Tuulimittari Nexus sarjan jatkeeksi
Jos sen asentaa mastolle, olisi virtaa tarjolla. Akku on silloin turha ja lataustarve riesa.
En katsonut videota, mutta tekstin perusteella uskoisin, että USB-liitin on vesitiivis vain ilman kaapelia. Silloin sen päällä lienee magneettivetoinen suojakansi tiivisteellä. Voihan se olla, että itse liitinkin on vesitiivis, mutta yleensä USB-littimet ovat ruostuvia, joten eivät kestä käyttöä veneen kannella.
En katsonut videota, mutta tekstin perusteella uskoisin, että USB-liitin on vesitiivis vain ilman kaapelia. Silloin sen päällä lienee magneettivetoinen suojakansi tiivisteellä. Voihan se olla, että itse liitinkin on vesitiivis, mutta yleensä USB-littimet ovat ruostuvia, joten eivät kestä käyttöä veneen kannella.
- harald
- Hallitus
- Vene: Charlotta
Re:
Tilasin juuri kaksi-kanavaisen Yakker-laitteen. Tämä lukee NX2 serveristä NMEA-dataa ja lähettää WiFin puolelle. Olen siirtynyt Android/Navionicsiin, ja siihen saan AIS-vastaanottimen tiedot toisella kanavalla.
http://www.yakbitz.com/Yakker.aspx
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
Re: Tuulimittari Nexus sarjan jatkeeksi
- harald
- Hallitus
- harald
- Hallitus
Tuolta saa e-ink näyttöjä; https://www.waveshare.com/9.7inch-e-Paper-HAT.htm
Esim. tuo vajaa 10" näyttö jossa alle 1 s päivitysaika, 1200x825 reso voisi sopia karttaplotteriksi. 0,3 wattia. Tuolla on 0,1 watin näyttöjäkin. Ellei tuo raspberry vaatisi niin paljon sähköä niin tuollaisella saisi sellaisen plotterin jonka voisi jättää päälle koko kesäksi.
edit: en muistanut mutta Raspberry Zero vie vain 0.7 W.
Kauhistuttaa jotkut raymarinen näytöt jotka vievät 12-25 wattia.
Esim. tuo vajaa 10" näyttö jossa alle 1 s päivitysaika, 1200x825 reso voisi sopia karttaplotteriksi. 0,3 wattia. Tuolla on 0,1 watin näyttöjäkin. Ellei tuo raspberry vaatisi niin paljon sähköä niin tuollaisella saisi sellaisen plotterin jonka voisi jättää päälle koko kesäksi.
edit: en muistanut mutta Raspberry Zero vie vain 0.7 W.
Kauhistuttaa jotkut raymarinen näytöt jotka vievät 12-25 wattia.
Re: Re:
Siis tuolla Yakkerin kaksiporttisuudella saadaan mahdolliset eri siirtonopeudet tuotua samaan purkkiin ja heitettyä eteenpäin ja yksiporttisella pärjää jos kaikkien laitteiden siirtonopeudet mätsää?harald wrote: ↑Tue Sep 24, 2019 10:13 amTilasin juuri kaksi-kanavaisen Yakker-laitteen. Tämä lukee NX2 serveristä NMEA-dataa ja lähettää WiFin puolelle. Olen siirtynyt Android/Navionicsiin, ja siihen saan AIS-vastaanottimen tiedot toisella kanavalla.
http://www.yakbitz.com/Yakker.aspx
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
- harald
- Hallitus
No kyllä niin, uskoakseni. Miten se nyt menikään NMEA0183 verkossa, one talker many listeners? Pitää varmaan olla kaksi- tai moniporttinen jos haluat yhdistää monta talkeria samaan streamiin.
Tuli hankittua plotteri ja se nyt vielä majailee tuossa myyntiboksissa, mutta pitää vielä hankkia GND 10, niin että saa Nexus-verkon antureiden kamat työnnettyä plotterille. Mutta, mulla on Nexuksen FDX-verkossa GPS-vastaanotin. Nyt plotterissakin on oma vastaanotin. Missäs määritellään Nexus-verkkoon minkä anturin positiodataa käytetään, kun sitä sitten ilmeisesti tulee sekä FDX-verkosta että NMEA2000:sen kautta?
.::
.::
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
- harald
- Hallitus
Joko plotterissa voi valita (arvaus) tai sitten vain suodatat sen pois GND10 boksissa. Vai halusitko käyttää Nexus gpsää?
Haluaisin että Nexus-verkko kantaa itsensä, eli niin että se ei ole plotterista riippuvainen. GND 10 ei ilmeisesti syötä Garminin sivun mukaan Lat & Long tietoja FDX -> NMEA2000, joten plotteri ei tule hyötymään FDX-verkon GPS-anturista, vaan siinä ajattelin käyttää plotterin omaa GPS:ää. Varmaan sekin on jo tarkempi kuin aikaisempi jo pian 15v vanha FDX GPS.
- harald
- Hallitus
On varmaan tarkempi. Minulla oli vähän sama ongelma kun nmea2k tuli veneeseen että seuraava pakkohankinta oli käytetty nmea2k GPS-antenni sillä mun silloinen RS-232 hiiri ei enää auttanut. Onhan se uusi tarkempi, jopa vähän liian tarkka sillä suuntima heiluu välillä hulluna plotterissa.
En tiedä miksei GPS-dataa voi välittää GND10 läpi.
Minkä plotterin hankit? Jos on Garmin tai Raymarine niin haluaisin lainata sen verran että saan softapäivitykset ajettua mun mittareihin ja/tai mun autopilottiin. Hullua että läppärillä ei voi päivittää. Huoltofirma päivittäisi rahaa vasten jos vie laitteet heille, vielä hullumpaa.
En tiedä miksei GPS-dataa voi välittää GND10 läpi.
Minkä plotterin hankit? Jos on Garmin tai Raymarine niin haluaisin lainata sen verran että saan softapäivitykset ajettua mun mittareihin ja/tai mun autopilottiin. Hullua että läppärillä ei voi päivittää. Huoltofirma päivittäisi rahaa vasten jos vie laitteet heille, vielä hullumpaa.
Tuli B&G:n Zeus S 9 ja lähinnä sen takia että siinä on se uusi karttastandardi. Vulcan 9:n olis saanut joitain satasia halvemmalla, kun tuossa Zeus S:ssä oli hyvä tarjous. Parhaillaan hintaero varsin huomattava Vulcanin hyväksi.
- harald
- Hallitus
Mikä se uusi karttastandardi on?