antoivat tyydytystä.
Kisa taas opetti meille uudelleen vanhoja totuuksia pohjan puhtaudesta, ordellien mukaan otosta ja hyvien lähtöjen merkityksestä (listaa voisi vielä jatkaakin, mutta tässä tärkeimmät).
Lopputuloksissa Charlotta voitti, hopealle tuli Hennuli ja pronssille ehti Lisbeth. Onnea voittajille.
Hieman pitää järjestäjääkin arvostella. Kilpailun lähdöt tuntuivat olevan hieman sekavat. Ongelmia oli viestilippujen kanssa ja välillä 5 min lähtöjen väli venähti 10 minuuttiin.
Kiitoksia kaikille osallistujille, järjestäjille ja laina miehistölleni.
Kisan viralliset tulokset löytyvät http://www.emk.fi/content_files/espoogp ... lliset.htm
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11046
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kuvia tulee kai galleriaan, tuossa vähän trackeja annelista toistaiseksi:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album236
EMK sivuille on luvattu kuvia myös, niillä on kai 330 kuvaa, joista laittanevat
parhaimmat nettiin. http://www.emk.fi/
Onnittelen lämpimästi pronssille purjehtineen Lisbethin miehistön, hieno
suoritus suhteellisen varmalla sarjalla (4),3,2,4,3,3! Hienoa että uutta
verta tulee radoille, pelottavan lähellä on Lisbeth ylä- ja alamerkkien
kohdalla jo. Mitähän tästä vielä tulee kun Olli&Co saavat hiukan kokemustakin?
Meillä meni viimeinen ihan lyttyyn kun ensin kiireessä vaihdettiin kolmonen
keulille varoitussignaalin jälkeen, tuuli kun nousi 12-13 knotsiin. Fallit meni
ristiin ja purjeitten laskeminen ja nostaminen ei oikein onnannut enää.
Tästä seurasi että ekalla alamerkillä ei saatu spinnua alas ajoissa ja
jouduttiin kryssiimään jonkin matkaa löysällä fokan fallilla ja spinnu
lentäen leen puolella. Onneksi pystyimme vendaamaan Lisbethin
etu/alapuolelle maalisuoralla ja onnellakin tuli siitäkin toinen sija, pois-
heitto tulos kuitenkin kun kerran saatiin 6 purjehdusta suoritettua.
Joka lähtö toi mielestäni tiukemmat kisat ja sunnuntaina näkin poiston
jälkeen ja muiden harjoiteltua hiukan oli erittäin hauskaa olla ylä-
merkillä neljän-viiden veneen klimpissä. Nastaa, enemmän startteja
vielä niin tästä alkaa kehkeytyä oikein hienoja skaboja!
Yksi mieleenpainuvin paikka oli ekan päivän toinen lähdön maaliintulo,
Hennuli oli hiukan karannut otettuaan shiftit paremmin kuin me ja
molemmat tulimme styyralla kohti maalilinjaa tiukasti vastaiseen. Me
emme päässeet lippupään poijun yli ja näytti siltä että Hennuli pääsisi.
Onneksemme tuuli kääntyi pikku hiljaa enemmän ja enemmän vastaiseen
ja lippupään lähestyessä alkoi näyttämään siltä että Hennulikaan ei
pääsisi ilman vendaa. Odotettiin viimeiseen asti että Hennuli lähtee
kohti maaliviivaa ja he vendasivatkin niin ajoissa että meille jäi tilaa
myös. Käännettyämme paaralle huomasimme että lippupään poiju
lähestyi kovaa vauhtia ja "ammuimme" venevauhdilla veneen piihin poijun
vierestä voittaen Hennulin vain metrillä, jos sitäkään. Tiukin kisa missä
olen ikinä ollut. Pahoittelen, loppuun asti pitää purjehtia
Järjestelyt olivat erittäin mukavat, mukaanlukien Platu-jengin sponsaama
reilu heittimillä suoritetun ilotulituksen, oli hieno ja koko Geda oli
varmaan hereillä puoli yhteentoista asti
Näyttää siltä että kolmistaankin alkaa manööverit sujua suht hyvin, ihan
kuin Poneen olisi kasvanut pari kättä lisää ja minullekin on siunaantunut
sellainen spinnu/genoafalli-vetoraaja johonkin vatsan päälle?
Suuret suuret kiitokset Ipelle, joka parin harjoittelujiipin jälkeen hoiti
keula- ja puolet keskigastin tehtävistä ilman minkäälaista vapinaa. Ilman
Ipen apua ei oltaisi pärjätty ollenkaan. Nyt kun Ipekin on ollut Charlotta-
akatemiassa saavat päitsin veneet varoa!
Panulle tuli läksyjä: http://www.fe83.org/docs/purjehtiminen/virheet/
Laittakaa GPS-trackit minulle .gpx-muodossa niin yritetään saada
aikaiseksi demo fe-regatan päätöstilaisuuden yhteydessä. Ne saa
käännettyä gpx-muotoon mm gpsbabel http://www.gpsbabel.org/
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album236
EMK sivuille on luvattu kuvia myös, niillä on kai 330 kuvaa, joista laittanevat
parhaimmat nettiin. http://www.emk.fi/
Onnittelen lämpimästi pronssille purjehtineen Lisbethin miehistön, hieno
suoritus suhteellisen varmalla sarjalla (4),3,2,4,3,3! Hienoa että uutta
verta tulee radoille, pelottavan lähellä on Lisbeth ylä- ja alamerkkien
kohdalla jo. Mitähän tästä vielä tulee kun Olli&Co saavat hiukan kokemustakin?
Meillä meni viimeinen ihan lyttyyn kun ensin kiireessä vaihdettiin kolmonen
keulille varoitussignaalin jälkeen, tuuli kun nousi 12-13 knotsiin. Fallit meni
ristiin ja purjeitten laskeminen ja nostaminen ei oikein onnannut enää.
Tästä seurasi että ekalla alamerkillä ei saatu spinnua alas ajoissa ja
jouduttiin kryssiimään jonkin matkaa löysällä fokan fallilla ja spinnu
lentäen leen puolella. Onneksi pystyimme vendaamaan Lisbethin
etu/alapuolelle maalisuoralla ja onnellakin tuli siitäkin toinen sija, pois-
heitto tulos kuitenkin kun kerran saatiin 6 purjehdusta suoritettua.
Joka lähtö toi mielestäni tiukemmat kisat ja sunnuntaina näkin poiston
jälkeen ja muiden harjoiteltua hiukan oli erittäin hauskaa olla ylä-
merkillä neljän-viiden veneen klimpissä. Nastaa, enemmän startteja
vielä niin tästä alkaa kehkeytyä oikein hienoja skaboja!
Yksi mieleenpainuvin paikka oli ekan päivän toinen lähdön maaliintulo,
Hennuli oli hiukan karannut otettuaan shiftit paremmin kuin me ja
molemmat tulimme styyralla kohti maalilinjaa tiukasti vastaiseen. Me
emme päässeet lippupään poijun yli ja näytti siltä että Hennuli pääsisi.
Onneksemme tuuli kääntyi pikku hiljaa enemmän ja enemmän vastaiseen
ja lippupään lähestyessä alkoi näyttämään siltä että Hennulikaan ei
pääsisi ilman vendaa. Odotettiin viimeiseen asti että Hennuli lähtee
kohti maaliviivaa ja he vendasivatkin niin ajoissa että meille jäi tilaa
myös. Käännettyämme paaralle huomasimme että lippupään poiju
lähestyi kovaa vauhtia ja "ammuimme" venevauhdilla veneen piihin poijun
vierestä voittaen Hennulin vain metrillä, jos sitäkään. Tiukin kisa missä
olen ikinä ollut. Pahoittelen, loppuun asti pitää purjehtia
Järjestelyt olivat erittäin mukavat, mukaanlukien Platu-jengin sponsaama
reilu heittimillä suoritetun ilotulituksen, oli hieno ja koko Geda oli
varmaan hereillä puoli yhteentoista asti
Näyttää siltä että kolmistaankin alkaa manööverit sujua suht hyvin, ihan
kuin Poneen olisi kasvanut pari kättä lisää ja minullekin on siunaantunut
sellainen spinnu/genoafalli-vetoraaja johonkin vatsan päälle?
Suuret suuret kiitokset Ipelle, joka parin harjoittelujiipin jälkeen hoiti
keula- ja puolet keskigastin tehtävistä ilman minkäälaista vapinaa. Ilman
Ipen apua ei oltaisi pärjätty ollenkaan. Nyt kun Ipekin on ollut Charlotta-
akatemiassa saavat päitsin veneet varoa!
Panulle tuli läksyjä: http://www.fe83.org/docs/purjehtiminen/virheet/
Laittakaa GPS-trackit minulle .gpx-muodossa niin yritetään saada
aikaiseksi demo fe-regatan päätöstilaisuuden yhteydessä. Ne saa
käännettyä gpx-muotoon mm gpsbabel http://www.gpsbabel.org/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jep, hauskaa oli, sitten kun vene alkoi kulkea. Allekirjoittanutta tosin yhä v*tuttaa aivan armottomasti sunnuntain vikan lähdön kämmi (etenkin kun X99:ssä purjehtiva työkaveri kuittaili ihmetelleensä "jotain turistivenettä kaukana linjasta", mutta onneksi se ei kuitenkaan toisaalta maksanut sijoituksia, Periaatteessa Nereida kuitattiin kokonaistilanteessakin juuri alamerkin taktisella vedolla.
Manööverit menivät Annelissa kohtalaisen nappiin ja sunnuntain tokan lähdön kakkostila tuntui miltei voitolta lauantain vaikeuksien jälkeen. Spinnuvauhdissa välillä tuntui olevan ongelmia, tiedä sitten johtuiko se suuremmasta venepainosta, huonosta spinnuajamisesta vai mistä.
Seuraava haaste onkin suostutella/uhkailla/pakottaa Olli&Lisbeth mukaan Westhousecuppeihin, niin saadaan sinnekin OD-meininkiä neljän FE:n voimin. Kisoja on vielä tänä vuonna 3 jäljellä ja mukaanhan pääsee vain ilmoittautumalla etukäteen. Tietenkin jos esim. ensi vuodelle saisi mukaan vieläkin enemmän feneitä niin mikä ettei sitä voisi tökkiä Hakolaa hihaan ykstyyppilähdön puolesta
Manööverit menivät Annelissa kohtalaisen nappiin ja sunnuntain tokan lähdön kakkostila tuntui miltei voitolta lauantain vaikeuksien jälkeen. Spinnuvauhdissa välillä tuntui olevan ongelmia, tiedä sitten johtuiko se suuremmasta venepainosta, huonosta spinnuajamisesta vai mistä.
Seuraava haaste onkin suostutella/uhkailla/pakottaa Olli&Lisbeth mukaan Westhousecuppeihin, niin saadaan sinnekin OD-meininkiä neljän FE:n voimin. Kisoja on vielä tänä vuonna 3 jäljellä ja mukaanhan pääsee vain ilmoittautumalla etukäteen. Tietenkin jos esim. ensi vuodelle saisi mukaan vieläkin enemmän feneitä niin mikä ettei sitä voisi tökkiä Hakolaa hihaan ykstyyppilähdön puolesta
- harald
- Hallitus
- Posts: 11046
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kiinnitin ainakin huomion siihen että teillä oli stuuran skuutti aika tiukalla.Petri wrote: Manööverit menivät Annelissa kohtalaisen nappiin ja sunnuntain tokan lähdön kakkostila tuntui miltei voitolta lauantain vaikeuksien jälkeen. Spinnuvauhdissa välillä tuntui olevan ongelmia, tiedä sitten johtuiko se suuremmasta venepainosta, huonosta spinnuajamisesta vai mistä.
Skuuttia pitää päästää niin että puomi on vanteissa kiinni, tai sentin pari
irti siitä. Ja kikkatalja kireälle jos mielii alaspäinkin ajaa balanssissa.
Vanha sanonta on että "When in doubt, let the sheet out", koskee
kaikki purjeita.
Joo, mukaan vain! Hanska on läsähtänyt naamaan!Seuraava haaste onkin suostutella/uhkailla/pakottaa Olli&Lisbeth mukaan Westhousecuppeihin, niin saadaan sinnekin OD-meininkiä
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joo, muutamaan otteeseen Panulle tuosta mainitsinkin, mutta ilmeisesti Panulla on kanssa vähän sama ongelma kuin meillä Olgassa ts. lyhyt skuutti. Tai sitten Panu vain jostain syystä keskittyi ajattelemaan keveitä ajatuksia, ettei muistanut päästää skuuttia löysäksiharald wrote: Kiinnitin ainakin huomion siihen että teillä oli stuuran skuutti aika tiukalla.
Skuuttia pitää päästää niin että puomi on vanteissa kiinni, tai sentin pari
irti siitä. Ja kikkatalja kireälle jos mielii alaspäinkin ajaa balanssissa.
Vanha sanonta on että "When in doubt, let the sheet out", koskee
kaikki purjeita.
Kikan säätöön ei taidettu paljoa koskea erikseen lenssi/kryssi-pätkillä, lähinnä kelin mukaan taidettiin säädellä sitä. Barberien paikkaa siirrettiin "kaksi naksua" eteenpäin Olgan asetuksesta ts. barberit olivat keskimmäisen tolpan etupuolella. En sitten tiedä pitäisikö ne laittaa Olgassakin takaisin niin eteen, vai jättää vanhalle paikalleen, eli seuraavaan tyhjään varvaslistan reikään tolpan taakse.
Tervehdysharald wrote: Näyttää siltä että kolmistaankin alkaa manööverit sujua suht hyvin, ihan kuin Poneen olisi kasvanut pari kättä lisää ja minullekin on siunaantunut sellainen spinnu/genoafalli-vetoraaja johonkin vatsan päälle?
Joo tuli sellainen vinha tunne, että kevyellä kelillä kolmella ajo on edullista. Sunnuntain viimeisessä lähdössä, kun tuuli oli jo hieman noussut ja muut vaihtoivat G3:seen niin meidän G1 veti tooooodella lujaa verrattuna muihin, kun neljä jamppaa istui laidalla.
Kiitos. Laiskanläksyä tuli, mutta tarvitseeko siitä nyt erikseen muistuttaa ja saati vielä tiedottaa....harald wrote: Panulle tuli läksyjä: http://www.fe83.org/docs/purjehtiminen/virheet/
Ystävällisin veneily terveisin PR
Tervehdys.harald wrote:...Kiinnitin ainakin huomion siihen että teillä oli stuuran skuutti aika tiukalla. Skuuttia pitää päästää niin että puomi on vanteissa kiinni, tai sentin pari irti siitä. Ja kikkatalja kireälle jos mielii alaspäinkin ajaa balanssissa.
Vanha sanonta on että "When in doubt, let the sheet out", koskee
kaikki purjeita.
Kun lasken skuutin täysin auki ja lasken levangin alas, niin ison puomi on noin 15 cm vanteista. Pidemmälle ei sitten mene, ellei tee vielä pidempää jatkoa kuin nykyinen 25cm puomin ja skuuttin väliin.
Aina silloin kun leikkasimme tiukemmin kiristin skuuttia hieman, muutoin oli TÄYSIN auki. Voi olla että näyttää ulkoapäin erilaiselta. Mene ja tiedä.
Kiki oli sunnuntaina aina lenssillä kiristetty ja kryssillä auki. Lauantain keveissä kikiin ei juuri koskettu -> tarkoittaa sellaista löysähköä, mutta kuitenkin lukossa.
Enemmän kuin edelliset säädöt vauhtiin lenssillä huomasimme vaikuttavan että jättää spinnun fallin 20-30 cm irti topista.
Last edited by Panu on Mon Aug 28, 2006 13:19 pm, edited 1 time in total.
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11046
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Meillä ei valitettavasti kuvaa ole, ehkä Ipe otti? Näytti kyllä siltä että teillä
on puomi erittäin paljon takana vaikkakin skuutti olisi ihan auki. Pidempää
skuuttia peliin, polyesteriä 6mm niin juoksee hyvin eikä maksa paljon.
on puomi erittäin paljon takana vaikkakin skuutti olisi ihan auki. Pidempää
skuuttia peliin, polyesteriä 6mm niin juoksee hyvin eikä maksa paljon.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
En pysty lupaamaan, että meitä näkyisi syksyn mittaan keskellä viikkoa radalla, kun saattaa olla, että työnantaja suostuttelee/uhkaa/pakottaa viettämään viikot Länsi-Suomessa.harald wrote:Joo, mukaan vain! Hanska on läsähtänyt naamaan!Seuraava haaste onkin suostutella/uhkailla/pakottaa Olli&Lisbeth mukaan Westhousecuppeihin, niin saadaan sinnekin OD-meininkiä
Hyötyä harjoittelusta kyllä olisi, spinnulla ajoa pitäisi treenata urakalla, kun nyt jäätiin aina lenssillä puoli kaapelinmittaa muista.
Ylämerkin kiertoa ja mastoon kiipeämistä tulikin harjoiteltua jo viikonloppuna, joten uskoisin niiden sujuvan jatkossa paremmin...
Kiitokset kaikille hyvästä kisasta, meillä ainakin oli hauskaa, ja tiukkoja tilanteita riitti.
Periaatteessa voisi sitten varmaan "kisakauden" päätyttyä ts. joskus syyskuun lopulla pitää yhteiset FE-treenit, niinkuin aikaisempinakin vuosina ja toisaalta tänä keväänä/kesän alussa Larussa. Aika paljon sitä oppii spinnulla ajamista, jos pääsee vakoilemaan esim. Peikin tai Ponen tekemisiä, puhumattakaan Haraldista hengittämässä niskaan HTPS:ssä.Olli wrote: Hyötyä harjoittelusta kyllä olisi, spinnulla ajoa pitäisi treenata urakalla, kun nyt jäätiin aina lenssillä puoli kaapelinmittaa muista.
Ylämerkin kiertoa ja mastoon kiipeämistä tulikin harjoiteltua jo viikonloppuna, joten uskoisin niiden sujuvan jatkossa paremmin...