Ranking #5: EspooGP (LM) lähestyy!
Enhän mä mitään FE:n trimmaamisesta tiedä, mutta eikös twistiä yleensä saa vetämällä levankia ylös ja päästämällä skuuttia? Hoossakin kiskotaan hekkiä vasta sitten, kun ei muuten pysy pystyssä tai pinnapaine kasvaa liiaksi. Hekkiä kiristämällä purjeet latistuvat ja menetetään voimaa.Petri wrote:Tjoo, mä vaan olen laittanut hekin yleensä kiinni jo keskikelissä että saa edes jotain twistiä isoon, ehkä sulla on iso ja mastotrimmi niin erilaiset ettei sellaiseen ole tarvetta?
Minäkin Helmen keulassa ihmettelin Olgan menoa verrattuna WHC-vauhtiin ja kalvopurjeilla varustettuihin kilpakumppaneihin. Hyvin vedetty!
Hyvät kisat teillä, kun fleetti on niin tasainen. No joo, Charlotta omassa luokassaan, mutta muuten...
-Johannes
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Twisti tulee takaliikin pituudesta verrattuna etäisyyten mastonhuipun ja puomin pään välillä. Jos löysäät skuuttia twisti suurenee koska puomin pää nouse lähemmäs maston huippua. Jos kiristätä hekkiä vedät mastonhuippua lähemmäs puomin päätä. Noin karkeasti siis. Toimenpiteillä on sitten toisiakin vaikutuksia mutta twistiä saadaan lisättyä molemmilla.
Joskus jos masto on vähän turhan suora ja ison takaliikki sulkee, saa takaliikin kätevästi aukaistua pienellä hekin kiristämisellä. Tätä me joskus käytetään jos on tuulta muttei yhtään aallokkoa mutta pääsääntöisesti hekki on meillä auki.
Joskus jos masto on vähän turhan suora ja ison takaliikki sulkee, saa takaliikin kätevästi aukaistua pienellä hekin kiristämisellä. Tätä me joskus käytetään jos on tuulta muttei yhtään aallokkoa mutta pääsääntöisesti hekki on meillä auki.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Vielä sellainen pointti että voima on kivaa, mutta jos se on väärään suuntaan niin se ei ole kivaa. Lattea purje voi tuottaa saman (netto) eteenpäinvievän voiman kuin syvä jos vain muoto ja kohtauskulma on (tarkemmin) oikea. Tämä johtuu siitä että latteamman profiilin vastus on samalla pienempi.239 wrote:Hekkiä kiristämällä purjeet latistuvat ja menetetään voimaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tjaah, ilman vikan lähdön ryssimistä kolmossija olisi ollut plakkarissa, eli sikäli huomiseksi on työsarkaa. Huoh, ei voi muuta sanoa, omiin virheisiin nämä yleensä ratkeavat, ei siinä paljoa lohduta se ettei 95% muusta kisasta mene ihan päin helvettiä.harald wrote:Tulokset tulivat:
http://www.emk.fi/index.cfm?template=ne ... up=8&cd=27
Alkavat jo näyttämään hyvältä kun sijoitukset ovat vaihdelleet.
Ehkä tosiaan tollaisessa paskassa kevyessä kelissä twistin haku hekillä on huonompi kuin skuutilla ihan jo siksi, että samalla etustaagi ehkä vähän kiristyy ja genua latistuu entisestään-> vähemmän poweria maininkien läpäisyyn.
Ja hei, on meilläkin kalvopurje

Tosin ehkei toi 2005? vm. mylar ehkä ole ihan samassa sarjassa näitten uudempien vartavasten FE:ille suunniteltujen genuoitten kanssa, mutta ei se nyt mikään dacron-pussikaan ole, millä teekkarit kyllä kulkevat silti varsin hyvin.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Se, kuka tekee vähiten virheitä...
Twistin hakeminen hekillä noissa olosuhteissa on huonoa juuri siksi että se latistaa purjeita, sekä isoa että genoaa. Kun vuorostaan twistiä lisätään skuutilla purje syvenee, eli saadaan laajalla kohtauskulmalla (aallokossa) suurempi voima.
Tuo teidän Mylar-purjeenne on kyllä ikuiseksi rakennettu. Siinä on kauttaaltaan taffetaa molemmin puolin ja siksi sen lukeminen ja höjdin näkeminen oli ainakin minulle erittäin haastava tehtävä. Homma helpottui huomattavasti kun sai sellaisen läpinäkyvän purjeen jossa on pehmeä ja elävä etuliikki. Juuri siitä syystä pehmeä dacron voi toimia hyvin myös. Vrt. hangossa sen hankoolaisvene jossa ei edes tellareita.
Oma mielipide on että välineurheileminen ostamalla vaikka uusi ohut mylar-genoa yksityiseen kisakäyttöön ei ole niin suuri satsaus etteikö siitä saisi jotain irtí seuraavan kolmen kauden (?) aikana puhtaasti mielihyvässä.
edit: Se teidän ykkönen on vuodelta 2002. Emme sillä voittaneet mitään (editedit: FE83 luokka hangossa 2004 vissiin voitettiin kuitenkin)
Twistin hakeminen hekillä noissa olosuhteissa on huonoa juuri siksi että se latistaa purjeita, sekä isoa että genoaa. Kun vuorostaan twistiä lisätään skuutilla purje syvenee, eli saadaan laajalla kohtauskulmalla (aallokossa) suurempi voima.
Tuo teidän Mylar-purjeenne on kyllä ikuiseksi rakennettu. Siinä on kauttaaltaan taffetaa molemmin puolin ja siksi sen lukeminen ja höjdin näkeminen oli ainakin minulle erittäin haastava tehtävä. Homma helpottui huomattavasti kun sai sellaisen läpinäkyvän purjeen jossa on pehmeä ja elävä etuliikki. Juuri siitä syystä pehmeä dacron voi toimia hyvin myös. Vrt. hangossa sen hankoolaisvene jossa ei edes tellareita.
Oma mielipide on että välineurheileminen ostamalla vaikka uusi ohut mylar-genoa yksityiseen kisakäyttöön ei ole niin suuri satsaus etteikö siitä saisi jotain irtí seuraavan kolmen kauden (?) aikana puhtaasti mielihyvässä.
edit: Se teidän ykkönen on vuodelta 2002. Emme sillä voittaneet mitään (editedit: FE83 luokka hangossa 2004 vissiin voitettiin kuitenkin)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ai katos hitto, se olikin niin vanha. No samapa se, onpahan siis molemmat purjeet samalta vuodelta, niin on edes yhdenmukaisetharald wrote: edit: Se teidän ykkönen on vuodelta 2002. Emme sillä voittaneet mitään.

Ei se kyllä tosiaan kummemmin näytä ajasta kärsineeltä, eli siltä osin kyllä toimii.
Niin, uuden genuan osto on toki mahdollista, mutta kun en tiedä miten kauan itse kisaan Olgalla (pitää nuoremmillekin jättää tilaa) niin en tiedä kannattaako investointi sitten itseäni ja niin rikas en ole, että voisin vielä rahoittaa muitten ihmisten harrastusta (muuta kuin lahjoittamalla jo kohtalaisen määrän tunteja työpanoksen muodossa). Mutta niillä välineillä mennään mitä on.
Kai nyt G1 kestää kelvollisena pidempään kuin 3 vuotta, jos sitä käyttää vain kisoissa? Mullahan on se ainokainen kisakeulapurje vm. 2000, tosin vasta 4. kisakausi menossa, sillä se oli naftaliinissa kaudet 2001-2006. Saattaa toki Cuben olla keskimääräistä kestävämpää.harald wrote: Oma mielipide on että välineurheileminen ostamalla vaikka uusi ohut mylar-genoa yksityiseen kisakäyttöön ei ole niin suuri satsaus etteikö siitä saisi jotain irtí seuraavan kolmen kauden (?) aikana puhtaasti mielihyvässä.
edit: Se teidän ykkönen on vuodelta 2002. Emme sillä voittaneet mitään.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kestää varmasti enemmän, tuo oli nyt vain heitto jotta saadaan se rahamäärä pilkottua muutamalle vuodelle. Ja tarkoitus oli kertoa että sen kolmen kauden jälkeen se on kaikkea muuta kuin nolla-arvoinen. Moni haikailee uudempia genuoita mutta eivät ole valmiita maksamaan uuden hintoja.
Uskon että käytetystä saa rahaa vielä takaisin jos lajia syystä tai toisesta joutuu lopettamaan.
Uskon että käytetystä saa rahaa vielä takaisin jos lajia syystä tai toisesta joutuu lopettamaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Pannaan nyt tähänkin sillä minä en PDF:iä voi merellä lukea
Code: Select all
FE 83 Class
Sailed: 3, Discards: 0, To count: 3, Entries: 8, Scoring system: Appendix A
Rank Fleet Boat Class SailNo Club HelmName CrewName Rating R1 R2 R3 Total Nett
1st Charlotta FE 83 FIN- NJK Harald 1.0 1.0 1.0 3.0 3.0
2674 Hannelius
2nd Lisbeth FE 83 FIN- HSK Olli Niemi 2.0 5.0 2.0 9.0 9.0
2741
3rd Merelli FE 83 FIN- MP Antti 3.0 6.0 3.0 12.0 12.0
2545 Salovuori
4th Helmi FE 83 FIN- KLV Kalevi 4.0 4.0 5.0 13.0 13.0
6883 Härkönen
5th St. Olga FE 83 FIN- Smer Petri Sane 5.0 3.0 6.0 14.0 14.0
2949
6th Pikku Myy FE 83 FIN- SaVK Jussi 7.0 2.0 7.0 16.0 16.0
2039 Karjalainen
7th Trip Tease FE 83 FIN- Teekkaripurjehtijat Ville 8.0 7.0 4.0 19.0 19.0
2979 Valtonen
8th Anneli FE 83 FIN- OV Panu Ranta 6.0 8.0 8.0 22.0 22.0
2216
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- risto
- kokelas
- Posts: 201
- Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
- Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
- Contact:
Mepäs voitettiin ja nimenomaan tuolla purjeella http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?p=3063#3063harald wrote: edit: Se teidän ykkönen on vuodelta 2002. Emme sillä voittaneet mitään (editedit: FE83 luokka hangossa 2004 vissiin voitettiin kuitenkin)

Tervehdys
No niin. Nyt on spinnu kuivattu, teipattu ja ommeltu. Niin, ja niille jotka eivät vielä tienneet kerrottakoon, että vanha uskollinen vm-82 spinnu antautui kovemmalleen, eli WB:n genoan hakaselle 3. lähdön ensimmäisessä spinnun nostossa. Tuloksena alaliikin yläpuolella "avoin ikkuna" kokoa n35x20cm
. Loppu kisa menikin turvaamistoimissa yrittäen teipata märkää kangasta ensin lennossa ja sitten kryssillä kannella. Ei muuten onnistunut kummoisestikaan.
Palataanpa päivän epistolaan. Huh huh mikä päivä. Kryssit OK, mutta lenssit eivät kehtaa tulla edes mainituksi
. Mitään erityistä virhettä emme mielestäni tehneet (kaikkea kokeiltiin, mikään ei auttanut) ja spinnua ulkoilutti sama mies kuin Hangossa, jossa homma toimi kuin ajatus. Huonot lenssit pakottivat kryssillä välillä "huimiin" yrityksiin, joista tietenkin tylysti sakotettiin. Tiukan analyysin jälkeen mahdollisia suorituskyvyn tuhoajia ovat seuraavat:
- Vanhan spinnun "kylläste" ei enää toimi (ei enää vuosiin, seikka josta WB varoittelikin pari vuotta sitten) vaan meressä kastuttuaan riittävän monta kertaa meriveden suola pitää sen käytännössä kokoajan kosteana.
- Vanha spinnu kangas on selvästi painavanpaa, kuin uudet tekeleet ja etenkin märkänä.
- Uskoisin että vene on fliitin painavimpia, kun mitään kevennyksiä retki moodista ei kilpailuja varten ole tehty
.
- Fliitin raskain miehistö (keskipaino reilusti yli 100kg)
Nämä yhdessä tämän päivän vellovan aallon ja aaltoon nähden heikon tuulen kanssa oli tappo yhdistelmä veneen suorituskyvylle. Jännää miten WHC:ssä spinnu pelaa ihan OK, mutta toisaalta saarten suojassa ei vellovaa aaltoa ole juuri esiintynyt
.
Kuriositeettina mainittakoon, että punnitsin spinnun ennen ja jälkeen korjausten. Vaikka purjetta teippailtiin ja ommeltiin, niin se keveni tässä rytäkässä noin 400g. Tämä laihdutus ei siis johdu puuttuvasta kankaasta, "keventävästä teipistä ja ompeleesta" vaan kuivauksen tuloksista. Toivottavasti huomena toimiin jo paremmin (kunnes kastuu taas...
).
No niin. Nyt on spinnu kuivattu, teipattu ja ommeltu. Niin, ja niille jotka eivät vielä tienneet kerrottakoon, että vanha uskollinen vm-82 spinnu antautui kovemmalleen, eli WB:n genoan hakaselle 3. lähdön ensimmäisessä spinnun nostossa. Tuloksena alaliikin yläpuolella "avoin ikkuna" kokoa n35x20cm



Palataanpa päivän epistolaan. Huh huh mikä päivä. Kryssit OK, mutta lenssit eivät kehtaa tulla edes mainituksi

- Vanhan spinnun "kylläste" ei enää toimi (ei enää vuosiin, seikka josta WB varoittelikin pari vuotta sitten) vaan meressä kastuttuaan riittävän monta kertaa meriveden suola pitää sen käytännössä kokoajan kosteana.
- Vanha spinnu kangas on selvästi painavanpaa, kuin uudet tekeleet ja etenkin märkänä.
- Uskoisin että vene on fliitin painavimpia, kun mitään kevennyksiä retki moodista ei kilpailuja varten ole tehty

- Fliitin raskain miehistö (keskipaino reilusti yli 100kg)

Nämä yhdessä tämän päivän vellovan aallon ja aaltoon nähden heikon tuulen kanssa oli tappo yhdistelmä veneen suorituskyvylle. Jännää miten WHC:ssä spinnu pelaa ihan OK, mutta toisaalta saarten suojassa ei vellovaa aaltoa ole juuri esiintynyt

Kuriositeettina mainittakoon, että punnitsin spinnun ennen ja jälkeen korjausten. Vaikka purjetta teippailtiin ja ommeltiin, niin se keveni tässä rytäkässä noin 400g. Tämä laihdutus ei siis johdu puuttuvasta kankaasta, "keventävästä teipistä ja ompeleesta" vaan kuivauksen tuloksista. Toivottavasti huomena toimiin jo paremmin (kunnes kastuu taas...

Ystävällisin veneily terveisin PR
Tervehdys
Espoon GP ja toinen päivä ei onneksemme ollut eilisen toisinto. Tänään tuuli selvästi raikkaammin ja tuulen nopeus vastasi paremmin aallokkoa.
Tänään ehdittiin ajaa kaksi lähtöä.
Ensimmäisessä starissa olimme linjalla aivan liian aikaisin. Onneksi emme olleet ainoat vaan fliitti kurvaili linjaa alas. Itse startti oli kohtuullinen, mutta jostain syystä en saanut venettä vauhtiin ja edellä mennyt Charlotta veti kaulaa. Pienten säätöjen ja pähkäilyn jälkeen vene alkoi jo uskoa ja pitää kiireempää vauhtia.
Ensimmäiselle lenssille käänsin pieni pelko per....sä kestääkö spinnun korjaus ja kuinka se istuu. Kyllä kesti ja kohtuullisesti istuu. Tänään lenssivauhti oli aivan toista kuin eilen. Nyt mentiin jo fliitin kanssa suurin piirtein tasatahtiin. Joitakin saavutetiin ja joillekin hieman jäätiin. Enää ei esim. Trip tullut lenssillä heittämällä ohi. Ei toivoakaa, vaikka hyvin tulivatkin.
Toinen lähtö jouduttiin uusimaan (takaisin kutsu), kun niin monella oli liian kiire (aikaisin) radalle. Saimme aika nappi lähdön ihan lautakunnan vierestä, tosin viivalla olisi pitänyt olla enemmän vauhtia. Nyt oli tuuli noussut lisää, minkä laitoin hyväksyvästi merkille. Nyt Anneli liikkui jo varsin liukkaasti. Vaikka meillä oli kahdet engelsmannit vinssillä ja pari vastakäännöstä sekä yksi spinnun nosto meni käsille, niin taisimme silti olla lähdössä kolmas
.
No mitä sitten opimme. Emme olleetkaan niin huonoja kuin eilen näytti. Olosuhteet olivat meidän setuppia vastaan. Tosin kaikille keli oli sama, joten itseään saa syyttä ettei ole asiota aiemmin hoitanut pois päiväjärjestyksestä. Painava vene ja miehistö kaipaa tuulta
. Kevyessä keikuttelussa uusin kevein (kuivin
) purjein saa merkittävän edun. MOT.
EMK hoisi merellä hommansa hienosti. Oikea mallisuoritus. Radat hyvinkin suoria ja röntti ja resurssit riitti radan muuttamiseen ja lyhentämiseen.
Suurkiitokset järjestäjille

Espoon GP ja toinen päivä ei onneksemme ollut eilisen toisinto. Tänään tuuli selvästi raikkaammin ja tuulen nopeus vastasi paremmin aallokkoa.
Tänään ehdittiin ajaa kaksi lähtöä.
Ensimmäisessä starissa olimme linjalla aivan liian aikaisin. Onneksi emme olleet ainoat vaan fliitti kurvaili linjaa alas. Itse startti oli kohtuullinen, mutta jostain syystä en saanut venettä vauhtiin ja edellä mennyt Charlotta veti kaulaa. Pienten säätöjen ja pähkäilyn jälkeen vene alkoi jo uskoa ja pitää kiireempää vauhtia.
Ensimmäiselle lenssille käänsin pieni pelko per....sä kestääkö spinnun korjaus ja kuinka se istuu. Kyllä kesti ja kohtuullisesti istuu. Tänään lenssivauhti oli aivan toista kuin eilen. Nyt mentiin jo fliitin kanssa suurin piirtein tasatahtiin. Joitakin saavutetiin ja joillekin hieman jäätiin. Enää ei esim. Trip tullut lenssillä heittämällä ohi. Ei toivoakaa, vaikka hyvin tulivatkin.
Toinen lähtö jouduttiin uusimaan (takaisin kutsu), kun niin monella oli liian kiire (aikaisin) radalle. Saimme aika nappi lähdön ihan lautakunnan vierestä, tosin viivalla olisi pitänyt olla enemmän vauhtia. Nyt oli tuuli noussut lisää, minkä laitoin hyväksyvästi merkille. Nyt Anneli liikkui jo varsin liukkaasti. Vaikka meillä oli kahdet engelsmannit vinssillä ja pari vastakäännöstä sekä yksi spinnun nosto meni käsille, niin taisimme silti olla lähdössä kolmas

No mitä sitten opimme. Emme olleetkaan niin huonoja kuin eilen näytti. Olosuhteet olivat meidän setuppia vastaan. Tosin kaikille keli oli sama, joten itseään saa syyttä ettei ole asiota aiemmin hoitanut pois päiväjärjestyksestä. Painava vene ja miehistö kaipaa tuulta


EMK hoisi merellä hommansa hienosti. Oikea mallisuoritus. Radat hyvinkin suoria ja röntti ja resurssit riitti radan muuttamiseen ja lyhentämiseen.
Suurkiitokset järjestäjille


Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Harald, Jeppe, Kimssu ja Klas.
Kyllä järjestelyt olivat kerrassaan parasta A-luokkaa. Mitä nyt kryssimerkki vähän ajautui, mutta se ei ensinnäkään haitannut kisaamista ja toisekseen aivan ymmärrettävää kun tuossa on kalliopohjaa.
Tänään jatkettiin siis siitä mihin eilen jäätiin. Samalla starttitaktiikalla onnistunut startti ja ylämerkkiä kiersimme Kiran ja X-tasin takana. Tästä kisasta en nyt tällä hetkellä muista hirveästi, mutta aika selvä voitto meille kuitenkin.
Toisessa startissa, siis siinä joka onnistui jäimme sitten Lisbethin alle startissa, ja edessä nousi eteemme sitten Yola (AE). Päätimme sitten hetken sorruttuamme alaspäin heittää venda toisten alta pois, ja tarvittaessa väistää styyran veneitä perän puolelta. Kommunikaatio veneessä oli ehkä olosuhteisiin vähän liian vaisua sillä vendan jälkeen kaikki neljä miehistön jäsentä olivat leen puolella kun piti vielä laskea X-79:in perän takaa. Äksästä huudettiin jo varmuudeksi protestia mutta kun emme sittenkään osuneet niitten pari metriä pitkään perästä sojottavaan perämoottoriin sieltä hihkaistiin että ei sittenkään.
Paaran halssi lähti sitten aivan loistavaan höjdiin ja vauhtiin edessämme ja leen puolella olevaa X-tasia seuraten. Kira vielä jostain kiilasi vielä paremmaksi kiertäen ekana. Ylämerkin kohdalla perässä oli aika lähellä vielä Lisbeth, ja noston jälkeen jiippasimme heti jotta saisimme enemmän vapaita fleetin alta. Surffeissa saimme kuin saimmekin hiukan lisää kaulaa Lisbethiin rakennettua, ehkä edessä olevan Kiran peräaallot auttoivat hiukan.
Järjestyi säilyi alamerkillä niin, että kiersimme X-tasin ja Kiran takana.
Kryssillä kaisa kulmaan, ja nousukulma yllätti toistamiseen sillä jouduimme laskemaan reilusti skuutteja ulos.
Lenssillä tuuli oli jo noussut hetkittäiseen 18 knotsiin ja seurasimme toistamiseen Kiraa ja X-tasia. Takana Lisbeth oli vähän jäänyt ja näin purjehdimme taas maaliin ykkösinä.
Koska ordereissa oli maininta että jos enemmän kuin viisi lähtöä purjehditaan, saadaan poisjättö ja muuta ohjelmaa oli itsekullekin tulossa päätimme lähteä rantaa kohti. Vaikka lautakunnalla oli vielä mahdollisuus ajattaa kolmatta lähtöä ihan vielä aikataulun mukaisesti he nähtävästi eivät sitten sitä tehneet vaan EspooGP jäi tänä vuonna viiden lähdön pituseksi. Mieluummin viisi onnistunutta ja hyvin järjestettyä rataa kuin slööristartteja ja -kisoja!
Pytty matkasi takaisin lauttasaareen, tänä vuonna vihreitten otsalamppujen kera. Klas sai pulssimittarin, hänellä on varmaan alan miehenä enemmän käyttöä. Minulle riittää että se jatkaa tikittämistä
Trackit lataan h-vene.net:iin myöhemmin illalla yöllä. Toivottavasti esim. Heikillä on X-tasin tracki myös?
Krijoutusvirheet ja syventävät myös myöhemmin, käsistreenit alkavat tyttärellä.
Kyllä järjestelyt olivat kerrassaan parasta A-luokkaa. Mitä nyt kryssimerkki vähän ajautui, mutta se ei ensinnäkään haitannut kisaamista ja toisekseen aivan ymmärrettävää kun tuossa on kalliopohjaa.
Tänään jatkettiin siis siitä mihin eilen jäätiin. Samalla starttitaktiikalla onnistunut startti ja ylämerkkiä kiersimme Kiran ja X-tasin takana. Tästä kisasta en nyt tällä hetkellä muista hirveästi, mutta aika selvä voitto meille kuitenkin.
Toisessa startissa, siis siinä joka onnistui jäimme sitten Lisbethin alle startissa, ja edessä nousi eteemme sitten Yola (AE). Päätimme sitten hetken sorruttuamme alaspäin heittää venda toisten alta pois, ja tarvittaessa väistää styyran veneitä perän puolelta. Kommunikaatio veneessä oli ehkä olosuhteisiin vähän liian vaisua sillä vendan jälkeen kaikki neljä miehistön jäsentä olivat leen puolella kun piti vielä laskea X-79:in perän takaa. Äksästä huudettiin jo varmuudeksi protestia mutta kun emme sittenkään osuneet niitten pari metriä pitkään perästä sojottavaan perämoottoriin sieltä hihkaistiin että ei sittenkään.
Paaran halssi lähti sitten aivan loistavaan höjdiin ja vauhtiin edessämme ja leen puolella olevaa X-tasia seuraten. Kira vielä jostain kiilasi vielä paremmaksi kiertäen ekana. Ylämerkin kohdalla perässä oli aika lähellä vielä Lisbeth, ja noston jälkeen jiippasimme heti jotta saisimme enemmän vapaita fleetin alta. Surffeissa saimme kuin saimmekin hiukan lisää kaulaa Lisbethiin rakennettua, ehkä edessä olevan Kiran peräaallot auttoivat hiukan.
Järjestyi säilyi alamerkillä niin, että kiersimme X-tasin ja Kiran takana.
Kryssillä kaisa kulmaan, ja nousukulma yllätti toistamiseen sillä jouduimme laskemaan reilusti skuutteja ulos.
Lenssillä tuuli oli jo noussut hetkittäiseen 18 knotsiin ja seurasimme toistamiseen Kiraa ja X-tasia. Takana Lisbeth oli vähän jäänyt ja näin purjehdimme taas maaliin ykkösinä.
Koska ordereissa oli maininta että jos enemmän kuin viisi lähtöä purjehditaan, saadaan poisjättö ja muuta ohjelmaa oli itsekullekin tulossa päätimme lähteä rantaa kohti. Vaikka lautakunnalla oli vielä mahdollisuus ajattaa kolmatta lähtöä ihan vielä aikataulun mukaisesti he nähtävästi eivät sitten sitä tehneet vaan EspooGP jäi tänä vuonna viiden lähdön pituseksi. Mieluummin viisi onnistunutta ja hyvin järjestettyä rataa kuin slööristartteja ja -kisoja!
Pytty matkasi takaisin lauttasaareen, tänä vuonna vihreitten otsalamppujen kera. Klas sai pulssimittarin, hänellä on varmaan alan miehenä enemmän käyttöä. Minulle riittää että se jatkaa tikittämistä

Trackit lataan h-vene.net:iin myöhemmin illalla yöllä. Toivottavasti esim. Heikillä on X-tasin tracki myös?
Krijoutusvirheet ja syventävät myös myöhemmin, käsistreenit alkavat tyttärellä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020