Page 5 of 7

Posted: Wed Sep 09, 2009 12:19 pm
by harald
Sunwindeissä ja muissa cruisereissa ei kyllä ole tarkoitus ajaa kryssit kirein skuutein joten eiköhän niissä riitä se nelinkertainen. Sillä saa mitä tarvitsee. Toista on näissä kilpaveneissä.

Posted: Wed Sep 09, 2009 12:55 pm
by Joakim
Laita Ville Haraldin luuloista huolimatta 4 x 2-4 kertainen. Mulla ei saanut edes 6-kertaisella sopivaa kireyttä ja puuskiin reagoiminen oli vaikeaa. Nyt homma toimii paljon paremmin kaikissa tuulissa tuolla 4x4 systeemillä. Kyllä Tempossa ainakin skuuttia vedetään ihan tosissaan jo 5-6 m/s tuulessa ja ihan sama onko käytössä dacron- vai laminaatti-iso.

Posted: Wed Sep 09, 2009 14:22 pm
by vvoltti
Harald, se neulomon edustaja puhui kanssa jotain semmosta, että mulla on vielä opettelemista tässä uuden tyyppisessä purjehdusharrastuksessa. En ymmärtänyt. Sitten me jatkettiin vilkasta keskustelua siitä, MITEN se skuutti kannattaa virittää. Onko tässä jotenkin kysymys samasta asiasta?

Joakim, 4:1 + 12:1 olisi jo laitettu, jos homma olisi noin yksinkertainen. Probleema on kuitenkin vähän monimutkaisempi kuin pelkkä välityksen vaihto.

Ensinnäkin levankia pitää siirtää ergonomiasyistä noin metri taaksepäin, tästä sinäsä tulee jo noin 30 % lisää tehoa paremman momenttivarren myötä. Ongelma vain on siinä, että levangin oikealla paikalla on styyralla peräkontin luukku ja paaralla peräkajuutan ikkuna. Aluksi pohdinta keskittyi täysleveän levangin ympärille, joka tarkoittaisi käytännössä peräkontin luukun pienentämistä, ei ihan pieni operaatio, mutta tehtävissä. Nyt kuitenkin täysleveän levangin puute on häirinnyt yllättävän vähän, joten tällä hetkellä pohdiskelen myös vaihtoehtoa, jossa rakennan vain penkkien väliin tulevan levangin. Käytännössä tämä toteutettaisiin semmoisella mittatilaustyönä tehtävällä lasikuitutelineellä, joka kiinnittyisi styyralla pystyseinään peräkontinluukun alapuolelle ja paaralla pystyseinään ikkunan ala- ja yläpuolelle (ikkuna aukeaa sisäänpäin). Tätä telinettä voisi muotoilla myös siitä näkökulmasta, miten mahdolliset skuuttauksen ja levangin säädön lukot ja plokit laitetaan. Mutta sitten taas kun levanki on lyhyt, herää kysymys, että kuinka välttämätön levangin köysisäätö tai edes koko levanki enää on. Olennaisin käyttö mielestäni olisi, että levangin pystyy kovan tuulen vendoissa päästämään auki, jottei vene kallistu heti vendan jälkeen. Kauhean iso asia tuo ei ole, joten skuuttauspisteen tuominen oikeaan kohtaan sitloorassa plus hienosäätötalja voisi riittää yksinäänkin. Ja lyhyestä levangista koituu kuitenkin aikalailla samat kustannukset kuin pitkästäkin.

Mielenkiintoisia näkökulmia asiaan otetaan mielellään vastaan.

Ville

Posted: Wed Sep 09, 2009 16:02 pm
by Joakim
Siis mullahan ei ole levankia enkä sitä hirveästi osaa enää kaivatakaan. Tarpeeksi jykevä puominkannatin + riittävä kiki + riittävän korkealla oleva skuuttipiste (mullahan on tolppa, joka tulee penkkien korkeudelle) tuntuu toimivan oikein hyvin. Itseasissa tuo tolppa on aivan loistava mielestäni.

Kovalla kelillä pidän kikiä aika tiukalla, jolloin skuutti toimii melkein levankina. Viimeinen kiristys skuutista kyllä pienentää twistiäkin selvästi. Kevyellä kelillä taas puomin saa (lähes) keskelle ilman, että vene pysähtyy (tuntuu kestävän aika sulkevaa isoa).

Tuon levangin aukipäästön vendassa/puuskassa korvaa hyvin se, että päästät hienosäädön auki. Solmu ottaa puomi plokiin ja purje on sopivasti löysällä, jos vaan pääskuutti on vedetty sopivasti. Alamerkillä toimii sama. Gasti vetää pääskuutin "pohjaan" ja antaa mulle hienosäädön, josta sitten hissukseen kiristelen.

Meilläkin skuuttipiste on aika lähellä puomin päätä: http://sailpix.pp.fi/henrilloyd09/slide ... 8_DxO.html

Tästä huolimatta ei ollut toivoakaan vetää skuutti 6x taljalla tarpeeksi kireälle samalla kunnolla ajaen. Nyt se onnistuu helposti.

Posted: Wed Sep 09, 2009 18:09 pm
by vvoltti
Mä vierastan tota kikin ylenpalttista käyttöä koska
1) kikiin tulee älyttömän isot voimat (mun kiki ei ole kovinkaan luottamusta herättävä vaikka toimii kyllä ok) ja mieluummin ratkaisen asian siten, ettei epäedullisen geometrian takia jouduta ehdointahdoin mitoittamaan komponentteja tolkuttomalle rasitukselle
2) kireä kiki paitsi vetää puomia alaspäin, myös työntää mastoa kaarelle
3) mun kiki on olosuhteiden pakosta "plokin verran" epäsymmetrinen, joten vierastan ajatusta, että kikillä olisi olennainen merkitys kryssitrimmin kannalta
4) mun kiki on olosuhteiden pakosta vinssillä säädettävä, joten senkään takia en haluaisi käyttää sitä trimmausvälineenä

Mutta tästä huolimatta puuskien ottaminen skuutilla levangin sijaan saattaa olla ihan käypä vaihtoehto. En ole itsekään vakuuttunut, että lyhyen levangin päästäminen pohjaan (=noin 25 cm alaspäin) välttämättä auttaisi puuskissa kovin paljoa. Ja tällä ajatuskuviolla päästään taas lähemmäs sitä ratkaisua, että tarviiko sitä levankia sitten kuitenkaan ollenkaan. (Olen kyllä aidosti yllättynyt että edes harkitsen tämmöistä asiaa, kaikkea sitä oppii!)

Ville

käyttökokemuksia

Posted: Fri Sep 11, 2009 12:07 pm
by vieras
Hei Harald,

Mitkä oli kokemukset uudesta isonskootista? Toimiko, suositteletko, puutteita?

t Antti

Posted: Fri Sep 11, 2009 12:21 pm
by harald
Puute sellainen että pitää ensin kääntää rotat niin, että veto ei vedä köyttä rotan sisään vaan veto on suoraan rotan pohjalevyn suuntainen. Tai sitten virittää kääntöplokeja?

Kuormaa on ehkä hitusen liikaa. Pitää vielä kokeilla kertaajalla jos se 4*4 onkin sitä mitä haetaan.

Positiivista tuossa on että säätövaraa on paljon, yläplokilla kun on liikkumavaraa sitloodan pohjasta puomiin asti. Paljon paljon parempi kuin se edellinen kokeilu.

Tai sitten tuosta manipuloidusta kuvasta

edit: ergonomia on tosi hyvä, ja penkin reunalta ylettyy sen noukkimaan laidalta istuen joten skuutti on säädettävissä vaikka levanki olisi alhaallakin, ja tätä hain.

Posted: Fri Sep 11, 2009 12:38 pm
by harald
Löysinpä sen alkuperäisen kuvan jossa edellinen turboskuutti.

Mitenköhan tekisi nykyisestä mallista kolminkertainen?

Posted: Fri Sep 11, 2009 12:46 pm
by Joakim
harald wrote:
Mitenköhan tekisi nykyisestä mallista kolminkertainen?
Aika vaikeaa on kaksipäisenä! No onnistuuhan se, kun laitat 1:6 taljan ensin keskelle ja sitten rakennat 2:1 taljat molemmin puolin (siis vedät plokia, jolloin 6:1->3:1). Tuollainen kannattaa ehdottomasti rakentaa :D

Posted: Fri Sep 11, 2009 12:48 pm
by harald
Niin, noinhan se menisi.. Ehkä se kertaaja on helpoin kokeilla sitten kuitenkin. Eli toinen pikkuploki lisää ja pätkä köyttä.

Posted: Fri Sep 11, 2009 12:59 pm
by Joakim
harald wrote:Niin, noinhan se menisi.. Ehkä se kertaaja on helpoin kokeilla sitten kuitenkin. Eli toinen pikkuploki lisää ja pätkä köyttä.
Kertaajalla puolitat säätövaran, joten parempi on laittaa vain tavallinen 4:1 talja.

Posted: Sat Sep 12, 2009 00:02 am
by vvoltti
harald wrote:Löysinpä sen alkuperäisen kuvan jossa edellinen turboskuutti.

Mitenköhan tekisi nykyisestä mallista kolminkertainen?
Oisko noi vanhan turbon osat kaupan?

Ja onks toi sun uusi levanki smallboat vai midrange sarjaa?

Joakim osais ehkä kertoa paljonko mun 25 m2 stooran levangissa pitäis olla safe working load kun hankin osia?

Ville

Posted: Sat Sep 12, 2009 00:09 am
by harald
No osia saa kaupasta (dollari on nyt halpa, vink vink). Nuo meidän osat päätyivät sittemmin meidän tosi hyvin toimivaan 16-kertaiseen kikkataljaan.

edit: Ja keskiviikona vaihdettiin se Bartonin ploki Lewmariin. Ihan vain jotta Villen tyytymättömyys bartonien vain 30 vuoden elinikään saatiin tyydytettyä. :)

Posted: Sat Sep 12, 2009 00:17 am
by Jan
Ja meillä on 6:1*4:1 Harken carbo 57 jarrulla+carbo 40 viulu. Toimii kuin unelma kaikissa keleissä. Ehkä pärjäisi vähemmälläkin mutta miksi tyytyisivähempään?
Ainakin 6:1een ei riittänyt meidän 30m2 ison skuuttaamiseen millään tavalla, skuutti sai toki sisään mutta ei sitä säädetty mitenkään aktiivisesti sellaisella systeemillä.

Posted: Sat Sep 12, 2009 11:26 am
by Joakim
Jan wrote:Ja meillä on 6:1*4:1 Harken carbo 57 jarrulla+carbo 40 viulu. Toimii kuin unelma kaikissa keleissä. Ehkä pärjäisi vähemmälläkin mutta miksi tyytyisivähempään?
Hirveä köysimäärä ei häiritse? Saatko ison sisään nopeasti alamerkillä? 24x välitys kuulostaa aika isolta, kun se riittää helposti paljon isommissakin veneissä. Kyllä 4x4 pitää riittää Infernossa.

Itse ainakin olen todella tyytyväinen kun pääsin eroon 6:1 pääskuutista ja laittaisin varmaan 3:1, jos se onnistuisi hienosäädön kanssa.