Page 6 of 6

Posted: Fri Aug 20, 2010 22:37 pm
by harald
Nexus mittareissa on joku vastaava TAC-funktio. Ei ole jaksanut perehtyä. Nykyinen suuntima-huuto minuutin välein on toimiva ja helppo. Koitan välttää nappien painamista kisan aikana viimeiseen asti.

Edit: Sivu 51 eteenpäin tuossa;

http://www.nexusmarine.se/upload/marine ... 444-31.pdf

No, eihän tuo nyt niin vaikeaa olisi. Pitäisi asentaa painonappi johonkin sitloodaan jolla tuo asetetaan. Sitten pitäisi olla trim-instrument vielä lisäksi. Muut onkin jo, kompassianturit ja kaikki.

Lyijäri on oikeasti hyvä keksintö. Piirtää vaikka suuntia ruffikaton kylkeen jos se on nyt niin tärkeää muistaa.

Posted: Fri Aug 20, 2010 23:55 pm
by Petri
vvoltti wrote:Hevonpaskaa. (Edit:viittaan mainitulla termillä Petrin viestiin, Harald vaan ehti väliin)Mikään tuulimittari ei "laske siftenä niin ettei sekoitu reikään". Vielä enemmän hevonpaskaa on tuo digitaalinen numeronäyttö vs. Olgan Silva. Ihan hiton hailee onko se näyttö numeerinen vai analoginen, kyse on siitä että normaalin tuulimittariston laskema "tosituuli" on keskimäärin yhtä kaukana todesta kuin Olga on Charlottasta. (Hah, kylläpä vitsin murjaisin.)
Hahah, kylläpä olet koomikko. Suorastaan taas sen verran laadukasta tavaraa, että vähän ihmetyttää kyllä ajatusmaailma, mutta tapansa kullakin egon nostatukseen.

Racemaster taitaa tosiaankin olla vain kompassi (my bad), itse vain ymmärsin kaverin puheista että se kommunikoi muun tacktickin setin kanssa (ts. siis veneessä on kolme tacktickin laitetta maston juuressa joista yksi on loki/kaiku ja yksi puhdas tuulimittari mutta kaikki kai keskustelevat keskenään, ehkä, ehkä ei) ja ainakin vekottimessa on sellaiset näytöt (tai siis näytön kohdat) missä se näyttää L:ää tai H:ta sen mukaan miten ajokulma on muuttunut. Mistä se sen repii, en tiedä, enkä ole perehtynyt, kunhan nyt on pistänyt silmään. Tosin on myönnettävä että vuoteen ko. juttua ei ole tullut käytettyä kun loki on ko. veneessä mennyt hajalle, joten voi olla yksinkertaisesti vain muistan väärin. Mutta sanoisin kyllä yhä että keskiarvoistusten yms. kautta tuulitiedosta saisi kyllä selville tuulen isomman mittakaavan muutoksen, jotain lyhyitä pikkushiftejä ei toki FE:llä kannata edes alkaa metsästämään.

Mitä nyt digitaalisen ja analogisen signaalin havaintotarkkuuteen tulee, niin ainakin itse pystyn nanosekunnissa painamaan mieleen suuntalukeman digitaalinäytöstä mutta kompassilukeman hahmotus heiluvassa veneessä on epätarkempaa ja hitaampaa. Tämä on lähinnä nyt vain oma mielipiteeni, mutta ilmeisesti siis väärä sellainen.

Posted: Sat Aug 21, 2010 00:21 am
by harald
Ja taas tuli 6 sivua laituripurjehdusta. Kiitos :)

Kyllähän se on niin että nykyihmisen toimintatapoihin tämä tällainen tulosten odottelu ja purjehduksen jälkipuinti on se mikä toimii. Kiitos vielä kerran niille jotka kirjoittivat miten itse purjehdus meni, ei tätä lajia opi ellei saa näkökulmia.

Posted: Sat Aug 21, 2010 00:22 am
by vvoltti
harald wrote:Nexus mittareissa on joku vastaava TAC-funktio. Ei ole jaksanut perehtyä. Nykyinen suuntima-huuto minuutin välein on toimiva ja helppo.
Tuo näyttäis olevan vain "muistitoiminto". Suunnan rinnalle saa näkyviin napin painalluksella muistiin jätetyn suunnan. Varmaan ihan käyttökelpoinen viritys tuokin, mutta ei tuota kyllä ollenkaan voi sanoa tacktickiä vastaavaksi. Tuo ei taida esim. päivittää styyran suuntia jos painaa sitä paaran puolen nollausnappia. Eli molempia halsseja pitää "ylläpitää" erikseen. Muutenkin tacktickissa on panostettu näytettävän informaation "ergonomiaan", ehkä pieni asia, mutta on se silti helpompi lukea "15 astetta liftiä" kuin "nyt mennään 010, äsken mentiin 355". Tacktickissa on kyllä yksi todella huono ominaisuus ja se on hinta.

V.

Posted: Sat Aug 21, 2010 00:27 am
by Petri
harald wrote:Kyllähän se on niin että nykyihmisen toimintatapoihin tämä tällainen tulosten odottelu ja purjehduksen jälkipuinti on se mikä toimii. Kiitos vielä kerran niille jotka kirjoittivat miten itse purjehdus meni, ei tätä lajia opi ellei saa näkökulmia.
Näinhän se vähän on, mutta ilmeisesti joko feneilijät ovat keskimäärin aika hiton huonoja purjehtijoita tai sitten kaikki muut purjehtijat vain niin paljon parempia, kun eipä oikein missään muussa luokassa tunnu olevan tarvetta keskustella kisoista jälkikäteen.

Tosin iso osa kisaraporteista on nykyään karannut blogosfääriin, mikä on toki tietyllä tapaa ihan ok tapa sekin, mutta tavallaan on kyllä vähän sellaista todellisen "julkisen keskustelun" välttelyä koska interaktiivisuus blogeissa on aina vähän niin ja näin ja seuraajamäärätkin laskettaneen tyypillisesti kymmenissä.

Posted: Sat Aug 21, 2010 00:37 am
by vvoltti
Petri wrote:(ts. siis veneessä on kolme tacktickin laitetta maston juuressa joista yksi on loki/kaiku ja yksi puhdas tuulimittari mutta kaikki kai keskustelevat keskenään, ehkä, ehkä ei) ja ainakin vekottimessa on sellaiset näytöt (tai siis näytön kohdat) missä se näyttää L:ää tai H:ta sen mukaan miten ajokulma on muuttunut. Mistä se sen repii, en tiedä, enkä ole perehtynyt, kunhan nyt on pistänyt silmään.
Nuo on varmaan niitä tacktikin uudempia langattomia mittareita, jotka kyllä keskustelevat keskenään. Kompassin toiminnallisuus on varmaan täsmälleen sama kuin racemasterin, vain näyttö on vähän erilainen. Mutta vaikka ne laitteet keskustelevat keskenään (näytöt voivat esim. näyttää ristiin eri antureiden tietoja) niin tosiaankin, kuten itse kirjoitat, SE NÄYTTÄÄ L TAI H SEN MUKAAN MITEN AJOKULMA ON MUUTTUNUT. Tämä ajokulma on siis kompassisuunta eikä sillä ole mitään tekemistä tuulimittarin kanssa. Ei sitä tietoa tarvitse repiä mistään, se näyttää vain sitä samaa kompassitietoa suhteessa valittuun nollakohtaan näppärällä tavalla, siitähän siftien katsomisessa on kysymys.
Petri wrote: Mutta sanoisin kyllä yhä että keskiarvoistusten yms. kautta tuulitiedosta saisi kyllä selville tuulen isomman mittakaavan muutoksen, jotain lyhyitä pikkushiftejä ei toki FE:llä kannata edes alkaa metsästämään.
Minä sanon että ei saa käytännössä (ehkä tuntien skaalassa alkaa löytyä joku persisten sifti mutta sen nyt tajuaa muutenkin siinä vaiheessa). Mutta siis väitätkö sä joskus käytännössä onnistuneesti ottaneesi siftejä tuulimittarin truewind näytön perusteella vai spekuloitko vaan?
Petri wrote:Mitä nyt digitaalisen ja analogisen signaalin havaintotarkkuuteen tulee, niin ainakin itse pystyn nanosekunnissa painamaan mieleen suuntalukeman digitaalinäytöstä mutta kompassilukeman hahmotus heiluvassa veneessä on epätarkempaa ja hitaampaa. Tämä on lähinnä nyt vain oma mielipiteeni, mutta ilmeisesti siis väärä sellainen.
Eikun pointti on se, että jos mittarin näyttämä data on kuraa, on ihan yks hailee miten sitä lukee.

Noin yleisesti ottaen, digitaalinäytöstä lukee nopeammin ja tarkemmin yksittäisen arvon, analoginäytön vahvuus on siinä, että siitä lukee yhdellä vilkaisulla sekä arvon että sen, että mihin suuntaan ja millä nopeudella arvo on muuttumassa.

Ville

Posted: Sat Aug 21, 2010 00:44 am
by Joakim
vvoltti wrote: Tuo näyttäis olevan vain "muistitoiminto".

Muutenkin tacktickissa on panostettu näytettävän informaation "ergonomiaan", ehkä pieni asia, mutta on se silti helpompi lukea "15 astetta liftiä" kuin "nyt mennään 010, äsken mentiin 355". Tacktickissa on kyllä yksi todella huono ominaisuus ja se on hinta.

V.
Mulla on NEXUS-mittaristossa +-25 asteen suuntaosoitin, joka näyttää noi "TAC" siftit (tai suuntaa seuraavalle merkille tms.). Näyttää siis nollaa, jos suunta sama jne. Ei ole tullut juuri käytettyä, mutta kyllä toi todella selkeästi ne näyttäisi. TAC on tosiaan vain ja ainoastaan muistitoiminto eli tallentaa ko. halssin kulman kun painaa nappia (muistipaikka molemmille halsseille).

Tempolla ainakin nousukulma vaihtelee sen verran tuulen nopeuden mukaan, että vaikea on kompassista noista katsoa tarkemmin kuin tuulimittarin näyttö, puhumattakaan muiden veneiden seuranta.

Kyllä mulla tuulimittari näyttää aika hyvin. Ei ole lenssin ja kryssin välillä helposti havaittavaa eroa (luultavasti näyttää hieman enemmän lenssillä). Kovalla tuulella näyttää kryssillä liian pientä TWA:ta.

Posted: Sat Aug 21, 2010 00:55 am
by Petri
vvoltti wrote: Minä sanon että ei saa käytännössä (ehkä tuntien skaalassa alkaa löytyä joku persisten sifti mutta sen nyt tajuaa muutenkin siinä vaiheessa). Mutta siis väitätkö sä joskus käytännössä onnistuneesti ottaneesi siftejä tuulimittarin truewind näytön perusteella vai spekuloitko vaan?
En mä voi sanoa ottaneeni, kun en ole yleensä ajanut ko. venettä, mutta siis mittarien lukemista ollaan lähinnä huomattu että tuuli on shiftannut, tellarien mukaan sitä on lähinnä ajettu.

Ja kyllä mielestäni jo pienemmässäkin skaalassa kuin tunneissa näkyy vaikkapa saaren aikaansaama muutos tuulensuunnassa, okei, ehkä se ei sananmukaisesti ole shifti mutta siten me niitä muutoksia tuulensuunnassa kutsutaan.


Eikun pointti on se, että jos mittarin näyttämä data on kuraa, on ihan yks hailee miten sitä lukee.

Noin yleisesti ottaen, digitaalinäytöstä lukee nopeammin ja tarkemmin yksittäisen arvon, analoginäytön vahvuus on siinä, että siitä lukee yhdellä vilkaisulla sekä arvon että sen, että mihin suuntaan ja millä nopeudella arvo on muuttumassa.
Mutta eikö tuo tuulimittarin epätarkkuus ole sikäli systemaattista jos tuulenvoimakkuus pysyy samana ja (kun Suomessa ollaan) virtausolosuhteetkin ovat aika vakiot. Ja jos se virhe on pääasiassa systemaattista niin vaikka arvoilla ei itsellään ole väliä tarkkoina suureina, on arvojen muutos kuitenkin vertailukelpoinen jos nyt ei ihan asteen muutoksista puhuta.

Kerrotko sä mulle sen kikan millä sä näet yhdellä vilkaisulla kompassista mihin suuntaan ja millä nopeudella se muuttuu, kun ainakin itse miellän "vilkaisun" ihan vilkaisuksi minä aikana on vähän paha alkaa tehdä yhtään enempää päätelmiä trendistä ja muutosnopeudesta. Ellet sitten tarkoita vilkaisuna jotain 10s kompassin tapittamista jona aikana em. suureista voi saada jo jonkinlaisen kopin, mutta silloinhan silmät ovat olleet poissa niistä pahamaineisista tellareista 10s.

Posted: Sat Aug 21, 2010 18:54 pm
by vvoltti
Petri wrote:Ja kyllä mielestäni jo pienemmässäkin skaalassa kuin tunneissa näkyy vaikkapa saaren aikaansaama muutos tuulensuunnassa, okei, ehkä se ei sananmukaisesti ole shifti mutta siten me niitä muutoksia tuulensuunnassa kutsutaan.
Sä nyt edelleen oletat, että sulla on mittari joka näyttää oikein todellisen tuulen suunnan. Jos näin olisi, niin tietysti siitä mittarista näkisi heti, jos tuuli vähänkin siftaa. (Ja sifti se on saarenkin aiheuttama sifti.) Mutta "jostain kumman syystä" joka ikisessä veneessä jossa minä olen purjehtinut kilpaa, on siftien löytämisen toivossa tuijotettu kompassia, ei tuulimittaria. Tämä johtuu siitä, että _käytännössä_ siftit näkee paljon paremmin kompassin avulla kuin tuulimittarin.

En tarkoittanut aikaskaalalla sitä, etteikö joku oikein näyttävä kunnolla kalibroitu tuulimittari näyttäisi lyhyitäkin siftejä reaaliaikaisesti. Tarkoitin sitä, että sellainen "tavallinen" tuulimittari ei ole käytännössä käyttökelpoinen kilpapurjehduksen taktisten päätösten aikajänteellä. Tuulimittarista (siis tavanomaisen kehnon mittarin tosituulinäytöstä siis) alkaa olla oikeasti hyötyä esim. saaristo/avomeripurjehdusten pitkillä sivutuulistrekeillä, jolloin siitä voi seurata tuulen käyttäytymistä esim. seuraavaa kryssilegiä ajatellen, että paljonko siftaileee ja onko trendi johonkin suuntaan. Sivutuulella kun yleensä ajetaan suoraan, niin kompassista ei ole hyötyä ja tuulen muutoksia joutuu ilman mittaria arvioimaan ihan vaan tuntumalla ja silmämääräisesti.

Teoria ja käytäntö on vaan kaksi eri asiaa.
Petri wrote:Kerrotko sä mulle sen kikan millä sä näet yhdellä vilkaisulla kompassista mihin suuntaan ja millä nopeudella se muuttuu, kun ainakin itse miellän "vilkaisun" ihan vilkaisuksi minä aikana on vähän paha alkaa tehdä yhtään enempää päätelmiä trendistä ja muutosnopeudesta. Ellet sitten tarkoita vilkaisuna jotain 10s kompassin tapittamista jona aikana em. suureista voi saada jo jonkinlaisen kopin, mutta silloinhan silmät ovat olleet poissa niistä pahamaineisista tellareista 10s.
En tietenkään tarkoittanut, että näen analogikompassista yhdellä vilkaisulla trendin siitä, mitä tuuli on tekemässä. Sehän nyt on jo teoreettinen mahdottomuus. Tarkoitin että yhdellä vilkaisulla näkee analogikompassista kaksi asiaa: 1) mihin keula osoittaa ja 2) kulkeeko vene suoraan vai onko kääntymässä. Numeronäytöstä näet vain yhden luvun ja joudut odottamaan seuraavaa + suorittamaan päättelyä tietääksesi, muuttuuko veneen suunta ja kuinka nopeasti. Tällä ei ole mitään tekemistä tuulen suunnan vaihtelujen kanssa. Tällä on tekemistä sen kanssa, että kun veneen suunta "heiluu" koko ajan, tarvitset tiedon siitä mihin suuntaan vene menee, siis keskimäärin vaikka viiden-kymmenen sekunnin jaksolla, sitä arvoa pitää seurata eikä mitään hetkellisiä arvoja, jotka voivat aallokossa olla +/- 10 astetta. Analogikompassia katsoen näet heti, jos hetkellinen lukema on voimakkaassa muutoksessa ja tiedät, että sitä lukemaa ei voi "sellaisenaan" käyttää. Seuraamalla analogikompassia muutaman sekunnin, näkee aika nopeasti vaihteluvälin missä suunta pyörii ja voi visuaalisesti muodostaa "keskiarvon". Digitaalikompassilla saat kymmenen irrallista numeroa ja vaihtelunvälin + keskisuunnan päättely on paljon hankalampaa. Sopivasti keskiarvoistettu digitaalimittari on kyllä kohtuu hyvä, jos lukeman lukijalla on myös vähän perstuntumaa veneen liikkeisiin ja osaa siten lukea digitaalilukeman sellaisella hetkellä, kun vene ei juuri ole heilahtanut pahasti jossain aallossa tms. Tasaisella kelillä kun vene kulkee suoraan, tällä ei ole mitään väliä ja oikeastaan digitaalinen on parempi. Mutta esim. reilussa aallokossa mun mielestä hyvällä analogikompassilla muodostaa kuvan veneen suunnasta ja vaihteluvälistä nopeammin ja helpommin kuin analogikompassilla. Ja siftien arvioiminen tulee sitten tämän jälkeen, siinä on kyse tämän veneen keskimääräisen (keskimääräistys sekuntien yli) kulkusuunnan vaihteluista ajan suhteen (tässä puhutaan minuuteista).

Ihan sama onko analogi vai digitaali, käytännössä kompassia on hyvin vaikea seurata ilman että se haittaa ohjaamista.

Teoria on teoriaa ja käytäntö käytäntöä. Digitaali/analogi paremmuus on aika paljon tottumiskysymys ja makuasia.

Ville