Page 6 of 7

Posted: Tue Aug 09, 2011 14:54 pm
by Petri
harald wrote: Toisaalta, 21 venettä ORC4 luokassa. Voisihan noinkin viettää osan lomastaan, hmmmm :-k
No tuota minä vähän pohdin, että miten paljon tuossa kisassa on sellaista Päitsihenkeä ja miten paljon veristä kilpailua.

Posted: Tue Aug 09, 2011 14:59 pm
by harald
Koikeilemallahan se selviäisi..

Posted: Tue Aug 09, 2011 23:04 pm
by harald

Posted: Wed Aug 10, 2011 08:44 am
by harald
Ari Peltomäen kuvat;

https://picasaweb.google.com/102571409674640023884

Tuosta lähtien nelosen lähdöt ekana päivänä;

https://picasaweb.google.com/1025714096 ... 1043999154

Toka päivä. Virolainen mestari ajaa kauniin leveästi merkille;
https://picasaweb.google.com/1025714096 ... 0359553986
https://picasaweb.google.com/1025714096 ... 5177902354

Itse tulemme styyralla merkille;
https://picasaweb.google.com/1025714096 ... 0359553986

Mukavan klunga takana merkinkierron jälkeen;
https://picasaweb.google.com/1025714096 ... 7867990146

Kolmannen päivän joku startti;
https://picasaweb.google.com/1025714096 ... 8276994466

Posted: Wed Aug 10, 2011 21:57 pm
by villee
Olipa hieno viikonloppu! Olimme ekaa kertaa Bowilla ja joka jannu 100 % tyytyväinen!

Järjestelyt toimivat mahtavasti: erityiskiitokset tulospalvelun salamannopeudesta ja VHF-kommunikaatiosta startin aikana kellon ja varastaneiden osalta. W/L-rataformaatti oli myös mainio - ei tarvinnut seikkailla omalla 26-jalkaisella neljäkymppisten seassa merkeillä. :)

Virolaisilla on kyllä ainakin ORC4:ssa aivan hurjan hyvä meininki. Veneet on kuta kuinkin yhtä nopeita w/l -radoilla, mikä mahdollistaa kisojen ajamisen miltei scratchina. Lisäksi kaverit tuntuivat ottavan puuhan aika rennon letkeästi - oli hauska nähdä kolme polarista bailaavan kiinnittyneenä toisiinsa kun parin startin välillä oli pidempi tuuleton hetki :)

Sen lisäksi kaverit osaavat myös purjehtia. Juuri tuossa porukan kanssa pohdittiin, ettei olla varmaan koskaan opittu yhtä pienessä ajassa yhtä paljon uusia asioita. Kun neljä venettä mahtuu 20 sekunnin sisään, niin pienilläkin jutuilla on merkitystä. Se motivoi vetämään jokaisen vendan kunnolla ja kaikki merkinkierrot tarkasti.

Meidän tulos 6/9 oli myös positiivinen. Toki oltaisiin mielellämme voitettu virolainen sisarvene Merihunt, mutta he vetivät homman kyllä aika solidisti kotiin. Ja toisaalta: jos oltaisiin muutamassa lähdössä onnistuttu 15-20 sekkaa paremmin - eli vaikka vaan yksi onnistuneempi taktinen ratkaisu tai 3-4 vendaa nopeammin - olisi sijoitus noussut monta pykälää. Hitusen jäi ehkä kaivelemaan rannikkokisan floppaus, mutta siihen oli monta ymmärrettävää, ja osin jopa teknistä syytä. Harmillista, että tuota kisaa ei voinut heittää pois :) Toisaalta ratojen tulokset (4-4-7(poisheitto)-7-2) tuottivat meille sen verran paljon iloa, että coastal race unohtui nopeasti! :)

Nyt ei voi muuta toivoa kuin että ORC4 saataisiin mukaan myös ensi vuonna ja innostuneita suomalais- ja virolaisveneitä paljon radalle! Regatta on kerrassaan hieno kokemus! Pelkääköhän moni pikkuvene kustannuksia tai ylimääräistä vaivaa? Ei kannata. Clubikirjan saa helposti ja pienen puuhan palkaksi mittakirjan mukana oman veneen oikeat polaarit, joista on ainakin meille ollut aivan julmetusti iloa. Nyt oli nimittäin eka kerta kun tiesi radalla joka ikinen sekunti, että onko boatspeed kohdallaan! Yksi huoli vähemmän - ja resursseja vapautuu manöövereihin ja taktiikan hiontaan.

Vielä loppuun onnittelut Charlotalle! Olitte kyllä aika maagisen ylivoimaisia :)

Ville, Herring Rouge

ps. kuka lobbaa Avomeripurjehtijoita, kuka pikkuveneitä ja kuka virolaisia orc4-tyyppejä ensi vuoden osalta? :)

Posted: Wed Aug 10, 2011 22:57 pm
by harald
Kiitos onnitteluista, ja onnittelut takaisin nousu-johteisesta sarjasta.

Herska voisi aloittaa sillä että tulee kisaamaan WHC-kisoja. Tuo 1.14 maksimi LYS kun on sattumoisin aika sama kuin BOW:in 710s/mi. Allekirjoitan muuten täysin, nyt tuntui ensimmäistä kertaa edes jotenkin järkevältä ajaa ORC (tai IMS) säännön alla kun luokkarajat oli edes jotenkin järkevät. Tämä nelosluokan tuleminen takaisin oli oikeastaan se syy minkä takia me tultiin, minä olen kitissyt aiheesta niin kauan että pakkohan se oli "put my money where my mouth is".

Eikös tuosta WHC osallistujalistasta saisi jo aika muikean nelosluokan aikaiseksi, höystettynä muutamalla viroilaisella veneellä? Harmi tosiaan ettei neloseen saatu lisää veneitä.

Ensi vuonna uudestaan, jos nelosluokka avataan. Jos ei avata niin saa kyllä jäädä väliin.

Posted: Wed Aug 10, 2011 23:21 pm
by harald
Tarkat osakilpailutulokset nyt nähtävillä;

http://bow.fi/bow/index.php?option=com_ ... ws&lang=en

Posted: Thu Aug 11, 2011 00:24 am
by Petri
Niin, se isoin ongelma varmaan nelosluokan kannalta kuitenkin on se että kustannukset pelkkään BOW:iin osallistumisesta nousevat aika suuriksi jos vene ja miehistö on muuten "varusteltu" vain normi saaristo/ratakisaamista varten. Pitää olla VHF:ää (ja radiolupa sitä varten), haararemmillistä valjasta ja mitä nyt niitä onkaan, sitten gastienkin pitää olla SPL:n jäseniä (halvimmillaan kai Tripin kautta). Yhtäkkiä se ihan järjellinen 100 euron kisamaksu onkin 300-400 euroa yhdestä kisasta. Jos taas nyt ns. avomerikisojen poistamisen jälkeen myös luovuttaisiin pikkuluokkien osalta ORC cat4-vaatimuksesta ja tyydyttäisiin SPL3:een (tosin siinäkin on eroa että tulkitseeko katsastusmies sääntöjä kirjaimellisesti tai katsastusohjeitten valossa) niin tämäkin helpottuisi. Tai siis tämä silloin jos veneen oikeasti varustaa vaatimusten mukaiseksi, mutta silloin ei parane pärjätä tai purjehtia vääränlaisella veneellä...

Mutta miten nuo MM:t sotkevat pakkaa? Ts. missä muodossa BOW järjestetään ensi vuonna.

Tosin meidänkin osalta näyttää vähän siltä että ensi kaudellakin kaikki gastit ovat enemmän tai vähemmän poissa kuvioista ison osan kesästä joten Olgaan panostaminen ei oikein houkuta.

Posted: Wed Aug 24, 2011 00:04 am
by harald
Tuo Polaris, Edasi, sillähän on ollut LYS 1,09 suomessa joskus pari vuotta sitten. Ei herrajumala :shock:

Posted: Wed Aug 24, 2011 00:47 am
by Panu
harald wrote:Tuo Polaris, Edasi, sillähän on ollut LYS 1,09 suomessa joskus pari vuotta sitten. Ei herrajumala :shock:
Tervehdys

Eikös ole LYStikästä? Kylläpä tuolla kelpaa...

Posted: Wed Aug 24, 2011 11:53 am
by Joakim
harald wrote:Tuo Polaris, Edasi, sillähän on ollut LYS 1,09 suomessa joskus pari vuotta sitten. Ei herrajumala :shock:
Mahtaako tuo edes olla Suomessa annettu LYS-luku. Ei kai tuo nyt niin kamalasti pielessä ole? Tuolloin oli FE:lle 1,07 ja oliko vielä H 1,07 ja Express 1,11. Eikös Charlotta kuitenkin pessyt suorassa ajassa lähes jokaisessa lähdössä kaikki Edasin sisarveneet?

Edasi on kyllä todella nopea aivan kevyellä kryssillä ja vielä keskituulen kryssilläkin. Tempolle se jäi kuin seisomaan avotuulillla eikä myöskään kovemmalla tuulella pysynyt kryssivauhdissa mukana. 1,09 on sille varsin alhainen kevyellä tuulella, mutta varmasti ihan OK kovemmilla. Kyllä yhtä hyvin purjehdittu X-79 on selkeästi nopeampi.

2010 BOWilla tulivat kahdesti ennen meitä maaliinkin, mutta hävisivät jokaisen lähdön meille tasoituksilla (pienin ero 46 sek). LYSissä olisivat voittaneet meidät jokaisessa lähdössä, mutta 2010 BOW olikin varsin heikkotuulinen IW:n ollessa 6-8 kn paitsi saaristokisassa hiukan yli 10 kn. Harmi, ettei Charlotta ollut tuolloin mukana. Olisi tullut tiukka kisa!

Posted: Wed Aug 24, 2011 12:12 pm
by harald
Jos vanha sääntö että sadasosa LYS vastaa 6s 10 min purjehditussa ajassa niin Edasi saa olla tunnin purjehduksen jälkeen noin 36 s ennen meitä maalissa. Nyt oli ajat seuraavasti radalla;

1. charlotta + 2min12s
2. charlotta 3min31s
3. + 2min 38s
4. + 4min 16s

Aika paljon on näköjään kirittävää LYS:issä kevyessä Polarista vastaan. Onko se nyt sitten kevyen tuulen leija?

Posted: Wed Aug 24, 2011 12:40 pm
by Joakim
harald wrote: Aika paljon on näköjään kirittävää LYS:issä kevyessä Polarista vastaan. Onko se nyt sitten kevyen tuulen leija?
On se FE:hen ja hiukan Tempoonkin verrattuna, mutta ei X-79 tai Inferno 29:iin verrattuna. Olen samaa mieltä, että 1,09 on liian matala, mutta ei nyt sentää "herrajumalan" veroisesti. Ehkä 1,11 olisi oikea? Toihan on nyt kuitenkin vain 7,6 m pitkä vene 6,3 m vesilinjalla, aika vanhaa suunnittelua, ei kovinkaan kevyt, mutta varsin syvällä kölillä kokoisekseen.

Posted: Thu Oct 27, 2011 14:23 pm
by Panu
harald wrote:Tarkat osakilpailutulokset nyt nähtävillä;

http://bow.fi/bow/index.php?option=com_ ... ws&lang=en
Tervehdys

Selailin purjemaakarien webbisivuja ja törmäsin erikoiseen newsletteriin Northin sivuilla. Kyseisessä "uutisessa" kehuttiin miten ORCi-kausi sujui North Sailsin komennossa. Tästä osoituksena oli linkki http://www.fi.northsails.com/Finland/ta ... ws_id=2740 , missä esitettiin tulokset BOW:stä ja ORCi rankingista tältä vuodelta. Jotenkin ihmetyttää, kun heidän mukaan BOW:ssa ei ollut ORCi 4 luokkaa..? Taitaa tuo kaupallinen tiedottaminen ainakin tällä kertaa olla hieman selektiivistä, kun jätetään mainitsematta se luokka, jossa voitto meni kilpailevalle neulojalle :? . Mielestäni Charlotta kävi BOW:ssa kyseisen luokan voittamassa ja kaikki kunnia siitä heille, kuten myös muiden luokkien voittajille. Kiitos.

Posted: Thu Oct 27, 2011 15:10 pm
by jr
Aika vakuuttavaa kuitenkin Northin menestys sekä rankingissa että BOWilla :shock: