Page 5 of 5

Posted: Wed Oct 15, 2008 14:54 pm
by Guest
On tuo X-tasin mittakirja käsitykseni mukaan aika kova. Haettiin keväällä Club-kirja, päästäksemme kokeilemaan WB-kisaan osallistumista. Joku viisaampi taisi laskeskella todennäköisemmillä luvuilla kyseistä kisaa meidän osalta ja sijoitus olisi noussut useammalla pykälällä per lähtö. No tässä mennään taas sinne "viilaa, viilaa mittakirjaa" spekulointeihin, joka ei kiinnosta allekirjoittanutta. Toisaalta muistan ajan noin kuuden vuoden takaa, jolloin X-79:n LYS-luku oli myös mielestäni aivan mahdoton saavuttaa.

Heikki|X-tas

Posted: Wed Oct 15, 2008 15:17 pm
by harald
Toisaalta, kyllä te kovemmin veditte tuolla karvalakissa. Ja taitaa olla niitä
ensimmäisiä tasoituskisoja missä ollaan nähty X-79 kovassa kelissä?

Tuossa lisää juttua polareista ("whc vertailu"):

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?p=11551#11551

Posted: Thu Oct 16, 2008 12:11 pm
by harald
Ihmettelin miksi loki näytti erinomaisia 5,7-5,9 lukemia kryssillä, mutta SOG
oli vain vaivaiset 5kn. Vertailin SOG ja LOG lukemia keskenään aika-akselilla
ja lisäsin suunnat. Näyttää siltä että virtausta oli jonkun verran (0,5kn?).
Tämä selittää sen miksi kulku tuntui ihan hyvältä, ja nopeuskin, vaikka SOG
oli aika huono kryssillä. Lenssillä en älynnyt katsoa noitten suhteuita, ja
aika vaikeaa tuossa aallokossa on vertailla SOG/LOG suhteita muutenkin.

Image
Koska tuossa on siis jaettu SOG LOG-lukemalla tarkoittaa esim 1.05 että
SOG on 5% suurempi kuin lokin lukema, ja 0.95 että lokin lukema on
5% suurempi kuin nopeus pohjan suhteen. Tästä pystynee päättelemään
että alueella oli n 0,5kn (?) virtaus itään.

Posted: Thu Oct 16, 2008 18:18 pm
by harald

Posted: Sun Feb 01, 2009 17:01 pm
by harald
Plotti:

Image

Ja Low:
Image