Avomeripurjehduksen MM-kisat suomessa 2012
Jos nyt katsotte tuota tuulensuuntadataa (TWD) tai poimintojojani siitä aiemmista viesteistä, pitäisi olla helppo havaita, ettei ko. päivinä ollut tasaista tuulta tai edes tasaisesti kääntyvää tuulta, vaan tuulensuunta heitteli sinne tänne kymmenien asteiden ikkunassa päivän mittaan.
Jos tuuli tuntuu tasaantuvan ja rata saadaan suoraksi, aloitetaan lähtösekvenssi. Sitten kun vitonen on ammuttu, ei voida enää siirtää lähtöä eikä ylämerkkiä ennen kuin kaikki neljä luokkaa on sen kiertänyt. Tällöin ensimmäinen luokka on jo alamerkin paikkeilla eli ikkuna merkin siirtoon on hyvin pieni ajettaessa lyhyttä rataa monella luokalla useita kierroksia. Ensimmäisen kierroksen jälkeen homma menee vielä paljon vaikemmaksi, koska yhden luokankin fleetti alkaa olla merkinvälin pituuden luokkkaa, koska kyse ei ole OD-kisasta vaan luokissa on hyvinkin erilaisia veneitä.
Lähtöjä voi tietysti ampua poikki kuten kerran tehtiinkin. Tällöin kuitenkin menee ~tunti kallista aikaa hukkaan, kun luokkia on monta ja tuuli kääntyy vasta viimeisen luokan ekalla kryssillä. Ja kun muistaa vielä tuon tuulen jatkuvan kääntyilyn, olisi tulos ollut se, että rata-lähtöjä olisi saatu ajettua 1-2 kpl, jos lähdöt ammutaan poikki heti tuulen kääntyessä 15 astetta. Sitten joku olisi valittanut kuinka ratalähtöjä oli niin vähän ja tulos tuli käytännössä vain pitkistä sivutuulikisoista.
Kaikki haluavat ja pyrkivät siihen, että radat olisivat suoria. Enemmistön mielestä lienee kuitenkin hauskempaa ajaa 4 lähtöä, joista osa enemmän tai vähemmän vinoja, kuin yksi suora lähtö.
Nykyisen SM- ja rankingsäännön lähtökohta on se, että kilpailulautakunnan tehtävä on päättää mitä tehdään. Se voi aina siirtää merkkiä tai keskeyttää lähdön tai jättää ne tekemättä, minkä näkee parhaaksi kisan olosuhteissa. Sääntöjen suositus on, että kisa keskeytetään, jos tuulen suunta muuttuu pysyvästi yli 30° tai on pysyvästi voimakkuudeltaan hyvin heikko (alle 4kn).
MM-kisat ajetaan melko varmasti kahdella rata-alueella ja yhden lähdön pituus on 1,5-2 tuntia. Tällöin merkkien siirtely on huomattavasti helpompaa.
PS. Tuo kamala trackikuva on tosiaan ruutukaappaus, mutta kuva oli koko ruudun suuruinen. Pienentäminen epäonnistui, koska Paint jostain ihmeen syystä lätkäisi kuvan tuollaiseen isoon kehykseen. Kyllä tuostakin zoomaamalla trackin näkee.
Jos tuuli tuntuu tasaantuvan ja rata saadaan suoraksi, aloitetaan lähtösekvenssi. Sitten kun vitonen on ammuttu, ei voida enää siirtää lähtöä eikä ylämerkkiä ennen kuin kaikki neljä luokkaa on sen kiertänyt. Tällöin ensimmäinen luokka on jo alamerkin paikkeilla eli ikkuna merkin siirtoon on hyvin pieni ajettaessa lyhyttä rataa monella luokalla useita kierroksia. Ensimmäisen kierroksen jälkeen homma menee vielä paljon vaikemmaksi, koska yhden luokankin fleetti alkaa olla merkinvälin pituuden luokkkaa, koska kyse ei ole OD-kisasta vaan luokissa on hyvinkin erilaisia veneitä.
Lähtöjä voi tietysti ampua poikki kuten kerran tehtiinkin. Tällöin kuitenkin menee ~tunti kallista aikaa hukkaan, kun luokkia on monta ja tuuli kääntyy vasta viimeisen luokan ekalla kryssillä. Ja kun muistaa vielä tuon tuulen jatkuvan kääntyilyn, olisi tulos ollut se, että rata-lähtöjä olisi saatu ajettua 1-2 kpl, jos lähdöt ammutaan poikki heti tuulen kääntyessä 15 astetta. Sitten joku olisi valittanut kuinka ratalähtöjä oli niin vähän ja tulos tuli käytännössä vain pitkistä sivutuulikisoista.
Kaikki haluavat ja pyrkivät siihen, että radat olisivat suoria. Enemmistön mielestä lienee kuitenkin hauskempaa ajaa 4 lähtöä, joista osa enemmän tai vähemmän vinoja, kuin yksi suora lähtö.
Nykyisen SM- ja rankingsäännön lähtökohta on se, että kilpailulautakunnan tehtävä on päättää mitä tehdään. Se voi aina siirtää merkkiä tai keskeyttää lähdön tai jättää ne tekemättä, minkä näkee parhaaksi kisan olosuhteissa. Sääntöjen suositus on, että kisa keskeytetään, jos tuulen suunta muuttuu pysyvästi yli 30° tai on pysyvästi voimakkuudeltaan hyvin heikko (alle 4kn).
MM-kisat ajetaan melko varmasti kahdella rata-alueella ja yhden lähdön pituus on 1,5-2 tuntia. Tällöin merkkien siirtely on huomattavasti helpompaa.
PS. Tuo kamala trackikuva on tosiaan ruutukaappaus, mutta kuva oli koko ruudun suuruinen. Pienentäminen epäonnistui, koska Paint jostain ihmeen syystä lätkäisi kuvan tuollaiseen isoon kehykseen. Kyllä tuostakin zoomaamalla trackin näkee.
Keskimääräistä vaikeamman tuulen voi ehkä hahmottaa myös vertailemalla muihin ratakisoihin.
2011 BOWilla ei pistetty yhtään lähtöä poikki ja en myöskään muista yhtään merkin siirtoa. Silti radat olivat melko suoria -> paljon helpompi keli.
2009 BOWilla ei pistetty yhtään lähtöä poikki ja ylämerkkiä siirrettiin kerran. Silti radat olivat melko suoria -> paljon helpompi keli.
WB:t 2007-2011: En muista yhtä ainutta keskeytettyä lähtöä ja ainoastaan yhden merkin siirron koko ajalta. Muisti voi tietysti temppuilla ja merkin siirtoa ei välttämättä edes huomaa. Tuosta yhdestä merkin siirrosta jäi hyvin mieleen se, että läheskään kaikki eivät purjehtuneet suoraan oikealle merkille, joten keskimääräiselle kisaajalle merkin siirto aiheuttaa usein myös ongelmia. Merkin siirtoa edeltäneellä kryssillä pääsi melkein lähtölipulta ylämerkille.
Espoo GP 2011: Yhtään kisaa ei pistetty poikki enkä muista yhtään merkinsiirtoakaan, pari kertaa rata oli todella vino. Viimeisessä lähdössä lenssispinnulla ei meinannut päästä merkiltä merkille ja ylämerkiltä levittäjälle oli lähes plattista.
Junnuajoilta on muistissa monta ratakisaa, joissa kryssi muuttui lenssiksi, mutta lähtö ajettiin loppuun. Ainakin kaksi noista oli 470 SM-kisoja.
2011 BOWilla ei pistetty yhtään lähtöä poikki ja en myöskään muista yhtään merkin siirtoa. Silti radat olivat melko suoria -> paljon helpompi keli.
2009 BOWilla ei pistetty yhtään lähtöä poikki ja ylämerkkiä siirrettiin kerran. Silti radat olivat melko suoria -> paljon helpompi keli.
WB:t 2007-2011: En muista yhtä ainutta keskeytettyä lähtöä ja ainoastaan yhden merkin siirron koko ajalta. Muisti voi tietysti temppuilla ja merkin siirtoa ei välttämättä edes huomaa. Tuosta yhdestä merkin siirrosta jäi hyvin mieleen se, että läheskään kaikki eivät purjehtuneet suoraan oikealle merkille, joten keskimääräiselle kisaajalle merkin siirto aiheuttaa usein myös ongelmia. Merkin siirtoa edeltäneellä kryssillä pääsi melkein lähtölipulta ylämerkille.
Espoo GP 2011: Yhtään kisaa ei pistetty poikki enkä muista yhtään merkinsiirtoakaan, pari kertaa rata oli todella vino. Viimeisessä lähdössä lenssispinnulla ei meinannut päästä merkiltä merkille ja ylämerkiltä levittäjälle oli lähes plattista.
Junnuajoilta on muistissa monta ratakisaa, joissa kryssi muuttui lenssiksi, mutta lähtö ajettiin loppuun. Ainakin kaksi noista oli 470 SM-kisoja.
Enemmistö on väärässä ja tulee vaihtaaJoakim wrote: Enemmistön mielestä lienee kuitenkin hauskempaa ajaa 4 lähtöä, joista osa enemmän tai vähemmän vinoja, kuin yksi suora lähtö.

Enemmänkin suhtautumisen pitäisi riippua kilpailun tasosta, se mikä kelpaa iltakisoissa tai vielä viikonlopun yksittäisessä ranking-kilpailussa ei tulisi olla suotavaa SM-kisoissa tai vielä pahempaa, MM-kisoissa.
Heittäisin kyllä myös että BOW2011 järjestäjät olivat astetta kyvykkäämpi (lue parempi asenne) kuin monen muun suomalaisen seuran järjestäjäkunta ja en välttämättä mene kauheasti pieleen jos heitän että osa järjestelijöistä oli mukana Meglu-MM:ien järjestelyissä.
Ja nyt pitää siis huomioida että itse en ole edes tainnut koskaan purjehtia ESF:n järjestämissä ratakisoissa, eli kyse on isommasta asiasta kuin vain yhden seuran tekemisistä.
Ehdottomasti KJK:lla on hyvät järjestäjät, mutta 2011 BOWin ratakisoissa oli myös suotuisen tasaiset tuulet. Ainoa kunnon kääntymä oli vikassa lähdössä, jossa sitten kryssittiinkin lähes nollatuulessa pätkä, jonka piti olla sivutuulisiirtymä alamerkiltä maaliin.Petri wrote: Heittäisin kyllä myös että BOW2011 järjestäjät olivat astetta kyvykkäämpi (lue parempi asenne) kuin monen muun suomalaisen seuran järjestäjäkunta ja en välttämättä mene kauheasti pieleen jos heitän että osa järjestelijöistä oli mukana Meglu-MM:ien järjestelyissä.
KJK:laisia BOW 2011 järjestäjiä (ainakin yksi) oli muuten mukana myös 2011 Espoo GP järjestelyissä.
Tuo tuulen kääntymä ja kisan katkaisu on hyvin monitahoinen homma. Kun tuuli kääntyy, sen ennustaneet saavat suuren edun. Paljon suuremman kuin tulee radan vinoudesta sen jälkeen venetyyppikohtaista haittaa tai hyötyä. Tuulen kääntyilyt ovat olennaisin osa kilpapurjehdustaktiikkaa ja -taitoa. Siksi olen aika pitkälle sillä kannalla, että kryssin pysyessä kryssinä (=ei pääse suoraan merkiltä merkille) ei kisaa kannata pistää poikki.
WB:ssä on siirrelty kaksi tai kolme kertaa näinä vuosina sitä vihreää, uutta ylämerkkiä. Alamerkille ei olla ikinä tehty mitään, ei ilmeisesti ole sitä toista porukkaa sitten enää siirtämään merkkiä vaikka tarvetta olisi. WB:n ordereissa asia on kiitettävästi mainittu, jos HSK:lle lahjoittaisi vielä punavalkoisen poijun niin saataisko siitä uusi alamerkki?Joakim wrote:WB:t 2007-2011: En muista yhtä ainutta keskeytettyä lähtöä ja ainoastaan yhden merkin siirron koko ajalta. Muisti voi tietysti temppuilla ja merkin siirtoa ei välttämättä edes huomaa. Tuosta yhdestä merkin siirrosta jäi hyvin mieleen se, että läheskään kaikki eivät purjehtuneet suoraan oikealle merkille, joten keskimääräiselle kisaajalle merkin siirto aiheuttaa usein myös ongelmia. Merkin siirtoa edeltäneellä kryssillä pääsi melkein lähtölipulta ylämerkille.
Rataskene on aika surkea Suomessa eikä ilman aktiivista otetta parane, toki on poikkeuksia, mm. H-SM 2010 kaikki radat suoria. Olennaista ei kai ole katsoa mitä milloinkin on tapahtunut vaan valmistautua siihen, että tulevaisuudessa homma hoidetaan paremmin. Keskeisin vaikuttaja tason nostossa on tasoituspurjehduksen osalta AMP. Työ on vaikeaa, mutta onnistuu tarkalla asenteella ja riittävillä kilpailunjärjestäjien resursseilla. Lautakunta-aluksen lisäksi kaksi kumpparia missä molemmissa 3 jannua niin saa siirrettyä ja merkittyä ja töräyteltyä kaiken tarpeellisen, menee kahdestaan vähän sähläämiseksi kun ei kädet riitä kaikkeen. Minimiresurssit pitäisi määritellä eikä jättää järjestävän seuran huoleksi. Meillä oli Olympialuokkien EM:t Helsingissä ja siellä vahdittiin ratojen suoruutta aivan haukan lailla. Sitä lisää kiitos.
Joo enemmistön mielestä laatu ei ole muotia. Mielummin mulle heti nyt paljon.
Noi kaikki esimerkkisi hyvistä järjestelyistä on OD-luokista ja vain yksi luokka/rata. Silloin homma on helppoa. Alamerkkiä voi siirtää heti lähdön jälkeen, vaikka se olisi lähtöpoiju tai keskellä rataa. Ylämerkkiä voi siirtää heti, kun kaikki ovat sen kiertäneet, jolloin tuskin kukaan on vielä lähelläkään alamerkkiä jne.
Tasoituslähtö vauhtieroineen tuo hiukan lisää haastetta ja 3-4 eri aikaan lähtevää luokkaa samalla radalla valtavasti lisää haastetta. Yleensä nopeimmat saavat hitaammat kiinni hitaimpien tullessa ekalle ylämerkille tai viimeistään ekalle alamerkille. Tämän jälkeen alla olla mahdotonta tietää missä mikin luokka on ja kokoajan on veneitä molemmilla legeillä eli siirto ei onnistu kuin toiselle kryssille. Siinäkin on ongelmana se, että nopeimmat ovat jo toisella kryssillä ennen kuin pikkuluokka on lähelläkään ekaa ylämerkkiä. Tuossa vaiheessa merkin siirtoon on siis kovin lyhyt ikkuna ja helposti väärälle merkille menee pikkuluokan veneitä ja/tai ison luokan veneitä.
Tasoituslähtö vauhtieroineen tuo hiukan lisää haastetta ja 3-4 eri aikaan lähtevää luokkaa samalla radalla valtavasti lisää haastetta. Yleensä nopeimmat saavat hitaammat kiinni hitaimpien tullessa ekalle ylämerkille tai viimeistään ekalle alamerkille. Tämän jälkeen alla olla mahdotonta tietää missä mikin luokka on ja kokoajan on veneitä molemmilla legeillä eli siirto ei onnistu kuin toiselle kryssille. Siinäkin on ongelmana se, että nopeimmat ovat jo toisella kryssillä ennen kuin pikkuluokka on lähelläkään ekaa ylämerkkiä. Tuossa vaiheessa merkin siirtoon on siis kovin lyhyt ikkuna ja helposti väärälle merkille menee pikkuluokan veneitä ja/tai ison luokan veneitä.
Suurin ongelma on henkilöstöresurssit, kisajärjestäjät ovat järjestään varsin vanhoja ja sitten poijuveneisiin yms. saa myös haalia jengiä Uuttamaata myöten. Mekin käytiin meidän veneen pianistin kanssa viime vuonna ensin järkkäämässä perjantaina Meglu-SM:iä ja sitten la/su kisattiin EGP:ssä, perjantaille kai ei muuten olisi jengiä kisoja järjestämään ja viikonloppu meni kai aika niukalla miehityksellä. Veneitähän itseasiassa EMK:llä olisi ollut heittää käyttöön, mutta ei tainnut olla miehiä(tai naisia) veneisiin.
Ongelma on tavallaan kaksijakoinen:
1. Ei-kilpapurjehtijoita kisajärjestelyt eivät juurikaan kiinnosta, joten ns. uusia resursseja on vaikea saada, kisaajat sitten taas ovat juuri silloin viikoloppuna radalla ja mieluummin jokainen kisaa kuin järjestää kisoja.
2. Ne kilpapurjehtijat jotka eivät kisaa juuri jonain viikonloppuna näkevät ko. viikonlopun (syystäkin) "ansaittuna vapaaviikonloppuna" jota ei (syystäkin) hevillä haluta luovuttaa kilpailuitten järjestämiselle.
Olen jo pidempään ollut vakuuttunut siitä että ns. talkoohenki on hitaasti kitumassa ja katoamassa ja näin ollen kohta ainoa vaihtoehto on alkaa siirtyä ameriikan malliin missä järjestelyresurssit järjestetään rahalla.
10¤/h käteen poijumiehille "kulukorvauksena", niin johan alkaa löytyä innokkaita opiskelijoita hoitamaan noita hommia. Se vain sitten siirtyy suoraan kisamaksuihin, mutta ehkä se on vain ainoa vaihtoehto.
En ole vieläkään ehtinyt katsoa trackeja läpi, mutta sikäli toki huomioitakoon että olennaistahan ei ole se olivatko radat nyt miten vinoja, vaan että tästä asiastakin on puhuttu jo ennenkin ja nyt 2v jälkeen sitten asiasta tavallaan jaetaan ensimmäistä kertaa informaatiota.
Pakotettu avoimuus != avoimuus.
Ongelma on tavallaan kaksijakoinen:
1. Ei-kilpapurjehtijoita kisajärjestelyt eivät juurikaan kiinnosta, joten ns. uusia resursseja on vaikea saada, kisaajat sitten taas ovat juuri silloin viikoloppuna radalla ja mieluummin jokainen kisaa kuin järjestää kisoja.
2. Ne kilpapurjehtijat jotka eivät kisaa juuri jonain viikonloppuna näkevät ko. viikonlopun (syystäkin) "ansaittuna vapaaviikonloppuna" jota ei (syystäkin) hevillä haluta luovuttaa kilpailuitten järjestämiselle.
Olen jo pidempään ollut vakuuttunut siitä että ns. talkoohenki on hitaasti kitumassa ja katoamassa ja näin ollen kohta ainoa vaihtoehto on alkaa siirtyä ameriikan malliin missä järjestelyresurssit järjestetään rahalla.
10¤/h käteen poijumiehille "kulukorvauksena", niin johan alkaa löytyä innokkaita opiskelijoita hoitamaan noita hommia. Se vain sitten siirtyy suoraan kisamaksuihin, mutta ehkä se on vain ainoa vaihtoehto.
En ole vieläkään ehtinyt katsoa trackeja läpi, mutta sikäli toki huomioitakoon että olennaistahan ei ole se olivatko radat nyt miten vinoja, vaan että tästä asiastakin on puhuttu jo ennenkin ja nyt 2v jälkeen sitten asiasta tavallaan jaetaan ensimmäistä kertaa informaatiota.
Pakotettu avoimuus != avoimuus.
Eiks tän kejun vois Harald laittaa jo lukkoon. Vituttaa lukea tommosta dissausta ja sontaa, missä heitellään syytöksiä sinne tänne, poikkeuksetta väärään osoitteeseen ja melko lailla järkiköyhiä syytöksiä muutenkin. Vaikuttaa olevan joillakuilla oma napa == maailmankaikkeus. "Mieluummin mulle heti nyt paljon". Tuon viestin lopetuksena? Ei jumalauta.
Ville
Ville
En nyt ole ihan varma mihin Ville viittaat, mutta uskoisin että tuo lainaamasi lause on kylläkin retorinen kikka, jonka tarkoituksena oli tiivistää tuollaista ajattelumallia missä monta huonoa lähtöä on parempi kuin muutama hyvä. Jori varmasti selventää tuota kohtaa jos se oli se mikä eniten sinulle silmään pisti?vvoltti wrote:Eiks tän kejun vois Harald laittaa jo lukkoon. Vituttaa lukea tommosta dissausta ja sontaa, missä heitellään syytöksiä sinne tänne, poikkeuksetta väärään osoitteeseen ja melko lailla järkiköyhiä syytöksiä muutenkin. Vaikuttaa olevan joillakuilla oma napa == maailmankaikkeus. "Mieluummin mulle heti nyt paljon". Tuon viestin lopetuksena? Ei jumalauta.
Ville
Kyllä viittasin teidän molempien ihan jokaikiseen viestiin. Olen tässä jo pitkään pidätellyt, mutta tuo viimeisin roiskaus vain viimein kiehautti yli. Mitä muuta te ootte tässä keskustelussa tehneet kuin vaatineet mulle heti nyt paljon?
V.
PS. Ja sitten kun joku antaa teille ne tracit, joiden vaatiminen jo ylipäätään on ihan avaruudesta, niin ei saatana sekään kelpaa, kun on liian vähän pikseleitä ja pitäisi olla gpx formaatissa. Sitten kun se gpx data tulee, niin ainoa pointti mitä siitä saadaan irti on se, että ei se radan vinous ny mikään poitti ollukaan eikä nyt tota ehdikään analysoida. Perkele, herätkää ny.
V.
PS. Ja sitten kun joku antaa teille ne tracit, joiden vaatiminen jo ylipäätään on ihan avaruudesta, niin ei saatana sekään kelpaa, kun on liian vähän pikseleitä ja pitäisi olla gpx formaatissa. Sitten kun se gpx data tulee, niin ainoa pointti mitä siitä saadaan irti on se, että ei se radan vinous ny mikään poitti ollukaan eikä nyt tota ehdikään analysoida. Perkele, herätkää ny.
Tästä täysin samaa mieltä.vvoltti wrote:Vituttaa lukea tommosta dissausta ja sontaa, missä heitellään syytöksiä sinne tänne, poikkeuksetta väärään osoitteeseen ja melko lailla järkiköyhiä syytöksiä muutenkin.
Ei mene jakeluun tämä ajatusmalli:
Purjehtija J toimii harrastepohjalta purjehdusta edistävässä yhdistyksessä A. Tämä jostain syystä velvoittaa hänet toimittamaan kaiken vene-elektroniikan kilpailussa B suoltaman mittausdatan yhdistysten F tai H servereille. Jos hän laiminlyö tämän velvollisuuden, yhdistys A on toiminut epäavoimesti.
Kuultuaan asiasta, purjehtija J toimittaa datan tunnin sisällä pyynnöstä yhdistyksen F foorumille. Purjehtija P:n mielestä purjehtija J:n siviiliammatin johdosta data olisi pitänyt käpistellä eri formaattiin. Kun näin ei tehty, ei ole ihmekään että aiheutuu henkilökemiaongelmia, jotka jakavat koko Suomen purjehdusskenen.
Vetää aika sanattomaksi.
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Olen kyllä tätä seuranneena kallistumassa nyt Villen ja Ollin kannalle. Tapanani ei kuitenkaan ole säpittää näitä ketjuja ihan tuosta vaan, toivottavasti tämäkin ketju saa jonkinlaisen päätöksen niin ettei satunnainen vierailija saa sellaista käsitystä että heti kun keskustellaan vaikeista asioista menee ketjut lukkoon. Sekään ei edistä mitään.
Noista radan vinouksista ja siirtämisistä tai keskeyttämisistä voin kertoa että jos tuulet kääntyilee pärjää vielä jotenkuten yhden lähtöryhmän kanssa OD:ssä mutta tosiaan jos radalla on tasoitusfleetti, ja vielä kolmessa lähtöryhmässä on jo alamerkin siirtäminen aikamoinen operaatio. Parempi on toivoa että tuulen kääntymiset nollaavat toisensa.
Toivon hartaasti että jäät lähtee pian ja pääsemme purjehtimaan. Siihen asti toivon kyllä että pureskellaan hiukan niitä kynsiä hetken ennen kuin naputetaan vastineita tähän ketjuun.
Noista radan vinouksista ja siirtämisistä tai keskeyttämisistä voin kertoa että jos tuulet kääntyilee pärjää vielä jotenkuten yhden lähtöryhmän kanssa OD:ssä mutta tosiaan jos radalla on tasoitusfleetti, ja vielä kolmessa lähtöryhmässä on jo alamerkin siirtäminen aikamoinen operaatio. Parempi on toivoa että tuulen kääntymiset nollaavat toisensa.
Toivon hartaasti että jäät lähtee pian ja pääsemme purjehtimaan. Siihen asti toivon kyllä että pureskellaan hiukan niitä kynsiä hetken ennen kuin naputetaan vastineita tähän ketjuun.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tässä olen taas samaa mieltä, otetaan nyt tämä ORCi MM esimerkkinä. Monellako perheellisellä oravanpyörässä polkijalla on oikeasti mahdollisuus pitää viikko vapaata auttaakseen järjestelyissä, etenkin kun ne kyvykkäät ovat yleensä joko itse kisaamassa tai sitten muut harrasteet ja/tai vastuutehtävät vetävät eri suuntiin. Niillä, joilla on jotain annettavaa vapaa-ehtoistoiminnassa on yleensä aika monta rautaa tulessa muutenkin.Petri wrote: Olen jo pidempään ollut vakuuttunut siitä että ns. talkoohenki on hitaasti kitumassa ja katoamassa ja näin ollen kohta ainoa vaihtoehto on alkaa siirtyä ameriikan malliin missä järjestelyresurssit järjestetään rahalla.
10¤/h käteen poijumiehille "kulukorvauksena", niin johan alkaa löytyä innokkaita opiskelijoita hoitamaan noita hommia. Se vain sitten siirtyy suoraan kisamaksuihin, mutta ehkä se on vain ainoa vaihtoehto.
Vaikka toisaalta, kun yritettiin luoda sellainen organisaatio joka olisi vähän ammattimaisemmin järjestänyt kisoja niin eikös joku tätäkin sahannut nilkkoja myöden irtipoikki

Mutta mielestäni ei olisi kohtuutonta että maksettaisiin 500-600¤/viikko järjestelijöille jos se vain verotusteknisesti olisi mahdollista. Näin ei ainakaan tarvisisi ottaa omaa lomaa ja näin kärsiä taloudellinen menetys omasta taskusta. Luulis että esim 120 venettä á 500¤ antaisi siihen mahdollisuuden sanotaanko kymmenelle kokopäiväiselle?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Vaikka en Joakimin kanssa olekaan suinkaan aina samaa mieltä, niin ihailen miten asiallisesti Joakim jaksaa aina kommentoida milloin mihinkin asiaan. Asia tulee faktoina, ei mielipiteinä. Toki usein faktat on sellaisia, että ymmärrettävästi niistä voi tehdä erilaisiakin tulkintoja. Silti tapa esittää mielipiteitä voi olla niin kovin monenlainen. Usein tuntuu olevan niin, että kuvitellaan kiihkon korvaavan todellisen kokemuksen ja faktat.
Tuo väärän tiedostomuodon tms. mollaaminen on kieltämättä todellinen rimanalitus. (väärin sammutettu?)
Jorille pisteet siitä, että kokee kilpapurjehduksen tärkeämpänä kuin sen, että kaikki purjehtisivat kilpaa niin kuin itse haluaisi.
Fakta lienee, että jos massaa halutaan on Suomessa ainoa mahdollisuus purjehtia tasoituksilla. Yksikään OD-luokka ei voi olla samaan aikaan sekä nopea ja urheilullinen, matkapurjehdukseenkin sopiva nykystandardein että halpa.
Yksikään tasoitussääntö ei ole ollut, eikä tule olemaan täydellinen. Varsinkaan Suomen vaihteleviin olosuhteisiin. Myöskään siitä ei tule mitään, että heti ruvetaan itkemään kun tuuli kääntyy ja rata on vino tms. Olen Joakimin kanssa samaa mieltä siitä, että usein kääntymisen ennustaminen on nimenomaan osa purjehdustaitoa.
[/u]
Tuo väärän tiedostomuodon tms. mollaaminen on kieltämättä todellinen rimanalitus. (väärin sammutettu?)
Jorille pisteet siitä, että kokee kilpapurjehduksen tärkeämpänä kuin sen, että kaikki purjehtisivat kilpaa niin kuin itse haluaisi.
Fakta lienee, että jos massaa halutaan on Suomessa ainoa mahdollisuus purjehtia tasoituksilla. Yksikään OD-luokka ei voi olla samaan aikaan sekä nopea ja urheilullinen, matkapurjehdukseenkin sopiva nykystandardein että halpa.
Yksikään tasoitussääntö ei ole ollut, eikä tule olemaan täydellinen. Varsinkaan Suomen vaihteleviin olosuhteisiin. Myöskään siitä ei tule mitään, että heti ruvetaan itkemään kun tuuli kääntyy ja rata on vino tms. Olen Joakimin kanssa samaa mieltä siitä, että usein kääntymisen ennustaminen on nimenomaan osa purjehdustaitoa.
[/u]
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Jos keskityttäisiin juuri tähän please? Onko se AMP joka on vastuussa vai me purjehtijat itse, kertokaa. Meidän rakas pieni yhdistyksemme on mielestäni loistava esimerkki siitä että jos ei kelpaa niin sitten järjestetään itse, purjehtijoina. Se toimii vielä meidän skaalassa jossa on viisi venettä radalla, mutta 120 on ihan eri juttu.jori wrote: Olennaista ei kai ole katsoa mitä milloinkin on tapahtunut vaan valmistautua siihen, että tulevaisuudessa homma hoidetaan paremmin. Keskeisin vaikuttaja tason nostossa on tasoituspurjehduksen osalta AMP. Työ on vaikeaa, mutta onnistuu tarkalla asenteella ja riittävillä kilpailunjärjestäjien resursseilla.
Olisi tosiaan kiva jos meillä olisi sellainen pro-ammattilainen joka tonnista per laaki vetäisi ratakisoja enemmän tai vähemmän kiertävänä (ambulerande on mielestäni hyvä ruotsin kielen sana ilmaisemaan miten hän tulisi pillit soiden ja vilkut vilkkuen aina paikalle) kilpailupäällikkönä. Tällainen henkilö olisi todennäköisesti eläkeläinen, sillä harvalla työssäkäyvällä profiililtaan ja auktoriteetiltaan sopivalla on aikaa moiselle. Tämäkään ei enää ole ongelma kun eletään nykyään 90 vuotiaiksi ja mennään eläkkelle jo 62-63 vuotiaana.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020