Page 6 of 6
Posted: Thu Oct 04, 2012 22:52 pm
by Arttu
harald wrote:Arttu wrote:harald wrote:
Tikkasimme pari lyhyttä tikkiä etelään lähemmäs rantaa, joka vaikutti todella hyvältä. Ohittaneen Finn Funin paskat vältettiin, kuten myös FG43:en (Miten on mahdollista saada 43003 purjenumero, eikös niitä jaeta sattumanvaraisesti liitosta?). Rannan puoli näytti meidän ollessa siinä vetävän todella hyvin, hetki niemenkierron jälkeen voimistui tuuli tuntuvasti ja kääntyi varmaan 60° oikealle.
asalovuo wrote:
Ajoimme Kalvön saariryhmän rantoja nuollen ja tuo tuntui kannattaneet koska Kalvöön kaakkoispuolelle tultaessa tuuli shiftasi lisää ja ennen seuraavaa
Teillä tuntui olevan yhteneväinen taktiikka ajaa rantoja nuollen? Olisi mielenkiintoista oppia ja ymmärtää logiikka tämän takana?
Meillä oli nimittäinveneessä ihan päinvastainen konsensus. Meillä ei ainakaan ollut mitään sellaista säätietoa, että tuuli tekisi noin suurta suunnan muutosta, varsinkaan tuohon suuntaan, tuohon aikaan. Ja ranta näytti niin sileältä, ja koska oltiin hyvässä tuulessa päätettiin pysyä siinä, ellei shiftit pakota vendaamaan. Voipi olla tuolla taktiikalla saite meitä kiinni? Olisi nyt se meidänkin trackki, niin sieltähän sen näkisi...
Meidän mielestä "keskellä" oli reikä, ja tuuli näytti paremmalta hitusen lähempänä rantaa. Varottiin ettei menty kovin lähelle, sillä rannan läheisyydessä olisi ollut taas ihan kuollutta. Vetoa olikin tuossa jonkin verran. Tarkoitan tässä kohtaa 10:14:00 trackissa ja eteenpäin. Ennen rantaan menoa vauhti oli suurin piirtein sama La Nonnan kanssa, mutta lähempänä rantaa mentiin solmun kovempaa.
Yleensä kannattaa pysyä uuden tuulen puolella. NorthU kirjassa weather for sailors kerrotaan noista rintamista että kun sellainen menee yli kääntyy tuuli hetkeksi vastapäivään ja kuolee hiukan pois jonka jälkeen se tulee voimakkaampana oikeammalta. Ja ennusteiden valossa osattiin odottaa oikealle kääntyvää. Tuulihan kääntyi jostain 210°-ta noin 160°-een ennen kuin se voimistui ja kääntyi takaisin ehkä 190-200°-aan?
Kun todettiin että tuuli voimistui käännyttiin vielä nousevasta siftistä takaisin paaralle kohtaamaan uusi tuuli. Voi hetken ottaa pattiin vendata nousevassa siftissä, mutta tärkeämpää oli päästä enemmän oikealle ennen kuin sifti nostaisi vielä lisää. Niin kävikin, ja päästiin sitten todella hyvin nousemaan kohti Kalvön kaakkoispuolen poijuja. Tarkoitan tässä kohtaa 10:23:00 trackissa.
Ehkä sitä joskus oppisi lukemaan noita tuulia, helpottaa sen verran kun etenkin Ponen kanssa menee veneen käsittely jo aika mukavasti automaagiona.
Mehän mentiin suurin piirtein samoja latuja kuin LOW noissa träkeissä ja meidän mielestä mitään massiivista reikää ei silloin siellä ollut. Yksittäisiä pieniä paikallisia kyllä. Me ei huomattu tuollaista laskevaa banaania kuten LOW:n träkissä näkyy. Ennenminkin toisin päin.
Tuo uuden tuulen puoli on selkeä juttu. Sitä me ei ehkä tässä yhteydessä otettu kauheasti huomioon. Tuo rintama käyttäminen taas oli uusi juttu. Pitäisi ehkä opiskella noita asioita enemmän, mutta taas opin lisää.
Oliko tuossa nousevassa shiftissä vendaamisessa siis jotain mitä en tajua, vai meinaatko nimenomaan paikkaa kanssa kilpailijoihin nähden?
Posted: Thu Oct 04, 2012 22:56 pm
by mihor
harald wrote:asalovuo wrote:harald wrote:Trackien mukaan La Nonnan track on sivussa, tai sitten he eivät kiertäneet ekan merkin oikealta puolelta.
Joo, on sivussa ja kiersivät merkin oikein.
No hyvä että virhe on korjaantunut itsekseen sitten seuraavien merkkien kohdalla?
Purjehdittu ihan oikein. Tuo näyttää replayssä hieman oudolta koska La Nonnan träkistä puuttuu dataa. Ilmeisesti heillä oli loggerin kanssa sähkönsyöttöongelmia ja päivän träkistä puuttuu paloja sieltä täältä. Träkissä on iso aukko mikä alkaa vähän ennen ko. merkkiä ja dataa alkaa taas löytyä Emäsalon rannan tuntumasta. Eli ei La Nonna todellisuudessa ajanut tuota väliä viivasuoraan samalla kuin muut luovivat...
-mikko
Posted: Fri Oct 05, 2012 00:34 am
by harald
mihor wrote:harald wrote:asalovuo wrote:Joo, on sivussa ja kiersivät merkin oikein.
No hyvä että virhe on korjaantunut itsekseen sitten seuraavien merkkien kohdalla?
Purjehdittu ihan oikein. Tuo näyttää replayssä hieman oudolta koska La Nonnan träkistä puuttuu dataa. Ilmeisesti heillä oli loggerin kanssa sähkönsyöttöongelmia ja päivän träkistä puuttuu paloja sieltä täältä. Träkissä on iso aukko mikä alkaa vähän ennen ko. merkkiä ja dataa alkaa taas löytyä Emäsalon rannan tuntumasta. Eli ei La Nonna todellisuudessa ajanut tuota väliä viivasuoraan samalla kuin muut luovivat...
-mikko
Juu, vähän ajattelin samaa että tuo GPSAR extrapoloi niin nätisit aukkoja ettei sitä silmällä näe. Jäi vain kommentoimatta kun tuli jotain muuta.
Posted: Fri Oct 05, 2012 00:39 am
by harald
Arttu wrote:
Tuo uuden tuulen puoli on selkeä juttu. Sitä me ei ehkä tässä yhteydessä otettu kauheasti huomioon. Tuo rintama käyttäminen taas oli uusi juttu. Pitäisi ehkä opiskella noita asioita enemmän, mutta taas opin lisää.
Oliko tuossa nousevassa shiftissä vendaamisessa siis jotain mitä en tajua, vai meinaatko nimenomaan paikkaa kanssa kilpailijoihin nähden?
Walkerin kirja Advanced racing tactics on sellainen opus joka lentää kovaa ja korkealta päälaen päältä ohi, mutta kun sen on pari kertaa lukenut on ehkä jotain tarttunut. Yksi sellainen asia on että ei aina kannata purjehtia hymyssä suin samalla halssilla jos kurssi vain nousee ja nousee.
Jos odottaa (oliko se nyt Walkerin termistössä progressive shift tjms) jatkuvaa kääntymistä johonkin suuntaan, kannattaa ajoissa vendata sille huonommalle halssille ja purjehtia nopeasti kohtaamaan sitä uutta siftiä. Tämä vaikka tuntuu alussa siltä että vendaa pois hyvästä höjdarista. Mutta jos se tuuli jatkaa kääntymistä olet yhtäkkiä fleetin siftin puolella ja vendan jälkeen johto on melko selkeä.
WB:n jossain news-artikkelissa on myös artikkeli siftien voimasta. Tähän kannattaa kyllä panostaa, ehkä parinkymmenen vuoden jälkeen osaa ottaa yli puolet niistä oikein?
Harvoin kohtaa kuitenkin sellaisia siftejä suomessa, mutta tuossa oli nyt mielestäni muutenkin melko erikoiset tuuliolosuhteet. Aika 50-60 että arvaus olisi mennyt väärin meiltäkin, mutta kerrankin noin.
Pilvistä ne siftit voi vähän arvailla, ne tuli kisan alun aikana melko selkeästi rintamina, ja tyynen aikana oli sellainen iso aukko pilvissä etelässä.
Posted: Fri Oct 05, 2012 09:17 am
by Arttu
harald wrote:
Walkerin kirja Advanced racing tactics on sellainen opus joka lentää kovaa ja korkealta päälaen päältä ohi, mutta kun sen on pari kertaa lukenut on ehkä jotain tarttunut. Yksi sellainen asia on että ei aina kannata purjehtia hymyssä suin samalla halssilla jos kurssi vain nousee ja nousee.
Jos odottaa (oliko se nyt Walkerin termistössä progressive shift tjms) jatkuvaa kääntymistä johonkin suuntaan, kannattaa ajoissa vendata sille huonommalle halssille ja purjehtia nopeasti kohtaamaan sitä uutta siftiä. Tämä vaikka tuntuu alussa siltä että vendaa pois hyvästä höjdarista. Mutta jos se tuuli jatkaa kääntymistä olet yhtäkkiä fleetin siftin puolella ja vendan jälkeen johto on melko selkeä.
Ah joo, niin tietysti! Nyt hiffasin. Tuossahan nyt sitten se vendan ajoitus on kaiken A ja O, että saa maksimoitua hyödyn. Eikö totta? Ja sitä varten pitäisi osata arvata kuinka paljon se sitten lopulta shiftaa... Yritän ajatella tätä geometrisesti.
Mielenkiintoista. Täytyy vissiin vielä tihrustaa noita träkkejä...
Posted: Fri Oct 05, 2012 09:19 am
by Panu
harald wrote:...WB:n jossain news-artikkelissa on myös artikkeli siftien voimasta. Tähän kannattaa kyllä panostaa, ehkä parinkymmenen vuoden jälkeen osaa ottaa yli puolet niistä oikein?

...
Tervehdys
Jotenkin kuulosti tutulta. Täytynee olla jokin seuraavista artsuista:
Vääntöä taktiikkaan:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... s_1_95_s29
Shiftaavia tuulia ja polaarikäyriä:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... ws_1_96_s8
Tuuli - oikullinen kuin nainen:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... s_2_92_s10
Posted: Fri Oct 05, 2012 10:56 am
by Joakim
harald wrote:
Jos odottaa (oliko se nyt Walkerin termistössä progressive shift tjms) jatkuvaa kääntymistä johonkin suuntaan, kannattaa ajoissa vendata sille huonommalle halssille ja purjehtia nopeasti kohtaamaan sitä uutta siftiä. Tämä vaikka tuntuu alussa siltä että vendaa pois hyvästä höjdarista. Mutta jos se tuuli jatkaa kääntymistä olet yhtäkkiä fleetin siftin puolella ja vendan jälkeen johto on melko selkeä.
Tuohan on ihan selkeä sisäkaarre vs. ulkokaarre -tapaus. Jos tuuli kääntyy kokoajan, pitää päästä sisäkaarteeseen. Usein vielä silloinkin kun jo huomaa hävinneensä niille, jotka siellä ovat. Selvännäkijä tietysti on jo mennyt sinne ennen tuulen kääntymistä.
Karuimmin tuon huomaa merkin lähellä. Ajat nostavaa halssia, mutta et pääse merkille. Nostaa lisää ja lisää, mutta et pääse merkille. Lopulta joudut ajamaan sen toisen halssin todella huonolla kulmalla ja häviät paljon niille, jotka olivat sisäkaarteessa.
Usein tuohon liittyy myös se, että tuuli kääntyy aiemmin ja on voimakkaampi siellä sisäkaarteessa, joten sinne kannattaa usein mennä liiankin pitkälle eli yli (tulevan) leikkarin. Espoo GP 2011 viimeisessä lähdössä kävi selvästi näin. Me olimme ensimmäisinä alamerkillä ja käännyimme melko nopeasti paaralle, koska arvioimme jo pääsevämme merkille hyvin vinoksi kääntyneellä kryssillä ja halusimme pysyä pahimman kilpailijan ja merkin välissä. Kaksi muuta meni "järjettömän" pitkälle, mutta ohittivat meidät, vaikka jäimme vain pari veneenmittaa leikkarista ja he ajoivat puoli kryssiä löysin skuutein.
Posted: Fri Oct 05, 2012 11:13 am
by Juice
Joo, tuttu juttu. Tuo progressiivinen (?) shifti on ihan tappojuttu, jos on väärässä laidassa. Kuluvan vuoden Weban poijukisassa jossain lähdössä oli juuri tuommoinen; ajeltiin onnesta soikeana nostavaa halssia paaralla radan oikeassa laidassa. Noste tuntui jatkuvan ja jatkuvan. Leikkari kiertyi tietysti karkuun samaa tahtia ja odotettua vastashiftiä ei koskaan tullut. Kun lopulta tikkasimme styyralle ja merkille, olimme ihan reilusti viimeisiä verrattuna ylempänä (sisäkaarteessa) seilanneisiin. Olisi nimenomaan pitänyt vendata aluksi pois tuosta nostavasta tuulesta. Syyn selvittyä vannottiin, että ei enää koskaan langeta progressiivisen ansaan, mutta eipä taaskaan tunnistettu ilmiötä…
Tuon progressiivisen (näin jälkikäteen) huomasi hyvin siitä, että kaikki alempana ajaneet veneet ajoivat paljon alemmas ja ylempänä edenneet vastaavasti ylemmäs. Asia taidettiin mainita noissa Weban kalvoissakin. Tosin voihan ne muut veneet muutenkin ajella mihin sattuu, joten ei tuokaan mikään idioottivarma indikaattori ole. Toinen hyvä muistisääntö voisi olla, että jos shifti tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, vendaa pois. Täytyy kuitenkin muistaa, että nyt puhutaan purjehduksesta, joka on kuin englannin kielioppi; jokaiseen sääntöön löytyy poikkeuksen poikkeus

Posted: Fri Oct 05, 2012 11:21 am
by Petri
Se elämää suurempi kysymys onkin että milloin kyse on juuri kokonaisvaltaisesta tuulen kääntymisestä ja milloin vain paikallisesta kääntymästä. Koska se temppuhan on sitten osata tunnistaa se hetki jolloin pitäisi taas vendata sinne nostavalle halssille. Kun onhan niitäkin keissejä ollut että on itse mennyt sinne "toiseen" suuntaan ja takaatatulleet ovat sitten ajaneet tota nostavaa onnellisesti.
Kai jos nyrkkisääntö pitäisi heittää niin se olisi että jos nosto lyhentää leikkarille tulon matkaa niin nostossa kannattaa pysyä ja jos taas käy toisinpäin niin on parempi alkaa miettimään mitä tehdä, vaikkei mitään tekisikään.
Onpahan taas talveksi siis keissitilanteita tehtäväksi, tosiaan GPS-trackien avulla noista voisi oikeasti rakentaa jonkinlaista opetuspakettia, muuten toi "mentiin paaralla ja sit kävi näin ja näin" ei oikein painu mieleen.
Posted: Fri Oct 05, 2012 22:43 pm
by harald
Posted: Fri Oct 05, 2012 22:51 pm
by harald
Niin nyrkkisääntö on varmaan että jos olet varma että tuuli tulee kääntymään, kannattaa vendata heti vaikka tällä hetkellä näyttäisiki aika hyvältä.
Mutta kuinka usein ollaan varmoja siitä että sifti on tulossa? Aika harvoin, eikö?
Posted: Fri Oct 05, 2012 23:43 pm
by harald
Posted: Fri Oct 05, 2012 23:56 pm
by harald
Arttu wrote:
Mehän mentiin suurin piirtein samoja latuja kuin LOW noissa träkeissä ja meidän mielestä mitään massiivista reikää ei silloin siellä ollut. Yksittäisiä pieniä paikallisia kyllä. Me ei huomattu tuollaista laskevaa banaania kuten LOW:n träkissä näkyy. Ennenminkin toisin päin.
Ette varmaan huomanneetkaan, sillä te olitte niin paljon edessä. Johdossa on vielä se kirous että takaa tulevat näkevät paremmin mihin suuntaan tuuli kääntyy. Tämä on hyvä asia meille hitaammille

Posted: Tue Oct 09, 2012 22:04 pm
by Arttu
harald wrote:Arttu wrote:
Mehän mentiin suurin piirtein samoja latuja kuin LOW noissa träkeissä ja meidän mielestä mitään massiivista reikää ei silloin siellä ollut. Yksittäisiä pieniä paikallisia kyllä. Me ei huomattu tuollaista laskevaa banaania kuten LOW:n träkissä näkyy. Ennenminkin toisin päin.
Ette varmaan huomanneetkaan, sillä te olitte niin paljon edessä. Johdossa on vielä se kirous että takaa tulevat näkevät paremmin mihin suuntaan tuuli kääntyy. Tämä on hyvä asia meille hitaammille

Kärjessä ajamisen kurjuutta... Niin, ettei se täysin kurjaa ole olla hitaampi vene, vai mitä?
Me muuten kyllä odotettin noista pilvistä jotain tapahtuisi, mutta tuo iso shiftihän tuli aika paljon tuon rintaman perässä. Kyllähän se nyt, näin jälkikäteen mietittynä oli itseasiassa ihan loogista. Itseasiassa tilannehan muuttui ennen tuota ja palasi normaaliksi! Se alun todellinen muutos meni ehkä siihen reikäisen tuulen piikkiin meillä.
Taas opin lisää. Pitäisi olla enemmän hereillä ja funtsia tilannetta myös sen pohjalta mitä tilanne oli aikaisemmin.