Ranking 5/2011 EspooGP

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11314
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:Tämä tosin lienee lähinnä vanhojen veneitten ongelma, meilläkin tosiaan saldona rikkoutumispuolella dirkin ploki mastosta, jennin falli ja pari ratsastajaa isosta :)
Tai vanhojen varusteiden... Meiltä napsahti nyt viimein ison fallin kuori poikki, joten ylävinssit olivat koko ajan varattuja falleille ja spinnu jouduttiin skuuttaamaan päävinsseille.

Pitänee laittaa ne vanhat 6-koon vinssit takaisin ruffikatolle ja alkaa pitämään fallit aina vinssillä ja rotassa, pitää hyvin 6mm:en fallinkin ilman että kuori menee poikki.

Ero noissa 8 ja 6 mm:in falleissa on se että yleensä 8 millisessä on välikuori ytimen ja kuoren välissä ja kuutosissa ei. Näin 6 mm fallin ydin pääsee herkemmin liikkumaan ja näin kuori ylikuormittuu.

Tai sitten ostan fallin ja ompelutan kuoren ytimeen parin metrin matkalta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11314
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Maxille tiedoksi että odotellaan että hän saa naputettua wiki-sivun veneestään niin että kehtaa linkittää etusivulta.

Mallia voi ottaa esim tuosta;

http://www.fe83.org/wiki/index.php/Charlotta
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Merelli
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Kaiken kaikkiaan EspooGP oli varsin mukava kokemus.
Lauantain kaksi ensimmäistä lähtöä onnistui mielestäni varsin hyvin mutta vauhtia puuttui kryssiltä paaaaljon. Kolmannessa lähdössä sitten tössittiin oikein perusteellisesti. Panu luikahti yläpuolelta ohi, Petri sulki tilan linjalle ja tuloksena startti viimeisenä. (Lähtöveneen ja meidän väliin jäi vajaat 10 cm eli aika viimehetkellä pyöräytin ympäri...)
Lähdöstä huolimatta ja ehkä siitä sisuuntuneena saimme kuitenkin muut Charlottaa lukuun ottamatta kiinni ja tulokseksi sijan 2.
Keli oli ensimmäisenä päivänä todella vaikea lähinnä aaltojen takia...
Eka päivä oli hienoinen pettymys niin tuloksellisesti kuin purjehduksellisti. Päivän kohokohtia taisi olla kahden ekan startin onnistuminen kohtuullisesti ja Charlotan kiinni ajo lenssillä...

Toiseen päivään lähdettiin sitten taas kolmella kun yksi gasteista nukkui nähtävästi pommiin eikä aamulla ollut aikaa jäädä odottelemaan. :wink:
Rata-alueelle tultiin siis koneella ajaen niin kovaa kuin vanhalla 1GM:llä pääsi (uskalsi). Ehdimme kuitenkin merkkaamaan skuuttipisteet, fallit, virittelemään guninghamin ja sopimaan kuka tekee mitäkin.
Toisen päivän eka lähtö osui jokseenkin nappiin, samaa paara taktiikkaa käyttäen kuin ekan päivän ensimmäisissä starteissa. Charlotta jäi sopivasti pussiin Albinien väliin, eikä päässyt heti vendaamaan.
Vene vauhti oli toisena päivänä parempi kuin lauantaina tai ainakin siltä se tuntui. Osaltaan tilanteeseen vaikutti se, että minä keskityin ajamiseen ja muut kertoivat mitä milloinkin tehdään.
Ekassa startissa missasimme täydellisesti ykköslipun ja ajoimme kaksi kierrosta ihmetellen samalla Olgan purjeen laskua :lol: . Hyvä harjoituskierros se silti oli.

Tokassa startissa emme sitten enää vartioineet muita kuin Charlottaa. Ajoimme styyralla leikkarin pitkäksi odottaen, että Harald tekisi vendan ensin. Taisimme kuitenkin tehdä vendan ekana (kun kerran passit ei ollut mukana Viron reissua varten). Ylämerkiä lähestyttäessä oli selvää, että muut olivat ajaneet ohi eikä yhden kierroksen kisassa muita tultaisi enää kiinni saamaan. Lenssillä sitten harjoiteltiin vuorostaan jiippejä ja alamerkille tullessamme meillä oli hyvin aikaa kiertää merkki mutta kierrossa valvonta petti. Harald heitti vendan merkin jälkeen ja me missasimme sen. Tuloksena oli viides sija...joka ei harmittanut laisinkaan, sen verran mukava ratakierros oli takana.

Mukana viikonloppuna Olli, Ville ja sunnuntaina Villen tilalla Mikko.

Suuret kiitokset heille!
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11314
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Charlottan trackit ladattu, viidennestä lähdöstä ei ole trackia valitettavasti. Pitäisi aina pitää tuollainen yhdistyksen trackeri mukana veneessä päällä näitten varalta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11314
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Keskustelua trackeista tuossa;

http://www.expresspurjehtijat.net/forum ... p=849#p849

Päätimme siirtää trackit saman kisan alle. Voisitteko mennä track-listaukseen ja siirtää trackit samaan kilpailuun expressien kanssa?

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/list_tracks.php

Siitä listasta löydätte trackin, painakaa "muokkaa tietoja" ja valitkaa pudotusvalikosta AE ja FE espoogp ja oikea lähtönumero.
Last edited by harald on Tue Aug 30, 2011 15:19 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joo, mä en noita tapahtumia luodessa edes kuvitellut että Albinitkin olisivat keräilleet trackeja mutta olisi pitänyt arvata että FE-internointikoulutus Sampsalle&Co on tehnyt tehtävänsä :)

Kunhan Antti on siirtänyt (itseasiassa ei siihen Anttia tarvitse) niin tuhoan tuolta tuon FE-EGP:n pois häiritsemästä.

Heitinkin siis jo omat trackit sinne ja näyttäisivät toimivan, tuonnehan saa parhaimmillaan ihan holtittomat tracki-bakkanaalit kun Albineitakin taitaa olla jo 5, nyt kysymys onkin että kai Panulla oli se trackeri päällä :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11314
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Poistatko trackit noista meidän omista kisoista?

Vielä kun Merelli kerkeää klikkaamaan omia trackejaan tuohon toiseen kisaan niin voitaneen poistaa ne meidän kisat kokonaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Poistatko trackit noista meidän omista kisoista?

Vielä kun Merelli kerkeää klikkaamaan omia trackejaan tuohon toiseen kisaan niin voitaneen poistaa ne meidän kisat kokonaan.
Se trackihan on siellä tietokannassa sama (jopa niin että samaa trackia voi käyttää useassa kisassa), ei niitä poisteta, vaan ainoastaan se kilpailu poistetaan. Eli joo, poistan tuon EGP_FE jne. tuolta pois ja Sampsa pystyy vastaavasti poistamaan ne AE_EGP_t jolloin jäljelle jää vain AE&FE-lähdöt. Sitten jos olisi oikein innokas, editoisi sinne trackien nimeen jonkun A/F-headerin jolla itse animaatiossa erottaisi mikä vene on FE ja mikä AE jos ei nimistä tunnista.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote: Vielä kun Merelli kerkeää klikkaamaan omia trackejaan tuohon toiseen kisaan niin voitaneen poistaa ne meidän kisat kokonaan.
Siirretty on. Näitä onkin jo sitten paljon mukavampi katsella :)
harald wrote: Meilläkin oli trimmiongelmia, tuntui siltä että Merelli ajoi avoinaisemmalla isolla mitä me emme ainakaan alussa voineet. Voi hyvin olla että meillä oli skuuttipiste liian edessä, ja genoa liian kireällä. Vaikeaa tuo oli kyllä.
Me ajettiin isoa suurimman osan ajasta skuuttipohjassa mutta kun ylin lanka ei tullut esiin hekin avustuksella, skuutista piti päästää muutama sentti. Itseasiassa olen alkanut ajamaan isoa siten, että pidän huolen siitä, että ylinlanka on esillä suurimman osan ajasta ellei kokoajan.
Ykkösen trimmaaminen olikin sitten hiukan haastavampaa. Skuuttipisteisiin ei tokana päivänä enää koskettu mutta aika löysällä purjeella ajettiin. Ajatus oli että aalloista pääsisi ehkä paremmin läpi kun keulassa olisi hieman enemmän voimaa...mutta kyllä purjetta käytiin vähän väliä löysäämässä ja kiristämässä.

Meillä ei hajonnut mitään ja olisin ihmetellyt jos näin olisi käynyt kun kerran lähes kaikki on uusittu viimeisen kahden vuoden aikana :wink:
Tosin spinnu alkaa olla hieman reikäinen ja keulaboksi pitää varmaan käydä läpi koska epäilen, että kaasujärjestelmän osissa saattaisi teipattavaa...
No tarkoitus on viedä kaikki purjeet Lauttasaareen talvehtimaan ja samalla ne voisi tarkastaa ja tehdä korjaavat toiminpiteet.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

asalovuo wrote:keulaboksi pitää varmaan käydä läpi koska epäilen, että kaasujärjestelmän osissa saattaisi teipattavaa...
Off topicia, mutta jos jaksaisit samalla räiskiä galleriaan pari fotoa tuosta kaasupullosta keulaboksissa... Mulla olisi pitkän tähtäimen suunnitelmissa vaihtaa safeflame kaasuun, ja arvon vielä mihin pullo tulee.
Olli Niemi
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Itse asiassa pullo loikoilee boksin pohjalla silloin kun se siellä on :) . Kesäisin boksissa on muutama köysivyyhti, 20 litran vesitankki, 2 kg ja 5kg kaasupullo. Jos saan veneen ensitalveksi omaan pihaan ehkäpä oikean kiinnityksen tekoon olisi jopa aikaa...
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Aloitettakoon videospektaakkeli lauantailta, kelit olivat siinä määrin tylsät ja tilanteetkin fleetin keskellä niukat ettei kahdesta ekasta startista oikein jäänyt kuvallisesti kerrottavaa.

Joten kompensoidaan sitä sitten tunkemalla miltei koko kolmoslähtö nettiin :)

Tässä osa 1 ja osa2 seuraa illemmalla. Lähtö siis ajoituksellisesti heikohko mutta noin taktisesti riittävän hyvä kun pahin kilpakumppani saatiin pelattua pois...mikä olisi ollut hyväkin juttu jos ei kiihdytys olisi mennyt reisille.

http://youtu.be/-ay-HvgJPEA?hd=1

Alkaa n. 2 min ennen starttia, 0-hetki n. klo 2:02.
Voi olla että pitänee tiputtaa ääniraita pois, ei sitä tiedäkään mitä on tullut sanottua tuolla :)
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Nää videot on aika siistejä...
Alun ryssiminen näkyy hienosti videolla :) ja tuossa videon lopussa näkyy kun ajamme teidän keulan ohi. Voin sanoa että hiukan jännitti ehdimmekö alta pois...ehdimme kuitenkin :)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

asalovuo wrote:Nää videot on aika siistejä...
Alun ryssiminen näkyy hienosti videolla :) ja tuossa videon lopussa näkyy kun ajamme teidän keulan ohi. Voin sanoa että hiukan jännitti ehdimmekö alta pois...ehdimme kuitenkin :)
Mä olin jo siinä vaiheessa ihan törmäysmoodissa ja vain odottamassa milloin pääsen protestoimaan mutta luikahdittekin sitten siitä edestä prkl ;)

Toisaalta hitaudesta johtuen en tiedä onko noista 30min pätkistä mitään hyötyä, mutta editoinnin vaiva on sellainen että mieluummin ehkä laittaa tuollaisena jakoon kun yrittää vääntää jotain best-of-koostetta. Mutta huomenna WHC:hen olisi tarkoitus hakea jonkinlaista erilaista kuvakulmaa.

Sikäli onneksemme purjehdimme hitaalla veneellä niin kaikki tapahtuu hitaasti, lenssitilanteet siinä sunnuntain lopun kelissä Megluilla voisivat olla...noh, mielenkiintoisia.

Kas, kakkososakin on kohta valmiina.

Todelliseen hyötykäyttöön videota voi sitten käyttää esim. tuon lee-bow-venda kanssa. Eli video kohtaan 6.50 ja sitten kolmoskisan tracki esiin
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=159

Ja siinä taas kelaa n. kohtaan 12:09:50. Jossain 12:11:30 tienoilla se polttaminen alkaa näkyä, vaikka pahimmillaan tosiaan käytte jo miltei keulilla (kuten videosta näkyy). Vielä kun osaisi jotenkin yhdistää noita...vaatisi ehkä jo jonkinlaisen oikean videoeditointityökalun jos tahtoisi heittää vaikka alakulmaan insettinä trackki-ikkunan.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ja huippujännittävä kakkososa
http://youtu.be/yVRcvW2Ovhk?hd=1

Kutakuinkin katsottavaa materiaalia ehkä n. 6.50 jälkeen merkinkierto ja siitähän sitten alkaa eeppinen kryssi :)
Joka päättyy toki mokaan leikkarin kanssa.

Huomenna sitten ehkä jopa lisää...jos nyt WHC:lta mitään jaksaa.
Post Reply