Kannen kääntöpylpyrät

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Guest

Kannen kääntöpylpyrät

Post by Guest »

Onko kukaan löytänyt suoraan entisten tilalle sopivia pylpyröitä FE:n mastolta tuleville köysille? Nämä pylpyräthän alkavat olla varmaan useimmissa FE:ssä auringon hapertamia.

Olen joskus ollut mukana teettämässä pylpyröitä kun silloin ei kaupan hyllyltä löytynyt, mutta onko tilanne muuttunut?

Mikko
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Pro Sailorista löytyi muutama vuosi sitten suolaiseen hintaan Harkenin kehrät, jotka meni melkein heittämällä paikalleen. (Yksi lensi jopa heittämättä mereen...)

Hiukan olivat alkuperäistä litteämmät, eli siitä alumiinirungosta joutuu vähän viilaamaan, jotta mahtuu. Saman verran kannattaa lyhentää kiinnitysruuveja, muuten alkaa sisällä putoilemaan pakkelia. Akselin reikä oli myös vähän iso 6 mm pulteille. Tämä korjaatui tekemällä pneumatiikkaletkusta holkit väliin.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Kannen kääntöpylpyrät

Post by Panu »

Anonymous wrote:...Olen joskus ollut mukana teettämässä pylpyröitä kun silloin ei kaupan hyllyltä löytynyt, mutta onko tilanne muuttunut?...
Tervehdys

Itse löysin aikanani Maritiimistä muovisen pylpyrän jonka halkaisija oli kutakuin sopiva, mutta paksuus 2-3 mm ohuempi. Päätin kuitenkin kokeilla, kun ei muutakaan silloin ollut tarjolla.

Mikäänhän ei ole niin pysyvä kuin väliaikainen, eli hyvin on toiminut... 8)

Tuo pylpyrän vakioa pienempi paksuus ei sitten ole päässyt yhtään häiritsemään, vaan päin vastoin. Alkuperäinen kun tuppaa hirttämään kiinni ajan myötä, josta seuraa ennemmin tai myöhemmin fallin katkeaminen pylpyrän kuluessa aina pultiin asti. Tämä ohut "ei ihan sopiva" senkun rullaa vain... :D.
Ystävällisin veneily terveisin PR
uusi feneilijä

Post by uusi feneilijä »

Kiitos kaikille vastanneille, eiköhän näillä ohjeilla päästä taas eteenpäin :)
Sinisilmä
kokelas
Posts: 137
Joined: Mon Sep 26, 2005 14:08 pm
Location: Vantaa

Post by Sinisilmä »

Jos tarkoitat niitä kolmen tai neljän kehrän kääntöplokeja ruffin kannella, niin niitä koko palikoita saa Maritimista todella edullisesti ( Barton, menee samoihin reikiin ) ja siinä uudessa palikassa kehrät on aluminia. Uusin itse molemmat ja maksoivat vähemmän kuin yksi Harkenin kehrä.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Sinisilmä wrote:Jos tarkoitat niitä kolmen tai neljän kehrän kääntöplokeja ruffin kannella, niin niitä koko palikoita saa Maritimista todella edullisesti ( Barton, menee samoihin reikiin ) ja siinä uudessa palikassa kehrät on aluminia. Uusin itse molemmat ja maksoivat vähemmän kuin yksi Harkenin kehrä.
Ok, lisäsin tämän Wikiin http://www.fe83.org/wiki/index.php/Rivi ... %B6r%C3%A4

Tässä vielä ristilinkki toiseen ketjuun, jossa tätä kyseltiin, jotta löytyy jatkossa helpommin: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2408
Olli Niemi
Post Reply