FE-sprint #2 2009

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Upea kuva tuokin:

Image

Fokassa on enemmän twistiä mitä itse olisin uskonut. TOsin kuvakulmakin hiukan hämää, mielestäni fokan takaliikki oli spriidarin tasalla suoraan takaa katsottuna.

Twistit mätsäävät toisensa hienosti IMHO. Jos kuvaa zoomaa voi nähdä miten kireällä sisäskuutti on. Siitä huolimatta yläosa on auki.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Kiitokset kaikilla mukaana olleille sekä lautakunnalle, joka urheasti hoiti keikkuvassa veneessä hommansa todella hienosti. Veneessä eilen oli Jani (pinna), Harri ja Jyrki (trimmi ja piano) ja minä itse keulassa.

Kisa alkoi osaltamme onnettomasti, kun emme päässeet kertaakaan testaamaan trimmejä. Asetettuamme alamerkin jouduimme hinaamaan lautakuntavenettä ylöspäin, siirtämään lähtömerkkiä jne.... Saatuamme purjeet ylös ja olimme kokeilemassa trimmejä styyralla (eka halssi) sai lautakunta päähänsä lähettää veneet radalle! Ei kun ympäri ja linjan kautta muiden perään. Saimme toki tästä "mokasta" keskiarvohyvityksen, mutta mielestäni se ei korvaa menetettyä trimmin testausaikaa. Nyt seuraavissa lähdöissä jouduimme etsimään skuuttipisteitä ja sisäskuuttauksen kireyttä laina G3:lle. Isoon tarvittava twistikin piti radalla arpoa kisatilanteessa.

Kisa oli oikein opettavainen: ennen starttia trimmit pitää selvittää, vastakäännösten jalkamerkit testata, kuten spinnun nosto ja laskukin. Nyt jäi liian viime tippaan.

Hauskaa oli ja tuultakin oli sillain raikkaasti, että spinnun skuutteja sai vedellä tosissaan varsinkin, kun jarruplokien räikät olivat rikki (auts :oops: ). Tänään olen tullut kiusallisen tietoiseksi lihaksista, joiden olemassaoloa en ole tiedostanut pitkään aikaan.

Kova tuuli ja "huolimattomat" manooverit todistivat harjoittelun ja järjestelmällisyydenn merkityksen. Liian usein genoan skuutti ei juossut, kun se oli jonkun jalkojen alla. Tämä koskautui miltein jokaisessa vastakäännöksessä genoan hitaana sisäänottona :perse:. Spinnujiipeissä liian usein sain väkisin vetää puomia paikoilleen ja alamerkillä riuhtoa spinnun skuuteista löysää, että spinnun saisi sullottua ankkuriboksiin.

Ongelmista huolimatta päivä oli positiivinen ja kisaformaatti on vallan mainio. Tällaista kun saisi myös esim Hankoon niin alkaisi regattakin maistua... :D
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Panu wrote:Saimme toki tästä "mokasta" keskiarvohyvityksen, mutta mielestäni se ei korvaa menetettyä trimmin testausaikaa.
Itse asiassa en ollut muistanut tuota tuloksia kirjatessani. Teillä on seitsemästä viimeisestä kisasta 22 pistettä, joka jaettuna neljällä on about 3. Eli ekassa kisassa teillä pitäisi olla kolmonen Merellin kanssa.

Tuo ei tosin vaikuta tuloksiin yhtään, joten annetaan olla noin mutta pöytäkirjassa on tämä hyvitys huomioitu. edit: korjasin nyt sittenkin.

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?p=13250#13250

Hauskana kuriositeettinä niin kolmannessa lähdössä Erkka oli ottanut aikaa X-79 X-tas ja Charlottan kierrosajasta. 10 sekunnnin tarkkuudella sama aika. Aika hyvin olisi voinut tuossa kelissä ajaa samassa lähdössä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo kuva kuvaa ehkä parhaiten twistin eron kun Lissu ja Olga ovat samassa kuvassa:

Image
Ja onko sitten sattumaa, vai mikä, mutta mielestäni Lissu ajaa korkeammalle skuutit löysempinä. Mikä pitäisi olla oikein muutenkin.

Huomatkaa pro-purjehtijan hengaustyyli :)

Aleksi antaa tuossa tyylinäytettä miten pitäisi hengata:
Image
Edelleen :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Voisiko olla niin, että me, Anneli ja Lisbeth ajoimme muodokkaamalla isolla, mutta enemmällä twistillä ja takaliikki enemmän auki kuin Olgassa?
Tervehdys

Kysymys:
- Mitä eivät tajunneet Stalin eikä Bokassa?
- Mitä Lammion inhosi Rokassa?

Oikea vastaus löytyy: Juise Leskinen & Grand Slam kappalleesta, eli
Twistin ylivoimaa

Eilisessä kelissä on isopurjeeseen hyvä trimmata riittävästi Twistiä. Näin venee nöykkiessä aallokossa jokin osa purjeesta vetää aina ja topin hieman päästäessä puuskan voima ei mene kallisteluun vaan eteenpäin vieväksi voimaksi.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Toinen huomio Réan kuvista Olgasta ja muista. Kaikki muut kipparit istuvat laidalla katse keulapurjeessa, Pete istuu sitloodassa ja kuikuilee keulapurjetta puomin alta. Onko teillä huono pinnanjatke?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Toinen huomio Réan kuvista Olgasta ja muista. Kaikki muut kipparit istuvat laidalla katse keulapurjeessa, Pete istuu sitloodassa ja kuikuilee keulapurjetta puomin alta. Onko teillä huono pinnanjatke?
Sanotaan näin että se oli ihan hyvä, samanlainen kuin sulla, kunnes se katkesi :)
Tuolleen 2 vuoden käyttöajaksi on vähän turhan hintava kapistus, joten en ole sitten uusinut kun katkeamisesta jäi jäljelle toki 50cm nysä jota voi tarpeen vaatiessa käyttää mutta ei kyllä kisaamiseen.

Mutta mä en kyllä koskaan tykännyt siitä silloinkaan, en keksinyt miten siitä jatkoliittimestä saisi tiukan niin ettei siinä olisi sellaista pientä klappia mikä häiritsi pinnatuntumaa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No tämä selittää jo osan kysymyksistäni.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Petri wrote:Tuolleen 2 vuoden käyttöajaksi on vähän turhan hintava kapistus, joten en ole sitten uusinut kun katkeamisesta jäi jäljelle toki 50cm nysä jota voi tarpeen vaatiessa käyttää mutta ei kyllä kisaamiseen.

Mutta mä en kyllä koskaan tykännyt siitä silloinkaan, en keksinyt miten siitä jatkoliittimestä saisi tiukan niin ettei siinä olisi sellaista pientä klappia mikä häiritsi pinnatuntumaa.
Ja se keskigasti ei saanu pitää jalkojaan sitloorassa skuutatakseen isoa, kallistaa aivan liikaa... ](*,)

Ihan oikeesti, sitlooran penkiltä EI VOI ajaa kisassa.

Mut noin muuten, ihan huomiona vaan, mun silmään kyllä Petrin twisti näytti ihan hyvältä ja Haraldin twisti ihan tolkuttoman suurelta. Mutta vertaan nyt tietysti toiseen venetyyppiin ja kuvissa tilanne näkyy ihan eri kuvakulmasta kuin pinnan varresta. Ei meillä käytännössä koskaan anneta tuolla tavalla ison twistata. Hekki vaan pohjaan ja sillä ison toppi aivan levyksi, mutta se takaliikki pysyy täysin kireellä koko ajan. Kovassa kelissä lasketaan levangilla purjetta ulos.

Venetyyppi on siis eri enkä tässä asiassa halua lähteä neuvomaan. Toteanpahan vain tämmösen huomion. Ehkä se FE sit vaatii tommosen trimmin, mutta vähän kummalliselta se näyttää mun silmään. Eihän tuolla juuri mitään aaltoa kuitenkaan ollut.

Ville
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:No tämä selittää jo osan kysymyksistäni.
Ollillakin näyttäisi kuitenkin tuo levanki olevan kohtalaisen keskellä, että onko meillä sitten hekki ollut niin paljon löysempänä, vaiko joku muu tekijä tuo twistiä?

Voi olla että olisi pitänyt ajaa löysemmällä skuutilla, mutta etenkin kolmosella vene ei oikein tuntunut nousevan jos iso oli vähänkin liian löysä.

Ja Villelle kommenttina, että kyllä sitloodasta voi ajaa kisassa, pidetään vain peräsimestä kiinni jne.
On selvää, että ehkä sitä ei voi voittaa mestaruuksia siten, mutta näkisin että mestaruuden tiellä on ihan muitakin yksittäisiä askelia kuin pinnamiehen sijainti.

Ja yritä nyt Ville muistaa, että Express on 30cm kapeampi vene (pitäisi tarkastella runkotiedostoja että voisi arvioida tarkemman eron tuossa istumalaatikon etureunan kohdilla) kuin FE, eli kaikki laidalla oleva momentti on jo sen takia vähäisempää eikä ehkä tunnu niin paljoa. Keskimäärin ihmisellä jalat painavat ehkä arviolta 30% ihmisen massasta, eli puhutaan pelkästään jalkojen osalta siitä onko meillä 30 kg:n massakeskipiste laidan ulkopuolella vaiko siinä sitloodan kulmalla eli matkaeroa tulee jo helposti puolikin metriä.
Ja sitten kun otetaan huomioon se että hengaava kaveri painaa kaidevaijeria ulospäin ja tällöin kokonaismassakeskipiste on jo aika lähellä laitaa vrt. se tyyppi joka on selin kaiteeseen nähden ja luultavasti istuu kannen päällä. Ihan noin mututuntumalla tässäkin erona on massakeskipisteen sijainnissa 10-20cm.
Kun sä sitten otat kaksi mun kamat päällä 65 kg gastia hengaamassa ja vertaat sitten miten kokonaismomentti muuttuu siitä jos kolmas 100kg kaveri on selin kaiteisiin nähden jalat istumalaatikossa vaiko hengaa täysillä, niin ei tarvitse olla fyysikko huomatakseen että prosentuaalinen ero momentissa on ihan havaittava. Ja jos lähinnä vain puuskat olivat ongelma, niin mä en ole ihan varma onko tuo trade-off kannattava kokonaishöjdin kannalta. Ehkä Joakim pystynee sanomaan jotain tarkemmin.
Tilanne on sitten ihan erilainen jos sulla on 2 90-100kg kaveria hengaamassa täpöllä ja se kolmas 80 kiloinen sitten trimmaa isoa, tällöin se ei ehkä tunnukaan niin suurelta erolta miten se kolmas tyyppi istuu.
Last edited by Petri on Mon Jun 15, 2009 15:26 pm, edited 3 times in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:
harald wrote:No tämä selittää jo osan kysymyksistäni.
Ollillakin näyttäisi kuitenkin tuo levanki olevan kohtalaisen keskellä, että onko meillä sitten hekit olleet niin paljon löysempänä, vaiko joku muu tekijä tuo twistiä?

Voi olla että olisi pitänyt ajaa löysemmällä skuutilla, mutta etenkin kolmosella vene ei oikein tuntunut nousevan jos iso oli vähänkin liian löysä.
Todella paha mennä sanomaan. Twistiä tulee vähän sieltä sun täältä, suurin vaikuttaja on kuitenkin skuutin kireys, ja sitten maston pehmeys vs. isopurjeen latteus/jäykkyys + hekki. Kokeilemalla se varmaan selviäisi mutta nousua ei pidä hakea, vaan vauhtia. Se höjdi tulee sitten ajamalla niin, että tuulen puolen tellarit nousevat eikä välttämättä siitä että skuuti ovat kireinä. Itse lähden aina siitä että on muutama sentti löysää, haetaan vauhti, ja sitten kun on vauhtia ajetaan ylemmäs kiristämättä skuutteja. Jos vauhti pysyy samana voidaan kiristää ensin isosta sen pari sentti sisään ja seurata pysyykö vauhti. Tällainen menetelmä vaatii vain tarkan lokin, ja vielä sellaisessa paikassa että sen näkee samaan aikaan kun ohjaa tellareiden mukaan.

Tämä rikin pienuus on samalla se syy minkätakia tämä tykkää vähän enemmästä twististä. Voimaa tarvitaan vauhdin luomiseen eikä isoa voi sulkea h-vene tai albin-maisesti ränniksi vaan silloin vene stoppaa. Albinissa ja Hoossa on enemmän purjepinta-alaa vrt. kulkuvastukseen niin vähempikin voima riittää vauhdin ylläpitämiseen = voi ajaa korkeammalle iso suljettuna. FEneessä pitää ylimmän tellarin lentää yli 90%:esti ajasta eikä puolet ajasta kuten tavallisissa trimmioppaissa neuvotaan.

Se meidän twisti kuvissa voi olla joku tilanne, leikkari yli tai jotain muuta. Mielestäni se oli pienempi mutta todella paha mennä vertaamaan ulkoa otetun kuvan ja omaa muistia keskenään. Ja se että Olgassa on vähän pienempi ahvenselkä tekee myös sen että twisti näyttää pienemmältä mitä se asteina mitattuna ehkä olisi.

Loppujen lopuksi nollatulos twisti-huomiossa, kokeilemalla se vasta selviää että muuttuuko tilanne.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

vvoltti wrote:Ihan oikeesti, sitlooran penkiltä EI VOI ajaa kisassa.
Ihan oikeesti, sitlooran penkiltä EI VOI ajaa!

Noin, korjasin tekstiäsi. Ei kai kukaan voi ajaa penkiltä käsin? Minä en ainakaan osaa edes koneella ajaa ilman että istun laidalla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Aaltoa (choppia) oli kyllä alueella. Mutta ei enemmän kuin tuulta. Aallokko ei vain ikinä filmille tartu.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Erkan kuvat nyt myös meidän galleriassa. Suuret kiitokset vielä Erkalle!

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 372&page=5
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Ihan oikeesti, sitlooran penkiltä EI VOI ajaa!

Noin, korjasin tekstiäsi. Ei kai kukaan voi ajaa penkiltä käsin? Minä en ainakaan osaa edes koneella ajaa ilman että istun laidalla.
Niin, pitäisi laittaa ne listat siihen penkin reunaan, jotta voisi kunnolla ajaa reunalta. Ilman niitä siinä reunalla pysyy, kun pitää toisen käden kahdella sormella kiinni varvaslistan rei'ästä, mutta jos täytyy säätää skuuttia, putoaa joka kerta sitloodaan... :oops:
Olli Niemi
Post Reply