Lithium AGM:n tilalle
Re: Lithium AGM:n tilalle
Tuolta apuja:
https://www.esconet.fi/blog/tekniikkavi ... -tilalle-9
https://www.esconet.fi/blog/tekniikkavi ... -tilalle-8
https://www.esconet.fi/blog/tekniikkavi ... -tilalle-9
https://www.esconet.fi/blog/tekniikkavi ... -tilalle-8
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Lithium AGM:n tilalle
Tuo on DC-DC muunnin, eikä DC-DC laturi. Ota tämä: https://www.marinea.fi/victron-orion-tr ... -dc-laturiAri wrote: ↑Sun Nov 12, 2023 04:31 am Mitä muuta täytyy vielä hommata? DC-DC-laturi? Onko MPTT-lataussäädin välttämätön tai jotenkin hyödyllinen vai koskeeko se vain aurinkopaneelin latauksen optimointia?
DC-DC-laturiksi voisi passeli olla tämä Victron, jonka pitäisi sopia sekä lyijy että lifepo-akuille (12/12 30A ja 360W -versio), hinta Suomessa noin 300€, Saksassa noin 230€.
Victron Orion-TR Smart DC-DC Laturi. Otat minkä otat, niin ota ihmeessä se missä on Bluetooth (Tuottessa on "Smart" mukana nimessä).
OlliP:llä oli vähän sen tyylisiä ongelma että 30 A DC-DC laturi on niin lähellä laturin maksimikapasiteettiä että riittäkö vai tyhjeneekö starttiakku kun lataa koneella?
MPTT-säädin suoraan LiFePO4 akkuun on hyvä, mutta pitää olla sellainen joka osaa lopettaa ajoissa. Victronin säädin ymmärtää näitten päälle, ja ota sellainen missä Bluetooth.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Lithium AGM:n tilalle
Ei ole Harald huolta starttiakun tyhjentymisestä. Laturi on ohjelmoitu juuri tuon Vanhalan blogin mukaisesti ja sama laturi.
https://www.esconet.fi/shop/5022400-tbs ... 1184,31181
https://www.esconet.fi/shop/5022400-tbs ... 1184,31181
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Lithium AGM:n tilalle
Tietääkseni tuota Victronia ei voi ohjelmoida, se on sitten 30 A koko ajan. Voi aiheuttaa jänniä juttuja.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Lithium AGM:n tilalle
Tuli vastaan myös monitoimikone. DC-DC ja solar samassa paketissa.
https://www.esconet.fi/shop/md1250n05-s ... 2707#attr=
https://www.esconet.fi/shop/md1250n05-s ... 2707#attr=
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
Re: Lithium AGM:n tilalle
Kiitos! Olin vahingossa poiminut väärän linkin, juurikin tämä piti linkata valmistajan sivulta eli sama, jonka linkkasit. Bluetooth-malli nimenomaan on tarkoitus hommata.harald wrote: ↑Sun Nov 12, 2023 18:29 pmTuo on DC-DC muunnin, eikä DC-DC laturi. Ota tämä: https://www.marinea.fi/victron-orion-tr ... -dc-laturiAri wrote: ↑Sun Nov 12, 2023 04:31 am Mitä muuta täytyy vielä hommata? DC-DC-laturi? Onko MPTT-lataussäädin välttämätön tai jotenkin hyödyllinen vai koskeeko se vain aurinkopaneelin latauksen optimointia?
DC-DC-laturiksi voisi passeli olla tämä Victron, jonka pitäisi sopia sekä lyijy että lifepo-akuille (12/12 30A ja 360W -versio), hinta Suomessa noin 300€, Saksassa noin 230€.
Victron Orion-TR Smart DC-DC Laturi. Otat minkä otat, niin ota ihmeessä se missä on Bluetooth (Tuottessa on "Smart" mukana nimessä).
OlliP:llä oli vähän sen tyylisiä ongelma että 30 A DC-DC laturi on niin lähellä laturin maksimikapasiteettiä että riittäkö vai tyhjeneekö starttiakku kun lataa koneella?
MPTT-säädin suoraan LiFePO4 akkuun on hyvä, mutta pitää olla sellainen joka osaa lopettaa ajoissa. Victronin säädin ymmärtää näitten päälle, ja ota sellainen missä Bluetooth.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Lithium AGM:n tilalle
Ymmärsinkö oikein että tuossa ei rajoiteta virran määrää, vaan ladataan sykleittäin sen mukaan miten antoakun jännite on? Eli ladataan muutaman minuutti kunnes lyijyakun puolen jännite laskee, odotetaan muutaman minuutti kunnes jännite on noussut, ladataan jne?olpalon wrote: ↑Sun Nov 12, 2023 22:57 pm Ei ole Harald huolta starttiakun tyhjentymisestä. Laturi on ohjelmoitu juuri tuon Vanhalan blogin mukaisesti ja sama laturi.
https://www.esconet.fi/shop/5022400-tbs ... 1184,31181
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Lithium AGM:n tilalle
Huh. Luin nämä eilen läpi, ja nyt hirvittää. En tajua pätkääkään, miten kuuluu toimia, mikä on järkevä set up ja mikä ei. Omassa veneessä on juurikin tuo vanhanaikaiseksi tuomittu 1-2-both-kytkin. Eli nähtävästi se joutaa roskiin, samaten suurin piirtein kaikki veneen sähköt mukaan lukien maasähköt. Ja ilmeisesti Victronin DC-DC-laturi on pahanpäiväinen riski ja romukasa ja pitää hommata paljon hintavampi laturi, jossa on kannaltani ihan turha keulapotkuriakun lataus.olpalon wrote: ↑Sun Nov 12, 2023 15:28 pm Tuolta apuja:
https://www.esconet.fi/blog/tekniikkavi ... -tilalle-9
https://www.esconet.fi/blog/tekniikkavi ... -tilalle-8
Taitaa mennä tilaamani Lifepo-akku komeroon ja tyydyn ostamaan pari halpaa lyijyakkua...
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Lithium AGM:n tilalle
Samanlainen tunnelma, mitä enemmän lukee niin sitä enemmän mietityttää mitä hankkisi.
1) Mitä tapahtuu kun akun BMS sammuttaa latauksen itse?
2) Mitä tapahtuu kun yksi kenno tyhjenee liikaa ja se alkaa tekeytyä pommiksi?
3) Mitä tapahtuu kun yksi kenno menee ylilatauksen puolelle?
1) Noin yksinkertaistettuna, niin kauan kun moottorin latauspiirissä on aina yksi lyijyakku kytkettynä ei ongelmaa.
2-3) Pitää olla BMS. Tästä on kaksi koulukuntaa, ja yksi koulukunta haluaa olla ilman BMS:ää sillä se "ratkaisee" 1-3).
Yksi vaihtoehto on hybridi, aina lyijy- ja LiFePo4-akun kytkettynä. https://www.zwerfcat.nl/en/lithium-hybrid.html
Sitten on tärkeää että puhutaan samasta asiasta. On aivan eri asia jos on tarvetta sadoille wateille jatkuvasti, kuin se normaali venekäyttö joka on yksittäisiä ampeereja. Tällainen ns. "drop-in" akku voi toimia ihan hyvin tällaisessa pienkäytössä kun tiedostaa riskit.
Itse haluan ehdottomasti akun jossa on BMS ja jossa voi valvoa sekä yli- että alilatausta kennon tasalla. Bluetooth pitää olla, jotta saa käppyröitä. Insinööri tykkää käppyröistä.
Haluaisin BMS:ästä että siinä on lataus- ja kulutuspuoli eriteltynä niin, että jos BMS päättää sammuttaa latauksen koska kennot ovat täysiä niin se ei samalla sammuta kulutuspuolta (=kaikki sammuu venessä, autopilotti, instrumentit jne). Monessa BMS-ässä on vain yksi "ulos ja sisään", ja kun BMS päättää sammuttaa se sammuttaa molemmat. Tyypillisesti drop-in akuissa on aina näin.
Toisaalta, voisi aloittaa niin että laturi, verkkovirtalaturi ja generaattori ovat kytkettynä starttiakkuun ja sitten kytkee vain LiFePo4-akun sen rinnalle. Jos BMS sammuttaa yhteyden suojatakseen kennoa, niin ei haittaa.
Joka taas tekee sen että vaikka oma tarpeeni on pienkulutusta niin toiveeni on sellainen järjestelmä joka on tyypillinen isommille kulutuksille.
Onneksi minulla on jo Victronin MPPT säädin, niin aurinkopaneelilataus toimii. Vielä on ratkaisematta miten lataan A) verkkovirralla ja B) moottorilla. Kunhan nuo on kaikki ratkaistu on lopputilanne taas että akku on itseasiassa se halvin hankinta tässä ja pitäisi olla vähän enemmän rahaa että saa hankittua kaiken samalla kerralla.
Tuossa on mielenkiintoinen ketju: https://forums.ybw.com/threads/270ah-di ... ld.547680/
1) Mitä tapahtuu kun akun BMS sammuttaa latauksen itse?
2) Mitä tapahtuu kun yksi kenno tyhjenee liikaa ja se alkaa tekeytyä pommiksi?
3) Mitä tapahtuu kun yksi kenno menee ylilatauksen puolelle?
1) Noin yksinkertaistettuna, niin kauan kun moottorin latauspiirissä on aina yksi lyijyakku kytkettynä ei ongelmaa.
2-3) Pitää olla BMS. Tästä on kaksi koulukuntaa, ja yksi koulukunta haluaa olla ilman BMS:ää sillä se "ratkaisee" 1-3).
Yksi vaihtoehto on hybridi, aina lyijy- ja LiFePo4-akun kytkettynä. https://www.zwerfcat.nl/en/lithium-hybrid.html
Sitten on tärkeää että puhutaan samasta asiasta. On aivan eri asia jos on tarvetta sadoille wateille jatkuvasti, kuin se normaali venekäyttö joka on yksittäisiä ampeereja. Tällainen ns. "drop-in" akku voi toimia ihan hyvin tällaisessa pienkäytössä kun tiedostaa riskit.
Itse haluan ehdottomasti akun jossa on BMS ja jossa voi valvoa sekä yli- että alilatausta kennon tasalla. Bluetooth pitää olla, jotta saa käppyröitä. Insinööri tykkää käppyröistä.
Haluaisin BMS:ästä että siinä on lataus- ja kulutuspuoli eriteltynä niin, että jos BMS päättää sammuttaa latauksen koska kennot ovat täysiä niin se ei samalla sammuta kulutuspuolta (=kaikki sammuu venessä, autopilotti, instrumentit jne). Monessa BMS-ässä on vain yksi "ulos ja sisään", ja kun BMS päättää sammuttaa se sammuttaa molemmat. Tyypillisesti drop-in akuissa on aina näin.
Toisaalta, voisi aloittaa niin että laturi, verkkovirtalaturi ja generaattori ovat kytkettynä starttiakkuun ja sitten kytkee vain LiFePo4-akun sen rinnalle. Jos BMS sammuttaa yhteyden suojatakseen kennoa, niin ei haittaa.
Joka taas tekee sen että vaikka oma tarpeeni on pienkulutusta niin toiveeni on sellainen järjestelmä joka on tyypillinen isommille kulutuksille.
Onneksi minulla on jo Victronin MPPT säädin, niin aurinkopaneelilataus toimii. Vielä on ratkaisematta miten lataan A) verkkovirralla ja B) moottorilla. Kunhan nuo on kaikki ratkaistu on lopputilanne taas että akku on itseasiassa se halvin hankinta tässä ja pitäisi olla vähän enemmän rahaa että saa hankittua kaiken samalla kerralla.
Tuossa on mielenkiintoinen ketju: https://forums.ybw.com/threads/270ah-di ... ld.547680/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Lithium AGM:n tilalle
Itse päädyin (2 vuotta sitten) hankkimaan tällaisen, koska sattui löytymään edullisesti käytettynä tori.fi:n karavaanaripalstalta. Vaikka latausteho on "vaan" 20A, niin käytännössä latausajat on aika lyhyitä lyijyakkuun verrattuna, koska akun kyky ottaa varausta vastaan on aivan eri luokkaa.jil83 wrote: ↑Mon Oct 25, 2021 23:44 pm Myös CTEK:iltä löytyy vastaava: https://www.ctek.com/au/battery-chargers-12v-24v/d250se
jossa myös integroitu MPPT-lataussäädin aurinkopaneelille.
Maasähkölaturia (CTEK M200) en vaihtanut vaan siirsin sen vain kiinni starttiakkuun (lyijy) eli hupiakun maasähkölatauskin menee dc-dc-laturin kautta. Ei siis todellakaan optimaalinen asennus, mutta koen saavani huomattavan osan litiumin hyödyistä aika pienellä muutoksella.
s/y Pikku Myy : FIN-2039
Re: Lithium AGM:n tilalle
Maksimivirta on rajattu koneen laturin mukaan. Lipo ottaa lähtökohtaisesti vastaan lähes kaiken mitä sille annetaan. Toimii käytännössä niin, että lipo latautuu vain kun kone on käynnissä tai starttiakun jännite on jonkun muun latauksen ansiosta selkeästi yli lepojännitteen. DC-DC-laturi herää ohjelmoinnin mukaan ja tööttää lipoon maksimivirtaa kunnes se on täynnä tai stattiakun jännite laskee alle ohjelmoidun jännitteen (=stattiakkua ei ladata). Meillä lipo latautuu aina 30A - sen hetken kulutus tai ei ollenkaan. 5A maasähkölatauksen kanssa tekee samaa, mutta tietenkin lyhyinä vetoina, koska maasähkölaturi on naurettavan pieni. Victronissa on myös vastaavaa ohjelmoitavaa. Latausvirran ohjelmointia ei välttämättä kaikissa ole. Pitää vaan valita sellainen malli missä virta on selkeästi alle konelaturin maksimivirran.harald wrote: ↑Mon Nov 13, 2023 10:48 amYmmärsinkö oikein että tuossa ei rajoiteta virran määrää, vaan ladataan sykleittäin sen mukaan miten antoakun jännite on? Eli ladataan muutaman minuutti kunnes lyijyakun puolen jännite laskee, odotetaan muutaman minuutti kunnes jännite on noussut, ladataan jne?olpalon wrote: ↑Sun Nov 12, 2023 22:57 pm Ei ole Harald huolta starttiakun tyhjentymisestä. Laturi on ohjelmoitu juuri tuon Vanhalan blogin mukaisesti ja sama laturi.
https://www.esconet.fi/shop/5022400-tbs ... 1184,31181
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
Re: Lithium AGM:n tilalle
Starttiakkuun jää vain moottoriin liittyvät sähköt. Kaikki muu sen toisen akun perään. Näitä kahta ei yhdistä muu kuin asiansa osaava DC-DC-laturi. Ei kovinkaan paha tapaus. Lähinnä vanhojen johtosykeröiden selkeyttämistä ja siirtämistä.Ari wrote: ↑Mon Nov 13, 2023 16:18 pmHuh. Luin nämä eilen läpi, ja nyt hirvittää. En tajua pätkääkään, miten kuuluu toimia, mikä on järkevä set up ja mikä ei. Omassa veneessä on juurikin tuo vanhanaikaiseksi tuomittu 1-2-both-kytkin. Eli nähtävästi se joutaa roskiin, samaten suurin piirtein kaikki veneen sähköt mukaan lukien maasähköt. Ja ilmeisesti Victronin DC-DC-laturi on pahanpäiväinen riski ja romukasa ja pitää hommata paljon hintavampi laturi, jossa on kannaltani ihan turha keulapotkuriakun lataus.olpalon wrote: ↑Sun Nov 12, 2023 15:28 pm Tuolta apuja:
https://www.esconet.fi/blog/tekniikkavi ... -tilalle-9
https://www.esconet.fi/blog/tekniikkavi ... -tilalle-8
Taitaa mennä tilaamani Lifepo-akku komeroon ja tyydyn ostamaan pari halpaa lyijyakkua...
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
Re: Lithium AGM:n tilalle
Ok, tämä kuulostaa sentään huojentavalta.
Entä maasähkö? Eikö lifepo-akkua sitten saisi ladattua ollenkaan muuten kuin koneella? Se olisi huonompi homma.
Lisäksi aurinkopaneeli jää mysteeriksi: putoaako se tästä yhtälöstä pois?
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Re: Lithium AGM:n tilalle
Kun DC-DC laturi on päällä, niin se lataa starttiakun kautta lipoa aina kun sille ohjelmoidut latauksen käynnistymisen ehdot täyttyvät. Minulla ja Jukalla on maasähkö vain starttiakun lataamiseen ja sitä kautta lipolle. Siinä pärjää ihan starttiakun tyypille sopivalla peruslaturilla. Minulla on aurinko suoraan lipolle. Sitä latausta ei ole mitään järkeä ohjata starttiakun ja toisen laturin kautta vaan suoraan lipolle. Aurinkosäädin on joka tapauksessa hyvä valita niin, että se osaa ladata myös lipoa.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
Re: Lithium AGM:n tilalle
Maasähkö joko lyijyakkuun jolloin DC/DC lataa sykleissä kun lyijyssä riittävästi jännitettä, tai sitten Lifepon päälle ymmärtävä maasähkölaturi suoraan hupiakkuun. Paneelit samaten suoraan lifepoon niitten päälle ymmärtävällä säätimellä.
Tomppa
s/y Happy Ours
FIN 3767
s/y Happy Ours
FIN 3767