Page 5 of 7

Posted: Sun Aug 31, 2008 21:13 pm
by Petri
harald wrote:Tuossa on nyt sitten albumi johon tunnuksen omaavat voivat
kuviaan ja videoitaan tökätä:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album335
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... EGP_Lenssi

Mun pitää varmaan pakata toi uusiksi, tuli vähän turhan stydi kun toi pakkasi ton miten sattuu. En saa tuota kuitenkaan siirretyksi tuohon kansioon, jos yritän valita "move" siitä valikosta.

Posted: Sun Aug 31, 2008 21:14 pm
by harald
Hienosti näytti muuten toimivan tuo Olgan uusi kolmonen. Vähän
ulkona/löysällä näytti olevan? Huusit jotain että sisäskuuteilla ei
toiminut, miksei?

edit: ja onnittelut kolmossijasta, eikös tuo ole nousujohteista?

Posted: Sun Aug 31, 2008 21:16 pm
by harald
Petri wrote:http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... EGP_Lenssi

Mun pitää varmaan pakata toi uusiksi, tuli vähän turhan stydi kun toi pakkasi ton miten sattuu. En saa tuota kuitenkaan siirretyksi tuohon kansioon, jos yritän valita "move" siitä valikosta.
Siirretty. 22Mt tiedosto, ihan hyvä vaan että siinä on tarkkuutta.
Laita vain varoituksena että se on 22Mt jotta kännyllä ei yritä edes.

Posted: Sun Aug 31, 2008 21:23 pm
by Petri
harald wrote:Hienosti näytti muuten toimivan tuo Olgan uusi kolmonen. Vähän
ulkona/löysällä näytti olevan? Huusit jotain että sisäskuuteilla ei
toiminut, miksei?
Joo, se oli kyllä aivan loistava, vaikka skuuttaus oli ehkä hieman hakusessa.

Sisäskuuteilla purje näytti trimmaajan silmään huonommalta ja vauhtikin oli hieman hiljaisempi. Voi toki että yhteisvaikutus skuuttipisteellä (2 tyhjää edestä), skuutin kireydellä ja sisäskuutilla oli sellainen, että ei vain löydetty oikeaa yhdistelmää. Yhtä kaikki, sen verran enemmän muuttujia siinä on, että menee aikaa ennenkuin siitä saa kaiken potentiaalin irti. Mutta tärkeintä on se, että sitä potentiaalia on, koska epäilen että ykkösestä ei enää meidän taidoilla saa mitään puristettua.

Posted: Sun Aug 31, 2008 21:26 pm
by harald
Meillä on skuuttipiste köytetty niin eteen kiskolla kun saa. Ehkä siinä
se ero, teillä jos skuuttipiste 10cm liian takana se latistuu liikaa
alhaalta ennen kuin saatte takaliikin sisään. Tämä selittäisi myös
jos teillä on takaliikki-alavantti ongelmia.

Pitäisi hypätä kyytiin ja katsoa purjetta. Jos löytyisi kuva leen
puolelta niin siitäkin voisi mittailla vähän että miten skuuttipiste on
noin geometrisesti.

Yllättävän edessä pitää fokan skuuttipiste olla, jos genoassa skuutti
nousee yläviistoon niin fokassa näyttää siltä että se nousee melko
pystyyn.

Posted: Sun Aug 31, 2008 21:30 pm
by harald
Pannaan nyt tännekin arkistoon:

Code: Select all

Place  	Boat  	Class  	SailNo  	Helm  	Club  	R1  	R2  	R3  	R4  	R5  	Total  	Nett  	Notes
1st 	Charlotta 	FE83 	FIN-2674 	Harald Hannelius 	NJK 	(1.0) 	1.0 	1.0 	1.0 	1.0 	5.0 	4.0 	 
2nd 	Pikku Myy 	FE83 	FIN-2039 	Jussi Karjalainen 	SavK 	2.0 	2.0 	2.0 	(6.0 RAF) 	2.0 	14.0 	8.0 	 
3rd 	St Olga 	FE83 	FIN-2949 	Petri Sane 	Smer 	3.0 	3.0 	(4.0) 	2.0 	4.0 	16.0 	12.0 	 
4th 	Anneli 	FE83 	FIN-2216 	Panu Ranta 	OV 	4.0 	(5.0) 	3.0 	3.0 	3.0 	18.0 	13.0 	 
5th 	Helmi 	FE83 	FIN-6883 	Kalevi Härkönen 	KLV 	(5.0) 	4.0 	5.0 	4.0 	5.0 	23.0 	18.0 	 

Posted: Sun Aug 31, 2008 21:33 pm
by Jan
harald wrote:Meillä on skuuttipiste köytetty niin eteen kiskolla kun saa. Ehkä siinä
se ero, teillä jos skuuttipiste 10cm liian takana se latistuu liikaa
alhaalta ennen kuin saatte takaliikin sisään. Tämä selittäisi myös
jos teillä on takaliikki-alavantti ongelmia.

Pitäisi hypätä kyytiin ja katsoa purjetta. Jos löytyisi kuva leen
puolelta niin siitäkin voisi mittailla vähän että miten skuuttipiste on
noin geometrisesti.

Yllättävän edessä pitää fokan skuuttipiste olla, jos genoassa skuutti
nousee yläviistoon niin fokassa näyttää siltä että se nousee melko
pystyyn.
Ja jos muistan oikein niin todettiin että tuohon teidän carbon kolmoseen skuuttipisteen pitäisi olla vielä vähän edempänä kuin mitä kisko sallii(ja sen takia WB on nostanut skuuttikulman vähän uusimmissa G3:ssa?

Posted: Sun Aug 31, 2008 21:37 pm
by Petri
harald wrote:Meillä on skuuttipiste köytetty niin eteen kiskolla kun saa. Ehkä siinä
se ero, teillä jos skuuttipiste 10cm liian takana se latistuu liikaa
alhaalta ennen kuin saatte takaliikin sisään. Tämä selittäisi myös
jos teillä on takaliikki-alavantti ongelmia.
Pitää kokeilla tuota, nyt testailtiin skuuttipisteitä eteen/taakse mutta ei kyllä kokeiltu heittää sitä ihan ääripäähän.
Pitäisi hypätä kyytiin ja katsoa purjetta. Jos löytyisi kuva leen
puolelta niin siitäkin voisi mittailla vähän että miten skuuttipiste on
noin geometrisesti.
Ehkä viikonlopun jäljiltä sellainen löytyy, jos kuvaajia edes kiinnostivat hitaat shitboxit.

Posted: Sun Aug 31, 2008 21:44 pm
by Petri
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar/list_events.php

Pistin tonne sitten jo Olgan trackit tältä päivältä, jokos olet Harald pistänyt niihin omasi. Entä oliko Kalevilla GPS, josta sai datan ulos?

Posted: Sun Aug 31, 2008 21:47 pm
by harald
Jan wrote:Ja jos muistan oikein niin todettiin että tuohon teidän carbon kolmoseen skuuttipisteen pitäisi olla vielä vähän edempänä kuin mitä kisko sallii(ja sen takia WB on nostanut skuuttikulman vähän uusimmissa G3:ssa?
Näinhän asian laita on, katsoin albumista ja selvästi korkeammalla
on tuo kulma. Pitää kuitenkin vielä katsoa tosielämässä purjeen
muotoa ja miten se vastaa skuutin kiristämiseen ennen kuin uskoo :)

Posted: Sun Aug 31, 2008 22:12 pm
by KaleviHarkonen
Meillä sai päivä ikävän alun. Kun tuotiin venettä Haukilahdesta, puuska tarttui spinnuun, barberi irtosi ja Fredrik sai ilkeän näköisen sivalluksen skuutista.

Todettiin, että tuulta oli liikaa meidän spinnunkäsittelytaidoille, joten pari lenssiä mentiin spinnu ankkuriboksissa, haluttiin välttyä enemmiltä mustelmilta ja ruhjeilta (Petri, siinä Olgan vierellä se pinnu nousi kyllä erinomaisen nopeasti sitten kun se ensin oli _päätetty_ nostaa :) ). Kryssivauhti meillä tänään oli kohtuullinen, vaikka jostain syystä aina viimeiseltä kääntömerkiltä maaliin jäätiin. No ensimmäisellä kerralla siihen löytyy syykin, saatiin genoan skuutti solmuun ja venettä täytyi pitää piissä kun sitä avattiin.

Tulokset näyttävät karuilta kannaltamme, mutta tästähän pääsee vain ylöspäin. Neljättä käsiparia oltaisiin tässä kelissä kaivattu, oltiin tottumuksesta kolmisin, sitäpaitsi Espoonlahden leppeissä olosuhteissa neljäs ukko olisi vain tiellä.

Kisan järjestelyjä merellä en osaa arvostella, mutta purjehdusohjeisiin liittyy kumma tapaus: olin hakenut ohjeet torstaina, perjantain tuli meili joka käski heittämään ne pois ja uudet ohjeet tulivat liitteenä. Mutta niissä oli Wordin versiohallinnalla saatu teksti niin sotkuun että siitä ei tolkkua saanut. Kävi ilmi että lähettäjän printtaamana ohjeet näyttivät aivan erilaisilta kuin minulla. Näin ei kai saisi olla. Siellä ei ilmeisesti osata/haluta/viitsiä käyttää pdf-formaattia.

Mutta hieno viikonloppu, kanssaveneilijöille kiitos. Ensi vuonna uusiksi?

Posted: Sun Aug 31, 2008 23:36 pm
by Panu
Tervehdys

Hei kivaa oli. Keli oli hieman "raikkaampi" kuin eilen, mutta ei se tahtia haitannut. Tavoite tälle päivälle oli pitää Olga kahdesti takana ja napata kolmas sija. Ei ihan pystytty. Purjehtimalla olisi ollut täydet mahdollisuudet, mutta kohtalo puuttui peliin.

Ekaan starttiin lähdettiin G1:llä vaikka mukana olisi ollut Lisbethin G3:nkin. Pidin tuota G1:tä kuitenki parempana vaihtoehtona, vaikka loppujen lopuksi keli oli suosiollinen molemmille.

Ensimmäisellä ylämerkillä oltiin kohtuulisesti nipussa neljäntenä ja saimme lenssillä edellä ajavia kiinni selvästi. Tiukka alamerkin kierto lyhyt paaran halssi ja venda styyralle ja PAM. Ison skuuti irtosi levangista :x. Pahuksen u-rauta oli antanut periksi pahimmassa paikassa, juuri kun taistellaan sijoituksista. Kaksi kaveria roikkumaan puomiin ja pitämään isoa käsin vedossa :shock:. Itse etsin sisältä sakkelia taikka jotain millä saatta skuutti ja levanki sovitettua yhteen. Lopuksi löytyi pieni ruuvi ja sakkeli, jolla saatiin "kudottua" homma kasaan ja teippiä päälle ettei kukaan näe :roll:. Toivottavasti kestää... Tuohon sähläykseen ja varaosien etsintään meni siten 2/3 koko kryssistä. No onni suosii ammatitaitoa ja tänään emme siis olleet tarpeeksi hyviä.

Toiseen lähtöön mentiin edelleen G1:llä. Välillä pääsimme ihailemaan aitiopaikalta PM:n ja Olga piruetteja. Kannelta kuului tyly tuomio: "Oma vika kun tuohon tunkee". PM mielestäni joutui väistämää, kun toinen jätti vendan viime tippaan. Meistä se näytti ihan selvältä. Tyytyväisenä katsottiin Olgan 360:set. Lenssi oli yhtä laukkaa kun sadepilven reuna toi hyvää puhuria. Lokissa kävi noin 9 solmua muutamaan otteeseen. Vauhtikin parani kun leen skuuttaajakin keskittyi tekstiviestien sijaan purjehtimiseen. Ensi kerralla pitänee kerätä miehistöltä puhelinet ennen starttia talteen...[-X. Vanha uskollinen spinnukin kesti päivän rasitukset hyvin. Hyviä tuntuu olevan spinnut, jotka on tehty ennen vanhaa (v.1982). Kestää ja paranoo... Helmi tuli yllättävän lujaa spiiratulla genoalla. Eroa syntyi hitaasti, mutta enemmän eroa alkoi syntyä vasta aallokon kasvaessa. Spinnu jaksoi surffata, genoa taas ei. Maalissa oltiin tiukasti PM:n perässä ja Olgaa ennen.

Kiitokset EMK:lle joka lähetti meidät hienosti matkaan. Alustavasti hieman arvelutti isossa fliitissä lähtö sählingit jne, mutta tiukasti mentiin ja ehjänä tultii, joten kyllä sieltä FE:n mentävä reikä löytyi.

Onnea voittajille!

Posted: Mon Sep 01, 2008 00:46 am
by Rea
Viikonlopun kisapäivistä löytyy nyt mun kuvia albumista. Mukana on enemmän muiden kuin FE-lähtöjen kuvia - sattuneesta syystä \:D/ -joten epäskarpeista kuvista ei kannata protestoida.

Kuviin pääset suoraan tästä: http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 335&page=1

5 starttia trimmasin genoaa ja spinnua vaihtelevalla menestyksellä :-k . Taas opin paljon lisää, osan valitettavasti ihan liian konkreettisesti vahinkojen kautta. Sorry :oops: . Tarkkuutta lisää manoovereihin vaan jatkossa! Viime vuoden 128 mustelman saldo väheni kovasti, nyt kropassa on vain vaivaiset nelisenkymmentä. Keli oli tänä vuonna kevyempi ja toimin pianon sijasta trimmaajana. Oisko vuodessa jopa oppinut vähän liikkumaankin veneessä.. Olo on tosin hieman kuin olisi mankelin läpi mennyt. Spinnussa oli reippaasti vetoa 23 solmun lenssillä. Kivaa laskettelua alamerkille, jiihaa.

Kiitos kipparille, muille gasteille ja kisaajille sekä kisäjärjestäjille.

PS. Suosittelen muuten kaikille retkiluisteluun tarkoitettua polvisuojia, varsinkin pianolle ja trimmaajalle. Ihan ässäkamaa ja polvet kiittävät kisan jälkeen!

Posted: Mon Sep 01, 2008 08:50 am
by Petri
Panu wrote: Ison skuuti irtosi levangista :x. Pahuksen u-rauta oli antanut periksi pahimmassa paikassa, juuri kun taistellaan sijoituksista.
Toi on näemmä joko EspooGP:n tyyppivika, koska meillä kävi viime vuonna samalla lailla. Ne on yllättävän heppoista kamaa ne osaset siinä levangin alapäässä ja aina välillä niitä viime vuoden jälkeen on tullut vilkuiltua "sillä silmällä".

Tuo radioviestintäpykälä on siinä määrin kiintoisa, että aikalailla varma tapa voittaa "normiregatta" olisi tiukasti oman miehistön osalta jättää kännykät himaan ja sitten protestoida koko muu fleetti ulos, jos on olemassa kännykkä, on aina tukiaseman ja juuri ko. kännykän välistä kommunikaatiota, joka salattuna ei taida olla muitten saatavilla by definition.

Posted: Mon Sep 01, 2008 12:00 pm
by Panu
Petri wrote: Toi on näemmä joko EspooGP:n tyyppivika, koska meillä kävi viime vuonna samalla lailla. Ne on yllättävän heppoista kamaa ne osaset siinä levangin alapäässä ja aina välillä niitä viime vuoden jälkeen on tullut vilkuiltua "sillä silmällä".
Tervehdys

Joo toi oli jo toinen kerta kun kys. osa antoi kaikkensa. Edellinen kerta oli FE-regatassa silloin muinoin kruunuvuorenselällä. Pitänee kehitellä itse hieman tukevampia osia vakio p****jen tilalle. Eihän nuo edes kestä kovin montaa kovan tuulen jiippiä...?