Page 5 of 7
Posted: Mon Aug 08, 2011 21:21 pm
by Petri
Jep, käytännössä noin puolet kolmosluokasta oli pitkässä kisassa pois pelistä, ei liene osin sattumaa että tuo puolisko oli myös se mittalukujen valossa hitaampi puolisko eli kyse ei niinkään ollut pelkästään purjehdustaitokysymys vaan nopeat veneet ehtivät Suurupille ennen täyspläkää ja mekin siis keskeytyksen aikaan painoimme ihan ok vauhtia Uusmadalaa päin, ainoastaan Nautinnolla meidän takanamme olisi vielä ollut mukana kisassa, kaikki muut ankkureissaan.
Mutta kyllä minä laskeskelin että meillä oli matkaa vielä lähemmäs 25 mailia maaliin ja edes sillä parin solmun vauhdilla klo 9 starttiin ehtimisen kanssa olisi tehnyt tiukkaa. Mielestäni kuitenkin suurin virhe tapahtui siinä kun ei ollut varasuunnitelmaa (tämä oli selvä miinus järjestäjille) ja radan luonteesta johtuen edes lyhentämisillä ei olisi saavutettu järkevää lopputulosta.
Sinänsä on kyllä todettava, että oli tuossa Phoenixin taktiikassa riskinsäkin, suunnaltaanvaihtelevassa pläkässä se ettei keula osoita maalia kohti tuppaa keskimäärin koitumaan kohtaloksi.
Olisihan se tuuli voinut nousta maatuulenakin, mikä tapahtui pitkän kisan aikana Suurupin luona, mutta niinhän se vähän menee että kolikonheitossa kannattaa veikata oikein

Posted: Mon Aug 08, 2011 21:28 pm
by Petri
Mikäs rantaleijona siinä
http://pilt.delfi.ee/picture/11842253/
Vain baywatch-torpedo puuttuu

Posted: Mon Aug 08, 2011 22:36 pm
by Petri
El kapitan kirjoitti myös rapparin plaanaaseen
http://plaanaa.com/phpBB/viewtopic.php?f=30&t=4237
Todettakoon siis että me otettiin tavallaan hyviä lähtöjä (miltei aina hyvin vapaissa tuulissa ja hyvällä vauhdilla linjalle linjan keskellä), mutta ei erinomaisia ja etenkin ekan päivän nousuongelmissa ne "hyvät lähdöt" johtivat aina siihen että jouduttiin lee-bow-tilanteisiin ja alla olevien veneitten noustessa eteen paskottamaan oli pakko vetää venda ja joskus taas oli pakko odottaa paskoissa että sieltä keskifleetistä pääsi minnekään.
Sunnuntaina taas päästiin nätisti taas ottamaan leebow-tiputus dat wor etistä, toki yhdistettynä Phoenixin? kanssa tehtyyn sandwichiin.
Posted: Tue Aug 09, 2011 11:38 am
by harald
Posted: Tue Aug 09, 2011 12:44 pm
by Joakim
Mitä tapahtui kuvien 9844 ja 9846 välissä?
Posted: Tue Aug 09, 2011 12:54 pm
by harald
Joakim wrote:
Mitä tapahtui kuvien 9844 ja 9846 välissä?
Ehkä toinen kaveri päästi spinnuskuuttia?

Posted: Tue Aug 09, 2011 13:39 pm
by harald
Päästiin jopa ORC.org uutisiin!
http://www.orc.org/news/2011/110808b.htm#news0
...
Dominating ORC Class 1 by ten points in seven races was Uljaste Purjetajate Ordu’s X-41 Forte, while in the contentious Class 2 Audi prevailed by 9 points. Racing in ORC Class 4 was also dominated by one team, H Hannelius’s & P Klemetz’s Finn Express 83 Charlotta, who had enough of a lead in points to sit out the last race and still take the win,
...
Posted: Tue Aug 09, 2011 13:49 pm
by Petri
Hmm, mites tuo menee muuten sääntöjen puitteissa, koska olen mielestäni jossain lukenut (olisiko juuri ORC-turvallisuussäännöt kun viime vuonna sattuneista syistä piti vähän tavata niitä) että miehistön painopisteitten pitää olla kaiteitten sisäpuolella. Nyt pikavilkaisulla en löydä mainintaa asiasta, joten pitänee illalla tehdä vähän puhdetöitä netin ääressä.
Äh, tietenkin RRS:stähän löytyi se, liekö tuo painopistejuttu ollut jotain case-tulkintapuolta.
49.2 When lifelines are required by the class rules or the sailing instructions they shall be taut, and competitors shall not position any part of their torsos outside them, except briefly to perform a necessary task.
On boats equipped with upper and lower lifelines of wire, a competitor
sitting on the deck facing outboard with his waist inside the lower
lifeline may have the upper part of his body outside the upper lifeline.
Noh, tulihan tuota itsekin sikäli rikottu, joskin vain lyhyitä aikoja puuskissa ja vendoissa minkä säännöt sallivatkin. Mutta jos ensin laituripoliisi käy kyyläämässä vaijerikireyksiä niin luulisi että sitten vaivautuisivat valvomaan niitä oikeita turvallisuusriskejä.
Posted: Tue Aug 09, 2011 13:51 pm
by harald
Posted: Tue Aug 09, 2011 13:55 pm
by harald
Petri wrote:Hmm, mites tuo menee muuten sääntöjen puitteissa, koska olen mielestäni jossain lukenut (olisiko juuri ORC-turvallisuussäännöt kun viime vuonna sattuneista syistä piti vähän tavata niitä) että miehistön painopisteitten pitää olla kaiteitten sisäpuolella. Nyt pikavilkaisulla en löydä mainintaa asiasta, joten pitänee illalla tehdä vähän puhdetöitä netin ääressä.
Äh, tietenkin RRS:stähän löytyi se, liekö tuo painopistejuttu ollut jotain case-tulkintapuolta.
49.2 When lifelines are required by the class rules or the sailing instructions they shall be taut, and competitors shall not position any part of their torsos outside them, except briefly to perform a necessary task.
On boats equipped with upper and lower lifelines of wire, a competitor
sitting on the deck facing outboard with his waist inside the lower
lifeline may have the upper part of his body outside the upper lifeline.
Noh, tulihan tuota itsekin sikäli rikottua.
No kyllä tuota on vähän vaikea rikkoa. Tuo "briefly to perform a necessary task" on aika tulkinnvarainen juttu. Tuossa em. tapauksessahan hän vetää vissiin gaijaa, joka mielestäni menee loistavasti tuon määritelmän sisään.
Posted: Tue Aug 09, 2011 13:58 pm
by Petri
harald wrote:
No kyllä tuota on vähän vaikea rikkoa. Tuo "briefly to perform a necessary task" on aika tulkinnvarainen juttu. Tuossa em. tapauksessahan hän vetää vissiin gaijaa, joka mielestäni menee loistavasti tuon määritelmän sisään.
Jep, ja rangaistushan tuossa tuli välittömänä
Yksittäisestä kuvasta tosin on paha sitten sanoa onko kyse "brieflystä", exif-datoista ehkä näkisi aikaeron kuva1:n ja 2:n välillä.
Tosin suurin mielenkiinto on kyllä raakatuloksissa, kun olisi kiva nähdä tuon maalislöörin laskentaperuste. Sikäli kumma juttu on että NOR:ssa annetaan eri pistelaskumenetelmä kuin mitä käytettiin, pitääkin illalla katsoa mitä SI:ssä sanottiin, voihan olla että sitä on muutettu siellä.
Posted: Tue Aug 09, 2011 14:14 pm
by harald
Posted: Tue Aug 09, 2011 14:25 pm
by harald
Joissain paikoissa lukee että nämä oli avoimet suomen ja viron offshore-mestaruuskisat, kuten mm. em. orc.org uutisissa. Toisaalta, kjk.ee sivuilta saa sen käsityksen että Muhu Väin oli sittenkin viron mestaruuskisat. Mitenköhän oli, nämä taisi olla "vain" suomen mestaruuskisat?
Posted: Tue Aug 09, 2011 14:39 pm
by Petri
Mitä, eikö muka Hesarissa ole juttua näistä.
Kyllä mielestäni Muhu Väin on ne Viron avomerimestikset, niin kisan nettisivuillakin sanotaan
http://www.muhuvain.ee/.
Kyllä eestiläisillä on asennetta (ja vapaa-aikaa) kun tuollaiseen rupeamaan osallistuu kymmenittäin veneitä. En kyllä itsekään jaksaisi tuollaiseen lähteä

Posted: Tue Aug 09, 2011 14:41 pm
by harald
Petri wrote:Mitä, eikö muka Hesarissa ole juttua näistä.
Kyllä mielestäni Muhu Väin on ne Viron avomerimestikset, niin kisan nettisivuillakin sanotaan
http://www.muhuvain.ee/.
Kyllä eestiläisillä on asennetta (ja vapaa-aikaa) kun tuollaiseen rupeamaan osallistuu kymmenittäin veneitä. En kyllä itsekään jaksaisi tuollaiseen lähteä

Toisaalta, 21 venettä ORC4 luokassa. Voisihan noinkin viettää osan lomastaan, hmmmm
