Mehän mentiin suurin piirtein samoja latuja kuin LOW noissa träkeissä ja meidän mielestä mitään massiivista reikää ei silloin siellä ollut. Yksittäisiä pieniä paikallisia kyllä. Me ei huomattu tuollaista laskevaa banaania kuten LOW:n träkissä näkyy. Ennenminkin toisin päin.harald wrote:Meidän mielestä "keskellä" oli reikä, ja tuuli näytti paremmalta hitusen lähempänä rantaa. Varottiin ettei menty kovin lähelle, sillä rannan läheisyydessä olisi ollut taas ihan kuollutta. Vetoa olikin tuossa jonkin verran. Tarkoitan tässä kohtaa 10:14:00 trackissa ja eteenpäin. Ennen rantaan menoa vauhti oli suurin piirtein sama La Nonnan kanssa, mutta lähempänä rantaa mentiin solmun kovempaa.Arttu wrote:harald wrote: Tikkasimme pari lyhyttä tikkiä etelään lähemmäs rantaa, joka vaikutti todella hyvältä. Ohittaneen Finn Funin paskat vältettiin, kuten myös FG43:en (Miten on mahdollista saada 43003 purjenumero, eikös niitä jaeta sattumanvaraisesti liitosta?). Rannan puoli näytti meidän ollessa siinä vetävän todella hyvin, hetki niemenkierron jälkeen voimistui tuuli tuntuvasti ja kääntyi varmaan 60° oikealle.Teillä tuntui olevan yhteneväinen taktiikka ajaa rantoja nuollen? Olisi mielenkiintoista oppia ja ymmärtää logiikka tämän takana?asalovuo wrote:
Ajoimme Kalvön saariryhmän rantoja nuollen ja tuo tuntui kannattaneet koska Kalvöön kaakkoispuolelle tultaessa tuuli shiftasi lisää ja ennen seuraavaa
Meillä oli nimittäinveneessä ihan päinvastainen konsensus. Meillä ei ainakaan ollut mitään sellaista säätietoa, että tuuli tekisi noin suurta suunnan muutosta, varsinkaan tuohon suuntaan, tuohon aikaan. Ja ranta näytti niin sileältä, ja koska oltiin hyvässä tuulessa päätettiin pysyä siinä, ellei shiftit pakota vendaamaan. Voipi olla tuolla taktiikalla saite meitä kiinni? Olisi nyt se meidänkin trackki, niin sieltähän sen näkisi...
Yleensä kannattaa pysyä uuden tuulen puolella. NorthU kirjassa weather for sailors kerrotaan noista rintamista että kun sellainen menee yli kääntyy tuuli hetkeksi vastapäivään ja kuolee hiukan pois jonka jälkeen se tulee voimakkaampana oikeammalta. Ja ennusteiden valossa osattiin odottaa oikealle kääntyvää. Tuulihan kääntyi jostain 210°-ta noin 160°-een ennen kuin se voimistui ja kääntyi takaisin ehkä 190-200°-aan?
Kun todettiin että tuuli voimistui käännyttiin vielä nousevasta siftistä takaisin paaralle kohtaamaan uusi tuuli. Voi hetken ottaa pattiin vendata nousevassa siftissä, mutta tärkeämpää oli päästä enemmän oikealle ennen kuin sifti nostaisi vielä lisää. Niin kävikin, ja päästiin sitten todella hyvin nousemaan kohti Kalvön kaakkoispuolen poijuja. Tarkoitan tässä kohtaa 10:23:00 trackissa.
Ehkä sitä joskus oppisi lukemaan noita tuulia, helpottaa sen verran kun etenkin Ponen kanssa menee veneen käsittely jo aika mukavasti automaagiona.
Tuo uuden tuulen puoli on selkeä juttu. Sitä me ei ehkä tässä yhteydessä otettu kauheasti huomioon. Tuo rintama käyttäminen taas oli uusi juttu. Pitäisi ehkä opiskella noita asioita enemmän, mutta taas opin lisää.
Oliko tuossa nousevassa shiftissä vendaamisessa siis jotain mitä en tajua, vai meinaatko nimenomaan paikkaa kanssa kilpailijoihin nähden?