Posted: Fri May 21, 2010 21:32 pm
Ai niin, se hymiö unohtui. Tähän tuhat hymiötä korvikkeeksi.
Onneksesi tuo tapahtui talvella. Kesällä sen poijun olisi varmaankin löytänyt helpommin kun olisi etsinyt maston jostain kaislikosta, mutta mitä veneelle olisi siinä käynyt. Meille kävi kertaalleen juuri näin, onneksi tuuli vei veneen savipohjaiseen rantaan mihin köli jäi kiinni, eikä viereiseen kivikkoon.Panu wrote:Vanha ketju löytyi, muttei poijua, joka oli päässyt karkuteille (Biltema?) sakkelin petettyä 5 vuoden jälkeen poijun puoleisesta päästä. Ei ole ennen ollut tällaisia ongelmia
...Ja kaiken kukkuraksi olisi kuitenkin vielä tarvittu sukeltajaa etsimään poijupainoa, mikäli veneestä vielä olisi ollut jäljellä jotakin poijuun kiinnitettävää...risto wrote:Onneksesi tuo tapahtui talvella. Kesällä sen poijun olisi varmaankin löytänyt helpommin kun olisi etsinyt maston jostain kaislikosta, mutta mitä veneelle olisi siinä käynyt.
TervehdysOlli wrote:Turha rotestoida, kyllä ne ämpärit ja vehkeet siellä veneessä on, niiden löytäminen vain voi olla vaikeaa näin keväällä.
Kansi nyt ei juuri tänään likaantunut enempää kuin talvellakaan, jonka jälkiä ei vieläkään ole siivottu. Silloin kun tulee keväthommien kanssa kiire, niin kannen pesu nyt on se ensimmäinen mistä tingitään, sen kun pystyy pesemään vielä vesilläkin, tai ehkä ensi keväänä.
Ihan mukavaa oli seurata vierestä tuollaista sukellusoperaatiota. Näyttivät heput osaavan asiansa.
Protesti hylättyharald wrote:PROTESTI: Sanko kuuluu katsastusvarusteisiin!
Seison korjattuna. Koska tuokin on poistunut, vai onko se vain offshore cat. 3 vaatimus? Hmm.. Pitää löytää joku vanha purjehtijan vuosikirja ja vertailla. Lista linkin PDF-tiedostossa on epäilyttävän lyhyt, ei edes äyskäriä mainita tuossa.KaleviHarkonen wrote:Protesti hylättyharald wrote:PROTESTI: Sanko kuuluu katsastusvarusteisiin!
![]()
http://www.veneilyliitto.fi/cms/wce/upl ... usteet.pdf
Eikös tuo valonheitin ollut aiemminkin vain moottorivenepuolella... Muistanette kuitenkin, että kaikilta katsastajilta ei mene läpi kaksi toimintakuntoista taskulamppua, vaan pitää olla yksi maglite, siihen varapatterit ja polttimo avaamattomassa pakkauksessaharald wrote:Edit aiemmin mainitun poistuneen melan lisäksi valonheitinkin on vain suositus nykyään, ajoankkuri myös.
Ilmeisesti noita täydellisiä katsastussääntöjä vuodelle 2010 eivät ole netissä. Meidän seurassa saamme säännöt suoritetun hyväksytyn kastastuksen jälkeen purjehtijan vuosikirjan muodossa.sivu 41/53 wrote: Varatyhjennysvälineinä veneessä tarvitaan aina muutama vahva
sanko.
...
Veneessä on oltava tyhjennyspumppu tai muu sopiva tyhjennysväline sekä veneen koon
mukaan useita vankkoja sankoja.
Tuo sivu 41 on kyllä aika epämääräisesti laadittu, ainakaan se ei ole insinöörin tekemä. Pitääkö siis esim luokan 4 veneessä olla 'muutama vahva sanko' vai 'vähintään äyskäri'. Sen voi tulkita kummin vain.harald wrote:Vai korjaanko itseni?
www.purjehtija.fi/tiedostot/KATSASTUSSAANNOT_2009.pdf
Ilmeisesti noita täydellisiä katsastussääntöjä vuodelle 2010 eivät ole netissä. Meidän seurassa saamme säännöt suoritetun hyväksytyn kastastuksen jälkeen purjehtijan vuosikirjan muodossa.sivu 41/53 wrote: Varatyhjennysvälineinä veneessä tarvitaan aina muutama vahva
sanko.
...
Veneessä on oltava tyhjennyspumppu tai muu sopiva tyhjennysväline sekä veneen koon
mukaan useita vankkoja sankoja.
Tämähän se perimmäinen syy varmasti on. Tuolta löytyy kuitenkin koko katsastajan käsikirja 2010: http://www.svel.fi/katsastus/images/Kasikirja_2010.pdfharald wrote:Vuoden 2010 esitekstissä mainitaan että moni tulkinta-asia on selvennetty pois. Olisihan se kiva saada lukea ne vuoden 2010 säännöt kokonaisuudessaan ennen kuin katsastus suoritetaan. Miksi niitä pantataan, ai niin saahan siitä kirjan myynnistä jotain tuloakin...