Ranking 6/2012 EspooGP

Moderators: Petri, harald

Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote: Sinänsä itse ohituksesta mun mielestä on ihan sama miten se tekee kunhan lopputuleman on edellä, yläkautta ohitus on sen verran helppo tehdä ja sitten vauhdin turvin on helppo laskea siihen kölilinjan eteen, jiipata ja kas sitä ollaan veneenmitan toista edessä. Ohitustapa missä vedetään siihen alapuolelle peittoon on tavallaan aika turha koska silloin sitoo oman positionsa siihen ja laidoilta muut voivat mennä ohi.
Tietysti nopeuseron ollessa riittävän suuri tai vastustajan ollessa taktisesti kokematon yläpuoleltakin pääsee ohi. Yleensä sitä vaan joutuu lukkoon ja huomaa olevansa leikkarilla toisen perässä ja/tai toisella on sisäpaikka merkillä. Yläpuolellehan juuri jää lukkoon, alapuolelta voi aina jiipata. Mun mielestä lenssillä pahin tilanne on se, ettei voi ajaa niin alas kuin haluaa. Yläpuolelta ohitus johtaa helposti myös järjettömiin nostettalukisoihin, joissa molemmat häviävät.

Alapuolelta ohituksessa ei suinkaan ole tarkoitus ajaa vauhdilla siihen peittoon, vaan tehdä työtä sen eteen, että pääsee alemmaksi kuin toinen samalla vauhdilla. Sitten jiipin jälkeen on selvästi edellä, peittää toisen tai ainakin saa sisäpaikan merkillä. MM-kisoissa kuitattiin joka lenssillä monta venettä näin, toki venekin on nopea lenssillä suhteessa kryssiin.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote:
harald wrote:Ensimmäinen asia on ylämerkin lähestyminen. Se meni meiltä kohtuullisesti, mutta muilla on kyllä parantamisen varaa tässä. Vikassa lähdössä olimme jo viihde-vaihde päällä ja ajoimme kakkos- kolmosrivin startista käytännössä paskoissa koko ekan kryssin. Tästä huolimatta ohitimme juuri ylämerkin luona koko FEne-fleetin. Minkälaisia suunnitelmia teillä oli? Moni näytti järjestään asettuvan styyran leikkarille turhan aikaisin, etenkin kun joukossa oli kahdeksan Expressiä.
Tuota naureskelimme kanssa vähän sieltä takaata, tehän veditte käytännössä kaisakulmasta sisään ja pääsitte jostain sopivasta raosta siihen jonon väliin kun taas muut joutuivat kärsimään kaikista paskoista joita tuli styyran halssille kun Albin-klunga vendasi siihen eteen. Toisaalta parin muun ylämerkin kohdalla taas se paaran lähestyminen oli todella nihkeää kun koko fleetti oli oikeastaan samoihin aikoihin levittäjän ja ylämerkin välillä ja tuuli oli aika kaoottista ja joskus sitä kyllä jäätiin vähän parkkiin paaralla merkkiä lähestyessä.
Kyllä leikkarille on pakko tulla todella myöhään tai sitten ajaa ennemmin reilusti ylä ja lasketella vauhdilla, jos siellä on paljon ruuhkaa. Tuossa tietysti helpottaa kummasti olla ensimmäisen viiden veneen joukossa vs. häntäpäässä.

MM-kisoissa ja BOWilla oli kokoajan ~20 venettä klimpissä ekalla ylämerkillä. Tuolla huomasi usein, kuinka tulemalla muutaman veneenmitan lähempänä merkkiä leikkarille voitti muutaman veneenmitan. Hitaammat kärkiveneet (lähinnä X-332:t siis) tulivat usein aivan merkin juureen. Merkin lähelle paaralla tullessa näytti usein kauempaa pahalta, mutta sitten styyran veneet häiritsivät toisiaan, joku ei päässytkään merkille jne. ja tilaa alkoi tulla. Pari kertaa tuli myös tolkuton kaaos merkille, kun joku yritti vauhdilla piihin ajamalla yli. Tälloin on valmiiksi paaralla ollessa helppo kiertää härdelli eikä jäädä siihen jumiin.

Viimeinen asia mitä haluat leikkarilla on piinata merkille. Siinä häviää todella paljon lyhyellä matkalla, kun piinaa muiden paskoissa ja sitten vielä lähtee levittäjälle/lenssillle huonolla vauhdilla ja pari venettä pääsee yläkautta ohi.
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:
Petri wrote: Sinänsä itse ohituksesta mun mielestä on ihan sama miten se tekee kunhan lopputuleman on edellä, yläkautta ohitus on sen verran helppo tehdä ja sitten vauhdin turvin on helppo laskea siihen kölilinjan eteen, jiipata ja kas sitä ollaan veneenmitan toista edessä. Ohitustapa missä vedetään siihen alapuolelle peittoon on tavallaan aika turha koska silloin sitoo oman positionsa siihen ja laidoilta muut voivat mennä ohi.
Tietysti nopeuseron ollessa riittävän suuri tai vastustajan ollessa taktisesti kokematon yläpuoleltakin pääsee ohi. Yleensä sitä vaan joutuu lukkoon ja huomaa olevansa leikkarilla toisen perässä ja/tai toisella on sisäpaikka merkillä. Yläpuolellehan juuri jää lukkoon, alapuolelta voi aina jiipata. Mun mielestä lenssillä pahin tilanne on se, ettei voi ajaa niin alas kuin haluaa. Yläpuolelta ohitus johtaa helposti myös järjettömiin nostettalukisoihin, joissa molemmat häviävät.
Kyllä miltei järjestään noissa yläpuolelta ohituksissa käy niin että alapuolinen jumahtaa peittoon ja nostattelussa tärkeintä on vain pitää trimmi jatkuvasti kunnossa, en muista koskaan hävinneeni tuollaista skabaa. Ehkä tuohon vaikuttaa se että esim. Platulla ei paljoa kannata lähteä ohittamaan ketään alapuolelta koska siihen sitten jäädään ja kaikki se nopeusetu mitä veneellä olisi muuten lenssillä katoaa peittoon.
Alapuolelta ohituksessa ei suinkaan ole tarkoitus ajaa vauhdilla siihen peittoon, vaan tehdä työtä sen eteen, että pääsee alemmaksi kuin toinen samalla vauhdilla. Sitten jiipin jälkeen on selvästi edellä, peittää toisen tai ainakin saa sisäpaikan merkillä. MM-kisoissa kuitattiin joka lenssillä monta venettä näin, toki venekin on nopea lenssillä suhteessa kryssiin.
Tämähän toki on ihan mahdollista, jos vain venevauhti riittää siihen mutta kuten videosta huomaat, me emme oikein kunnolla saanet Annelia kiinni vain normaalisti ajamalla vaan vasta voimakas peiton hakeminen aiheutti sen että Annelin vauhti häiriintyi. Esim. taas Bajanin kohdalla vedimmekin monet lenssit juuri noin kun tiesimme että lenssivauhdilla pystymme vetämään siihen rinnalle sisäpuolelle kunhan vain haimme sivuttaisseparaatiota sen verran ettei Bajan päässyt suoraan peittämään.
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:
Petri wrote:
harald wrote:Ensimmäinen asia on ylämerkin lähestyminen. Se meni meiltä kohtuullisesti, mutta muilla on kyllä parantamisen varaa tässä. Vikassa lähdössä olimme jo viihde-vaihde päällä ja ajoimme kakkos- kolmosrivin startista käytännössä paskoissa koko ekan kryssin. Tästä huolimatta ohitimme juuri ylämerkin luona koko FEne-fleetin. Minkälaisia suunnitelmia teillä oli? Moni näytti järjestään asettuvan styyran leikkarille turhan aikaisin, etenkin kun joukossa oli kahdeksan Expressiä.
Tuota naureskelimme kanssa vähän sieltä takaata, tehän veditte käytännössä kaisakulmasta sisään ja pääsitte jostain sopivasta raosta siihen jonon väliin kun taas muut joutuivat kärsimään kaikista paskoista joita tuli styyran halssille kun Albin-klunga vendasi siihen eteen. Toisaalta parin muun ylämerkin kohdalla taas se paaran lähestyminen oli todella nihkeää kun koko fleetti oli oikeastaan samoihin aikoihin levittäjän ja ylämerkin välillä ja tuuli oli aika kaoottista ja joskus sitä kyllä jäätiin vähän parkkiin paaralla merkkiä lähestyessä.
Kyllä leikkarille on pakko tulla todella myöhään tai sitten ajaa ennemmin reilusti ylä ja lasketella vauhdilla, jos siellä on paljon ruuhkaa. Tuossa tietysti helpottaa kummasti olla ensimmäisen viiden veneen joukossa vs. häntäpäässä.

MM-kisoissa ja BOWilla oli kokoajan ~20 venettä klimpissä ekalla ylämerkillä. Tuolla huomasi usein, kuinka tulemalla muutaman veneenmitan lähempänä merkkiä leikkarille voitti muutaman veneenmitan. Hitaammat kärkiveneet (lähinnä X-332:t siis) tulivat usein aivan merkin juureen. Merkin lähelle paaralla tullessa näytti usein kauempaa pahalta, mutta sitten styyran veneet häiritsivät toisiaan, joku ei päässytkään merkille jne. ja tilaa alkoi tulla. Pari kertaa tuli myös tolkuton kaaos merkille, kun joku yritti vauhdilla piihin ajamalla yli. Tälloin on valmiiksi paaralla ollessa helppo kiertää härdelli eikä jäädä siihen jumiin.

Viimeinen asia mitä haluat leikkarilla on piinata merkille. Siinä häviää todella paljon lyhyellä matkalla, kun piinaa muiden paskoissa ja sitten vielä lähtee levittäjälle/lenssillle huonolla vauhdilla ja pari venettä pääsee yläkautta ohi.
Niin, MM-kisoissa kyllä tuo Zonelle vendaaminen johti miltei hengenmenetyksiin ja maston alastulemiseen joten siinä voi sitten miettiä kumpi tapa on loppupeleissä parempi :)

Me kyllä vendasimme pois paskoista jos niitä tuli, mutta pari kokeilua paaran lähestymistä eivät olleet erityisen hyviä ja kun oikea laita veti yleensä hyvin niin väistämättä sitä mentiin sitten styyran lähestymisillä.
5 veneen fleetissä paaralla pääsi helposti leikkarille, tätä teimmekin usein kakkoskierroksella (mutta em. haitoin) mutta ekalla ylämerkillä niitä veneitä käytännössä olikin yleensä se 10 joista 5 kulki merkittävästi paremmin, kääntyi nopeammin ja kiihtyi nopeammin, se teki noista ylämerkeistä hieman haastavampia kevyessä tuulessa missä virtaukset häiriintyivät helposti.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote: Tuota naureskelimme kanssa vähän sieltä takaata, tehän veditte käytännössä kaisakulmasta sisään ja pääsitte jostain sopivasta raosta siihen jonon väliin kun taas muut joutuivat kärsimään kaikista paskoista joita tuli styyran halssille kun Albin-klunga vendasi siihen eteen.
Asiaa tietenkin auttoi että johtava Anneli ei sitten päässytkään merkille ja joutui heittämään paaralle merkin alla. Me vendasimme styyralle heidän ulkopuolella, heidät takaa väistäneinä. En voinut kuin nauraa äänekkäästi sitä mekkalaa mitä merkin alle syntyi meidän purjehtiessa karkuun. Olin vielä 100 m aiemmin valmistautunut kolmanteen tai neljänteen sijaan ylämerkin jälkeen, mutta noin vain kävi.
Toisaalta parin muun ylämerkin kohdalla taas se paaran lähestyminen oli todella nihkeää kun koko fleetti oli oikeastaan samoihin aikoihin levittäjän ja ylämerkin välillä ja tuuli oli aika kaoottista ja joskus sitä kyllä jäätiin vähän parkkiin paaralla merkkiä lähestyessä.
Meidän suunitelmaan kuului tulla paaralla leikkarille juuri zonen ulkopuolella ekalla kierroksella, ja tokalla kierroksella sitten merkin juureen. Tokalla kierroksella oli aika mukavasti tilaa jo tulla noin, aika kaposesta rakosesta pääsee läpi leikkarille. Ja jos tulee vain kolme-neljä veneemittaa merkistä leikkarille on aivan sama ajaako veneenmitan tai pari leikkarin yli. Sen hävinneen matkan saa melkein takaisin hyvänä kiihtyvyytenä.
Noin taktisesti vähän harmittaa ajaa FE:n tyylistä norsua kun venettä ei todellakaan noin kevyessä kelissä käännetä helposti merkin lähellä styyralla tulevan jonon eteen vs. Albinit jotka aika nätisti vetivät kässärikäännöksiään vauhdin juurikaan siitä kärsimättä.
Noin taktisesti oli kaikilla kyllä sama tilanne, eli sinänsä tuo ei minua haittaa, se on vain osa peliä.
Ja kyllä se nyt vaan niin on että teidän VMG on vain kaikkia muita parempi, joten ei sillä paljoa ole väliä mistä te lähdette jos suuria laitaetuja ei ole. Meillä taas suurin heikkous oli vendat, ajoin ne kaikki päin helvettiä ja niissä hävisimme käytännössä aina useita veneenmittoja mutta eipä noille tässä vaiheessa kautta oikein mitään voi tehdä ja kun maileja veneellä ei ole takana kummoisesti (olenkohan ajanut sataakaan mailia tänä kesänä) niin eipä voi mitään vaatiakaan.
Keskimäärin meillä on todistetusta kyllä paras VMG, mutta radalla se ei näy kun katsotaan vene venettä vastaan purjehtimista. Välillä kuljemme aivan samaa vauhtia ja höjdiä, mutta vähän ajan päästä on toinen vene ns. missannut askeleen rullaportaissa. Johtuuko tämä nyt vain niin yksinkertaisesta asiasta että meillä on lokimittari mastolla ja teillä muilla ei?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Aika hieno tämä lähdön jälkeinen tilanne;

http://emk.kuvat.fi/kuvat/Espoo+GP+2012 ... 12+019.JPG

Starttivideo, valitettavasti pystyformaatissA;

http://emk.kuvat.fi/kuvat/Espoo+GP+2012 ... 12+090.AVI

Tulemme myöhään, mutta vauhti on aika hyvä ja venda-vapaus on myös. Jotain positiivista :)

Tuosta myös hyvä sekvenssi lauantailta;

http://emk.kuvat.fi/kuvat/Espoo+GP+2012 ... C03441.JPG (noin yhdeksä kuvaa eteenpäin tuosta)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 909
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Latasin trackit. Kiitokset kellon ajoista, se helpottaa splittausta suunnattomasti. :) (Ekassa lähdössä GPS ei ollut päällä eli siitä ei ole trackia)
Täytyy tutkailla noita myöhemmin illalla, nyt ei ehdi...
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Bajanissa taisi olla GoPro takakaiteessa koko ajan? Innolla odotellaan Maxin tuotoksia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

asalovuo wrote:Latasin trackit. Kiitokset kellon ajoista, se helpottaa splittausta suunnattomasti. :) (Ekassa lähdössä GPS ei ollut päällä eli siitä ei ole trackia)
Täytyy tutkailla noita myöhemmin illalla, nyt ei ehdi...
Kiitos niistä, huomasin näköjään samalla sekunnilla että ne olivat tulleet. Neljännessä lähdössä aika karua paaran halssia Charlotta vs. Merelli.

Aika lähellä oli että St.Olga olisi johtanut vielä tokalla ylämerkillä, mutta sitten taisitte ajaa liian pitkään styyran leikkarin alla tai liian tarkasti leikkarilla?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Näyttää siltä että joko meillä tai Merellillä on aika eri synkassa. Mun pitää tarkistaa missä ajassa meidän plotteri elää, ja asettaako se tosiaan kellon GPS:ästä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Meidän suunitelmaan kuului tulla paaralla leikkarille juuri zonen ulkopuolella ekalla kierroksella, ja tokalla kierroksella sitten merkin juureen. Tokalla kierroksella oli aika mukavasti tilaa jo tulla noin, aika kaposesta rakosesta pääsee läpi leikkarille. Ja jos tulee vain kolme-neljä veneemittaa merkistä leikkarille on aivan sama ajaako veneenmitan tai pari leikkarin yli. Sen hävinneen matkan saa melkein takaisin hyvänä kiihtyvyytenä.
Tuo varmaan oli ihan hyvä taktiikka, mutta toisaalta ei oikein toimi jos taas tahtoo ajaa oikeaan laitaan tai sitten sieltä saa vendailla keskustaan. Te taisittekin aika voimakkaasti suosia keskustaa ja vasenta laitaa, kovinkaan montaa kertaa ettei tainneet mennä äärioikealle?
Oikealta tullessa sentään sai purjehtia suurimman osan kisasta kohtalaisen vapaissa, paitsi sitten ylämerkin lähestyessä, vasemmalla ja keskustassa 99:ien spinnuttelu alkaa jo häiritä tuulta.
Meidän venevauhdilla pitää yrittää puristaa siitä maksimit mitä on otettavissa, joten se että menee alueelle missä tuuli on häiriöistä on vähän riskaapelia ja huonoiten meillä menikin heti kun tuuli keveni/oltiin häiriöisessä tuulessa.
Noin taktisesti oli kaikilla kyllä sama tilanne, eli sinänsä tuo ei minua haittaa, se on vain osa peliä.
Toki toki, se vain ärsytti katsoa sivusta kun samalla kiroili miten meillä vendat menivät aina niin huonosti mutta siitä nyt voi syyttää vain itseään, eipä vaan siis noi Albin-tyyliset vendat onnistuisi ollenkaan. Rullavendojakin kokeiltiin mutta joko me ollaan liian keveitä tai FE liian norsu kun eipä niistä ollut juuri mitään havaittavaa vaikutusta, ei toi vene kallistu juuri yhtään kun se meidän ~280kg yrittää vääntäytyä leehen.
Keskimäärin meillä on todistetusta kyllä paras VMG, mutta radalla se ei näy kun katsotaan vene venettä vastaan purjehtimista. Välillä kuljemme aivan samaa vauhtia ja höjdiä, mutta vähän ajan päästä on toinen vene ns. missannut askeleen rullaportaissa. Johtuuko tämä nyt vain niin yksinkertaisesta asiasta että meillä on lokimittari mastolla ja teillä muilla ei?
En tiedä siitä mittarista mastolla, tuulimittari toki auttaa bongaamaan aidosti tuulenvoimakkuuden vaihtelut ja shiftit, lokilla ja kompassilla on haasteellisempaa arpoa niitä pieniä eroja.
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Aika lähellä oli että St.Olga olisi johtanut vielä tokalla ylämerkillä, mutta sitten taisitte ajaa liian pitkään styyran leikkarin alla tai liian tarkasti leikkarilla?
Trackistahan näkee että ajettiin vaan suoraan laskevaan shiftiin jossa sitten tulikin taas nostetta merkin lähellä ja tahdottiin katsoa homma loppuun saakka. Jos oltaisiin vendattu samassa kohtaa kuin te niin kenties oltaisiin oltu merkillä ekana mutta vähän epäilen että se vendapari olisi silti haitannut meitä liikaa. Tietoisesti siis tehtiin lähestymisvenda tuolta kauempaa mutta olisi tosiaan varmaan pitänyt tehdä se korjaus nopeammin, tiedä sitten oliko tuossa vielä jotain Albinia siinä päällä jossain kohtaa.

Pari kertaa leikkarit menivät vähän pitkäksi kun annoin gastien päättää ne ihan täysin enkä osallistunut niihin mitenkään ja niillä on vielä vähän opettelua niitten kanssa mutta keskimäärin meni ihan hyvin.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Veneessä koko viikonlopun Jani pinnassa, Juha, Kata ja minä. Kiitokset kaikille, myös kilpailijoille ja järjestäjille. Olisi harmi, jos näin hyvä kisa jostain syystä päätettäisiin lopettaa. Se olisi paha takaisku. Radat olivat suoria, lähdöt täsmällisiä. Ainoastaan lähtölinjan vinous jäi mieleen pienenä kauneuspilkkuna.

Kovaa oli vääntö radalla. Sijoitukset vaihtelivat jokaisella legillä. Varsin hyvin pysyi fliitti kasassa. Mukana ei ollut yhtään "heittopussia". Kun vielä saisi eräät Albinitkin kunnioittamaan sääntöjä, niin hommahan olisi jopa nautittavaa. Erityisesti Millalle sellaiset terveiset, että säännöt koskevat myös teitä ja enään ei väistetä, vaan ajetaan kylkeen ja protestoidaan. Silloin jää "selkeät" todisteet, että olitte väärässä. Erityisesti se teidän paaralla ylämerkille tulo :shock: , joka pakotti jotkut veneet hätäisesti vendaamaan välttääkseen törmäämästä teihin oli härkiydessään aivan huippua. Toivottavasti podet edes huonoa omaatuntoa [-X .

Kuviakin tuli otettua muutama ennen kuin akusta loppui virta. En vain eilen enää ehtinyt / jaksanut ladata noita kuvia foorumiin toistenkin pällisteltäväksi.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote: Asiaa tietenkin auttoi että johtava Anneli ei sitten päässytkään merkille ja joutui heittämään paaralle merkin alla.
Tervehdys

Oltiin hyvin leikarilla ja oltais päästy reippaasti yli, mutta muutama Albin sitten tuli ja paskoiti tuon suunnitelman. Rankkaa tämä purjehtijan elämä...
harald wrote: Johtuuko tämä nyt vain niin yksinkertaisesta asiasta että meillä on lokimittari mastolla ja teillä muilla ei?
Kyllä varmaan tuolla "mittarilennolla" on vaikutusta. Me vedettiin melko luomuna, jossa vain lokista ajoittain katsottiin nopeutta.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote: Tuo varmaan oli ihan hyvä taktiikka, mutta toisaalta ei oikein toimi jos taas tahtoo ajaa oikeaan laitaan tai sitten sieltä saa vendailla keskustaan.
Ei laidanvalinnalla ja merkin lähestymisellä ole juuri mitään tekemistä keskenään. Yleensä ei ole järkevää mennä kummallekaan leikkarille suoraan alamerkiltä/lähdöstä. Jos menee oikeaan laitaan, kannattaa heittää niin aikaisin, että leikkarilla edelläolevat eivät häiritse ja on sen verran paljon leikkarin alla, että pystyy hyvin tekemään sen viimeisen tikin leikkarille. Pahin mahdollinen paikka on hiukan tai vain muutaman venemitan alle leikkarin. Tilanteesta riippuen 10-20 veneenmittaa lienee sopivin, jos haluaa oikeaan laitaan mahdollisimman paljon.
Post Reply