Page 6 of 6
Posted: Sun Sep 02, 2012 00:19 am
by Joakim
Tuossa oli tosiaan kyse jiipistä. Aivan eri juttu kuin sama tilanne fokka ylhäällä heti ylämerkin jälkeen tai ennen alamerkkiä. Molemmissa puomi on todella tärkeä noilla leikkauskulmilla ja nykyisillä korkeilla ja kapeilla fokilla.
Noin se menee symmetriselläkin puomilla kevyessä tuulessa eli spinnu kiertää etustaain ohi ilman puomia. Plattista ei saa ajaa kauaa kevyessä ja jiipin jälkeen on tärkeää päästä uudestaan vauhtiin. Oikein kevyessä spinnu tipahtaa jiipissä väkisin, joten on vielä tärkeämpää leikata niin paljon, että spinnu vetää taas ja saadaan vauhti takaisin.
elliot videot olympialaisista
Posted: Mon Sep 03, 2012 16:20 pm
by eero.palomaki
Moido,
olympialaisten elliot videoita on myös youtubessa ainakin finaali ja bronssimatsi
http://www.youtube.com/user/olympic/vid ... ry=sailing
Tervetuloa muuten kokeilemaan manööverejä njklle (j80) tai hsslle (elliot) match race centereihin. Mä voin järkkää jotain kokeilua jos on kiinnostuneita.
Eero
eero.palomaki@gmail.com
kevyen kelin jiippejä
Posted: Mon Sep 03, 2012 16:24 pm
by eero.palomaki
tossa vielä jonkin verran jiippejä hyvin kuvattuna kevyeltä keliltä st moritzin world match race tourilta. veneenä blue26.
https://new.livestream.com/WorldMRT/sui-day5/
huomatkaa että tänä vuonna kokeilevat tourilla jo uutta sääntöä joka sallii pumppaamisen veneenmitan matkan vendan jälkeen, joten saattaa näkyä 2-3 pumppua.

Posted: Mon Dec 31, 2012 15:52 pm
by heikonen
Vielä tuosta puomisäilytyksestä: KumiTursaassa ei käytetä pussia, vaan ison puomin molemmilla puolilla on puolivälin takana pätkät muovista viemäriputkea ja etupäässä U-lenkit. Sama systeemi kuin Expressissä aikoinaan ja melkein ilmainen. Koska ripustimet ovat molemmilla puolilla, spinnupuomin voi aina palauttaa luuvartin puolelle (jolloin se tietysti tokassa nostossa on tyypillisesti leessä, mutta ei sekään ole mikään ongelma).
Experimentaalinen alagaijasysteemi (alagaijan kukonjalassa on keskellä U-lenkki, johon/josta kannesta tuleva gaija liukuu) vaatii tosiaan vielä vähän tuotekehitystä, mutta eka versio toteutettiin hyllytavaralla ja U-lenkki jäi liian matalaksi, jolloin alagaija saattaa hypätä siitä pois. Mutta cruisaillessa ja kevyessä tuulessa systeemi toimii kuin unelma: sen kun laittaa skuutin paikalleen ja työntää puomin ulos, gaijojen kanssa ei tarvitse räpeltää kun ne ovat aina kiinni.
Bonus: Ei tule potkittua varpaita kannella makaavaan spinnupuomiin ...
Posted: Tue Jan 01, 2013 22:46 pm
by FE-Sillanpää
heikonen wrote:Vielä tuosta puomisäilytyksestä: KumiTursaassa ei käytetä pussia, vaan ison puomin molemmilla puolilla on puolivälin takana pätkät muovista viemäriputkea ja etupäässä U-lenkit. Sama systeemi kuin Expressissä aikoinaan ja melkein ilmainen.
Uudessa Hans Groop-kirjassa kansikuvassa on H jossa puomin puolivälin takapuolella sellainen puolikkaan hannunvaakunan tapainen nauha, joka tekee lenkin molemmille puolille. Olisiko sama tarkoitus?
http://www.moreenikustannus.fi/Products ... ent_id=817
Posted: Tue Jan 01, 2013 23:44 pm
by harald
Meillekin rakennettiin tuollaiset keväällä 2003:

Tuohon pussiin on vain helpompi osua heiluvassa veneessä vähän raskaalla ja pidemmällä puomilla.
Posted: Wed Jan 02, 2013 13:02 pm
by heikonen
Joo, sama systeemi. Ja putkien sijaan voi viritellä erilaisia lenkkejä tai vastaavia.
Veneen keinuessa puomin pään ujuttaminen putken läpi saattaa vaatia jonkun auttamaan, pussi on tässä mielessä tosiaan helpompi.
Ai niin: Putket kannattaa laittaa siten että puomin etupään saa hyvin vedettyä maston ohi ja samalla skuutin leukoihin ilman että takapää vieä putoaa. Charlottassa tämä on (tietysti) kuvan perusteella otettu huomioon.
jussi