Page 3 of 5

Posted: Mon May 07, 2012 16:35 pm
by Olli
redwood wrote:Webastosta muuten: - Air Top 2000 alkoi syyskesällä kiukutella ja lopetti sitten käynnistymisen kokonaan. Kauden päätteeksi Nallen venehuoltoon. Nalle teki kalliin remontin ja kertoi laitteen käyneen kuumana ja epäili sen syyksi huonoa ilmanvaihtoa. Asensin huolletun laitteen nyt keväällä takaisin veneeseen. Tulos: nyt se käy n. 10 - 15 minuuttia ennen kuin sammuu ja jää vilkuttelemaan vihreää merkkivaloaan. Laite on nyt takaisin Nallella.

Webasto on ollut asennettuna peräruumaan, peräsinakselin ja peräpeilin väliseen tilaan. Raitista ilmaa ruumaan se on saanut sekä vanhasta Wallaksen pakokaasuhormista että (FE:ssä vakiona olevista?) kahdesta peräsinpinnan takana olevasta n. 50 mm tuuletusreiästä. Nyt koekäytössä pidin ruuman luukkuja auki ja siitä huolimatta tuli lämmönahdistusta.
Pitäisi kyllä tuloilman riittää. Mulla alkoi ahdistamaan, kun asensin tuloilmaputken kiinnitysholkilla suoraan toiseen noista alkuperäisistä rei'istä. Jouduin sitten asentamaan avaramman kuvun siihen.

Image

Jos imu on vapaasti anopinlaatikosta, niin ei siinä tuloilma lopu. Miten lämmitysventtiilit sisällä? Onko sulla ainakin yksi aina avoin venttiilli, ja sellaisen kanavahaaran päässä, mihin ei ole esim. läppämallisella haaralla kuristettu virtausta? Eikä rööri ole lutussa mistään?

Se vilkutus kertoo omalla surkealla koodillaan vian syyn, oletko varma että edelleen on kyse ylilämmöstä, eikä esim. jännitteestä tms?

Posted: Mon May 07, 2012 16:46 pm
by redwood
Olli wrote:Miten lämmitysventtiilit sisällä? Onko sulla ainakin yksi aina avoin venttiilli, ja sellaisen kanavahaaran päässä, mihin ei ole esim. läppämallisella haaralla kuristettu virtausta? Eikä rööri ole lutussa mistään?
Kahdesta ulostulosta vain toisessa on mahdollisuus sulkemiseen. Kävin koko röörin läpi kun asensin eristeet - putki on pyöreä.
Olli wrote:Se vilkutus kertoo omalla surkealla koodillaan vian syyn, oletko varma että edelleen on kyse ylilämmöstä, eikä esim. jännitteestä tms?
Nallen mukaan vilkutus edelleen kertoo ylikuumenemisesta. Jännitettä riittää, akku on Nasa BM:n mukaan 104% ja 15 Ah:n maasähkölaturi kuittaa lämppärin starttauksen aiheuttaman kulutuksen lennossa.
:cry:

Posted: Mon May 07, 2012 18:35 pm
by Handy
Onko kenelläkään kokemusta Webaston polttoainepumpun naksumisesta? Noin sekunnin välein naksuntaa joka kaikuu läpi veneen. Mitä sille voisi tehdä?
Muistelen että aiemmin tuo on oireillut siten että aamuyöstä on alkanut naksumaan. Nyt se aloitti sen samantien päälle laitettaessa. Tuntuu lämmittävän ihan normaalisti.

Posted: Mon May 07, 2012 23:21 pm
by toxi
kyllähän toi naksuu kokoajan kun lämppäri on päällä.
Itse tein lisäripustimen "roiskeläppäkumilla" n. 3cm leveällä soirolla seuraavasti:


||--- kiinnitys runkoon.
| \
| \
| | --- pumpun kiinnityspannan ruuvi
\_/

Tällä virityksellä saa melko hyvin estettyä pumpun naksunnan johtuminen runkoon.


EDIT: hyvinhän mun asciigrafiikka toimii. Kumi on siis looppina niin että milemmat päät ovat saman ruuvin alla kiinni rungossa ja pumppu tulee siihen lenkiin kiinni.

//Tomppa

Posted: Tue May 08, 2012 07:21 am
by Olli
Kaikki lisäpehmennykset kiinnityksessä auttavat. Kuulin sivukorvalla, kun joku kysyi asiaa messuilla, ja maahantuojan vinkki oli pujottaa koko pumppu sopivan kokoisen solukumisen putkieristeen sisään, ja sitten ripustaa pehmeästi kiinni.

Posted: Tue May 08, 2012 09:56 am
by guest
Meillä pumppu on laitettu itseliimautuvasta äänieristematosta (mallia biltema) tehtyyn taskuun (= vain 2 X taitetun maton sisään), joka on ruuvattu yläreunasta kiinni. Pumpusta ei kuulu inahdustakaan kajuuttaan.

Aluksi meillä oli mukavas huolellisesti pehmustettu alkuperäinen kiinnike ja naksutus oli aika häiritsevää.

Posted: Tue May 08, 2012 11:02 am
by redwood
Ylikuumenemisongelman tilannepäivitys:
- Nallen venehuolto kertoi että vikaa ei testipenkissä ilmene. Täytyy siis nöyrästi palata tarkistamaan putkisto vielä kerran.
Montaa ylimääräistä mutkaa nykysysteemissä ei ole. Lämppäriltä putki siis kulkee pistopunkan runkoon, yksi y-haara (ja ulostulo) on salongin kohdalla, toinen ulostulo on sitten vessan sokkelissa.

Re: eristys ei ole pelkästään hyödyksi

Posted: Tue May 08, 2012 11:12 am
by harald
FE-Sillanpää wrote:Tuossa Wallasta ostaessani tarjolla olis ollut myös solukumieristettä parin metrin pätkissä. Myyjä suositteli kuitenkin, ettei laittaisi hyvää eristystä silloin kun putki kulkee paatin sisätiloissa vaan antaisi putken hävikin tasapainottaa lämpöä.
Tämä on sinänsä ihan OK, vaimo on ainakin tykännyt patjan aluslämmöstä. Ongelma meillä on se että samassa kalusteessa on jääkaappi enkä halua että sähköllä lämmitetään jotain mitä jäähdytetään sähköllä. Eli ainakin se osa lämppärin letkusta joka on pentrin kalusteessa ja sen alla olevassa tilassa pitää nyt eristää hyvin.

Re: eristys ei ole pelkästään hyödyksi

Posted: Tue May 08, 2012 11:15 am
by harald
Olli wrote:
FE-Sillanpää wrote:Tuossa Wallasta ostaessani tarjolla olis ollut myös solukumieristettä parin metrin pätkissä. Myyjä suositteli kuitenkin, ettei laittaisi hyvää eristystä silloin kun putki kulkee paatin sisätiloissa vaan antaisi putken hävikin tasapainottaa lämpöä.
Tommonen sentti-pari solukumia tai -muovia ei vielä kovin paljon eristä.
Meinaatko siis että 9 mm eriste ei riitä, johtuisiko siitä että sinulla on rako eristeessä?

Posted: Tue May 08, 2012 11:17 am
by harald
redwood wrote:Ylikuumenemisongelman tilannepäivitys:
- Nallen venehuolto kertoi että vikaa ei testipenkissä ilmene. Täytyy siis nöyrästi palata tarkistamaan putkisto vielä kerran.
Montaa ylimääräistä mutkaa nykysysteemissä ei ole. Lämppäriltä putki siis kulkee pistopunkan runkoon, yksi y-haara (ja ulostulo) on salongin kohdalla, toinen ulostulo on sitten vessan sokkelissa.
Kokeile ensin niin, että sinulla on ulospuhalluksen tilalla suora putki. Jos se silti ylikuumenee tarkistaisin pakoputken ettei se ole läjässä tai siinä on hiiren ruumis tjms.

Re: eristys ei ole pelkästään hyödyksi

Posted: Tue May 08, 2012 11:55 am
by Olli
harald wrote:Meinaatko siis että 9 mm eriste ei riitä, johtuisiko siitä että sinulla on rako eristeessä?
Eikun tolla viittasin lähinnä siihen, kun myyjä oli FE-Sillanpäälle suositellut huonoa eristystä. Vaikka eristyksen tekisi kuinka hyvin noilla solumuoveilla tai -kumeilla, se on aina riittävän huono. Mikään järjellinen paksuus ei pidä bokseja kylmänä, mutta sitä vähemmän ne lämpiää mitä enemmän raaskii laittaa eristettä. 9 milliäkin on paljon parempi kuin ei mitään.

Mulla on muistaakseni 15 milliä solumuovia, ja se käy vielä ulkopinnaltaan lämpimänä. Se muutaman millin rako mikä niiden napsujen väliin jää ei juurikaan haitanne. Se on teipattu umpeen, ja ilma on melko hyvä eriste silloin kun se ei liiku.

Solukumieristeissä olisi se hyvä puoli, että niiden saumasta saa kontaktiliimalla todella tiiviin. Paljon kätevämpää kuin teippaaminen, mutta tuottaa ns. huoltovapaan rakenteen, jota ei sitten ehjänä pureta.
Eristeenä solukumi ei ole juuri solumuovia parempi. Pitäisi laittaa varmaan 50 milliä putken ympärille, tai käyttää jotain hiton kallista aerogeeli-eristettä, jotta laatikot oikeasti pysyisivät kylmänä, eikä hukkalämpöä riittäisi patjaa lämmittämään.

Posted: Wed May 23, 2012 13:42 pm
by harald
Harri wrote:Täältä olen hankkinut putkieristettä.
Valikoima on monipuolinen.

http://www.kespet.fi/solukumieristeet.html
Kiitos vinkistä, tämä oli hyvä paikka. Pari 90° mutkaa sekä 2 m pala "64" putkea 20¤ tasan kiitos.

Kespet OY on siis kytkintie 23:sessa malmilla.

Tuli nyt sitten otettua 9 mm:enä, mutta tuo on sukka joten tiiveys on parempi.

Kiitos myös Joakimille tuosta lämmitinputkesta!

Posted: Thu May 24, 2012 23:34 pm
by harald
Nyt tuli sitten asennettua se uusi lämppärinputki. K-Flex eristettä sujahti päällensä.

Image Image

Lämpömittarin asteikko loppui +70°C jälkeen, johon lämppärin tuottaman lämminilman lämpötila nousi melko nopeasti. Tuolle K-FLEX -eristeelle (PDF) luvataan näköjään max +116°C. Toivottavasti webasto ei tuota sitä lämpimämpää ilmaa.

Putket olivat kyllä melko viileitä eristämättömään verrattuna. Kun lämppärin tuottaman ilman lämpötila kiipesi yli 70°C oli eriste vielä korkeintaan ehkä kädenlämpöinen. Toivon että lämppärin käytön vaikutus jääkaapin virrankulutukseen on vastaisuudessa paljon pienempi.

Kulmapaloille ei tullut käyttöä, tuo Ø60mm lämppärinputki ei taivu sellaiselle mutkalle etteikö pelkällä sukalla pärjäisi.

edit: Webasto AT2000D asennusohjeessa mainitaan että komponenttien pitäisi kestää 150°C. Ja tuolle APK ilmaletkulle sanotaan max 100°C, väliaikaisesti 130°C. Eiköhän se eristeen luvattu +116°C kestävyys riitä.

Posted: Thu May 24, 2012 23:37 pm
by harald
harald wrote:
redwood wrote:Ylikuumenemisongelman tilannepäivitys:
- Nallen venehuolto kertoi että vikaa ei testipenkissä ilmene. Täytyy siis nöyrästi palata tarkistamaan putkisto vielä kerran.
Montaa ylimääräistä mutkaa nykysysteemissä ei ole. Lämppäriltä putki siis kulkee pistopunkan runkoon, yksi y-haara (ja ulostulo) on salongin kohdalla, toinen ulostulo on sitten vessan sokkelissa.
Kokeile ensin niin, että sinulla on ulospuhalluksen tilalla suora putki. Jos se silti ylikuumenee tarkistaisin pakoputken ettei se ole läjässä tai siinä on hiiren ruumis tjms.
Onko tämä edistynyt muuten?

Posted: Fri May 25, 2012 08:08 am
by redwood
harald wrote:Onko tämä edistynyt muuten?
Kiitos kysymästä - on! :-)

Keväisen käyntihäiriön syy oli polttoaineensaannissa. Polttoaineputkessa näytti kulkevan lähinnä ilmaa. Siirsin stten polttoaineen oton tilapäisesti jerrykannuun - toimi. Sitten avasin polttoainetankin täyttöaukon, puhalsin lämmistyslaitteen polttoaineletkusta tankkiin ja sain ties minkä tukkeen putkesta pois.

Pisin käyttö tuon jälkeen n. 1/2 h, ei ongelmia.