Page 5 of 6
Posted: Wed Aug 05, 2009 22:57 pm
by harald
Tuo ensimmäinen dokumentti on päivätty 14 vuotta sitten, jolloin olimme muistaakseni ensimmäistä vuotta EU:n jäseniä.
Millä perusteella on MKL muuten varannut itselleen oikeuden hylätä muualla yhteisöalueella hyväksyttyjä kulkuvaloja?
Posted: Wed Aug 05, 2009 23:08 pm
by toxi
harald wrote:Parempi laiton kirkas LED kuin 30 vuotta vanha hehkulamppu tyhjillä akuilla.
Tässä puhut kyllä asiaa. Huolena näen sen että purjehdus-foorumeista FE83.org on yksi harvoista asiallisista ja täällä puidut asiat huomataan muuallakin. En olisi kovin ihmeissäni vaikka ensivuoden katsastajien erityistarkkailussa olisi "laittomat LED-kulkuvalot."
Posted: Wed Aug 05, 2009 23:26 pm
by harald
Ahaa. Luin suuremmalla ajatuksella:
http://portal.fma.fi/sivu/www/veneily/r ... kulkuvalot
Suomessa katsotaan, että sähköiset kulkuvalot, tulee olla Merenkulkulaitoksen hyväksymät tai niissä on oltava jonkin EY-maan merenkulkuviranomaisen hyväksyntämerkintä.
Jos ne ovat siis ruotsin merenkulkuviranomaisen hyväksymät, niin ovat myös suomessa. Eikö näin?
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=155231
Typgodkända av Sjöfartsverket.
Eiku keulille vain.
Posted: Wed Aug 05, 2009 23:30 pm
by harald
toxi wrote:harald wrote:Parempi laiton kirkas LED kuin 30 vuotta vanha hehkulamppu tyhjillä akuilla.
Tässä puhut kyllä asiaa. Huolena näen sen että purjehdus-foorumeista FE83.org on yksi harvoista asiallisista ja täällä puidut asiat huomataan muuallakin. En olisi kovin ihmeissäni vaikka ensivuoden katsastajien erityistarkkailussa olisi "laittomat LED-kulkuvalot."
Katsastaja voi sanoa että ei ole laillinen, johon sinä tokaiset että se on laillinen ja sinä otat täyden vastuun asiassa. Veneitten katsastus ei ole samanlainen viranomaistoimenpide kuin auton katsastus.
Posted: Wed Aug 05, 2009 23:33 pm
by toxi
harald wrote:Millä perusteella on MKL muuten varannut itselleen oikeuden hylätä muualla yhteisöalueella hyväksyttyjä kulkuvaloja?
Ei kai ne olekaan (lähdelinkkejä en nyt jaksa kaivaa, ne läytyy aiemmista threadin postauksista)
13. Hyväksyminen
Sen valtion asianomaisen viranomaisen, jossa alus on rekisteröity, on hyväksyttävä lyhtyjen ja merkkikuvioiden rakenne sekä lyhtyjen asennus alukseen.
Suomessa katsotaan, että sähköiset kulkuvalot, tulee olla Merenkulkulaitoksen hyväksymät tai niissä on oltava jonkin EY-maan merenkulkuviranomaisen hyväksyntämerkintä .
Biltsun yhdistelmävalo on ruotsin sivujen mukaan hyväksytty siellä =? hyväksytty Suomessa.
Ihmetyttää tosin miksi suomen paketissa? lukee vain alle 12m ja toisaalta miksi biltsu on turhaan (maksua vastaan?) hyväksyttänyt noi muut valot MKL:llä jos ruotsin hyväksyntä riittää. Jossakin oli kylläkin mainittu että jos valo on muualla hyväksytty niin MKL:lle piti toimittaa hyväksyntäpaperit tms. jotta valoa saa myydä täällä.
Tähän pätee sama mitä sanoin aiemmin lämppäristä kysellessäni.
I'm still confused, but on a higher level!
Posted: Wed Aug 05, 2009 23:35 pm
by harald
Tulosta ruotsin bilteman sivu mukaasi, missä mainitaan että se on hyväksytty siellä.
Posted: Fri Nov 12, 2010 11:00 am
by harald
Posted: Mon Nov 22, 2010 22:15 pm
by pone
Al-pellin taivutuksesta
Posted: Thu Nov 25, 2010 15:41 pm
by FE-Sillanpää
Tuossa oli hyvä vinkki alumiinipellin taivutukseen: Naarmu + pienet senkkausporaukset ja sitten vasta taivuttamaan. Ainahan feneessä siististi taivutettuja alumiinilättyjä tarvitaan.
Valikoimaa on - ledit polttimoiden tilalle
Posted: Fri Feb 04, 2011 19:10 pm
by FE-Sillanpää
Tässä yhdeltä netin ihmekauppiaalta valikoimaa polttimoiden tilalle vaihdettavista ledeistä
http://www.dealextreme.com/c/car-led-light-bulbs-712
39 mm polttimoiden korvaaminen Ledeillä
Posted: Mon Mar 12, 2012 17:10 pm
by FE-Sillanpää
Tuossa ei vielä 2009 löytynyt fiksuja korvauspolttimoita lasiputkilo-hehkulamppua korvaamaan. Onko jo joku löytänyt sopivia, 39mm, väri jossain 3-4000K ja teho enemmän kuin auton rekisterivalotasoa? Hellan valmistamat lamput , joita ainakin meillä on FE:ssä, sisältävät 2kpl 5W hehkulamppua vierekkäin. Ledit voisi osoittaa hieman eri suuntiin, jolloin keilan kapeus ei ehkä haittaa, mutta värisävy pitäisi olla lämmin ja teho sellainen, että voisi lukea.

Posted: Mon Mar 12, 2012 17:16 pm
by harald
Minulla on tuontyyppiset auton rekkarivaloina, kolmiledisinä kuitenkin. Valoa tulee kyllä yllinkyllin.
39 mm polttimot
Posted: Tue Mar 13, 2012 09:54 am
by FE-Sillanpää
Ei tunnu lupaavalta veneeseen luku-tai yleisvaloksi jos sama polttimo on myyjienkin mukaan sopiva rekisterivaloksi (esim. 20-30 lumenia). Näyttää tosin siltä, että ledivalot ovat rekisterivaloihin monesti aivan ylimitoitetut, hohkaavat siinä valkoista valoa aivan liikaa (toisaalta turvaväli säilyy kun muuten rekisterivalot pilaavat perässätulijan hämäränäön) .
Tässä voisi olla vähän vahvempi vaihtoehto, mutta watteja tai lumeneita ei kerrota
http://lightake.com/detail.do/sku.39mm_ ... 2V)_-29837
Re: 39 mm polttimot
Posted: Wed Apr 18, 2012 13:22 pm
by FE-Sillanpää
FE-Sillanpää wrote:Ei tunnu lupaavalta veneeseen luku-tai yleisvaloksi jos sama polttimo on myyjienkin mukaan sopiva rekisterivaloksi (esim. 20-30 lumenia). Näyttää tosin siltä, että ledivalot ovat rekisterivaloihin monesti aivan ylimitoitetut, hohkaavat siinä valkoista valoa aivan liikaa (toisaalta turvaväli säilyy kun muuten rekisterivalot pilaavat perässätulijan hämäränäön) .
Tässä voisi olla vähän vahvempi vaihtoehto, mutta watteja tai lumeneita ei kerrota
http://lightake.com/detail.do/sku.39mm_ ... 2V)_-29837
En voi suositella lightakea. Tilasin 3 noita 2-packeja 39mm valoja. Tuli 3 kpl yksittäispakkauksissa sellaisia, joissa piirilevy oli toisin päin, eli pituus n. 32 mm. Orkkisvalaisimien klipareet saa väännettyä niin, että toikin toimisi, mutta teho on aivan surkea, ainakin valoisassa pikaisesti testattuna.
Reklamaatioon vastattiin nopeasti, mutta ehdotettiin vain alennusta seuraavaan ostokseen.
Posted: Wed Apr 18, 2012 14:39 pm
by toxi
toxi wrote:harald wrote:Parempi laiton kirkas LED kuin 30 vuotta vanha hehkulamppu tyhjillä akuilla.
Tässä puhut kyllä asiaa. Huolena näen sen että purjehdus-foorumeista FE83.org on yksi harvoista asiallisista ja täällä puidut asiat huomataan muuallakin.
En olisi kovin ihmeissäni vaikka ensivuoden katsastajien erityistarkkailussa olisi "laittomat LED-kulkuvalot."
Eipä tämä ihan seuraavalle vuodelle osunut mutta kuitenkin.
Lähde: Suomen Purjehdus ja Veneily, katsastusinfo 2012-1
Omatekoiset LED-kulkuvalot
Trafi on ottanut kantaa kulkuvaloihin sellaisen tapauksen perusteella, jossa hehkulampulle tarkoi-tettuun lyhtyyn (kalusteeseen) on sovitettu LED-valo.
”Vaihdettaessa aluksen kulkuvalon polttimoa on syytä huomioida se tosiasia, että valmistaja on hyväksyttänyt kulkuvalon käytettäväksi määrätyn kokoisissa aluksissa, tietyn tyyppisenä kulkuva-lona ja tietynlaisen polttimon kanssa. Tällä hyväksynnällä taataan se, että kulkuvalo täyttää Meri-teiden säännöissä (COLREGS 1972) kulkuvalon näkyvyydelle ja valosektorille asetetut vaatimuk-set. Jos veneilijällä on aikomus vaihtaa aluksen kulkuvalon polttimo normaalista kulkuvalopoltti-mosta LED-kulkuvalopolttimoon, on LED-polttimon soveltuvuus kyseiseen kulkuvaloon selvitettävä esim. kulkuvalon maahantuojalta tai jälleenmyyjältä. LED-valoa käytettäessä tulee ottaa huomioon myös valolle asetettu maksimi paloaika.”
Siis jos asiattomasti on vaihdettu hehkulankapolttimo LEDiksi, kulkuvalo on laiton. Mikäli tällainen tulee katsastuksessa vastaan, se tulee hylätä.