Page 1 of 1

Sisäväylä

Posted: Thu Jul 13, 2006 19:09 pm
by Erkka
Minkäs syvyinen noin tosiasiallisesti tuo Stora Herrön kupeesta länteen kohti Porkkalaa menevä 1,2 metrin väylä on, eli voiko sitä FEllä suht turvallisesti ajaa? Kokeilemallahan tuo selviää, mutta mieluummin näin päin.

Posted: Thu Jul 13, 2006 22:54 pm
by Guest
En suosittele, tai varmista ainakin, että vesi on yli normaalin (viime viikot vesi ollut todella matalalla).

Oli vielä 90-luvun alkupuolella 1,5 m väylä ja itse purjehdin sen silloin läpi FE:llä. Kerran otti hiukan kiinni hiekkalta tuntuneeseen pohjaan aivan keskellä väylää. Pari vuotta tuon jälkeen väylä madallettiin, kun oli huomattu sen olevan liian matala.

Väylä on paikoin myös todella kapea ja tuulensuojainen, joten purjehtien ei kannata lähteä kuin myötätuuleen.

Kapeinta ja vain 1,2 m syvää on vain osa väylästä, joten sisintä väylää voi ajaa aika paljon halutessaan.

Joakim

Posted: Thu Jul 13, 2006 23:49 pm
by Petri
Anonymous wrote:
Kapeinta ja vain 1,2 m syvää on vain osa väylästä, joten sisintä väylää voi ajaa aika paljon halutessaan.

Joakim
Aivan. Stora Herröstähän väylä lähtee vielä 2,4:sena ja vasta Stora Brandöstä länteen alkaa 1,2m väylä, mutta tästä kohtaa kannattaa ajaa sitä 2,5m erikoismerkeillä merkattua väylää pitkin, merkit näkyvät helposti yölläkin etsintävalon avulla. Vaikka keli olisikin raju, niin tuo 2,5m väylä on vielä kohtalaisen suojainen, kun Mickelskärit kuitenkin estävät pahempaa aallonmuodostusta etelän/lännen suunnasta.

Posted: Fri Jul 14, 2006 07:48 am
by Erkka
Jeps, nimenomaan Brändön kohdalla on matalaa, kartankin mielestä. Tässä vaan kun on joskus tullut täysin tyynessä puksuteltua koneella tuolta 2,5/9 metrin väylän kautta, enemmän nähtävää ja mielekkäämpää olisi huitaista "puutarhareitin" kautta. Mutta, taidetaan jatkaa vanhoja reittejä pitkin.

Posted: Fri Jul 14, 2006 13:45 pm
by Petri
Awa wrote:Jeps, nimenomaan Brändön kohdalla on matalaa, kartankin mielestä. Tässä vaan kun on joskus tullut täysin tyynessä puksuteltua koneella tuolta 2,5/9 metrin väylän kautta, enemmän nähtävää ja mielekkäämpää olisi huitaista "puutarhareitin" kautta. Mutta, taidetaan jatkaa vanhoja reittejä pitkin.
Tjaa, maisemien katsastelu suunnitelmana, ajattelin että kovan kelin välttelyä.
No hei, kokeilemalla se selviää! Ota homma niinkuin extreme-elämyksen kannalta, koska uskoisin että tuollakin väylällä löytynee se riittävän syvä ura mistä pääsee, se vain ei välttämättä kulje kaikissa paikoissa väylän keskellä jne. GPS käyntiin ja tracki sitten onnistuneen reissun jälkeen yleiseen jakoon. Toisaalta jos vastaus reitin kelpoisuudelle on ehdoton EI, niin tiedetäänpähän sitten sekin varmasti :)