Avomeripurjehduksen MM-kisat suomessa 2012

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote: Btw. miksi noita ratoja on määritelty vain 2kpl BOW-tiedostossa.
Koska W/L-kisat laskettiin W/L-kisoina tuloslaskentapalaverin ja ordereiden mukaisesti. Radan pituudet on tuloksissa.
Jan

Post by Jan »

Joakim wrote: 238 kg on suuri ero, jos ero on totta (punnitusta ei suoritettu samaan aikaan eikä sitä ole verifioitu), mutta kuitenkin sentään vain 3,6 sec/m eli n. 0,5%.
Nojaa, onhan tuo ero kuitenkin esimerkiksi noin 10 minuuttia Suursaaressa joten siinä mielessä tai esimerkiksi BOW:n radoissa ~15s.

Miten tuollainen runkomittauksen tarkistus tehtäisiin käytännössä ja kuka siitä maksaa?
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:
Petri wrote: Btw. miksi noita ratoja on määritelty vain 2kpl BOW-tiedostossa.
Koska W/L-kisat laskettiin W/L-kisoina tuloslaskentapalaverin ja ordereiden mukaisesti. Radan pituudet on tuloksissa.
Heh, eli se siitä avoimuudesta, juuri nyt tuot esille juuri sen asian mitä kritisoin.
Niinpä entäpä olivatko W/L-radat sitten miten hyviä W/L-ratoja? Miten vaikeaa on ihan FYI-hengessä postata noita tietoja esille.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote: Niinpä entäpä olivatko W/L-radat sitten miten hyviä W/L-ratoja? Miten vaikeaa on ihan FYI-hengessä postata noita tietoja esille.
Siis W/L-rata on sellainen, jossa 50% matkasta on suoraa kryssiä ja 50% matkasta suoraa lenssiä. Mitä muuta tuosta pitää kertoa kuin radan pituus?
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote: Siis W/L-rata on sellainen, jossa 50% matkasta on suoraa kryssiä ja 50% matkasta suoraa lenssiä. Mitä muuta tuosta pitää kertoa kuin radan pituus?
No sitähän voi sitten miettiä. Nyt tosin tämä ei kohdistu pelkästään juuri ko. BOW:iin, vaan myös yleisesti. Mutta oikeastaan alleviivat aika suoraan pointtiani avoimuuden puutteesta, kyllä ratatiedot voi julkaista vaikka rata olisikin täysin suora, se on juuri sellaista aitoa avoimuutta mikä kaikenlisäksi antaa myös vertailukelpoista tietoa jälkianalyysiin omasta kisasuorituksesta ja toisaalta mahdollisuuden vertailla kilpailujärjestäjien suoritustasoa kun statistiikkaa kerää enemmän. Nythän ainoa taho joka tällaista tietoa tarjoaa on FEP (unohtamatta Erkan serverikontribuutiota) ja meidän kisatrackimme.
Last edited by Petri on Wed Mar 07, 2012 15:17 pm, edited 1 time in total.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Jan wrote: Miten tuollainen runkomittauksen tarkistus tehtäisiin käytännössä ja kuka siitä maksaa?
Käytännössä mitataan varalaitojen mittauspisteiden korkeus paikalliseen rungon alimpaan kohtaan sekä pari muuta käsimittaa. Näitä sitten verrataan runkotiedoston vastaaviin. Jos merkittävää eroa on, pitää sitten tapauskohtaisesti harkita pitääkö koko runko mitata uudestaan vai riittääkö joku pienempi korjaus. Tuon maksaa se, joka sen haluaa tehdä. Tuo käsimittaus + tarkistus lienee kymppejä ja koko rungon uudelleenmittaus ~500 ¤.

Yhden eri vuotena tehdyn IRC-punnituksen perusteella on mielestäni turhan aikaista päätellä, että punnituksen tulos olisi se oikea ja varalaitamittauksen väärä.

Varalaitamittaus on uusittu ja tehty kahden mittamiehen voimin moneen kertaan, joten itse mittauksessa ei enää virhettä voi olla. Runkotiedostossa toki saattaa olla, kuten myös IRC-punnituksessa.
jr

Post by jr »

Hitto, yritin vertailla Orkin varalaitamittausten tuottamia tuloksia Irkin punnittuihin painoihin, mutta Irkki-puolella touhu on näemmä niin avointa ja läpinäkyvää, että minkäänlaisia veneiden mittaustietoja ei verkosta löytynyt... :?
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Jan wrote: Nojaa, onhan tuo ero kuitenkin esimerkiksi noin 10 minuuttia Suursaaressa joten siinä mielessä tai esimerkiksi BOW:n radoissa ~15s.
10 minuuttia Suursaaressa tietysti kuulostaa paljolta, mutta pitää muistaa, että LYSissä pienin "pykälä" on 20 minuuttia, IRC:ssä protestin läpimenoraja 0,005 (0,55% Infernolle) ja ORC:ssä protestin läpimenoraja 0,1/0,25% (>0.1% = tulokset lasketaan uudestaan, >0.25% = 50% sijarangaistus).
jori
alokas
Posts: 12
Joined: Tue Jul 29, 2008 16:14 pm

Post by jori »

Joakim wrote:[Koska W/L-kisat laskettiin W/L-kisoina tuloslaskentapalaverin ja ordereiden mukaisesti. Radan pituudet on tuloksissa.
No käännetään veistä haavassa kun verta tihkuu jo...

2010 Bowissa ensimmäisistä kahdesta ratakisasta tein hyvityspyynnön, koska radat eivät enää olleet suoria. Hyvitystä ORCi:n mukaan ei ratakisoista saa antaa vaan kisat hylättiin. Vastaprotestilla seuraavana päivänä tuuli kääntyi sen verran, että toisen lähdön tulokset palautettiin voimaan. En sitten enää tehnyt vastaprotestin vastaprotestia vaan annoin asian olla. Tuloksiin ei venkoilulla sen suuremmin kai ollut merkitystä, mutta pikkuluokan SM-arvo saatiin säilytettyä, muuten kyseessä olisi ollut luokkamestaruus. Vaikka tuulen käätymisestä kärsikin eniten pikkuluokka oli se selvä myös suurempien luokkien kolmannella kiekalla. Näissä luokissa kukaan ei kuitenkaan hyvityspyyntöä tehnyt eikä lautakunta halunnut omaa suoritustaan radan merkitsijänä hylätä.

Avoimmuutta olisi tuossa tapauksessa osoittanut se, että ne veneet pikkuluokassa joiden navigointilaitteistoihin track noista kisoista tallentui, olisivat sen julkaisseet. Sillä olisi pulinat saatu kerralla pois. Meidän luomuveneemme, jossa on windexin lisäksi kompassi ja loki ei jätä trackiä, muistijälki veneen kulkemisesta ja jiipeistä on silti itselläni vahva. Meidän luokassa olisi ollut parikin venettä jotka näin olisivat voineet toimia avoimmuutta lisäten. Mikään sääntö ei sitä vaadi tai pyydä, mutta avoimmuutta olisi lisätty tuntuvasti.

Mitaleja ja sijoja ei todellakaan tarvitse lähteä jakamaan uudestaan, mutta saa sen trackin vieläkin julkaista. Olettaisin, että niitä vielä on muutamalla veneellä tallessa. Avoimmuus on enemmän kuin sääntöjen vaatimukset, varsinkin minimivaatimukset. Usein avoimmuuden puute on sitä, että jää tunne siitä, että kaikkea ei julkaista tai osa tiedosta jää kertomatta. Minusta em. tapaus on erinomainen esimerkki avoimuuden puutteesta.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

2010 BOWilla ajettiin 6 lähtöä, joista pikkuluokan osalta ensin hylättiin kaksi ja sitten toinen palautettiin eli lopputuloksissa on 5 lähtöä. SM-sääntö vaatii kolme lähtöä, joten SM-arvon kannalta asialla ei ollut mitään merkitystä.

Tässä on alunperin hylätyistä kisoista Ebnegean trackit ja mittaridatat (HUOM! en ole 100% varma onko mittaridatat juuri noista lähdöistä tarkistan lähipäivinä). http://kotisivut.fonet.fi/~jmajande/BOW_2010.zip
jori
alokas
Posts: 12
Joined: Tue Jul 29, 2008 16:14 pm

Post by jori »

Joakim wrote:2010 BOWilla ajettiin 6 lähtöä, joista pikkuluokan osalta ensin hylättiin kaksi ja sitten toinen palautettiin eli lopputuloksissa on 5 lähtöä. SM-sääntö vaatii kolme lähtöä, joten SM-arvon kannalta asialla ei ollut mitään merkitystä.

Tässä on alunperin hylätyistä kisoista Ebnegean trackit ja mittaridatat (HUOM! en ole 100% varma onko mittaridatat juuri noista lähdöistä tarkistan lähipäivinä). http://kotisivut.fonet.fi/~jmajande/BOW_2010.zip
Kiitos

katsellaan trackit läpi rauhassa. täytyy tehdä välillä töitäkin.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote: Tässä on alunperin hylätyistä kisoista Ebnegean trackit ja mittaridatat (HUOM! en ole 100% varma onko mittaridatat juuri noista lähdöistä tarkistan lähipäivinä). http://kotisivut.fonet.fi/~jmajande/BOW_2010.zip
Hmm, pientä vittuiluako tuo on heittää nuo radat sellaisenkokoisina kuvina ettei noita millään järkevällä tavalla saa analysoitua ;)

No, WL2 nyt taitaa olla ihan selvä, eihän tossa toisella kryssillä ollut kuin ehkä parin mailin kymmenyksen pikkutikki mutta miltei yhdellä halssilla merkille.

WL3 taas on lähes mahdoton tulkita mutta jos nyt tuota oikein ihmettelen tuota käppyrää niin shiftaako tuuli tuossa ekan kryssin aikana ihan tolkuttomasti ja toisellakin kryssillä toista halssia ajetaan ehkä viidesosa toisen halssin matkasta.

Mittaridatan tulkitseminen taitaa jäädä toiseen iltaan.
Mulla kun ei tässä asiassa ole oikein kummoista henk.koht. panosta niin silti vähän ihmetyttää tällainen "tiedon jakaminen", miten vaikea on heittää gpx-trackeja h-vene.nettiin tuollaisten postimerkkikuvien (kyllä nyt luulisi screenshottien onnistuvan vähän paremmin tuolla koulutustaustalla) sijaan, jotenkin kyllä oikeasti tuntuu että eivät nuo henkilökemiaongelmat ihan tyhjästä ole syntyneet. Toki on ihan ymmärrettävää jos et ole esim. töissä ehtinyt heittää noita paremminkaan esille mutta tuossa muodossa ovat kyllä aika yhtä tyhjän kanssa.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Pitääkö näistä kuvistakin kehitellä salaliittoteorioita???

Kiireessä näytti jäävän iso valkoinen kehys toiseen kuvaan. Töissä ei myöskään ollut garminin trackejä, ainoastaan mittaridata, josta en heittämällä osaa gpx:ää tehdä. Tässä paremmat kuvat ja ja GPX-tiedostot: kotisivut.fonet.fi/~jmajande/BOW_2010_b.zip

Mittaridatat siitä edellisestä. Tarkistin, että ovat oikeista lähdöistä, siis BOWin kaksi toisen päivän ratakisat ennen saaristokisaa.

Ekassa lähdössä rata on aluksi suora (82), mutta sitten tuuli kääntyy keskellä kolmosluokan ekaa kryssiä. Mittaridatan mukaan tuuli on alussa 80-90, sitten hyppää 110-120 paikkeille ja ylämerkillä on jo 130. Loppukisan tuuli on 120-130 eli niukasti yli "sallitun" 30 asteen muutoksen. Huomatkaa, että toisellakin kryssillä kaksi pätkää paaralla, joten merkiltä merkille ei päässyt tässäkään. Isommilla luokilla ainakin eka kryssi oli kunnollinen loppuun saakka aiemmasta lähdöstä johtuen. Tuon hylkääminen on perusteltua 3-luokan osalta, muttei välttämättä muiden.

Toisessa tuuli vaihtelee mittaridatan mukaan 90-110 ja rata on 117. Merkittävää tuulen kääntymää ei siis ole, mutta rata on ~15 astetta vino keskituuleen nähden. Ei mitään syytä hylätä lähtöä. Tämän lähdön hylkääminen aiheutti suurta kummastusta.

Ensimmäisessä protestikäsittelyssä ei kuulemma ollut käytössä mitään dataa. Toisessa olin todistajana ja näytin nämä garminin trackit tietokoneelta. Mittaridataa en ehtinyt ottaa esiin. Tuolla perusteella tuo jälkimmäinen lähtö palautettiin tuloksiin. Tällä ei ainakaan mitallisijojen kannalta ollut mitään merkitystä.

Tuohonkun vielä lisää heti noiden perään ajetun saaristokisan tuulensuunnat: lähdössä ~90 -> laskee ~10 -> nousee ~70 ja lopussa 90, lienee aika helppo ymmärtää, että tuuliolot olivat erittäin vaikeat suorien ratojen tekemiseen.
jori
alokas
Posts: 12
Joined: Tue Jul 29, 2008 16:14 pm

Post by jori »

Joakim wrote:Pitääkö näistä kuvistakin kehitellä salaliittoteorioita???

Toisessa tuuli vaihtelee mittaridatan mukaan 90-110 ja rata on 117. Merkittävää tuulen kääntymää ei siis ole, mutta rata on ~15 astetta vino keskituuleen nähden. Ei mitään syytä hylätä lähtöä. Tämän lähdön hylkääminen aiheutti suurta kummastusta.

Ensimmäisessä protestikäsittelyssä ei kuulemma ollut käytössä mitään dataa. Toisessa olin todistajana ja näytin nämä garminin trackit tietokoneelta. Mittaridataa en ehtinyt ottaa esiin. Tuolla perusteella tuo jälkimmäinen lähtö palautettiin tuloksiin. Tällä ei ainakaan mitallisijojen kannalta ollut mitään merkitystä.
Kiitos näistä isommista ja paremmista trackeistä, minä sain omani kyllä kateltua noista pienemmistäkin ihan pienellä photoshoppaamisella. Noista mittarikäppyröihin mun tutkinnot ei riitä.

Trackien mukana alkuperäinen aihe vaihtuu hieman. Kun rata on 15° vino niin lautakunta huomaa sen, mutta ei tee mitään vaikka sillä on kaksi vaihtoehtoa: Siirtää sekä ylä, että alamerkkiä tai keskeyttää lähtö. Nyt ei tehty kumpaakaan. Oikeastaan ei ole relevanttia, että suoran radan saaminen on vaikeaa, koska keskeyttäminen on niin helppoa. Sitten pistetään uusi rata pystyyn ja yritetään uudestaan kunnes onnistuu tai tulee aikaraja vastaan. Kyse oli kuitenkin SM-kisoista eikä viikko- tai kyläkilpailusta.

Reilujen kilpailuolosuhteiden järjestäminen on tärkeämpää kuin lukumääräisesti useampien huonojen lähtöjen ajaminen. Vino rata muuttaa huomattavasti enemmän asetelmia alamäkeen ajettaessa kuin kryssiessä, sillä veneiden optimikulmat ja nopeudet vaihtelevat 3 luokassa käsittääkseni enemmän lenssillä kuin kryssillä. Otetaan vaikka esimerkiksi ääripään veneet Tarantella Swan 37 ja Lutfisk 25 Platu. Mittakirjan mukaan Platu on nopeampi koska ajaa alemmas samaa vauhtia kuin Swan, jos Swanilla pääseekin jo suoraan merkille ei Platulla ole nopeusetua vaan ainoastaan mittakirjan antama rangaistus potentiaalista jota ei asetetulla radalla voi käyttää. Ihan kuka vaan voi lähteä 25 jalkaisella slöörailemaan 37 jalkaista vastaan niin tietää, että todellisuudessa vesilinja vie aina voiton. Tämän voisi varmaan todistella mittakirjoista, jos joku jaksaa niin voi niin tehdä.

Em. syystä on minusta tärkeää, että Suomessa opitaan siirtämään sekä alamerkkiä, että ylämerkkiä silloin kun tuulen suunta muuttuu, pelkkää ylämerkkiä siirtämällä radasta ei millään saa suoraa sekä kryssille että lenssille. Jos kapasiteetti ei järjestäjillä tähän riitä voi kisan ampua poikki. Kilpaa kun purjehditaan molempiin suuntiin ja veneet eivät ole samanlaisia. OD kisassa speedway on vain tylsää, tasoituspurjehduksessa se on myös oikeusmurha.

Niin katsomalla tuota kolmannen lähdön trackiä luulin kyllä tuon 30° säännön menneen siinäkin puhki. Molemmat alamäet pääsee ajamaan hyvällä vauhdilla merkiltä merkille. 150° TWA ei kai kulje enää kovaa, voin toki olla väärässäkin, sillä tämä on luomu mutua eikä perustu analyysiin.

Ps. tuo salaliittoteoria heitto on hyvä, minusta Pete on kommentissaan off line, sillä kyllä siitä pienestäkin kuvasta riittävän selkeän käsityksen saa missä startti ja merkit on eikä tässä kai muuta haettu. Jäitä nyt hattuun. Minä ainakin koen olevani samalla puolella tässä ihan kaikkien kanssa. Tarkoituksena on viedä kisapurjehdusta eteenpäin eikä tarttua toisista kurkusta kiinni.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

En minä mitään salaliittoteoriaa kehitellyt, on vain täysin naurettavaa heittää tuollaisia screenshotteja esille (mikä hiton idea on ottaa koko näytön screenshot jos itse infoa on kymmenesosasta ja sitten vielä pakata kuvaa niin rajusti että vähäinenkin informaatio vähenee), mieluummin todeta että palaa asiaan kun on resursseja tuottaa ulos kunnollista dataa.

Pitää heittää nuo filut GPSAR:ään niin voi ihmetellä vähän tarkemmin tietoja, mutta se saa odottaa kunnes pääsen taas Suomeen.

Ongelmahan tuossa taitaa olla se että kun radalla on myös muita luokkia ja tuuli shiftaa niin ylämerkkiä ei voi siirtää ennen kuin kakkosluokka on ajanut sen ohi ja siihen mennessä kolmosluokkakin on taas jo varsin lähellä. Ainoa vaihtoehto olisi ampua lähtö kesken, mutta siihen rahkeita ei tunnu Suomesta kovinkaan monelta, enemmänkin asenne on tuo Joakimin esittämä että on tavallaan ihan ok jos ollaan tuon 30 asteen suosituksen alla.
Ja tämä on mielestäni täysin väärä asenne ratakilpailuitten järjestämiseen ja tämä siis sekä kilpailijan että järjestelytehtäviin osallistuneen suulla.
Post Reply