Page 6 of 7

Posted: Sat Sep 12, 2009 14:00 pm
by Jan
Ei ole tähän mennessä häirinnyt. Joku gasti joutuu aina alamerkin kierrossa vetämään isoa sisään, sen verran edessä on skuutti ja muutama gasti aina tiellä...
Enkä usko että 4:1 riittäisi kovemmassa tuulessa saamaan isoa tarpeeksi sisälle toista skuuttia varten. 6:1 välitteisellä skuutilla on jo riittävän vaikeeta.

Posted: Wed Sep 16, 2009 23:16 pm
by harald
Kävinpä tänään sitten hakemassa double 29mm carbo-plokin ja rakensin tuosta 4-kertaisen. Nyt on erittäin hyvin toimiva skuutti. Säätövaraa on riittävästi (mitä nyt muutaman vendan jälkeen oli pohjassa mutta opittavaakin on). Skuuttiin ylettyy aina ja voimaakin on sopivasti niin että puuskissa saa pinnamies aukaistua skuutin tarvittaessa, ellei sitten aja levangilla:

Image

Posted: Thu Sep 17, 2009 09:52 am
by Erkka
Ei ollut eväistä päätellen helppo homma :lol:

Mua vaan askarruttaa, että onko tämän pointti se viimeisen hienosäädön haku, kun kyllähän levanginkin säädöt ovat Charlotassa ja muissa raasereissa olleet jo aika hyvät?

Posted: Thu Sep 17, 2009 10:12 am
by harald
Hienosäätö, ja vähänkin kovemmassa kelissä ihan jotta saa skuutin kireälle ilman että menee seisomaan päätaljan luona ja kiristää jalkojen avulla hampaat irveessä.

Ja toinen hyvä puoli on siinä että laidalla istuessasi yletyt skuuttiin jos vaikka pitää päästää äkkiä väistötilanteessa. Etenkin jos levanki on vähän leen puolella ja olet unohtanut skuutin syliinottamista vendassa.

Posted: Thu Sep 17, 2009 10:30 am
by vvoltti
Mun suunnitelmat alkaa kallistua aika samanlaisen ratkaisun suuntaan. Jos sulla kerran tuplaus ei riittänyt niin taidan sitten minäkin mennä suoraan nelinkertaiseen hienosäätöön. Onnistuuko ton karkean pään avaaminen helposti vielä sen jälkeen, kun hienosäätö on vedetty tappiin, vai pitääkö hienosäädöstä ensin löystää että saa pääskuutin auki? Sulla on kuitenkin räikkä tossa, vai mitä? Mulla ei nykyisillä osilla ole joten epäilen että pääravun avaamisessa voi tulla vaikeuksia.

Ville

Posted: Thu Sep 17, 2009 10:37 am
by Joakim
vvoltti wrote:Mun suunnitelmat alkaa kallistua aika samanlaisen ratkaisun suuntaan. Jos sulla kerran tuplaus ei riittänyt niin taidan sitten minäkin mennä suoraan nelinkertaiseen hienosäätöön. Onnistuuko ton karkean pään avaaminen helposti vielä sen jälkeen, kun hienosäätö on vedetty tappiin, vai pitääkö hienosäädöstä ensin löystää että saa pääskuutin auki? Sulla on kuitenkin räikkä tossa, vai mitä? Mulla ei nykyisillä osilla ole joten epäilen että pääravun avaamisessa voi tulla vaikeuksia.

Ville
Mulla ei onnistu helposti pääskuutin avaaminen, kun hienosäätö on pohjassa. Asiaan vaikuttanee se, että tuo pääskuutin alapäässä on veneen mukana tullut Lewmarin perusviuluploki lukolla. Ehkä joku parempi aukeaisikin, mutta siis mulla ainakin on niin kova veto skuutissa, että 4x ei jaksa vetää edes seisten hienosäätöä löystäämättä.

Posted: Thu Sep 17, 2009 10:37 am
by harald
Ei ole räikkämallinen. Tuo Harkenin rotta on sen verran herkkä aukeamaan että sen kanssa ei vielä ole ollut ongelmaa.

Helppo on vähän subjektiivinen käsite. Kyllä tuossa rotassa on voimaa takana, mutta aukeaa kyllä. Nyt kun usein käytetty hienosäätö on laidalla voisi jopa ajatella pääskuutin rotan kulman korottamista niin, että veto aukaisee rotan helpommin?

Posted: Thu Sep 17, 2009 10:39 am
by harald
Erkka wrote:Ei ollut eväistä päätellen helppo homma :lol:
Ruumiit taitavat olla edellisen ke-kisan tyhjiä polttoainesäiliöitä. Eihän purjevene tai gastit ilman polttoainetta liiku mihinkään :)

Posted: Fri Sep 18, 2009 21:34 pm
by harald
Ai niin, gallerian RSS-feediä seuraamattomille niin louhessa on ilmeisesti panostettu tähänkin lajiin;
Image
Tuo on, ensikatselmuksen jälkeen, aika samanlainen meidänkin nykyiseen kehitykseen verrattuna. Eli nelinkertainen pää, ja nelinkertainen turbo pohjaan asti vedettynä.

Huomatkaa pitkä ura levanki-levyssä.

Posted: Fri Sep 18, 2009 21:48 pm
by Joakim
harald wrote:

Eli nelinkertainen pää, ja nelinkertainen turbo pohjaan asti vedettynä.

Huomatkaa pitkä ura levanki-levyssä.
Aika oudolta systeemiltä tuo näyttää. Levankiin tulee vain puolet skuutin vedosta eli levanki on okeastaan vain puolet todellisesta pituudestaan. Sitten tuo turbo on jumissa tuon raon alla, joten sen säätövara on todella lyhyt, mutta ehkä louhessa skuuttia ei tavitse säätää kovin isolla alueella.

Posted: Fri Sep 18, 2009 21:54 pm
by harald
Niin, unohtui maininta että tuo puhtaasti kryssi-lenssi ratavene jossa purjeetkin ovat puhtaasti mitoitettu sen mukaan. Millienkin säätövara riittää.

Posted: Thu Oct 01, 2009 09:42 am
by vvoltti
harald wrote:No osia saa kaupasta (dollari on nyt halpa, vink vink).
Mitkäs on päteviä jenkkien nettikauppoja harkenin tuotteiden tilaamiseksi? ("HarkenStore does not ship internationally.")

Tässä olis mahdollisesti tulossa isompi kimppatilaus, joten mites nuo tulliasiat sun muut nyt jenkkien suhteen menivätkään? Pitäiskö jotain tullia tai veroja periaatteessa maksaa ja voiko tulli kiinnostua, jos summa kasvaa tarpeeksi suureksi?

Ville

Posted: Thu Oct 01, 2009 10:36 am
by Joakim
vvoltti wrote: Mitkäs on päteviä jenkkien nettikauppoja harkenin tuotteiden tilaamiseksi? ("HarkenStore does not ship internationally.")

Tässä olis mahdollisesti tulossa isompi kimppatilaus, joten mites nuo tulliasiat sun muut nyt jenkkien suhteen menivätkään? Pitäiskö jotain tullia tai veroja periaatteessa maksaa ja voiko tulli kiinnostua, jos summa kasvaa tarpeeksi suureksi?
Keväällä noita katselin ja yllätyin Suomen Harken-hinnoista ja ostin täältä. Tosin ostos ei ollut kuin ~200, joten hirveän tarmokkaasti en penkonut ja lähetyskulujen osuus on jo merkittävä tuossa. Suomessa voi toki myös tinkiä.

Jos tilaat EU:n ulkopuolelta, menee tullit ja verot jo varsin pienestäkin ostoksesta (oliko niin, ettei alle 10 ¤ veroja peritä?). Tietysti saattaa päästä (laittomasti) läpikin, mutta isommalla kimppatilauksella tuskin.

Posted: Thu Oct 01, 2009 10:51 am
by Guest
Tällaisesta osoitteesta tilasin tavaraa 2008 keväällä,kun kurssi oli noin 1,5.
http://www.americanriggingsupply.com
Hintataso oli 40% halvempi, kuin Suomesta ostettuna vaikka maksoin alv+tullin laillisesti, yhteensä 25 %. Palvelu oli hyvää ja asiantuntevaa.
terv
Kari

Posted: Thu Oct 01, 2009 10:59 am
by vvoltti
Mites toi tullien laillisesti maksaminen noin käytännössä tapahtuu?

V.