Ranking #6 2010 EspooGP
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kyllä mm. Merellillä oli lähtövoiton avaimet käsissään sunnuntain tokassa lähdössä. Jostain syystä spinnun lasku styyralla, fokkajiippi ja merkille tulo johti aina siihen että me teimme lepakkokäännöksen aivan merkin juuressa. Tokalla kryssillä Merelli tuli meidän luuvartin lonkan puolelle ja ajoimme käytännössä koko kryssin paaralla niin että Merelli on veneenmitan verran luun, ja toisen takanammme estäen näin meidän vendaamista.
Jostain syystä Merelli sitten leikkarin lähettyvillä päästi meidät ylös köli-linjalleen ja saimme vendata ekana kohti merkkiä. Itse olisin Merellinä ajanut hitusen leikkarin yli ja vendannut ekana kohti merkkiä.
Sitten kun leikkarilla joku toinen vene vendasi röyhkeästi Merellin keulan alle niin, että he joutuivat nostamaan niin ero suureni. Noin 8 veneenmittaa merkistä tuli vuorostaan paaran paskojia ja meille tuli yhtäkkiä suuria ongelmia päästä ylös merkille. Piinattiin sittenkin merkille mutta hitaasti valuttiin merkin ympäri, tässäkin olisi Merellillä ollut mahdollisuus ottaa uudestaan avaimet käteensä mutta taas kerran takana tulevat 4 melgesiä juututti Merellin lisää.
Sinänsä vauhti riittää kyllä Merellissä, ja koska Olgassakin vedetään Merellistä ohi silloin tällöin näkisin että aivan pikkujutuista ja onnesta on kyse että meille tuli tuollainen binäärisarja. Annelikin olisi voinut hyvin voittaa lauantain kolmannen lähdön, onnekas sifti meille maalisuoralla (rataa lyhennettin ylämerkille) toi meille sittenkin voiton. Tai no, vanha totuushan on että maatuulella pitää lähestyä ylämerkkiä paaralla. Tämä päti taas kerran, joten ei se ehkä pelkkää tuuria ollut.
Jostain syystä Merelli sitten leikkarin lähettyvillä päästi meidät ylös köli-linjalleen ja saimme vendata ekana kohti merkkiä. Itse olisin Merellinä ajanut hitusen leikkarin yli ja vendannut ekana kohti merkkiä.
Sitten kun leikkarilla joku toinen vene vendasi röyhkeästi Merellin keulan alle niin, että he joutuivat nostamaan niin ero suureni. Noin 8 veneenmittaa merkistä tuli vuorostaan paaran paskojia ja meille tuli yhtäkkiä suuria ongelmia päästä ylös merkille. Piinattiin sittenkin merkille mutta hitaasti valuttiin merkin ympäri, tässäkin olisi Merellillä ollut mahdollisuus ottaa uudestaan avaimet käteensä mutta taas kerran takana tulevat 4 melgesiä juututti Merellin lisää.
Sinänsä vauhti riittää kyllä Merellissä, ja koska Olgassakin vedetään Merellistä ohi silloin tällöin näkisin että aivan pikkujutuista ja onnesta on kyse että meille tuli tuollainen binäärisarja. Annelikin olisi voinut hyvin voittaa lauantain kolmannen lähdön, onnekas sifti meille maalisuoralla (rataa lyhennettin ylämerkille) toi meille sittenkin voiton. Tai no, vanha totuushan on että maatuulella pitää lähestyä ylämerkkiä paaralla. Tämä päti taas kerran, joten ei se ehkä pelkkää tuuria ollut.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olihan kisat.
Päällimmäisenä viikonlopusta jäi mieleen mun p****t startit. Tuota on hieman vaikea harjoitella muutoin kuin ajamalla maksimi määrä startteja vuodessa tai hankkimalla veneeseen joku, joka osaa ajaa startit niin kuin kuuluu. Lauantain eka startti oli galleriassa olleen videon mukaan muillakin huono. Muut paitsi minä paransivat lähtöjä joka startissa ja näin ollen purjehdimme koko viikonlopun jonkun veneen jätöissä...
Lauantain viimeinen startti kruunasi muutoin mukavan päivän. v-käyrä oli punaisen puolella AE episodin jälkeen...Olisi mukava nähdä ko. veneen tracki alamerkillä ihan vain siitä ilosta, että näkisi ajoivatko he jopa merkistä poispäin ihan vain siitä ilosta, että saisivat jonkun väistämään heitä. Vene oli viimeinen luokassaan sillä hetkellä ja tuskin olisi heidän lopputuloksen kannalta haitannut vaikka olisivat ottaneet purjeet alas hetkeksi... No näitä sattuu ja tosiasia on se, että munhan siinä olisi pitänyt olla hereillä ja väistää perän takaa ohi, eikä olettaa, että he olisivat menossa kiertämää alamerkkiä.
Sunnuntain viimeisessä tuli sitten tössittyä elämää suuremmin. Kiersimme alamerkin ensimmäisenä eli siis ennen Olgaa. En tiedä mitä mietin kun Petri heitti vendan styyralle ja me jatkoimme suoraan! Luulisi tuon olleen päivän selvää, että meidän olisi pitänyt vendata päälle ja huolehtia siitä ettei Pete pääse ohi. Viimeistään tähän ratkesi viikonlopun tulos...
Sunnuntain keli oli aivan mahtava! Harvoin oikeasti pääsee purjehtimaan tollasessa kelissä. Tuulta oli juuri sopivasti FE:lle ja pystyimme ajamaan vielä ilman reivejä ongelmitta. LISÄÄ TÄLLÄISTÄ
eli minä ainakin toivon, että loppukauden kisoissa ei tarvitse killutella pläkässä. Jos saa toivoa niin 10-15m/s olisi hyvä.
Kisan lopputuloksen pelasti miehistö (Tomppa,Johanna ja Olli), jotka kaikki hoitivat hommansa erinomaisesti -> ei yhtään mokaa!!!
Hienoa oli myös, että vene pysyi sunnuntaina lähes ehjänä eikä muuta hajonnut kuin inhaulereiden kiinnityspiste joka repesi irti kannesta viimeisessä vendassa. Se täytyy näköjaan pultata kannesta läpi, jotta se kestää...
Hauskaa kuitenkin oli ja vielä kun oppii ajamaan startit hyvin ja olemaan radalla hereillä niin on vielä hauskempaa.

Päällimmäisenä viikonlopusta jäi mieleen mun p****t startit. Tuota on hieman vaikea harjoitella muutoin kuin ajamalla maksimi määrä startteja vuodessa tai hankkimalla veneeseen joku, joka osaa ajaa startit niin kuin kuuluu. Lauantain eka startti oli galleriassa olleen videon mukaan muillakin huono. Muut paitsi minä paransivat lähtöjä joka startissa ja näin ollen purjehdimme koko viikonlopun jonkun veneen jätöissä...
Lauantain viimeinen startti kruunasi muutoin mukavan päivän. v-käyrä oli punaisen puolella AE episodin jälkeen...Olisi mukava nähdä ko. veneen tracki alamerkillä ihan vain siitä ilosta, että näkisi ajoivatko he jopa merkistä poispäin ihan vain siitä ilosta, että saisivat jonkun väistämään heitä. Vene oli viimeinen luokassaan sillä hetkellä ja tuskin olisi heidän lopputuloksen kannalta haitannut vaikka olisivat ottaneet purjeet alas hetkeksi... No näitä sattuu ja tosiasia on se, että munhan siinä olisi pitänyt olla hereillä ja väistää perän takaa ohi, eikä olettaa, että he olisivat menossa kiertämää alamerkkiä.
Sunnuntain viimeisessä tuli sitten tössittyä elämää suuremmin. Kiersimme alamerkin ensimmäisenä eli siis ennen Olgaa. En tiedä mitä mietin kun Petri heitti vendan styyralle ja me jatkoimme suoraan! Luulisi tuon olleen päivän selvää, että meidän olisi pitänyt vendata päälle ja huolehtia siitä ettei Pete pääse ohi. Viimeistään tähän ratkesi viikonlopun tulos...
Sunnuntain keli oli aivan mahtava! Harvoin oikeasti pääsee purjehtimaan tollasessa kelissä. Tuulta oli juuri sopivasti FE:lle ja pystyimme ajamaan vielä ilman reivejä ongelmitta. LISÄÄ TÄLLÄISTÄ

Kisan lopputuloksen pelasti miehistö (Tomppa,Johanna ja Olli), jotka kaikki hoitivat hommansa erinomaisesti -> ei yhtään mokaa!!!
Hienoa oli myös, että vene pysyi sunnuntaina lähes ehjänä eikä muuta hajonnut kuin inhaulereiden kiinnityspiste joka repesi irti kannesta viimeisessä vendassa. Se täytyy näköjaan pultata kannesta läpi, jotta se kestää...
Hauskaa kuitenkin oli ja vielä kun oppii ajamaan startit hyvin ja olemaan radalla hereillä niin on vielä hauskempaa.
Ooops. Näköjään on aukko sivistyksessä kun ajattelin, että voisitte vendata...Harald wrote:Jostain syystä Merelli sitten leikkarin lähettyvillä päästi meidät ylös köli-linjalleen ja saimme vendata ekana kohti merkkiä. Itse olisin Merellinä ajanut hitusen leikkarin yli ja vendannut ekana kohti merkkiä.

Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
Se on se kokonaisuus mikä ratkaisee, meillä purjehdus tuollaisessa kelissä on pelkkää survivalia, joten kaikki taktiset hienoudet jäävät sikseen ja juuri sen takia Charlottan etumatkaa on vaikea kuroa. Pelkästään lähdöissä hävisimme useita veneenmittoja ihan sen takia, että en viitsinyt lähteä ryysikseen kun pienikin puuska saa veneen kyljelleen, toisaalta kun linjalle tultiin 7-7,5 solmua slööraten niin menee siinä ajoituksetkin aivan reisille ja lopputuloksena päädyimmekin joka lähdössä vähän turhan pitkälle linjaa myöten, kun veneen pää oli monesti paljon parempi.
Mutta tavallaan tuo sekafleetissä ajaminen ratakilpailussa on vähän turhauttavaa, kun etenkin kevyellä kelillä Albinit vain nousevat päälle ja lähtötaktiikassa ei auta että ottaa hyvän lähdön, kun alempaa lähtenyt vene nouseekin kohta paskattamaan. Noh, pitää vain saada se 10 fenettä viivalle, niin ehkä meillekin irtoaa oma lähtö
Mutta tavallaan tuo sekafleetissä ajaminen ratakilpailussa on vähän turhauttavaa, kun etenkin kevyellä kelillä Albinit vain nousevat päälle ja lähtötaktiikassa ei auta että ottaa hyvän lähdön, kun alempaa lähtenyt vene nouseekin kohta paskattamaan. Noh, pitää vain saada se 10 fenettä viivalle, niin ehkä meillekin irtoaa oma lähtö

Merellin kutoslähtö? Kun mittailin matkaeroa Annelin trackiin nähden niin se vasen reitti oli n. 80m lyhyempi kuin Annelin ajama reitti ja 800m kryssillä se on paljon. Merelli ei tainnut ajaa ihan kulmaan asti, mutta silti.harald wrote:Kas, Merellin trackit on tuolla nyt ja. Jälkipelit alkakoon!
Tuo "ratkaiseva venda" on aika hankala tilanne, kun paljon riippuu veneitten etäisyydestä. Eihän se itse venda kestä kauaa ja Charlotta olisi styyralla ajamalla teitä päin (näin tilanteen tulkitsen) mutta toisaalta Charlottan on annettava R15 nojalla teille tilaa väistää, mikä taas käytännössä estää sen ettei vendaa styyralle voi tehdä ihan paaran veneen eteen, vaikka vene ehtisikin heittää jo styyran CHC:lle ja sikäli olisi etuajooikeutettu. Ja tämä sääntö astuu voimaan vasta kun veneellä on etuajo-oikeus, eli vasta kun venda on valmis eli jos välimatka on todella pieni, niin ei paaran veneellä ole mitään mahdollisuuksia tehdä mitään.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Vaihtoehdot meillä tuossa oli että voimme nostaa piihin asti, mutta silloin te pääsette vendaamaan ekana kohti merkkiä. Ja silloin meillä on huono vauhti vendassa, joten tämä ei ole hyvä.asalovuo wrote:Ooops. Näköjään on aukko sivistyksessä kun ajattelin, että voisitte vendata...Harald wrote:Jostain syystä Merelli sitten leikkarin lähettyvillä päästi meidät ylös köli-linjalleen ja saimme vendata ekana kohti merkkiä. Itse olisin Merellinä ajanut hitusen leikkarin yli ja vendannut ekana kohti merkkiä.
Toinen vaihtoehto on heittää venda, mutta sen aikaa kun keula on piin ja uuden halssin välillä olemme väistövelvollisia, ja vielä sen jälkeen kun olemme uudella halssilla niin vaikkakin styyralla meidän pitää antaa teille tilaa väistää. Siinä on vielä sellainen vivahde että teidän ei tarvitse osata ennakoida tilannetta, vaan teidän tarvitsee aloittaa väistöliike vasta silloin kun olemme uudella halssilla. Tämä tarkoitta sitä että olisimme sinänsä ehkä olleet oikeassa, mutta iso reikä maustekaapin kohdalla rungossa ei ole nopea tapa lähestyä ylämerkkiä. Tuossa kelissä en ollut ollenkaan varma siitä että teidän kurssinne olisi kääntynyt tarpeeksi alas juuri sillä sekunnilla kun siihen olisi ollut tarvetta.
Yksi vaihtoehto olisi laskea kurssi alas, ja tehdä venda teidän takaa. Suurella todennäköisyydellä olisitte vendanneet päälle ja emme olisi päässeet merkille. Tämäkään ei ollut hyvä vaihtoehto.
Sitten olisimme voineet ajaa höjdiä, leen veneenä meillä oli se taktinen etu että joka kerta kun vene stumppaa aaltoon voimme ajaa hiukan alas kiihdyttäen vauhtia mutta te väistövelvollisena veneenä ette. Sinänsä lähteminen pitkälle kryssihalssille meidän positiossa hiukan edessä ja leen veneenä on taktisesti parempi. Jos veneitten vauhtierot ovat kutakuinkin olemattomia kuten tässä tapauksessa voittaa leen vene yleensä nuo tilanteet. Nythän tässä ei käynyt niin, vaan ajoimme käytännössä identtisesti tuon halssin ja olimme jumissa.
Teidän veneestä katsottuna olisi kannattanut jatkaa leikkarille tai vähän jopa yli ja kääntyä vendaan ekana veneenä kohti merkkiä. Näin olisitte todennäköisesti päässeet aloittamaan lenssin ennen meitä ja takana tulevana veneenä olisimme olleet vaikeuksissa merkille pääsemisessä tai vaihtoehtoisesti olisimme joutuneet ajamaan vielä pidemmälle leikkarin yli. Mehän olimme käytännössä jumissa tuolla teidän keulan alla, ja odotimme vain että vendaatte kohti merkkiä. Itse olin henkisesti valmistautunut aloittamaan teidän metsästystä ylämerkiltä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Klo 11:06:15 olisi Merellin pitänyt heittää venda kun kääntyi vastaan. Todennäköisesti sillä olisi päässyt teistä ohi.Petri wrote:Merellin kutoslähtö? Kun mittailin matkaeroa Annelin trackiin nähden niin se vasen reitti oli n. 80m lyhyempi kuin Annelin ajama reitti ja 800m kryssillä se on paljon. Merelli ei tainnut ajaa ihan kulmaan asti, mutta silti.harald wrote:Kas, Merellin trackit on tuolla nyt ja. Jälkipelit alkakoon!
Paha olla jälkiviisas kun trackit ei kerro muista veneistä, että olisiko edes voinut. Seurattiinko Merellissä siftejä kompassista?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri muistatko mitä 6. lähdön alamerkillä tapahtui... Mulla oli mielikuva että me käännettiin ekana, mutta muisti näköjään temppuilee. Ainakin trackin perusteella sinä käänsit ensin. Entäs venda heti merkin jälkeen? Menitkö edestä vai takaa styyralla? (Arvion vain kuinka suuren mokan tein kun en lähtenyt samaan laitaan).Petri wrote:Merellin kutoslähtö? Kun mittailin matkaeroa Annelin trackiin nähden niin se vasen reitti oli n. 80m lyhyempi kuin Annelin ajama reitti ja 800m kryssillä se on paljon. Merelli ei tainnut ajaa ihan kulmaan asti, mutta silti.harald wrote:Kas, Merellin trackit on tuolla nyt ja. Jälkipelit alkakoon!
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Mielestäni tracki ei tue tuota. Onkohan sinulla vieläkin aika-synkkiongelma trekbuddyn kanssa?asalovuo wrote:Sunnuntain viimeisessä tuli sitten tössittyä elämää suuremmin. Kiersimme alamerkin ensimmäisenä eli siis ennen Olgaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Trackit otettiin Garminilla eikä TB:llä eli aika ongelmaa ei ole.harald wrote:Mielestäni tracki ei tue tuota. Onkohan sinulla vieläkin aika-synkkiongelma trekbuddyn kanssa?asalovuo wrote:Sunnuntain viimeisessä tuli sitten tössittyä elämää suuremmin. Kiersimme alamerkin ensimmäisenä eli siis ennen Olgaa.
Aika selkeältähän tuo näyttää eli muistan tapahtumat väärin. Trackin ei pitäisi valehdella...ainakin startti näyttää oikealta.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
Tietysti riippuu! Oleellista tuossa on se yleisperiaate, ettei tuollaisessa tilanteessa tarvitse lainkaan ennakoida, mutta toki valmis väistöön pitää aina olla.Petri wrote: Tuo "ratkaiseva venda" on aika hankala tilanne, kun paljon riippuu veneitten etäisyydestä.
Siis Charlotan tehdessä vendaa voi jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut. Sitten kun Charlotta on "close hauled", pitää alkaa toimimaan. Jos Charlotan keula osoittaa tuossa vaiheessa suoraan kohti, ei mitään ole oikein tehtävissä ja Charlotta joutuu itse väistämään. Jos teet vendan, Charlotta joutunee väistämään, jos jatkat suoraan, sama juttu.
Jos taa oma keula näyttää kohti Charlottaa, voi ehkä ehtiä tehdä vendan merimiesmäisesti. Muistakaa, että tuo merimäisyys alkaa siitä hetkestä, kun Charlotta on saanut kulkuoikeuden eli on "close hauled" styyralla. "Close hauled" on keulan suunta ja sillä ei ole mitään tekemistä purjeiden skuuttauksen kanssa.
Charlotan kannalta olisi "lukosta" ehkä päässyt ajamalla hiukan alas ja/tai hiljaa, jotta voi itse kääntyä ja väistää perän takaa. Tällöin taas Merelli ei saa tehdä vendaa, koska se ei saa "häiritä" Charlotan väistöä ja olisi myös vendan aikana väistämisvelvollinen sekä vendan jälkeen sen olisi annettava Charlotalle mahdollisuus vendaan. Jos molemmat tekisivät yhtäaikaa vendaa, olisi Merelli ollut väistämisvelvollinen.
Oikein ajoitettuna siis Charlotta olisi todennäköisesti pystynyt kääntymään leikkarille JA estämään Merellin päälleheitto.
Hmm, siis kyllä minä olen kohtalaisen varma että olitte edellä viimeisellä alamerkillä, eli timestampissa on yhä jotain ongelmaa. Pitää vielä tsekata gasteilta, mutta mä olen läksyni oppinut enkä ilman pakottavaa syytä lähtisi itse ajamaan eri laitaan johtoasemassa 
Eli kyllä se niin meni, että te saitte ylämerkillä sisäpaikan kun meidän venda meni rekaamiseksi vaikka vähän edestä mentiinkin. Ja se sisäpaikka säilyi koko lenssin, ja merkillä tosiaan muistan että suljit merkinvälin erinomaisesti (meiltä ei olisi onnistunut, vene rekasi aina niin paljon käännöksissä) ja jouduin siksi teidän alapuolelle ja taakse.

Eli kyllä se niin meni, että te saitte ylämerkillä sisäpaikan kun meidän venda meni rekaamiseksi vaikka vähän edestä mentiinkin. Ja se sisäpaikka säilyi koko lenssin, ja merkillä tosiaan muistan että suljit merkinvälin erinomaisesti (meiltä ei olisi onnistunut, vene rekasi aina niin paljon käännöksissä) ja jouduin siksi teidän alapuolelle ja taakse.
Last edited by Petri on Mon Aug 30, 2010 12:02 pm, edited 1 time in total.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Se mikä muuten yllätti on Expressien kova vauhti tuossa 10-12 m/s kelissä. Normaalisti ollaan oltu vähän nopeampia tuossa etenkin kryssillä. Ehkä meidän veneen optimointi kevyempään keliin on hiukan rokottanut kovan tuulen kryssiominaisuuksia? Tai sitten vanhat konkarit Express-luokassa, ne ketkä vielä purjehtivat ovat oppineet enemmän?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Mikähän aikavyöhyke on Merellin GPS:ssä? UTC, GMT ja TAI eivät ole aivan sekunnilleen samassa.
Ja millä softalla teet GPX-tiedoston, voisiko tietokoneen kello olla väärässä. Onko sinulla NTP-aikasynkkaus päällä PC:ssä?
Voisin toki kokeilla niin että itse muuntaisin Garminista otetun raakadatan, ja vertailla sun tekemään. Näin saataisiin sun PC:n asetukset ja vivut eliminoitua.
Ja millä softalla teet GPX-tiedoston, voisiko tietokoneen kello olla väärässä. Onko sinulla NTP-aikasynkkaus päällä PC:ssä?
Voisin toki kokeilla niin että itse muuntaisin Garminista otetun raakadatan, ja vertailla sun tekemään. Näin saataisiin sun PC:n asetukset ja vivut eliminoitua.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020