Kevätkunnostus alkoi
- risto
- kokelas
- Posts: 201
- Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
- Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
- Contact:
Onneksesi tuo tapahtui talvella. Kesällä sen poijun olisi varmaankin löytänyt helpommin kun olisi etsinyt maston jostain kaislikosta, mutta mitä veneelle olisi siinä käynyt. Meille kävi kertaalleen juuri näin, onneksi tuuli vei veneen savipohjaiseen rantaan mihin köli jäi kiinni, eikä viereiseen kivikkoon.Panu wrote:Vanha ketju löytyi, muttei poijua, joka oli päässyt karkuteille (Biltema?) sakkelin petettyä 5 vuoden jälkeen poijun puoleisesta päästä. Ei ole ennen ollut tällaisia ongelmia
...Ja kaiken kukkuraksi olisi kuitenkin vielä tarvittu sukeltajaa etsimään poijupainoa, mikäli veneestä vielä olisi ollut jäljellä jotakin poijuun kiinnitettävää...risto wrote:Onneksesi tuo tapahtui talvella. Kesällä sen poijun olisi varmaankin löytänyt helpommin kun olisi etsinyt maston jostain kaislikosta, mutta mitä veneelle olisi siinä käynyt.
Muutama kuva sukellusoperaatiosta:


Olli Niemi
TervehdysOlli wrote:Turha rotestoida, kyllä ne ämpärit ja vehkeet siellä veneessä on, niiden löytäminen vain voi olla vaikeaa näin keväällä.
Kansi nyt ei juuri tänään likaantunut enempää kuin talvellakaan, jonka jälkiä ei vieläkään ole siivottu. Silloin kun tulee keväthommien kanssa kiire, niin kannen pesu nyt on se ensimmäinen mistä tingitään, sen kun pystyy pesemään vielä vesilläkin, tai ehkä ensi keväänä.
Ihan mukavaa oli seurata vierestä tuollaista sukellusoperaatiota. Näyttivät heput osaavan asiansa.
Oi meitä niin aina positivisia ihmisiä, jotka osaavat repiä "asiaa" ja ihmetyksiä kaikesta. Nytkin ilmaisin kiitollisuuttani ja voivottelin sangon puutetta, jotta olisin saanut selvittää sotkuni...?
No joka tapauksessa hyvä työ on tehty ja Ollille lankeaa siitä suuri osuus unohtamatta sukeltajaa ja hänen apulaisiaan.
Ystävällisin veneily terveisin PR
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Protesti hylättyharald wrote:PROTESTI: Sanko kuuluu katsastusvarusteisiin!

http://www.veneilyliitto.fi/cms/wce/upl ... usteet.pdf
- harald
- Hallitus
- Posts: 11314
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Seison korjattuna. Koska tuokin on poistunut, vai onko se vain offshore cat. 3 vaatimus? Hmm.. Pitää löytää joku vanha purjehtijan vuosikirja ja vertailla. Lista linkin PDF-tiedostossa on epäilyttävän lyhyt, ei edes äyskäriä mainita tuossa.KaleviHarkonen wrote:Protesti hylättyharald wrote:PROTESTI: Sanko kuuluu katsastusvarusteisiin!
![]()
http://www.veneilyliitto.fi/cms/wce/upl ... usteet.pdf
Edit aiemmin mainitun poistuneen melan lisäksi valonheitinkin on vain suositus nykyään, ajoankkuri myös.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Eikös tuo valonheitin ollut aiemminkin vain moottorivenepuolella... Muistanette kuitenkin, että kaikilta katsastajilta ei mene läpi kaksi toimintakuntoista taskulamppua, vaan pitää olla yksi maglite, siihen varapatterit ja polttimo avaamattomassa pakkauksessaharald wrote:Edit aiemmin mainitun poistuneen melan lisäksi valonheitinkin on vain suositus nykyään, ajoankkuri myös.

Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11314
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Vai korjaanko itseni?
www.purjehtija.fi/tiedostot/KATSASTUSSAANNOT_2009.pdf
Eipäs Olli aloiteta tuota kipparointia täälläkin
Vai oliko termi karijokerointi?
www.purjehtija.fi/tiedostot/KATSASTUSSAANNOT_2009.pdf
Ilmeisesti noita täydellisiä katsastussääntöjä vuodelle 2010 eivät ole netissä. Meidän seurassa saamme säännöt suoritetun hyväksytyn kastastuksen jälkeen purjehtijan vuosikirjan muodossa.sivu 41/53 wrote: Varatyhjennysvälineinä veneessä tarvitaan aina muutama vahva
sanko.
...
Veneessä on oltava tyhjennyspumppu tai muu sopiva tyhjennysväline sekä veneen koon
mukaan useita vankkoja sankoja.
Eipäs Olli aloiteta tuota kipparointia täälläkin

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Tuo sivu 41 on kyllä aika epämääräisesti laadittu, ainakaan se ei ole insinöörin tekemä. Pitääkö siis esim luokan 4 veneessä olla 'muutama vahva sanko' vai 'vähintään äyskäri'. Sen voi tulkita kummin vain.harald wrote:Vai korjaanko itseni?
www.purjehtija.fi/tiedostot/KATSASTUSSAANNOT_2009.pdf
Ilmeisesti noita täydellisiä katsastussääntöjä vuodelle 2010 eivät ole netissä. Meidän seurassa saamme säännöt suoritetun hyväksytyn kastastuksen jälkeen purjehtijan vuosikirjan muodossa.sivu 41/53 wrote: Varatyhjennysvälineinä veneessä tarvitaan aina muutama vahva
sanko.
...
Veneessä on oltava tyhjennyspumppu tai muu sopiva tyhjennysväline sekä veneen koon
mukaan useita vankkoja sankoja.
Saman dokumentin liitteessä H luetellaan katsastusvarusteet: ei sankoa.
Epäilemättä se sanko on tarpeen jos sisällä on vettä ja pumppu ei toimi. Pentterissä tosin on kattiloita ja muovinen salaattikulho jotka ajanee saman asian. Sanko on toki tehokkaampi jos vettä on haaroihin asti. Vaan onko sitten jo muut asiat mielessä.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11314
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Meillähän on nyt meneillään peruskatsastus. Otanpa asian esille jättämällä kylmästi sangot pois. Jos tekstissä sanotaan että pitää olla useita, mutta tarkistuslistassa ei ollenkaan niin tulee olemaan mielenkiintoista että mikä on sitten se oikea tulkinta.
Vuoden 2010 esitekstissä mainitaan että moni tulkinta-asia on selvennetty pois. Olisihan se kiva saada lukea ne vuoden 2010 säännöt kokonaisuudessaan ennen kuin katsastus suoritetaan. Miksi niitä pantataan, ai niin saahan siitä kirjan myynnistä jotain tuloakin...
Onhan meilläkin roskis sellainen sanko jossa toinen sivu on suora.
Vuoden 2010 esitekstissä mainitaan että moni tulkinta-asia on selvennetty pois. Olisihan se kiva saada lukea ne vuoden 2010 säännöt kokonaisuudessaan ennen kuin katsastus suoritetaan. Miksi niitä pantataan, ai niin saahan siitä kirjan myynnistä jotain tuloakin...
Onhan meilläkin roskis sellainen sanko jossa toinen sivu on suora.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tämähän se perimmäinen syy varmasti on. Tuolta löytyy kuitenkin koko katsastajan käsikirja 2010: http://www.svel.fi/katsastus/images/Kasikirja_2010.pdfharald wrote:Vuoden 2010 esitekstissä mainitaan että moni tulkinta-asia on selvennetty pois. Olisihan se kiva saada lukea ne vuoden 2010 säännöt kokonaisuudessaan ennen kuin katsastus suoritetaan. Miksi niitä pantataan, ai niin saahan siitä kirjan myynnistä jotain tuloakin...
Siinä on tota samaa läppää noista muutamasta vahvasta sangosta varatyhjennysvälineenä.
Olli Niemi
Huh huh, DANIELA vihdoin vedessä. Likimain terveyttä ja ainakin mielenterveyttä koetellut pohjaremppa jäi sen verran kesken, että 600-paperin jälkeen ei 800:n pakettia edes aukaistu. Pitää jotain jäädä ensi vuodellekin, ja mihin sitten vetoaa, kun tulokset eivät parane!
Tuli mieleen tuossa veneen alla kyykkiessä ja hiontamoskaveden valuessa kainaloihin, että eikös vettä voisi korvata vaikkapa rypsiöljyllä? Luulisi senkin tehokkasti estävän paperin menemisen tukkoon. Vai tuleeko pinnasta niin liukas, ettei hiotumista tapahdu?
Naapuriveneilijä katseli vesihiontatouhua säälien, ja tuli sitten kannustavasti kysymään, että "eikös tuota hommaa voisi tehdä paineilmahiomakoneella?"! Pahus, kun olis tuo tullut mieleen ennen, kuin aloitti hommaa! No, ensi vuonna sitten.
terv. Artsi/DANIELA
Tuli mieleen tuossa veneen alla kyykkiessä ja hiontamoskaveden valuessa kainaloihin, että eikös vettä voisi korvata vaikkapa rypsiöljyllä? Luulisi senkin tehokkasti estävän paperin menemisen tukkoon. Vai tuleeko pinnasta niin liukas, ettei hiotumista tapahdu?
Naapuriveneilijä katseli vesihiontatouhua säälien, ja tuli sitten kannustavasti kysymään, että "eikös tuota hommaa voisi tehdä paineilmahiomakoneella?"! Pahus, kun olis tuo tullut mieleen ennen, kuin aloitti hommaa! No, ensi vuonna sitten.
terv. Artsi/DANIELA