Page 5 of 6

Posted: Sun May 24, 2009 23:00 pm
by okuivala
Tervehdys,

Olin gastina Charlottassa. Ja oli hienoa. Kahdeksan lähtöä tuplasi minun "purjehtijaurani" kisälähtöjen määrän.
Pianistina ensimmäistä kertaa, H-veneessä ei pääse nauttimaan noin selkeästä roolista. Homma vielä jonkun verran hakusessa kun ei tule rutiinilla.
Kisataktiikasta, starteista ja varsinkin spinnumanoovereista tuli oppia kerralla enemmän kuin koko talven kirjojen luvusta.
Kelissä ei mitään valittamista. Onpa taas perusteita miksi on investoinut etelänmatkan verran euroja vaatteisiin. No ehkä tuulta olisi iltapäivällä voinut olla vähän enemmän.

Suuret kiitokset Haraldille ja Pontukselle.

Otto

Posted: Sun May 24, 2009 23:09 pm
by Olli
Oli tuossa videon lopulla opettavainen pätkä meidän ja Olgan alamerkin kierrosta. Olgalla meni pahasti pitkäksi, ja meillä olisi ollut loistava sauma kuitata ohi tekemällä täydellinen merkinkierto, tilaa siihen olisi ollut vaikka Jedaan asti, mutta mä ajoin merkille ihan liian läheltä ja pinna tappiin jotta vauhti varmasti kuolee ](*,)

Posted: Mon May 25, 2009 10:04 am
by Petri
Olli wrote:Oli tuossa videon lopulla opettavainen pätkä meidän ja Olgan alamerkin kierrosta. Olgalla meni pahasti pitkäksi, ja meillä olisi ollut loistava sauma kuitata ohi tekemällä täydellinen merkinkierto, tilaa siihen olisi ollut vaikka Jedaan asti, mutta mä ajoin merkille ihan liian läheltä ja pinna tappiin jotta vauhti varmasti kuolee ](*,)
Tjoo, no ei se varsinaisesti mennyt pitkäksi, mutta en siinä lenssin aikana muistanut kertoa tarkemmin miten se merkki oikeastaan kannattaisi kiertää ja spinnua laskiessa ei tullut katsottua minne vene menee. Mutta toisaalta tuossa kelissä ei ehkä ollut välttämättä ihan pahakaan että käännöksen veti noin pehmeästi, vauhti säilyi ja pääsimme silti vielä juuri ja juuri maaliin.

Posted: Mon May 25, 2009 10:16 am
by Panu
Olli wrote:Oli tuossa videon lopulla opettavainen pätkä meidän ja Olgan alamerkin kierrosta. Olgalla meni pahasti pitkäksi, ja meillä olisi ollut loistava sauma kuitata ohi tekemällä täydellinen merkinkierto, tilaa siihen olisi ollut vaikka Jedaan asti, mutta mä ajoin merkille ihan liian läheltä ja pinna tappiin jotta vauhti varmasti kuolee ](*,)
Tervehdys

Olli on nyt turhaan ankara itselleen 8-[ . Mielestäni Lissun merkinkierto oli huomattavasti vauhdikkaampi kuin Olgan. Jos videoklippia tarkasti katsoo, niin merkillä oltiin 3 veneenmittaa jäljessä ja maalissa enään noin 3 metriä! Aika hyvin otettu kiinni 10 veneenmitan matkalla \:D/. Valitettavasti matka vain loppui kesken [-o< .

Posted: Mon May 25, 2009 10:24 am
by Olli
Joo, mutta pointti on siinä, että sen kolme metriä olisi vielä saanut kiinni, jos olisin lähestynyt merkkiä kauempaa, tehnyt rauhallisen kierron niin että oltaisiin nuoltu merkki kryssillä...

Olga ajoi monta veneenmittaa pitkäksi, mutta mekin oltiin kryssillä yksi veneenmitta liian kaukana merkistä. Tossa olisi saanut merkittävän edun, kun viivakin oli vinossa niin että poijun pää oli lähempänä...

Posted: Mon May 25, 2009 10:34 am
by Petri
Olli wrote:Joo, mutta pointti on siinä, että sen kolme metriä olisi vielä saanut kiinni, jos olisin lähestynyt merkkiä kauempaa, tehnyt rauhallisen kierron niin että oltaisiin nuoltu merkki kryssillä...

Olga ajoi monta veneenmittaa pitkäksi, mutta mekin oltiin kryssillä yksi veneenmitta liian kaukana merkistä. Tossa olisi saanut merkittävän edun, kun viivakin oli vinossa niin että poijun pää oli lähempänä...
Niin ja jos mä olisin ajanut sen merkinkierron, niin ette olisi saaneet meitä kiinni millään ts. sinänsä se jossittelu ei paljoa lohduta, kun mun jossittelu-korttini on paljon voimakkaampi :)

Mutta sinänsä hyvä että kävi näin, kokemattomampi pinnamies sai kokemusta ja silti "voiton" ja hyvän fiiliksen siitä.

Posted: Mon May 25, 2009 12:22 pm
by harald
Kiva katsella näitä jälkikäteen. Tässä on paljon opittavaa vielä...

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/list_events.php

Vinkki: Säätäkää Options -> Track's color depends on speed pois päältä.

Kisa 3:

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=46

Millä tavalla tilanne ylämerkillä muuttuisi, jos Lisbethin ja Charlottan välinen peitto (Charlotta radan sisäpuolella leessä) muuttuisi, jos Lisbeth olisikin tullut takaa ja saanut peiton luun puolelta? Mikä sääntönumero tässä tapauksessa, ja toisessa?

Ja taktiikkavinkki siitä kisasta Lisbethille, olisi joko kannattanut jiipata (jibe-set) ylämerkillä, tai sitten kiihdyttää slööräten spinnulla merkiltä pois. Nyt näyttää trackista siltä että tiputitte turhan alas kierron jälkeen, jolloin meille aukesi mahdollisuus ajaa teidät kiinni ja saavuttaa leen peitto, alamerkin sisäpuolella.

Em. kolmoskisasta näkee hyvin että Lisbethillä oli kyllä höjdiä, mutta ei samaa vauhtia ja VMG on aika sama loppujen lopuksi sillä ennen pitkää paaran halssia veneitten välinen etäisyys on kohdatessamme taas aika samaa luokkaa. Taktisesti höjdistä on kyllä etua, minkä huomaa sitten seuraavalla styyran halssilla missä Lisbeth pystyy peilaamaan meidät taakseen.

Posted: Mon May 25, 2009 12:30 pm
by harald
Kisa 4:

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=47

Pieni puuska vasemmassa laidassa, ja Lisbeth karkaa. Ja sitten geometriasta sen verran että Lisbethin matka sillä lenssillä on 582 m, kun Charlotta purjehti 617 m. Ehkä se ero tulikin siitä?

Posted: Mon May 25, 2009 12:40 pm
by Panu
harald wrote:...Kisa 3:...

...Ja taktiikkavinkki siitä kisasta Lisbethille, olisi joko kannattanut jiipata (jibe-set) ylämerkillä, tai sitten kiihdyttää slööräten spinnulla merkiltä pois. Nyt näyttää trackista siltä että tiputitte turhan alas kierron jälkeen, jolloin meille aukesi mahdollisuus ajaa teidät kiinni ja saavuttaa leen peitto, alamerkin sisäpuolella...
Tervehdys

Tuota jiippiä kyllä ajateltiin, muttei jostain syystä siihen lähdetty. Tuuli oli silloin heikko ja sen suunta pyöri siten että välillä slöörattiin ja välillä oltiin lenssillä. Janin kädet kävi skuuteissa kuin pulun ruokkijalla. Skuutteja vedettiin edes takas aina tuulen mukaan. Paha oli saada edes purjetta lentämään...:?

Toisaalta oliko se seuraava lähtö, jossa tilanne oli toisinpäin Charlotta edellä ja Lissu takana. Ylämerkiltä Charlotta jiippasi ja lähti turvaamaan asemaansa ja estämään Lissun kostoa. Me katsoimme tuulen olevan meidän laidassa suosiollisemman ja katsos alamerkillä oltiin merkittävästi ennen Charlottaa joka oli jämähtänyt privaatti pläkään keskellä rataa... :D

Posted: Mon May 25, 2009 12:43 pm
by harald
Kisa 7:

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=50

Tuossa näkyy harmillisesti vain sen meidän pikku match-raceimme lopputuloksen. Olisi varmaan pitänyt Lisbethin ja Charlottan tapauksessa ottaa pari minuuttia enemmän aikaa mukaan ennen lähtöä...

Posted: Mon May 25, 2009 12:45 pm
by harald
Kisa 8, eli ratkaiseva lähtö:

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=51

Silloin on kiva lähteä paaralla fleetin edestä :)

Posted: Mon May 25, 2009 13:37 pm
by Guest
Petri wrote: - Charlottan ja Lisbethin kanssa ei ollut kilpailua, vaikka Charlottan pisti pyörimään ympyrää, ottamaan lähtöä uusiksi yms. niin silti ylämerkillä oltiin samaan aikaan.
Nopeasti trackit läpi katsottuani jäi vaikutelma, että otitte hyviä lähtöjä ja olitte usein hyvissä asemissa vielä hieman ennen ylämerkkiä, mutta sitten tuli taktinen tai manööverimoka. Katsoppa ajatuksella läpi erityisesti ylämerkille lähestymisenne. Useammassa lähdössä jouduitte tekemään korjaustikin leikkarille, jolla menetitte hyvän aseman.

Välillä ajoitte myös (ainakin) paaralla tosi alas ja ekassa lähdössä päästitte "turhaan" Charlotan ohi lenssillä.

Paljoa ei olisi puuttunut trackien perusteella paljon useammasta 2. tai jopa 1. sijasta.

Joakim

Posted: Mon May 25, 2009 14:00 pm
by Petri
Anonymous wrote: Nopeasti trackit läpi katsottuani jäi vaikutelma, että otitte hyviä lähtöjä ja olitte usein hyvissä asemissa vielä hieman ennen ylämerkkiä, mutta sitten tuli taktinen tai manööverimoka. Katsoppa ajatuksella läpi erityisesti ylämerkille lähestymisenne. Useammassa lähdössä jouduitte tekemään korjaustikin leikkarille, jolla menetitte hyvän aseman.
Nuo korjaustikit kyllä johtuivat paljoltikin shiftailevasta tuulesta.
Jos katsot esim. kakkoslähdön ratkaisevaa vendaa ennen ylämerkkiä paaralta styyralle, me oltiin kyllä leikkarilla mutta joko tuuli shiftasi meidän vendaan tai sitten ei vaan styyrallakaan nousta minnekään. Vendan kulma kun on kaukana ~90 asteesta mitä esim. Charlottan ja Lisbethin vendat ovat.
Välillä ajoitte myös (ainakin) paaralla tosi alas ja ekassa lähdössä päästitte "turhaan" Charlotan ohi lenssillä.
Niin, tuo paarahan on ollut meillä ongelmallinen tällä kaudella eikä näköjään masto vieläkään ole ihan suorana.

Charlotta meni taas ekalla ohi ihan sen takia, että meillä oli mielestäni liian vähän tilaa välissä että me oltaisiin voitu jiipata ja Charlotta pystyi spinnuongelmistaan huolimatta pitämään meidät poissa merkiltä.
Jos jiipin olisi tehnyt heti merkillä, tai nostanut spinnun jibesettinä tuolta olisi ehkä vielä välttynyt mutta kolmella ajaessa keulagastilla joka oli ensimmäistä kertaa kaudella veneessä ei asiaa kauheasti ajatellut.
Paljoa ei olisi puuttunut trackien perusteella paljon useammasta 2. tai jopa 1. sijasta.

Joakim
No kyllä siinä mun nähdäkseni iso ero on silti etenkin Charlottan vauhtiin tai etenkin VMG:hen. Haraldilla kun on kai jotain tuulidataakin, niin ton tuulikulman voisi fiksata oikeaksi ja silloin voisi antaa GPSAR:n laskea VMG:täkin.

Ja toisaalta, riippumatta siitä miksi me hävittiin niin paljon vauhdissa ja kulmassa, me kuitenkin hävittiin vauhdissa ja kulmassa, eli eipä näillä taidoilla/tuolla mastotrimmillä ole paljoa mahdollisuuksia tuossa kisassa.

Posted: Mon May 25, 2009 15:32 pm
by Guest
Huom! En ollut paikalla, joten kommentit puhtaasti trackien perusteella.
Petri wrote: Nuo korjaustikit kyllä johtuivat paljoltikin shiftailevasta tuulesta.
Jos katsot esim. kakkoslähdön ratkaisevaa vendaa ennen ylämerkkiä paaralta styyralle, me oltiin kyllä leikkarilla mutta joko tuuli shiftasi meidän vendaan tai sitten ei vaan styyrallakaan nousta minnekään. Vendan kulma kun on kaukana ~90 asteesta mitä esim. Charlottan ja Lisbethin vendat ovat.
Katsoppas kuinka monta kertaa Charlotta tai Lisbeth arvio leikkarin väärin. Jos ei nouse, pitää ajaa vastaavasti pidemmälle. Jos shiftailee, kannattaa leikkarille ehkä tulla lähempänä ylämerkkiä. Toi on aikalailla "kuolemanpaikka" kun ei pääse merkille ja ei pysty tekemään vendaa yläpuolisten veneiden takia. Parempi olisi tulla valmiiksi sitten paaralla ja mennä niiden takaa tai mennä hieman pitkäksi, josta häviää usein varsin vähän verrattuna juuri-ja-juuri ajoitukseen. Parempi tulla merkille hyvällä vauhdilla hieman skuutteja löysäten kuin piinaamalla.
Petri wrote: Niin, tuo paarahan on ollut meillä ongelmallinen tällä kaudella eikä näköjään masto vieläkään ole ihan suorana.
Trackejä katsomalla tuo (todella) huono nousukulma oli vain ajoittaista. Välillä teitte pitkälti yli 100 asteen vendoja välillä n. 90 asteisia. Pysyykö skuuttaus ja ajotapa samana?
Petri wrote: Charlotta meni taas ekalla ohi ihan sen takia, että meillä oli mielestäni liian vähän tilaa välissä että me oltaisiin voitu jiipata ja Charlotta pystyi spinnuongelmistaan huolimatta pitämään meidät poissa merkiltä.
Trackistä näytti siltä, että teillä olisi ollut mahdollisuus Charlotan ohitettuanne laskea sen eteen ja pitää sisäpaikka maaliintuloon. Nyt jäitte ulkokurviin ja Charlotta meni ohi.

Petri wrote: Ja toisaalta, riippumatta siitä miksi me hävittiin niin paljon vauhdissa ja kulmassa, me kuitenkin hävittiin vauhdissa ja kulmassa, eli eipä näillä taidoilla/tuolla mastotrimmillä ole paljoa mahdollisuuksia tuossa kisassa.
Sen minkä kryssivauhdissa hävisitte korvasitte hyvin starteilla. Selkein syy kärkikahinan ulkopuolellejääntiin oli trackien perusteella nuo mokat johtoasemassa ylämerkkiä lähestyttäessä.

Joakim

Posted: Mon May 25, 2009 15:39 pm
by harald
Nyt kun sillä silmällä katsoo trackeja olen vähän yhtymässä Joakimin mielipiteeseen. Starti teillä oli kyllä fleetin parhaita omasta mielestäni, etenkin ajoituksenne oli kadehdittavan tarkkaa, ja tässä minulla/meillä on eniten parannettavaa. En vain ymmärrä.

ykkösessä ajatte paaralla tosi alas. Märkää, tellarit kiinni purjeissa jne ei hommaa helpota. Meillä mittarit auttaa (silloin kun ne toimivat), muuten menee melkein etuliikin mukaan ajamiseksi, johon se ykkönen joka teillä on, on liian vaikea.

Kakkosessa huono säkä siftin kanssa. Menitte vasemmalle ja tuuli kääntyi oikealle. Siitä vielä leikkarin alle ajaminen niin pari venettä meni ohi siinä.

Palaan ja jatkan stooria joskus illemmalla. Java kaatui ja pitää mennä pelaamaan sählyä.