FE-741 / Polttoainejärjestelmän ilmaus
Posted: Mon May 12, 2003 23:43 pm
Hei,
arvon FE -veneilijät, onko kenelläkään kokemusta vm. -84 Yanmar 1GM polttoainejärjestelmän ilmauksesta. Vaihdoin vanhasta muistista polttoainesuodattimen ja samalla kertaa tyhjensin vedenerottimesta kökköjä pois sillä seurauksella, että järjestelmässä on nyt ilmaa eikä kone luonnollisesti suostu nyt käynnistymään. Vedenerottimen toimenpiteet olivat selvästikin liikaa.
Nyt olen tehnyt seuraavaa:
- avannut vedenerottimen ulosmenoputken olettaen, että säiliö alkaisi täyttyä ja ilmat tulla pihalle. Näin ei kuitenkaan käynyt.
- irrotin polttonesteen siirtopumpulle tulevan letkun ja imemällä (tuntui muuten siltä, että kukaan ei voi tehdä sitä niin typerästi ja mikä maku jäi suuhun ...) yritin saada löpöä valumaan, jossa muuten onnistuin.
- avasin polttonesteen ilmausruuvin (lähtevä) ja pumppasin siirtopumppulla ilmat suodatinkupista
- avasin korkeapaineputken samalla kun konetta yritettiin käynnistää ja ainakin siihen saakka löpöä virtasi.
MUTTA, kone ei vieläkään käynnistynyt.
Elikkä, ilmaa on vielä jossain, mutta missä.
Tuli myös mieleen, että jos jostain syystä järjestelmään pääsee esim. pidemmällä reissulla ilmaa, niin näin vaikeata se ei varmaankaan voi olla. Vaikka tumpuloinnin puolelle tässä varmaan mentiin.
Lisäksi jäin mietiskelemään, että jospa jossain vaiheessa tyhjentäisin pa- säiliön, niin on se melkoinen urakka.
Elikkä, arvostaisin kokeneempien vinkkejä kuinka selvitä ym. akuutista ongelmasta sekä yleisesti ottaen, mikä on oikea ja helpoin tapa ilmata järjestelmä. Oletan, että Nykralla on käytetty samanlaisia ratkaisuja myöskin eri kokoluokissa.
Kiitoksia jo etukäteen kaikista vinkeistä,
t. Raimo
arvon FE -veneilijät, onko kenelläkään kokemusta vm. -84 Yanmar 1GM polttoainejärjestelmän ilmauksesta. Vaihdoin vanhasta muistista polttoainesuodattimen ja samalla kertaa tyhjensin vedenerottimesta kökköjä pois sillä seurauksella, että järjestelmässä on nyt ilmaa eikä kone luonnollisesti suostu nyt käynnistymään. Vedenerottimen toimenpiteet olivat selvästikin liikaa.
Nyt olen tehnyt seuraavaa:
- avannut vedenerottimen ulosmenoputken olettaen, että säiliö alkaisi täyttyä ja ilmat tulla pihalle. Näin ei kuitenkaan käynyt.
- irrotin polttonesteen siirtopumpulle tulevan letkun ja imemällä (tuntui muuten siltä, että kukaan ei voi tehdä sitä niin typerästi ja mikä maku jäi suuhun ...) yritin saada löpöä valumaan, jossa muuten onnistuin.
- avasin polttonesteen ilmausruuvin (lähtevä) ja pumppasin siirtopumppulla ilmat suodatinkupista
- avasin korkeapaineputken samalla kun konetta yritettiin käynnistää ja ainakin siihen saakka löpöä virtasi.
MUTTA, kone ei vieläkään käynnistynyt.
Elikkä, ilmaa on vielä jossain, mutta missä.
Tuli myös mieleen, että jos jostain syystä järjestelmään pääsee esim. pidemmällä reissulla ilmaa, niin näin vaikeata se ei varmaankaan voi olla. Vaikka tumpuloinnin puolelle tässä varmaan mentiin.
Lisäksi jäin mietiskelemään, että jospa jossain vaiheessa tyhjentäisin pa- säiliön, niin on se melkoinen urakka.
Elikkä, arvostaisin kokeneempien vinkkejä kuinka selvitä ym. akuutista ongelmasta sekä yleisesti ottaen, mikä on oikea ja helpoin tapa ilmata järjestelmä. Oletan, että Nykralla on käytetty samanlaisia ratkaisuja myöskin eri kokoluokissa.
Kiitoksia jo etukäteen kaikista vinkeistä,
t. Raimo