FE-sprint #2 2009

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Merellin trackit lisätty:

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/list_events.php

Nyt on siis kaikkien FEneitten trackit tuolla (paitsi Nereida).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Nyt kun on palailtu vähän kirjoitanpa oman osani tähän. Suuret suuret suuret kiitokset Erkalle, Merville ja Rasmukselle lautakunta-hommista!

edit: Veneessä allekirjoittaneen lisäksi Sampsa, Pone ja Heidi.

Suu on edelleen aivan messingillä. Kuten odotetttiin, lyhyellä radalla tuli erittäin paljon taktisia tilanteita jotka toimivat loistavana harjoituksena. Sandwich (lee-bow johtavan veneen eteen/alle ja seuraavan eteen) josta kiivettiin tsemppaamalla päälle, sekä tack-jibe-set nyt päällimmäisenä mielessä hyvistä taktisista tilanteista. Mielenkiintoisia olivat kyllä tilanteet missä lähdimme ajoissa tulleina lippupäästä, ja koko fleetti piti meidät laidassa. Ja vastaavasti loppupään lähdöissä missä me, ja takanamme oleva Merelli piti vuorostaan fleetin styyran halssilla olivat arvokkaita kokemuksia.

Erkan videoista ja aikaisemmin postaamani kuvan perusteella lähdöt tiukkenivat koko ajan. Nyt alkoi olemaan niin, että +/- 5 sekunnin tarkkuudella oli koko fleetti kryssillä lähtötöötin kohdalla. Tuolla sai oikeasti kamppailla sijoituksista eikä virheisiin ollut varaa. Huomattiin alamerkillä että 16 knotsin tuulessa ei vain ehdi tehdä kolme jiippiä, alasotta ja genoan nosto puomin poistottamisen lisäksi. Matkaa merkille 70 metriä ja pitää vielä tehdä jiippi, genoan nosto, puomi pois, spinnu alas ja kääntö kryssille. Ei vain riitä aika ei. Ja takaa tulevat kaksi venettä kuittaavat heti.

Venehän on raskas (norsumainen) ja vaatii hyvää perstuntumaa. Tuollainen herkkä hopotti läpsii kärpäslätkällä naamaan heti, mutta näissä veneissä pitää olla itse herkkänä :) Tai vakavasti, veneet ovat yksilöitä ja olen huomannut saman norsumaisen tuntuman kun itse olin Olgassa. Oma vene tuntuu sillä tavalla herkemmältä että kun kaveri astuu laidalle se jotenkin vastaa enemmän ja tuntuu muutenkin herkemmältä. Ehkä Olgassa olisi vielä siivoamisen varaa? Grillit ja muut on kai poistettu, mutta onko tuolla muuta joka tekee veneestä epäherkän, en tiedä? Lähdetäänpä Charlottalla Peten kanssa purjehtimaan hiukan niin katsotaan.

Ja tuo että tip-top varusteilla.. Jos tädillä ois munat niin se ois setä :) Onneksi laji ei ole niin helppo että tilaa deeneljät, hissaa ne tolppaan ja pokkaa palkinnot. Mutta toivottavasti saadaan vielä tiukemmaksi. Esim. Lisbethin kanssa mennään molempien ajaessa optimikulmaa samaa höjdiä ja nopeutta, mutta vaikuttaa siltä että kun tapahtuu "jotain", niin Lisbethin kiihtyminen takaisin ei ole aivan yhtä nopeaa ja näin nopeusintegraali ei ole yhtä suuri pitkällä aika-akselilla. Vauhtiero ei onneksi ole enää sellainen että meillä olisi varaa lähteä selvästi toisesta rivistä ja vielä ajaa leikkarit roimasti yli. Alamerkilläkin pitää tehdä hyvä suoritus jos mielii maaliin ekana. Kuvista katsottuna ei pitäisi enää myöskään olla räteistä kiinni, kaikki purret olivat kyllä ehkä Olgan stuuraa lukuunottamatta hyvillä räteillä liikkeellä ja erot tulivat pohjan/kölin kunnosta, skuuttien kireyksistä, ajamisesta ja manöövereistä. Startit olivat tärkeitä, ja todellakin Annelille (Janille) sekä Olgalle (Petelle) propsit hienoista starteista. Meillä on tässä vielä parannettavaa etenkin toistettavuuden ja kokonaisuuden hallinnan kanssa. Harjoittelemalla..

Nyt jäin kaipaamaan ainakin vielä Pak Pikku-Myytä, Helmeä, Nereidaa, Kumiankkaa sekä Trippiä, ja monia muita nimeltämainitsemattomia veneitä. Parikin venettä lisää viivalla olisi muuttanut tilanteen niin, että ekan kryssin taktiikka olisi korostunut huomattavasti.

Suu on edelleen messingillä. Lisää tällaisia kisoja! Onnea oli matkassa vielä, sillä pro-lautakuntakaan ei varmaan kovin paljon paremmin olisi voinut kilpailun järjestää. Jos tuuli olisi kääntynyt olisimme olleet lirissä, mutta onneksi tuulen kääntymät olivat niin pieniä että kryssit pysyivät krysseinä ja lenssillä oli pakko tehdä ainakin yksi jiippi.
Last edited by harald on Mon Jun 15, 2009 13:27 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Anonymous wrote: Video ilmestyy tuonne:
http://www.h-vene.net/hvideot/
Videon 00:00:45 lähtien kivaa videota meidän lähdöstä. Trackeista selviää kyllä mikä lähtö on kyseessä.

00:01:57 myös videoo lähdöstä. Joku turhan ajoissa :)

00:03:10 Charlottan onnistunut alasotto. Harmi ettei merkinkierto ollut enää filmillä.

00:04:10 vähemmän onnistunut alasotto :) Lisbeth + Olga kuittaavat.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Oma vene tuntuu sillä tavalla herkemmältä että kun kaveri astuu laidalle se jotenkin vastaa enemmän ja tuntuu muutenkin herkemmältä. Ehkä Olgassa olisi vielä siivoamisen varaa? Grillit ja muut on kai poistettu, mutta onko tuolla muuta joka tekee veneestä epäherkän, en tiedä?
Onhan siellä vielä paljonkin turhaa painoa mm. se aurinkopaneeli mutta yön sateitten takia jollan tyhjentely vei niin paljon aikaa (plus gastit "pari minuuttia myöhässä=20min) niin ei ollut aikaa edes miettiä keventelyitä.
2 akkuakin on siinä paaran sitloodan alla eikä esim. punkkien alla, mikä varmasti heikentää entisestään styyran kulkua, mutta toisaalta paaralla on ehkä plusmiinus nolla. Roudaamalla kaikki turhat purjeet pois, aurinkopaneelin ja pitämällä vain katsastusvaatimusköydet yms. saisi ehkä 50 kiloa tiputettua pois tuosta vain, mutta muun käytön takia retkispinnu, kakkosgenua jne. on hyvä pitää veneessä. Mutta ei mun mielestä ole kauhean järkevää lähteä viemään venettä mihinkään kondomi-hoo-muottiin ;)
Ei me varmasti oltu ainoa FE jolla oli kaapeissa vielä tolupulloja yms. siivousvälineitä odottamassa kesäsiivousta ennen lomareissuja.

Lämppärin voikin sitten onneksi keventää pois syksyn kisoista.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tämäkin on hyvä action-video ylämerkin kierrosta. Kiitos Réa!

http://www.fe83.org/albums/album372/200 ... _58_16.mov
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Voisiko olla niin, että me, Anneli ja Lisbeth ajoimme muodokkaamalla isolla, mutta enemmällä twistillä ja takaliikki enemmän auki kuin Olgassa?

Charlotta:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 4_12_18_29

Anneli + Olga:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 4_11_57_42
huomatkaa twistin määrä Olgan isossa, jos tuosta nyt jotain voi päätellä.

Anneli + Olga:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 4_11_56_26

Charlotta + Lisbeth:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 4_11_54_28
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Petri, tulkitsenko trackeistä oikein, että nousukulmat eilen oli heikemmät genua 3:lla kuin genua 1:llä? Mielestäni trackien perusteella genua 3:lla Olga antaa niin paljon tasoitusta nousukulmassa, että edes se kuuluisa munilla varustettu täti ei voi pärjätä kryssillä. 8)

vpl
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Voi hyvin olla, sillä Olgassa taitaa olla hiukan pienempi isopurje kuin muilla, ja tuo ykkönen on aika litteä. Voi hyvin olla että Olgan kannattaa ajaa pidempään ykkösellä (tuolla ykkösellä) tuulen noustessa kuin muiden?

Tai sitten tuo isopurjeen vähempi twisti (kts. aikaisempi viestini) toimii paremmin genoan kanssa, jossa on overlappia ja pitää virtauksen paremmin isossa kiinni. Jos vene tuntuu kallistuvan puuskissa liikaa, on se ehkä myös merkki liian pienestä twististä?

Olisi kiva saada vähän kuvia tuosta Olgan isosta puomin alta ja keskeltä kuvattuna. Mielllään vielä hiukan yliskuutatulla myös, jotta näkee miten muoto muuttuu kun skuutti kiristyy.

Kiva kuva:

http://www.h-vene.net/h-vene/f/gallery2 ... temId=4017
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Tämäkin on hyvä action-video ylämerkin kierrosta. Kiitos Réa!

http://www.fe83.org/albums/album372/200 ... _58_16.mov
Näkee karusti tuosta miten huonosti meillä nuo kierrot menivät järjestään, kun ei ollut ihan normimiehistö kasassa ja keli oli sen verran kova että Kuutti ei pystynyt trimmaamaan spinnua ja toisaalta sen voimilla ei vielä revitä falliakaan kauhean nopeasti ylös. Etenkin keli huomioiden olisi pitänyt enemmän tehdä nostot jibe-settinä ajaen suoraan merkille tai ylipäätänsä ilman puomia, mutta toisaalta pari nostoa ilman puomia johtivat sellaisiin spinnusotkuihin että en tahtonut ottaa enempää riskejää spinnun rikkomiseksi.

Siinä sitten spinnun avautuminen kesti kanssa aina todella pitkään, kun Vesalla ei selvästi ollut kauheasti rutiinia tuollaiseen nostoon ja puomin ulosveto jäi monesti viimeiseksi lenkiksi, siinä missä me yleensä vedetään puomi metrin kaksi irti etustaagista ihan ekana ja laitetaan lukkoon, jonka jälkeen sitten spinnu pistetään skuutilla trimmiin ja sitten aletaan ihmettelemään onko puomi ok. Ero on mun kokemuksen pohjalta aika merkittävä, mutta toisaalta tossa kelissä ei oltaisi kyllä pystyttykään tekemään noita nostoja meidän tavalla.

Pitää katsoa josko tänään ehtisi pakata sen mun videoni, niin siitä näkisi myös hyvin miten hitaasti noi spinnumanooverit menivät ylämerkillä. Toisaalta toki osasyynä ihan se, että otettiin aika monta kertaa ylämerkki miltei paaran leikkarilta vasemmalta eikä aikaa puomin laittoon tai skuuttikulman esillekiskomiseen yms. juuri jäänyt. Eli sikäli voisi sanoa että ihan jo paremmalla lenssitaktiikalla oltaisiin voitu ottaa vielä pari päänahkaa, vaikka lenssivauhti itsessään oli hyvä.

Videosta katsottuna Charlottan spinnu on vedossa 7sek ylämerkin jälkeen ja toppiin vetämisessä menee ehkä 2-3s, meillä 6-7sek. Ei siinä tuossa kelissä toki vielä kauheasti häviä, mutta häviää silti. Kovan kelin lenssimanööverejä pitäisikin treenata enemmän, mutta voiman puutetta ei kyllä saa treenaamallakaan kuntoon, tai siis saa, mutta pitää treenata vähän erilailla :)
Last edited by Petri on Mon Jun 15, 2009 11:58 am, edited 1 time in total.
Guest

Post by Guest »

harald wrote:Tai sitten tuo isopurjeen vähempi twisti (kts. aikaisempi viestini) toimii paremmin genoan kanssa, jossa on overlappia ja pitää virtauksen paremmin isossa kiinni. Jos vene tuntuu kallistuvan puuskissa liikaa, on se ehkä myös merkki liian pienestä twististä?
Näin juuri vene käyttäytyi eilen kryssillä (ja ilmeisesti juuri genoa 3:n kanssa purjehdittaessa). Puuska lähinnä tönäisi veneen kyljelleen. Genoa 1:llä meno vaikutti huomattavasti gasellimaisemmalta. Twistiä ei saatu isoon trimmattua kiinni hitsaantuneesta levangista johtuen.

vpl
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meidän pianisti ei myöskään ollut mikään 95 kg normipurjehtija. Aika vakio-ajoituksilla ne nousevat näköjään.

Oikeasti pitäisi paaralla laittaa paaran skuutti lukkoon (tuleva skuutti), merkin kohdalle ja sitten venda styyralle kohti merkkiä. Ja merkki skuutissa on se paikka missä spinnu on vedossa slöörillä. Jos spinnu on kettinkiboksissa voi fallia vetää noin 2-3 metriä ennen merkkiä, sillä kitka pitää spinnun vielä sukkana kiinni fokan ulkopinnassa. Vähän ennen merkkiä voi vetää gaijaa (styyran skuutti) sen verran että spinnun kulma nousee ylös puomin päähän. Puomi edelleen keulaharuksessa kiinni.

Falli ripeästi ylös kun ollaan merkin kohdalla sivutuulessa, ja kun on 2 metriä vajaa vedetään vasta (styyran) gaija nykäisyllä puomi taakse. Nyt pitäisi spinnun paukahtaa auki. Jos on nappisuoritus, on peräpeili vielä merkin tasalla.

Näin siis teoriassa :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Anonymous wrote: Näin juuri vene käyttäytyi eilen kryssillä (ja ilmeisesti juuri genoa 3:n kanssa purjehdittaessa). Puuska lähinnä tönäisi veneen kyljelleen. Genoa 1:llä meno vaikutti huomattavasti gasellimaisemmalta. Twistiä ei saatu isoon trimmattua kiinni hitsaantuneesta levangista johtuen.
Itse en käytä hirveästi levankia, vaan se on keskellä. Twistiä me saamme päästämällä 2-3 cm ison skuuttia. Meillä on tosin aika erilainen isopurje.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Anonymous wrote:Petri, tulkitsenko trackeistä oikein, että nousukulmat eilen oli heikemmät genua 3:lla kuin genua 1:llä? Mielestäni trackien perusteella genua 3:lla Olga antaa niin paljon tasoitusta nousukulmassa, että edes se kuuluisa munilla varustettu täti ei voi pärjätä kryssillä. 8)

vpl
EspooGP:ssä nousukulmat kolmosella olivat ihan verrannolliset muihin, eli vika voi olla taas kerran jossain muussakin. Ja toisaalta Ukin LM:issä voitettin Anneli ajamalla kolmosella ylemmäs kuin Anneli ykkösellä, toki silloin taas miehistöpaino alle 200kg eli ei paljoa ollut vaihtoehtoja.

Mutta siis kuten sanoin niin se meidän ykkönen on aika levy ja hyvä purje, mutta silti eilenkin mentiin sen kanssa tuulen yltyessä siellä rajoilla että vene oli purjehdittava (ei se 300kg:kään vielä miehistöpainona riitä sille) eli kauhean paljon kovempaan keliin ei sillä voi ajaa.

Mun on kyllä twististä nyt jälkikäteen pakko myöntää että suurin syy sen puutteeseen on minä itse, mulla jäi hekki yleensä maaliintulon jälkeen sellaiseen kireyteen jonka olin vetänyt alamerkillä ts. kireäksi kyllä mutta ei varmastikaan niin kireäksi kuin sen olisi voinut vetää, parilla kryssillä sitä vielä kiskoi 5cm hekkiä sisään kun muisti asian. Oisi pitänyt lähtöjen välillä aina kiskoa se tappokireäksi, mutta siinä muun läpänheiton ja lähdön analysoinnin seassa unohtui.
Last edited by Petri on Mon Jun 15, 2009 11:58 am, edited 1 time in total.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Webahan voisi käyttää tuota mainosmateriaalinaan ;)
Aika hyvä spinnutrimmi jokaisella, meillä ehkä spinnu vähän vinossa mutta pääosin siksi ettei paljoakaan säädetty spinnua barbereilla vaan pidettiin molemmat ehkä 20cm irti kannesta, mikä oli ihan ok kompromissi sen suhteen että spinnu lensi hyvin ja toisaalta puomi pysyi kohtalaisen alhaalla ilman alagaijaakin (mikä yhä on aika turha kapistus näille pikkuspinnuille).

Spinnullahan meilläkin normaalisti homma menee niin että skuuttikulma otetaan esille ennen merkkiä
esim. http://www.fe83.org/albums/album335/DSC_3570.sized.jpg
Ja sitten mä olen yleensä ottanut sitä puomia ulos sen metrin-2 samalla kun pianisti on ollut fallien kimpussa ja trimmaaja leikkii skuuttien kanssa, ei vaadi paljoakaan voimia kiskoa puomia ulos ennenkuin spinnu on auki ja skuutin saa kivasti kiinni joko rapulukkoon tai knaapiin nopeasti. Mutta kun tästä asioihin puuttumisesta on tullut satikutia niin en viitsinyt eilen alkaa tekemään paljoa mulle kuulumattomia hommia :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onkohan tuosta Erkan videosta sellaista Director's cut, uncut FullHD versiota? :)

Tuo teidän spinnun vinous voi johtua ihan vaappumisesta. Teillä on kikka löysällä. Me ajamme kikkatalja auki kunnes tuulen nopeus on sellainen että vaappuminen alkaa kun ajaa alaspäin. Silloin vedetään kikkaa kireämmälle kumoamaan spinnun veto luuhun. Tuossa kelissä oli kikka-kireä-keli.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply