Huomatkaa tuossa 00:12:18 vendan jälkeen, fokan takaliikki jää auki (ei ole maston suuntainen). Pone käy äkkiä vetämässä varttikierroksen vinssillä ja huomatkaa miten takaliikin paikka muuttuu. Noin pienestä skuuttaus on kiinni. Jos sinulla on skuutit knaapeissa niin vaihda rottiin, knaappien kanssa tilanne on ohi ennen kuin skuutti on knaapista irti.
Pone on noin 6s laidalta poissa, eikä hän nyt mitenkään kiireellä tee tuota kiristämistä. Sekvenssi on mielestäni hyvä esimerkki siitä miten A) skuuttien merkit auttavat kiihdytys- tai täyskryssikohdan löytämisessä ja B) miten kiihdytetään vendan jälkeen.
Harmi että kamera ei ole keskellä venettä, olisi mahdollista nähdä takaliikki molemmilla halsseilla..?
harald wrote:Huomatkaa tuossa 00:12:18 vendan jälkeen, fokan takaliikki jää auki (ei ole maston suuntainen). Pone käy äkkiä vetämässä varttikierroksen vinssillä ja huomatkaa miten takaliikin paikka muuttuu. Noin pienestä skuuttaus on kiinni.
Ilmeisesti tarkoitat 11:18? On se helppoa, kun 8 m/s tuulessa voi vetää ilman vinssiä skuutin edes sinnepäin. Ilmeisesti näette merkeistä, että fokka jäi löysälle ja mihin se piti kiristää, sillä kukaan ei vilkaisekkaan fokan takaliikkiä, joka on se oleellisin?
Takaliikin katsomiset on tehty etukäteen, se on totta.
Hmm, onko videossa nyt eri aikaikkunat sinulla ja minulla? Tarkoitan kohtaa, joka on paaralle vendaamisen jälkeen. Mun videossa olemme piissä noin 00:12:03 kohdassa. Mitä sun playeri näyttää siinä kohtaa?
No wonder että tekstityskin on epäsynkassa jos noin erilaisia aikaleimoja meillä.
Fokan vetäminen on helppoa, jos sen ajoittaa oikein. Sen jälkeen se on vaikeaa. Pinnamieskin voi avittaa jarruttamalla käännöstä hiukan, huomaa että katson vinssiä koko vendan aikana.
Huomasin muuten että levanki laskee heti kun venda on valmis, se on osa kiihdytysmenetelmäämme. Fokalle on kiihdytyskohta katsottu ennen lähtöä, ja siihen vedetään fokka vendan jälkeen jonka jälkeen gasti heti laidalle. Sitten kun target lähestyy (yleensä 5+kn) gasti käy alhaalla pikana vetämässä noin 5cm lisää.
Joakim wrote:
No näkyyhän ero ORC VPP:ssäkin. Sun 20 kn 120 TWA kertoo 7,7 kn vauhti ja 11,5 asteen kallistus, kun mulla luvut ovat 8,1 kn ja 32,6 asteen kallistus, joka käytännössä on meille tekemätön paikka. Jopa Comfortina 32 pitäisi kallistua 22,3 astetta ja täysin sama kuin sulla. Tarantella taas 27,6 astetta ja sama vauhti kuin mulla. Albin Express 28 ja 7,8. H 28,7 ja 7,6. Avance 24 sentään pääsee lähelle 15,4 6,9.
Miten muuten Lexus, olen ihmetellyt niitten pieniä kulmavahvistuksia spinnuissaan, ja kauttaaltaan keveitä kankaita. Ajavatko edes tällaisia kulmia spinnulla?
12:03 kohdassa Sampsa nousee laittamaan spinnupuomia styyralla ja koko pätkä on 12:31 pitkä. Tämä siis jollain vanhalla VLC:llä. Kohtuu uuden Windows Media Playerin tuota ei voi näyttää. Jos vaan klikkaan Firefoxissa, tuo aukeaa Firefoxissa ilman mitään nappeja ja aikoja.
Tietysti oikea ajoitus ja kääntötahti on tärkeää, mutta en kyllä usko, että ilman vinssiä olisi Tempossa pienintäkään mahdollisuutta tuossa tuulessa. 32:lla vinssilläkin saa jo vetää aika kovaa. 5 cm kuulostaa aika paljolta. Tuossa siirtyisi takaliikki meillä varmasti jo kymmeniä senttejä saalingin korkeudella.
Note to self: Kovassa kelissä, älä anna miehistön nostaa spinnun halssikulmaa puomin päähän ennen kuin spinnu on ylhäällä. Tehtiin se moka vielä kahdesti.
harald wrote:Pone on noin 6s laidalta poissa, eikä hän nyt mitenkään kiireellä tee tuota kiristämistä. Sekvenssi on mielestäni hyvä esimerkki siitä miten A) skuuttien merkit auttavat kiihdytys- tai täyskryssikohdan löytämisessä ja B) miten kiihdytetään vendan jälkeen.
Huomasin myös, että levanki siirtyy ylöspäin samaan aikaan, hyvä me
Joakim wrote:
Täytyy kyllä ihastella teidän spinnuajoa tai paremminkin ajamattomuutta. Jos tosiaan oli 10-11 m/s ja ~120 TWA (TWA pomppii suodatuksen puuttuessa 110-150), ei heti tule mieleen toista venettä, jossa voisi joku mennä väärälle laidalle ja pinnamies katsella minne sattuu ja hakea juomapullon takaa. No okei Folkkarilla varmasti onnistuu myös. Tietysti aallottomuus oli tuossa suuri helpotus.
Ei sillä oikeasti ole väliä onko aallokkoa vai ei, mitä isompi aallokko ja jos keli ja suunta on 10 m/s ja 110° TWA (kutsutaan tätä FEneen ihannekulmaksi tästä lähtien, eli kymppi satakymppu) sitä kivempi on.
Tuossa vielä silloin karvaton Aleksi ajaa skuutteja tallinnasta takaisin noin 10-110 kelissä. Pone ei näytä kovin kireältä videossa...ehkä se TWS olikin 130? edit: ei, kyllä me tuossa ajetaan noin 110°.
Vene menee tuossa kelissä oikein trimmatuna nollakulmalla, ja painetta peräsimessä ei ole yhtään. On kuin ajaisi koneella, helppoa kuin makkaransyönti.