WHC 10/2012

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Kimmo L wrote:Niin, kun ekan kerran kunnolla näin teidän spinnulaskun (taisi olla Tallinan BOW:lla) niin suu loksahti auki. Keula tuli merkille ja spinnu oli vetämässä. Sitten se keulagasti vetäisi spinnun alas noin parissa sekunnissa ja aluksi näytti että panee koko tyygin taskuunsa, mutta sitten se vaan hävisi jonnekin. Uskomatonta touhua. Mutta tulkaa tekemään tuo sama 110 neliön spinnulle...
Toi skaalattavuus on aina vähän haastava asia, tosin sitten taas monesti sitä mieluummin vaan jättää asiaa kokeilematta ja keksii niitä tekosyitä miksi asia ei onnistu. Olin Firsti31.7:jen luokkamestiksissä 2010 Petri#2:n veneessä ja siinä kisoja ennen vielä yritin saada Petriä laittamaan spinnupuomin ison puomille mutta kaikenlaisia lähes mahdottomia esteitä siinä oli miksei sellainen vain toimi Firstissä eikä kukaan (edes Penelope) niin tehnyt. Sitten 2011 radoille tuli Express-Heikonen ja varmaan ensimmäinen asia mitä hän oli tehnyt oli virittää spinnupuomin pussi puomille, tänä vuonna sitten nähdäkseni kaikki tosissaan kisaavat Firstit säilyttävätkin spinnupuomiaan ison puomilla :)

Eihän tuo manööverinopeus tietenkään skaalaudu myöskään miehistömäärän suhteen (ts. kyllähän noi hommat helpottuu kun on mastomiestä yms. käytettävissä) mutta ei sitä sitten tiedä jos ei kokeile.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Minä kisasin jo 90-luvun puolivälissä 31-jalkaisella, jossa oli spinnupuomi puomilla ja taisi olla myös aika tavallista X-99:ssä. Tiedän myös, että norjalainen Bavaria 35 Match pitää puomilla. Tuossa on etunsa, mutta omaan veneisiini en ole laittanut tuollaista, vaan puomi on kannella. Ylä- ja alagaijan sekä tulevan luun skuutin voi pitää kiinni, mutta toki puomin nostaminen väärälle puolelle aiheuttaa harmaita hiuksia. Normaalinostoissa tuo on kyllä aivan yhtä nopea.

Haittapuolena puomisäilytyksestä on ainakin se, että puomin laitto ja poisotto voi olla hyvin vaikeaa toiselle puolelle. Tämä koskenee lähinnä nykyisiä mastoprofiileja, jotka ovat varsin pitkulaisia. Olen myös kuullut useammasta katkenneesta hiilikuitupuomista, kun puomin pää on ollut syystä tai toisesta maston rinnalla jiipissä. Ehkä tuon voi ratkaista tarpeeksi isolla tai joustavalla pussilla/lenkeillä.

Kimmolla ja muissakin isommissa veneissä taas on dippipuomi, joka yleensä pidetään aina kiinni mastossa.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Niin, minä en nyt kyllä yrittänyt esittää jotenkin jälkiviisasta/päteä sillä missä kohtaa puomia pitäisi säilyttää (tietenkin puomilla) vaan lähinnä opettavaisella tarinalla vertaispaineesta ja sitten siitä kun joku tekeekin ihan toisin, voittaa kisat ja pakottaa ne muut peesaamaan :)

Kun taas purjehtii Platulla missä puomi on kannella niin en kyllä ikinä vaihtaisi puomipussia siihen viritelmään mikä platun keulakannella vallitsee.

Mielenkiintoinen kuriositeetti noista spinnunostoista oli se Mexpressin kuvio missä ilmeisesti tosiaan olivat päätyneet kulkulaatikkonostoon vaikka olivat testanneet myös keulaluukku-nostoa/laskua. Olettaisin että se liittyi varmaan siihen mitä keulagasti voi tehdä merkinkierrossa sen sijaan että kiskoo spinnua alas täysin sokeana ja kuurona, pianohan kulkuluukkulaskuissa tekee sen homman kun taas keulaluukku/ankkuriboksilaskuissa piano on aika turha tyyppi ja meillä se monesti sinkoaakin ottamaan puomia pois jos ei olla otettu puomia pois jo ennen laskua (radalla tehdään miltei pelkästään sitä että puomi otetaan pois ennen spinnua, saaristossa sitten vähän kummin päin).
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Sinänsä huvittava tuo Kumitursas-esimerkki, että voitimme kyllä luokkamestaruuden 2011 ja puomi oli tosiaan puomilla, mutta manööverit olivat kyllä paljon hitaampia ja huonompia kuin mihin olin Tempossa tottunut ja se puomikaan ei toiminut lainkaan hyvin, vaan alagaijan kanssa oli jatkuvia ongelmia. Voitto perustui hyvään venevauhtiin, taktiikkaan ja startteihin. Noilla saimme sen verran pelivaraa, että todella huonoihin manöövereihin oli varaa.

Ehkä tuo paremminkin todistaa sen, että matkitaan luokan parasta venettä ilman oikeaa syytä. En tarkoita, etteikö puomilla säilytys toimisi Firstissä, vaan sitä ettei se todellakaan ollut eduksi tuossa kisassa.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Sitähän se osittain on, se mikä ennen oli "mahdotonta" muuttuukin mahdolliseksi kun joku vain toimii edelläkävijänä asiassa. Käytännöt sitten varmaan hioutuvat sitten ajan kanssa ja jos 3v päästäkin jengi vielä käyttää puomipusseja niin todnäk ongelmista on päästy eroon, kuitenkin monella on varmasti vielä hyvässä muistissa ajat ilman pussia joten vertailu on mahdollista.

Tuo alagaija lienee yksi skaalausongelma, tosiaan FE:n spinnun kanssa alagaija on ratakisoissa aivan turha, emme ole käyttäneet sitä ikinä ja kuitenkin EGP:ssä on aikanaan ajeltu spinnulla siellä 10-12 m/s keleissäkin, sitä kevyemmissä tarvetta ei oikein edes ole. Mutta oman kokemuksen pohjalta en kyllä ole ihan varma onko alagaija välttämätön Firstissäkään jos keli on normaali keskikeli, isommissa veneissä sitten spinnussa lienee liikaa nostetta itsessään.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Joakim wrote:Sinänsä huvittava tuo Kumitursas-esimerkki, että voitimme kyllä luokkamestaruuden 2011 ja puomi oli tosiaan puomilla, mutta manööverit olivat kyllä paljon hitaampia ja huonompia kuin mihin olin Tempossa tottunut ja se puomikaan ei toiminut lainkaan hyvin, vaan alagaijan kanssa oli jatkuvia ongelmia. Voitto perustui hyvään venevauhtiin, taktiikkaan ja startteihin. Noilla saimme sen verran pelivaraa, että todella huonoihin manöövereihin oli varaa.

Ehkä tuo paremminkin todistaa sen, että matkitaan luokan parasta venettä ilman oikeaa syytä. En tarkoita, etteikö puomilla säilytys toimisi Firstissä, vaan sitä ettei se todellakaan ollut eduksi tuossa kisassa.
Alagaijassa oli "experimentaalinen" viritys, joka ei toiminut. Jussi oli vielä jatkamassa yrittämistä, mutta aika lailla minun vaatimuksesta alagaijaviritys muutettiin ORCi MM-kisoihin ja siellä puomisäilytys toimi täysin ongelmitta.

Väittäisin että Firstissä puomisäilytys on selvästi paras ratkaisu, vaikkakaan ei yhtä hyvä kuin Expressissä tai FE:ssä. Ero tulee siitä, että isommissa veneissä alajaigan kiinnityspiste on keulakannella eikä maston juuressa ja tämä tuottaa vähän päänvaivaa juuri alagaijan kanssa.

On aivan totta että luokkamestiksiä ei todellakaan voitettu manöövereilla, mutta väittäisin että vielä tuskaisempaa olisi ollut, jos puomi olisi ollut keulakannella.

Ville

PS. Mielenkiintoista, että Petri esitti tuossa hyvän analyysin siitä, miten sitä tuppaa keksimään kaikenmaailman tekosyistä, miksi joku juttu ei toimi juuri minun veneessä, eikä edes kokeilla, ennen kuin joku näyttää esimerkkiä. Mielenkiintoista tämä on siksi, että etkös Petri juuri itse ole aika kova keksimään tekosyitä varsinkin taktisissa kuvioissa, miksi juuri sun veneellä ei voi tehdä sitä tai tätä. Vrt. esim. leikkarikeskustelu, jossa sun oppisi on vastoin kaikkia perussääntöjä ja yleisesti hyväksyttyjä periaatteita.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Joakim wrote:Minä kisasin jo 90-luvun puolivälissä 31-jalkaisella, jossa oli spinnupuomi puomilla ja taisi olla myös aika tavallista X-99:ssä. Tiedän myös, että norjalainen Bavaria 35 Match pitää puomilla. Tuossa on etunsa, mutta omaan veneisiini en ole laittanut tuollaista, vaan puomi on kannella. Ylä- ja alagaijan sekä tulevan luun skuutin voi pitää kiinni, mutta toki puomin nostaminen väärälle puolelle aiheuttaa harmaita hiuksia. Normaalinostoissa tuo on kyllä aivan yhtä nopea.

Haittapuolena puomisäilytyksestä on ainakin se, että puomin laitto ja poisotto voi olla hyvin vaikeaa toiselle puolelle. Tämä koskenee lähinnä nykyisiä mastoprofiileja, jotka ovat varsin pitkulaisia. Olen myös kuullut useammasta katkenneesta hiilikuitupuomista, kun puomin pää on ollut syystä tai toisesta maston rinnalla jiipissä. Ehkä tuon voi ratkaista tarpeeksi isolla tai joustavalla pussilla/lenkeillä.

Kimmolla ja muissakin isommissa veneissä taas on dippipuomi, joka yleensä pidetään aina kiinni mastossa.
Onko sulla puomi kannella kiinni jossain vai irrallaan?

Puomisäilytyksessä puomi pitää aina laittaa perille asti, puomin kärki ei saa jäädä maston rinnalle. En ole aiemmin kuullut puomin katkenneen, mutta aika yleistä on se, että fokan takaliesma tarttuu huonosti laitettuun puomiin ja tuottaa ongelmia. Veneissä joissa minä olen seilannut asia on kyllä opittu kerrasta, eikä sen koommin ole ollut mitään ongelmaa.

V.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote: PS. Mielenkiintoista, että Petri esitti tuossa hyvän analyysin siitä, miten sitä tuppaa keksimään kaikenmaailman tekosyistä, miksi joku juttu ei toimi juuri minun veneessä, eikä edes kokeilla, ennen kuin joku näyttää esimerkkiä. Mielenkiintoista tämä on siksi, että etkös Petri juuri itse ole aika kova keksimään tekosyitä varsinkin taktisissa kuvioissa, miksi juuri sun veneellä ei voi tehdä sitä tai tätä. Vrt. esim. leikkarikeskustelu, jossa sun oppisi on vastoin kaikkia perussääntöjä ja yleisesti hyväksyttyjä periaatteita.
Jos sä katsot vaikka nyt meidän trackit niin mehän kyllä teimme kutakuinkin kaikkea maan ja taivaan väliltä, eli kaikkea kyllä kokeillaan tilanteen mukaan, se mikä vain teillä ei aina avaudu (näitten vuosien keskusteluitten pohjalta) on esim. se että gasteilla joita ei purjehdus oikeastaan kiinnosta (lue oppimismotivaatio matala) niin tiettyjä asioita pitää vain tehdä eri lailla, vaikka kuinka "oikea" tapa olisi joku muu, tilanteenmukaista käyttäytymistä olen aina korostanut dogmaattisten ohjeitten sijaan. Voit toki referoida tarkemmin tuota "oppiani" kun en itsekään tiedä sellaista olevan, kenties kannattaa ehkä vähän tarkemmin lukea se mitä oikeastaan olen sanonutkaan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Puomipussissa on myös se vaara että puomin pää osuu mastolla olevaan mittariin ulosotettaessa, jos mastolla on mittareita siis.

- nimimerkillä häränsilmä ylimmässä multissa

Pyytäisin muuten kirjoittajia välttämään henkilökohtaisuuksiin menemistä. Asiat saa ridellä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

vvoltti wrote: Onko sulla puomi kannella kiinni jossain vai irrallaan?
Nykyisessä veneessä on Seldenin alumiinipuomi, joka on melkoinen halko 4,3 m pituisena ja 72 mm paksuisena. Ei sitä viitsi irrallaan pitää, koska se kolhii kaikki paikat. Takana on kaidetolpan alaosassa dyneemalenkki, joka on kuminauhalla venytetty kolmioksi. Puomin takapää työnnetään tästä läpi 20-40 cm. Etupäälle on toinen lenkki, josta puomi myös työnnetään läpi. Siis kumpaakaan päätä ei lukita. Etupään lenkkiä ei aina käytetä. Skuutti voi olla valmiiksi paikallaan (toisin kuin puomilla), alagaija valmiiksi oikealla kireydellä (toisin kuin puomilla) ja ylägaijaa ei tarvitse irroittaa, tosin se on hyvä vetää taaksepäin, jotta ei tartu fokan lattoihin. Meillä se vedetään springiknaapin, kuten myös spinnun falli toisella puolella.

Nopea puomin käsittely, varsinkin aallokossa, vaatii kaksi henkilöä, yksi puomin molempiin päihin. Jiipissä taas tarvitaan aika pian (jo 5 m/s voi olla paha) kaksi työntömään puomin paikoilleen. Muuten puomi vie helposti miestä eikä mies puomia.
Kimmo L
kokelas
Posts: 56
Joined: Sat Nov 27, 2010 16:17 pm

Post by Kimmo L »

Täytyy nyt ensiksi Petrille tunnustaa että ei olla koskaan edes yritetty yhden miehen voimin laskea 110m2 spinnua ankkuriboksiin. Eikä meinata kokeillakaan. Meillä laskussa keula ottaa kulman ja hyppää sisälle, masto avittaa kannelta.

Mutta mielenkiintoista tuo teidän puomin puomilla säilyttämiskeskustelu. Me nimittäin ihan oikeasti suunniteltiin tuota BC:hen rakennusvaiheessa (silloin oli end-for-end puomi). Spipuomi on lähes ison puomin pituinen (4.6 metriä) mutta kyllä suurin syy sen hylkäämiseen oli usko siihen että jossain vaiheessa jää vantin ja puomin väliin jiipissä niin että tulee säleitä. Onneksi ei lähdetty kokeilemaan.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jooh, size does matter ja kun tietää miten päin helvettiä noi spinnulaskut voivat mennä isoissa veneissä niin en oikein koe että voi siltä osin paljoa yrittää antaa vinkkejä :)

Mä en kyllä tuota puominhajoamisongelmaa ole koskaan nähnyt reaaliseksi, spinnupuomihan on siellä spinnussa silloin kun jiippaillaan ;)
Mutta joo, alumiinipuomilla tosiaan tuosta ei paljoa tarvitse välittää, toisaalta se puomi kyllä roikkuu siinä määrin alhaalla että ihan heti se ei mielestäni pääsisi nousemaan niin että se olisi ison puomin tasalla ja siten oikeasti voisi jäädä siihen väliin.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

harald wrote:
Löytysiköhän jostain hyvä video olympialaisten match-jiipeistä, niissä oli esimerkkiä mitä haen. Siellä jiipataan jatkuvasti niin, että ulostullessa on spinnun luun kulma keulaharuksessa ja vasta sitten kun saadaan puomi paikalleen pumpataan vene pystyyn ja suunnataan alaspäin
Nyt löytyi pätkä, tuossa YLE:n pätkässä ORCi MM-kisoista noin 13 min kohdalla eteenpäin näkyy miten Audi Connectin spinnun kulma asettuu keulaharukseen;

http://areena.yle.fi/tv/1631987
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:
harald wrote:
Löytysiköhän jostain hyvä video olympialaisten match-jiipeistä, niissä oli esimerkkiä mitä haen. Siellä jiipataan jatkuvasti niin, että ulostullessa on spinnun luun kulma keulaharuksessa ja vasta sitten kun saadaan puomi paikalleen pumpataan vene pystyyn ja suunnataan alaspäin
Nyt löytyi pätkä, tuossa YLE:n pätkässä ORCi MM-kisoista noin 13 min kohdalla eteenpäin näkyy miten Audi Connectin spinnun kulma asettuu keulaharukseen;

http://areena.yle.fi/tv/1631987
Onkohan tuossa nyt ihan varmasti kyse samasta asiasta, noin pikaiseen katsottuna näytti vain dippijiippiin liittyvästä säätämisestä ja muutenkin ajavat aika tiukoilla kulmilla tuossa videossa ja ainakaan äkkiseltään ei miehistö näytä siltä että olisivat pumppaamassa venettä mihinkään suuntaan? Mutta kieltämättä tosiaan jonkinlaista tukea keulaharuksesta haetaan tuossa jiipissä.

Olen yrittänyt muutenkin etsiä netistä videoita missä pro-porukat vetelisivät manööverejä mutta aika vähän löytyy hyviä matskuja noin reaaliolosuhteista, mutta kaitpa gopro:n aikakaudella niitä alkaa hiljalleen tippumaan enemmänkin.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No ainakin olympialaisissa vetivät jokainen Elliot-jengi todella mallikkaita jiippejä kauttaaltaan. Kun yritin löytää jonkun replayn tuossa eurovision-saitilla tuli vain joka videossa joku authorization failed-virhe 20 s jälkeen joten löydä nyt sitten joku hyvä.

Mutta pointti oli just siinä että etenkin kevyessä tai muuten sellaisessa jiipissä missä tuulaan vedottomasta tilanteesta saa leikata aika rajustikin jotta spinnu saadaan vetoon. Vasta sitten lasketaan alaspäin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply