Page 6 of 9

Posted: Sun Aug 26, 2012 20:09 pm
by Petri
Pari videota ylämerkin kierroistakin tulee, tuossa näemmä kuvaan tarttunut yksi epäonnistunut kierto kun spinnu ei ole edes lennossa vaikka olemme jo ainakin pari metriä merkistä ohi
http://emk.kuvat.fi/#/kuvat/Espoo+GP+20 ... C03483.JPG
(ts. tuossa kelissä spinnun olisi oikeasti voinut nostaa miltei pari veneenmittaa ennen levittäjää mutta jostain syystä sitä aina mamoili ja aloitimme noston siinä veneenmitan päässä ja sen takia spinnun avautuminenkin venähti monesti siihen veneenmitan päähän merkistä, jotenkin ei vain päässyt aivoihin asti tieto siitä että tollaisessa 6-8 knots-kelissä spinnun voi nostaa sivuvastaiseenkin eikä se venettä kaada)

Kuvia siis näemmä tuolla http://emk.kuvat.fi/#/kuvat/Espoo+GP+2012/

Tomi hoiti homman hyvin, en itse ainakaan nähnyt että radat olisivat olleet sellaiset että niistä jäisi jotain negatiivista mieleen.Kyllä sitä tänä vuonna on ajettu lenssejä missä on koko pätkä vedetty spinnupuomi etustaagissa kiinni joten se että pääsee aidosti ajamaan normaaleja kulmia ja jiippailemaan on kyllä merkittävä edistysaskel ;)
VHF-kuulutuksetkin ovat kyllä sellainen juttu joka toivottavasti on tullut Suomeen jäädäkseen...voipi olla että kannattaa roudata ne käsivhf:t myös keskiviikkona veneeseen...

Posted: Sun Aug 26, 2012 20:23 pm
by Petri
Naputtelin trackit kasaan, nyt voisi hetkeksi lösähtää sohvalle

Pika-analyysillä parissa lähdössä halssipituuksien ero oli ~900m matkalla n. 30m eli sellaista 3-4% luokkaa, ei voi kyllä vinoksi haukkua tuollaista rataa.

Posted: Sun Aug 26, 2012 21:53 pm
by asalovuo
Tänään kulki jo hieman paremmin mutta edelleen tuntui, että välillä tuli puristettua liian ylös. Tämän uskon olevan suurin syy myös eilisiin ongelmiin.

Lähtöjä tuli treenattua ja oli loistavaa, että saimme noinkin monta lähtöä ajettua.

Aamu alkoi klo 6:00 kellon soittoon. Rannassa olin hieman ennen seitsemää putsaamassa pohjaa, samalla ruuvasin vantit löysälle.
Edellisen päivän ongelmat oli nollattu ja toiveissa oli hieman voimakkaampi ja tasaisempi tuuli, mutta toisin kävi. Tuuli oli kyllä hitusen kovempi mutta ei riittävästi ja se shiftaili edelleenkin pitkin rataa.
Venevauhti parani pitkin päivää ja vielä kun lähdötkin oli kohtuullisia, alkoi tulostakin syntyä.

Tältä päivälta putosi plakkariin siis vielä yksi 5. sija joka oli seurausta starttihässäkästä, jossa meidän yläpuolella olleet Albinit sotkivat tuulen pyörimisellään jotakuinkin siten, että jäljelle jäi pelkkä reikä tuulessa.
Samaisessa lähdössä näin myös veneessäni ensikertaa tilanteen, jossa barberi laukesi syystä tai toisesta irti lukosta. Puomi sojotti tämän jälkeen taivaisiin - tähän asti kaikki on siis ihan normaalia mutta kun spinnuskuutti meni näppärästi puominpään korkeudella olleesta genuan hakasesta läpi lukittaen puomin tukevasti yläasentoon...WTF ??
Päivään mahtui myös genuan lävistys ankkuriboxin luukulla :wink:
Tapahtumarikas ja opettavainen päivä siis...

Kaikkiaan raskas ja tuskainen viikonloppu, josta lopputuloksena kolmas sija. Joka tapauksessa jaksettiin tsempata loppuun asti ja miehistö osasi hommansa hyvin eikä tämä kisa ratkennut ainakaan manövereissä.

Suurkiitokset siis Ollille ja Arille!

Posted: Sun Aug 26, 2012 21:56 pm
by harald
Petri wrote:Aloitetaanpa videospektaakkeli tuolla mainitulla lenssittelyllä, Anneli tosiaan kulki lenssillä ärsyttävän kovaa ja vasta kun he miltei itse ajoivat peittoon niin pystyimme ohittamaan heidät. Tiedä sitten katkesiko siellä selkäranka tai jotain koska tuon viimeisen jiipin jälkeen ero repesikin pariksi kymmeneksi metriksi.

http://youtu.be/em2uud000f4?hd=1
sun persettäs kutiaa koko ajan :)

Posted: Sun Aug 26, 2012 22:16 pm
by Joakim
harald wrote:
Petri wrote:Aloitetaanpa videospektaakkeli tuolla mainitulla lenssittelyllä, Anneli tosiaan kulki lenssillä ärsyttävän kovaa ja vasta kun he miltei itse ajoivat peittoon niin pystyimme ohittamaan heidät. Tiedä sitten katkesiko siellä selkäranka tai jotain koska tuon viimeisen jiipin jälkeen ero repesikin pariksi kymmeneksi metriksi.

http://youtu.be/em2uud000f4?hd=1
sun persettäs kutiaa koko ajan :)
Ei ihme noissa vaatteissa! Tänäänhän oli kutakuinkin tämän kesän lämpimin päivä merellä ja vesikin oli ~17 astetta eli kesän lämpimintä. Shortseissa ja T-paidassa ei ollut hetkeäkään kylmä LYS-kisassa.

Aika erikoinen oli kyllä ohitus. Yleensä ohittavan kannattaa ajaa lenssillä alapuolelle, jolloin jiipissä pääsee sisäkaarteeseen. Anneli jiippasi aivan liian myöhään, parempi olisi ollut jättää jiippaamatta tuossa enää.

Posted: Sun Aug 26, 2012 22:23 pm
by harald
Charlottan trackit lisätty. Tuossa käyttämäni start ja stop-ajat UTC;

Code: Select all

0905    1103
1133 1226
1252    1343

0804    0852
0913    1005
1024    1114
1129    1230
Noihin saa lisätä loppupäähän sellaiset 5 min jos on ollut pökänä. Tokana päivänä vähän vähemmän.

Posted: Sun Aug 26, 2012 22:52 pm
by harald
Ensimmäinen asia on ylämerkin lähestyminen. Se meni meiltä kohtuullisesti, mutta muilla on kyllä parantamisen varaa tässä. Vikassa lähdössä olimme jo viihde-vaihde päällä ja ajoimme kakkos- kolmosrivin startista käytännössä paskoissa koko ekan kryssin. Tästä huolimatta ohitimme juuri ylämerkin luona koko FEne-fleetin. Minkälaisia suunnitelmia teillä oli? Moni näytti järjestään asettuvan styyran leikkarille turhan aikaisin, etenkin kun joukossa oli kahdeksan Expressiä.

Posted: Sun Aug 26, 2012 22:57 pm
by harald
Oli upea päivä! Veneessä minä, Pone, Cage ja Freda. Opittiiin monta asiaa tänään, ja itse olen melko tyytyväinen olooni starteissa. Nyt vasta rupeaa tuntumaan mukavalta ajamaan startteja, en taida pelätä veneen rikkoutumista tai jotain. Tai sitten on tullut jonkinlainen luottamus manööverikykyihin ahtaissa paikoissa. Minua ei siis haitannut lähteä Expressien kanssa, mitä nyt yhdessä lähdössä nojattiin vähän yhden Expressin leen kylkeen mutta he tekivät vendan-jiipin sen jälkeen.

Sitten kun tulee lisää trackeja osaan ehkä kommentoida yksittäisiä lähtöjä paremmin. Vähintään kohtuullisa lähtöjä tehtiin kyllä, mutta taktikoiden kanssa on kyllä pidettävä pieni puhuttelu. Ne meidän trackit ei kyllä ihan imartele meidän siftien lukutaitoja, vaikka ne tuntui radalla ihan OK:lta. Ne trackit on vain melko lahjomattomia.

Ja tänään oli St.Olga vissiin johdossa ainakin yhden kierroksen, ja ihan omaa ansiotaan. Onnittelut Olgalle, joka sadatteluista ja manailuista huolimatta kulkee koko ajan paremmin. Otan osaa Merellin kulun puutteeseen, toivottavasti se korjaantuu pian. Annelin kulku oli pieni yllätys, se kulki hyvin tänään joskin hiukan ailahtelevasti. Bajan otti hyviä startteja ja ison kiristyessä rupesi kulkemaankin niin ettei ollut pökänä. Väliajat mitä Pone kellotti maalissa pieneni myös koko ajan. Ihan hyvänä klungana tultiin mielestäni maaliin, hajonta oli pienempi kuin express-fleetissä.

Posted: Sun Aug 26, 2012 23:00 pm
by harald
Petri wrote:Lähdöissä ei tullut suuria sankaritekoja tehtyä kun vene oli monesti edullisin
Paljonko maksaa St.Olga?

Posted: Sun Aug 26, 2012 23:12 pm
by harald
Joakim wrote: Kuinka monta Expressiä oli maalissa ennen Charlottaa?
Noin puolet yleensä. Kiralle ei mitään mahista, eikä tuossa tuulessa oikein pysty ajamaan niin korkealle kuin Expressit. Meidän paras VMG kulma on merkittävästi alempi kuin mitä Expressit ajavat ja tämä tuottaa hiukan päävaivaa radalla.

On aika yleistä että moni ajaa liian ylös kryssillä, ja tämä korostuu radalla. Riittää että yksi piinaa, niin seuraavakin piinaa ettei joudu paskoihin ja sitten kierre on valmiina. Jos purjehtii tällaisessa fleetissä pikkuradoilla ja voittaa paljon kisoja voi tulla pieni yllätys niskaan kun vaihtaa maisemia ja tutustuu siihen uuteen vauhtiin kuten esim. Expressit ruotsissa. Ne taitavat tosin ajaa sitä parasta VMG-vauhtia samalla höjdillä kuin me koto-piinaajat :(

Posted: Sun Aug 26, 2012 23:23 pm
by harald
MrSpeedy wrote:Kiitos EMKn ja kilpailulautakunnan puolesta aina aktiiviselle FE83 jengille. Teitä pitäisi olla enemmän kuin tuo vakio 5 venekuntaa.

Viikonloppu oli todella haastava etenkin kuin lauantaina ala/lautakunnanveneellä/yläpoijulla shiftit olivat 40-50 asteen luokkaa. Sunnuntain 20 asteen luokkaa. Piti ottaa vaan sieltä keskeltä paras suunta. Lähes jokaisessa startissa ja kisassa oli sormi liipasimella että keskeytetään rumba / siirretään merkkejä. Mutta tuuli aina shiftasi siten että baana oli hyvä.

Huomioikaa kun katsotte trackeja ja etenkin startti/maalilinjaa miten linja määritellään :wink:
Kiitos teille! Loistavasti hoidettu radan ja lähdön asettelut ja odotusajat oli just sen verran että ehti voileivän syödä. Pitkään aikaan parhaimmat kisat.

Kuulutuksesi huvitti hiukan, teillä oli järjestään tuulen suunnan käsitys hiukan vino. Kun te kuulutittte 150-160° oli meillä noin 170-175° mittareissa. Tämä toistui pitkin päivää. Meidän mielestä lähdöissä oli aina sen vähän yli 10° lautakunnan etu.

Johtuuko tämä sitten mittauspisteen sijainnista lautakunnan aluksessa, vai meidän mittareiden kalibroinneista, en tiedä.
Näytit käyttäneen suuntimakompassia viirillä, olisiko sen devioinnissa (westinan takakannella) jotain sanomista ehkä?
Lähdöt oli just sen saman verran vinoja joka kerta, että uskon että suuntima-proseduurin teette niin hyvin ja asetatte poijut niin tarkasti joka kerta mutta menetelmässä on joku järjestelmävirhe.

Radat oli noihin olosuhteisiin aivan riittävän suoria, tuuli heijasi sen verran että mielestäni onnistuitte aivan nappiin keskisuunnan arvioinneissanne.

Mitä tarkoitit tuolla linjan määrittelyllä?

Olen samaa mieltä venemääristä. Kyllä tuossa fleetissä saisi olla sen 10 venettä. Tuo Espoo GP on vielä niin hieno kilpailu että ihmettelen etteivät osallistu. Meitähän on jo WHC:ssä sen kymmenen. Ehkä venettä vielä pidetään asuntovaununa, eikä ymmäretä ettei sillä ole väliä ja näilläkin saa tiukkaa kisaa aikaiseksi?

Posted: Sun Aug 26, 2012 23:39 pm
by harald

Posted: Sun Aug 26, 2012 23:57 pm
by Petri
harald wrote:
Petri wrote:Aloitetaanpa videospektaakkeli tuolla mainitulla lenssittelyllä, Anneli tosiaan kulki lenssillä ärsyttävän kovaa ja vasta kun he miltei itse ajoivat peittoon niin pystyimme ohittamaan heidät. Tiedä sitten katkesiko siellä selkäranka tai jotain koska tuon viimeisen jiipin jälkeen ero repesikin pariksi kymmeneksi metriksi.

http://youtu.be/em2uud000f4?hd=1
sun persettäs kutiaa koko ajan :)
Tjooh, toi tekninen kerrasto shortsien alla oli lenssillä vähän liikaa, ei se tosin taas kryssillä ollut huono ja sama pätee takkiin (mä olen tosin siis vähän flunssassa joten ei ollut kauheasti tarve palelluttaa itseäni, kiitos vain Joakim vaatetusnikseistä, en olekaan kuin vasta parikymmentä vuotta pukenut itse vaatteita päälle kelin ja oman kropan vaatimusten mukaisesti). Sinänsä itse ohituksesta mun mielestä on ihan sama miten se tekee kunhan lopputuleman on edellä, yläkautta ohitus on sen verran helppo tehdä ja sitten vauhdin turvin on helppo laskea siihen kölilinjan eteen, jiipata ja kas sitä ollaan veneenmitan toista edessä. Ohitustapa missä vedetään siihen alapuolelle peittoon on tavallaan aika turha koska silloin sitoo oman positionsa siihen ja laidoilta muut voivat mennä ohi.

Takki taisikin kyllä lähteä ton lähdön jälkeen pois.

Posted: Mon Aug 27, 2012 00:04 am
by Petri
harald wrote:Ensimmäinen asia on ylämerkin lähestyminen. Se meni meiltä kohtuullisesti, mutta muilla on kyllä parantamisen varaa tässä. Vikassa lähdössä olimme jo viihde-vaihde päällä ja ajoimme kakkos- kolmosrivin startista käytännössä paskoissa koko ekan kryssin. Tästä huolimatta ohitimme juuri ylämerkin luona koko FEne-fleetin. Minkälaisia suunnitelmia teillä oli? Moni näytti järjestään asettuvan styyran leikkarille turhan aikaisin, etenkin kun joukossa oli kahdeksan Expressiä.
Tuota naureskelimme kanssa vähän sieltä takaata, tehän veditte käytännössä kaisakulmasta sisään ja pääsitte jostain sopivasta raosta siihen jonon väliin kun taas muut joutuivat kärsimään kaikista paskoista joita tuli styyran halssille kun Albin-klunga vendasi siihen eteen. Toisaalta parin muun ylämerkin kohdalla taas se paaran lähestyminen oli todella nihkeää kun koko fleetti oli oikeastaan samoihin aikoihin levittäjän ja ylämerkin välillä ja tuuli oli aika kaoottista ja joskus sitä kyllä jäätiin vähän parkkiin paaralla merkkiä lähestyessä.

Noin taktisesti vähän harmittaa ajaa FE:n tyylistä norsua kun venettä ei todellakaan noin kevyessä kelissä käännetä helposti merkin lähellä styyralla tulevan jonon eteen vs. Albinit jotka aika nätisti vetivät kässärikäännöksiään vauhdin juurikaan siitä kärsimättä.

Ja kyllä se nyt vaan niin on että teidän VMG on vain kaikkia muita parempi, joten ei sillä paljoa ole väliä mistä te lähdette jos suuria laitaetuja ei ole. Meillä taas suurin heikkous oli vendat, ajoin ne kaikki päin helvettiä ja niissä hävisimme käytännössä aina useita veneenmittoja mutta eipä noille tässä vaiheessa kautta oikein mitään voi tehdä ja kun maileja veneellä ei ole takana kummoisesti (olenkohan ajanut sataakaan mailia tänä kesänä) niin eipä voi mitään vaatiakaan.

Posted: Mon Aug 27, 2012 00:08 am
by Petri
harald wrote:
Petri wrote:Lähdöissä ei tullut suuria sankaritekoja tehtyä kun vene oli monesti edullisin
Paljonko maksaa St.Olga?
Ei paljoa :) Noin siis lautakuntaveneen pään edullisuutta lähinnä siinä tarkoitin ja sitä että sen toki huomasivat kaikki muutkin ja siellä sitä sitten oltiin paljon nopeammin kiihtyvien Albinien seassa+FE:t. Etenkin sitten kun vielä oikea laita oli monesti se missä oli enemmän painetta niin vähän nihkeä sitä oli lähteä poijun päästä ja toivoa että pääsee sitten joskus vaihtamaan laitaa.