Talvi-WHC:t SailX:ssä - Kausi 2008/2009
Niin, kai sitä kovasti toivotaan jatkoa, eli sitä sitten tulee.
Julistan siis TalviWHC:n kautta aikojen toisen rankingsarjan (tää kuulostaa tosi hienolta tavalta aloittaa kausi talvella 2011) alkavaksi viikon päästä 26.11.
Kilpailuohjeet samat kuin ennen, mutta pitäisikö nyt veneenä kokeilla Bigboatteja, kun niille oli kuitenkin kysyntää purjehtijoitten keskuudessa.
Tulevana keskiviikkona 19.11 pidetään taas klo 21 alkaen halukkaille pre-TalviWHC-regatta, joka koostuu neljästä lähdöstä yhdellä poisheitolla, veneinä Skiffi ja BigBoat, eli jokainen pääsee ottamaan tuntumaa tähän mahdolliseen veneluokan vaihdokseen.
Julistan siis TalviWHC:n kautta aikojen toisen rankingsarjan (tää kuulostaa tosi hienolta tavalta aloittaa kausi talvella 2011) alkavaksi viikon päästä 26.11.
Kilpailuohjeet samat kuin ennen, mutta pitäisikö nyt veneenä kokeilla Bigboatteja, kun niille oli kuitenkin kysyntää purjehtijoitten keskuudessa.
Tulevana keskiviikkona 19.11 pidetään taas klo 21 alkaen halukkaille pre-TalviWHC-regatta, joka koostuu neljästä lähdöstä yhdellä poisheitolla, veneinä Skiffi ja BigBoat, eli jokainen pääsee ottamaan tuntumaa tähän mahdolliseen veneluokan vaihdokseen.
Ei näemmä treeni kelpaa ihmisille, kuin vain 5 venettä kierteli radalla treeniregatan merkeissä.
No, sen parempi meille muille, kun ensi viikolla sitten starttaa taas rankingsarja.
Tulokset noin suoraan
1. kimmo 1 (4) 1 2 netto 4
2. ogge 2 1 3 DNC(6) netto 6 (tosin oikeasti tuon pitäisi imo olla DNF)
3. Pelle 3 2 2 (4) netto 7
3. Petri 4 3 (4) 1 netto 8
5. Kuutti DNC DNC DNC 3 netto 15
Ja replayt tuolta
http://www.sailx.com/index.php?option=c ... -TalviWHC2
Pakko sanoa, että ei kyllä juuri mikään onnistunut, mutta onneksi on viikko aikaa treenata ja löytää se kadonnut vire.
No, sen parempi meille muille, kun ensi viikolla sitten starttaa taas rankingsarja.
Tulokset noin suoraan
1. kimmo 1 (4) 1 2 netto 4
2. ogge 2 1 3 DNC(6) netto 6 (tosin oikeasti tuon pitäisi imo olla DNF)
3. Pelle 3 2 2 (4) netto 7
3. Petri 4 3 (4) 1 netto 8
5. Kuutti DNC DNC DNC 3 netto 15
Ja replayt tuolta
http://www.sailx.com/index.php?option=c ... -TalviWHC2
Pakko sanoa, että ei kyllä juuri mikään onnistunut, mutta onneksi on viikko aikaa treenata ja löytää se kadonnut vire.
No, ensi viikolla se nähdään 
Fiksailin vähäsen wiki-sivuja, nyt siis perussivusto on tuo
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Talvi-WHC
Ja sitten ekan ranking-sarjan tulokset löytyvät vanhoista tuloksista, kuten myös linkit replayhin, miten kauan netissä pysyvätkään.
Ja esimerkkinä pelin sääntömoottorin virheistä (oman tulkintani mukaan) tapaus tämän treeneistä ennen itse regattaa.
http://www.tacticat.com/replayer_applet ... 7121684860
ajankohtana n. 46 s startista jossa vendaan styyralle ja nähdäkseni venda on jo valmis ennen törmäystä, mutta penaltti lankeaa minulle.
Tuollaisissa tilanteissa, jos siis on sitä mieltä ettei tehnyt virhettä, ei kai kannata tehdä 360:stä vaan nostaa protestilippu ja purjehtia maaliin, sen jälkeen lähdön tulokset ovat vain alustavia kunnes proteesi on käsitelty.
Ongelma on kai se, vaikka kimmo tuossa veti 360:n , niin se ei silti poista minulle langennutta penalttia eli ilman P-lippua maaliintulo ei tuottaisi mitään tulosta.

Fiksailin vähäsen wiki-sivuja, nyt siis perussivusto on tuo
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Talvi-WHC
Ja sitten ekan ranking-sarjan tulokset löytyvät vanhoista tuloksista, kuten myös linkit replayhin, miten kauan netissä pysyvätkään.
Ja esimerkkinä pelin sääntömoottorin virheistä (oman tulkintani mukaan) tapaus tämän treeneistä ennen itse regattaa.
http://www.tacticat.com/replayer_applet ... 7121684860
ajankohtana n. 46 s startista jossa vendaan styyralle ja nähdäkseni venda on jo valmis ennen törmäystä, mutta penaltti lankeaa minulle.
Tuollaisissa tilanteissa, jos siis on sitä mieltä ettei tehnyt virhettä, ei kai kannata tehdä 360:stä vaan nostaa protestilippu ja purjehtia maaliin, sen jälkeen lähdön tulokset ovat vain alustavia kunnes proteesi on käsitelty.
Ongelma on kai se, vaikka kimmo tuossa veti 360:n , niin se ei silti poista minulle langennutta penalttia eli ilman P-lippua maaliintulo ei tuottaisi mitään tulosta.
mun penaltti se olisi ollut
Kyllä se taisi olla ihan selvä tapaus. Olin hiukan unessa, kuvittelin, että "you owe me room at mark", vaikka näin ei ollut. Tietysti sillä oliko venda valmis vai ei voi aina spekuloida. Mun mielestä oli. Mun olisi pitänyt ottaa penaltti sulta painamalla "t" mitä en tehnyt. Me ruvettiin miettimään tilannetta ääneen myöhemmin, kun olit jo tehnyt 360. Ensi kerralla rohkeammin protesti-lippua ylös niin tulee mietittyä ääneen saman tien.
/kimmo
/kimmo
Re: mun penaltti se olisi ollut
No tuo oli treeniä, joten sillä ei niin väliä.kimmo wrote:Kyllä se taisi olla ihan selvä tapaus. Olin hiukan unessa, kuvittelin, että "you owe me room at mark", vaikka näin ei ollut. Tietysti sillä oliko venda valmis vai ei voi aina spekuloida. Mun mielestä oli. Mun olisi pitänyt ottaa penaltti sulta painamalla "t" mitä en tehnyt. Me ruvettiin miettimään tilannetta ääneen myöhemmin, kun olit jo tehnyt 360. Ensi kerralla rohkeammin protesti-lippua ylös niin tulee mietittyä ääneen saman tien.
/kimmo
Mutta jaa, että penaltin voi ottaa pois toiselta ilman protestikäsittelyä, se on uutta mulle ja hyvä tietää, kaikkien muittenkin peliä pelaavien.
Mä luulin, että proteeseja voi kuitata vain protestikäsittelyn kautta.
Ja ensimmäinen osakilpailu ajettiin läpi hieman vähäväkisesti, mutta siitä huolimatta. BigBoatit ovat selvästikin varsin uusi asia monelle, joten hermoromahduksilta ei voitu välttyä. Vesalla pitäisi olla toisesta lähdöstä 0,5 pistettä, asia on jo korjattu pistesheettiin, mutta tuloksiin päivitän sen vasta ensi viikolla.
Kuva pistetilanteesta wikissä tai sitten suoraan wikisivulla.
Replayt ja tulokset myös tässä
http://www.sailx.com/index.php?option=c ... vi-WHCII_1
Kiintoisana keissinä kannattaa katsella viimeisen lähdön viimeisen lenssin nostattelutaistelua Kuutin ja Wiljon välillä, ajassa n. 420 s ja eteenpäin.
Tilanteessa alempana oleva Wiljo yrittää nostaa, mutta saa penaltin.
Noin periaatteessa wiljo tosiaan kiskaisee aika äkäisesti Kuutin eteen, mutta toisaalta Kuutilla kyllä on tilaa väistää. Asiasta olisi kiintoisaa kuulla kommentteja ja tosiaan vastaisuudessa, protestilippua vain esiin ja kisa rauhassa loppuun, samalla voi oppiakin jotain.
mode edit(hh): kuva liian leveä, muutettu linkiksi
Kuva pistetilanteesta wikissä tai sitten suoraan wikisivulla.
Replayt ja tulokset myös tässä
http://www.sailx.com/index.php?option=c ... vi-WHCII_1
Kiintoisana keissinä kannattaa katsella viimeisen lähdön viimeisen lenssin nostattelutaistelua Kuutin ja Wiljon välillä, ajassa n. 420 s ja eteenpäin.
Tilanteessa alempana oleva Wiljo yrittää nostaa, mutta saa penaltin.
Noin periaatteessa wiljo tosiaan kiskaisee aika äkäisesti Kuutin eteen, mutta toisaalta Kuutilla kyllä on tilaa väistää. Asiasta olisi kiintoisaa kuulla kommentteja ja tosiaan vastaisuudessa, protestilippua vain esiin ja kisa rauhassa loppuun, samalla voi oppiakin jotain.
mode edit(hh): kuva liian leveä, muutettu linkiksi
"annan äänen big boatseille "- vplAnonymous wrote:. En kyllä tiedä onko big boatit lopulta oikea venetyyppi tähän sarjaan.
vpl
Oisiko sittenkin kannattanut treenata viime viikolla

Mutta siis kuten jo alunperin itse sanoin, BB:ssä on etunsa mutta myös haittansa juuri trimmien yms. takia. Sikäli näin H/FE-näkökulmasta Teamsboat voisi olla se oikea vekotin, joskin en tiedä sitten niitten lenssiominaisuuksista (siis peittojen yms. kannalta) kun niissä ei ole spinnua tms.
skiffillä jatkossa?
Vaikka henk koht mieluiten ajaisin big boatilla, lienee silti homman yleisen mielekkyyden kannalta paras ajaa jatkossa skiffillä. Jengi selvästi aristelee big boatia ja osallistumiskynnys korkeammalla, koska isolla pitäisi vähän enemmän treenata.
Pitäiskö äänestää uudestaan? Toisaalta, Petri kilpailun järjestäjänä/isäntänä voi päättää muiden puolesta. Mulle käy kaikki.
/kimmo
Pitäiskö äänestää uudestaan? Toisaalta, Petri kilpailun järjestäjänä/isäntänä voi päättää muiden puolesta. Mulle käy kaikki.
/kimmo
Mulle on sinänsä sama kummalla ajetaan, ei se veneluokka nyt ole kiveen kirjoitettu, mutta tavallaan taas tuntuisi tyhmältä vaihtaa keskenkaiken sarjaa vain koska purjehtiminen on hankalampaa. Mutta toki, jos tämä vähentää osallistujia ja muutenkin kerää vastustusta, silloin vaihto esim. Skiffeihin on selviö.
Tai sitten tehdään nyt niin, että seuraava osakilpailu ajetaan vaikka juuri teamsboateilla, kolmas sitten lasereilla ja viimeinen skiffeillä. Tuleepahan sitten kokeiltua kaikkia luokkia, vaikka toki tällaisessa ranking-sarjassa olisi hyvä jos vene olisi aina sama.
Mutta miten muut osallistujat ja osallistuja-wannabet, vaihdetaanko loppusarjan ajaksi skiffeihin, ajetaan hammasta purren BB:llä vai em. ratkaisu.
Bigboattien trimmeistä siis sen verran, että VMG pysyy kaikilla säännöillä samana, mutta toki osaava kippari saa trimmeillä aikamoisen eron kryssin aikana jos jokaisen vendan yhteydessä trimmaa optimaalisesti ja tietenkin startissa nousukulmalla voi pakottaa toisia yli linjan, jos toiset eivät ole muuttaneet kulmaa mahd. korkeaksi.
Eli sikäli joukossa, jossa kaikki eivät hallitse säätöjä edes perustasolla, BB:t ovat huono ratkaisu ja sikäli epätasa-arvoiset osallistujien kesken.
Tai sitten tehdään nyt niin, että seuraava osakilpailu ajetaan vaikka juuri teamsboateilla, kolmas sitten lasereilla ja viimeinen skiffeillä. Tuleepahan sitten kokeiltua kaikkia luokkia, vaikka toki tällaisessa ranking-sarjassa olisi hyvä jos vene olisi aina sama.
Mutta miten muut osallistujat ja osallistuja-wannabet, vaihdetaanko loppusarjan ajaksi skiffeihin, ajetaan hammasta purren BB:llä vai em. ratkaisu.
Bigboattien trimmeistä siis sen verran, että VMG pysyy kaikilla säännöillä samana, mutta toki osaava kippari saa trimmeillä aikamoisen eron kryssin aikana jos jokaisen vendan yhteydessä trimmaa optimaalisesti ja tietenkin startissa nousukulmalla voi pakottaa toisia yli linjan, jos toiset eivät ole muuttaneet kulmaa mahd. korkeaksi.
Eli sikäli joukossa, jossa kaikki eivät hallitse säätöjä edes perustasolla, BB:t ovat huono ratkaisu ja sikäli epätasa-arvoiset osallistujien kesken.
trimmeistä
BB:n trimmeistä vielä tarkennusta:
VMG pysyy samana N/W säädön suhteen, mutta P/S vaikuttaa olennaisesti speediin ja sitä kautta myös VMG:hen.
Mä oon selittänyt P/S säätöä itselle silleen, että se on vähän niinkuin purjeen latistaminen / muodon lisääminen. Kiihdytettäessä tarvitaan tehoa eli muotoa = paljon P:tä. Kun kun kiihdytetty ja AWS kasvaa niin latistetaan = paljon S:ää. Itse ajan silleen, että S on koko ajan täysillä. Tiputan kurssia vendan jäljeen todella paljon kiihdytykseen ja sitten vasta kun täysi vauhti nostan. Erään OD -köliveneen trimmiohjeessa lukee "first speed, speed, speed and then height", sama toimii sailx BB:llä...
/kimmo
VMG pysyy samana N/W säädön suhteen, mutta P/S vaikuttaa olennaisesti speediin ja sitä kautta myös VMG:hen.
Mä oon selittänyt P/S säätöä itselle silleen, että se on vähän niinkuin purjeen latistaminen / muodon lisääminen. Kiihdytettäessä tarvitaan tehoa eli muotoa = paljon P:tä. Kun kun kiihdytetty ja AWS kasvaa niin latistetaan = paljon S:ää. Itse ajan silleen, että S on koko ajan täysillä. Tiputan kurssia vendan jäljeen todella paljon kiihdytykseen ja sitten vasta kun täysi vauhti nostan. Erään OD -köliveneen trimmiohjeessa lukee "first speed, speed, speed and then height", sama toimii sailx BB:llä...
/kimmo