Page 5 of 10
Posted: Thu Mar 17, 2011 00:07 am
by harald
Kyllä minä olen ollut erittäin tyytyväinen kahteen rinnakkaiseen akkuun. Noissa on niin paljon pohjavääntöä että kone on aina lähtenyt vaikka lataustaso on päässyt vähän tippumaankin.
Hupiakuston pitää kuitenkin olla mahdollisimman suuri, jotta lataus olisi tehokasta ja vuorokauden prosentuaaliset purkumäärät pysyvät alhaisina.
Tästä löytyy haulla paljon lisää, esimerkiksi juuri 'sterling*' tai kaksiakku* haulla.
kova virta vs. syväpurkaus
Posted: Sun Mar 20, 2011 19:54 pm
by FE-Sillanpää
Starttiakku on suunniteltu sietämään nopeaa kovaa virtaa, hupiakku taas syväpurkausta. Voipa olla ettei pikkudieselin starttaus niin huimia virtoja vie että hupiakun starttikäytöstä aiheutuisi merkittävää käyttöiän lyhenemistä (vai viekö?).
Meillä nyt on yksi starttiakku + 2 hupiakkua. Jääkaappi, autopilotti ym. kuluttavat paljon.
Re: kova virta vs. syväpurkaus
Posted: Sun Mar 20, 2011 20:12 pm
by Joakim
FE-Sillanpää wrote:Starttiakku on suunniteltu sietämään nopeaa kovaa virtaa, hupiakku taas syväpurkausta.
Joo, mutta "veneakku" on yleensä enemmänkin starttiakku kuin hupiakku. Lisäksi starttiakku on mielestäni enemmänkin suunniteltu tuottamaan ei sietämään suurta virtaa. En siis usko, että hupiakku kärsisi suurista virroista, se vain ei kykene antamaan niitä yhtä hyvin. Jos on pari akkua rinnan, starttivirta on aika mitätön akuille.
Ainoa vika mielestäni tuossa Haraldin systeemissä on se, että helpommin voi joutua tilanteeseen, ettei konetta saadakaan käyttöön. Katsastussääntöjenkin (2-luokka) vaatima 2-akkujärjestelmän pääidea on kuitenkin pyhittää starttiakku starttaukselle eli sitä ei vahingossa saa tyhjäksi.
Yanmarin startti vie reilut 100 A, piikki ensimmäisten kierrosten aikana voi olla 300-400 A.
Posted: Sun Mar 20, 2011 22:43 pm
by Artsi
Yanmar 1GM lähtee helposti käyntiin veivistä, jos osaa käyttää puolipuristinta ja joku on antamassa starttinapista "sysäyksen". Harvoin akut menee niin tyhjiksi, että mitään ei tapahdu, kun painaa starttinappula.
Ensimmäisellä FE-kaudellamme akut olivat huonokuntoisia ja webasto vei parina yönä virrat niin, että piti käynnistää veivillä. Hyvin lähti. Joku autokäyttöön tarkoitettu käynnistysapuakkupaketti olisi varmaan kova sana varmuuden vuoksi.
Posted: Mon Mar 21, 2011 10:14 am
by harald
Minä en ole ikinä saanut veivillä koneen käymään. Harjoittelun puutetta ehkä, en tiedä.
Vannomatta paras. Ilmeisesti akkujen uittaminen merivedessä ei ole hyvä juttu sillä eilen kun kävin veneellä oli akut aivan tyhjät. Ei edes led-lamppu syttynyt. Taitaa tulla taas matka akkukauppiaalle.
Meillä on sellainen starttiboosteri, ostettu biltemasta kun edellisessä autossa oli huono akku. Laitteessa on valon lisäksi pieni ilmakompura ja tätä ollaan pidetty mukana pahan päivän varalle. Ehkä joku
odyssey toimisi vara-akkuna. Nyt hakemaan minkäkokoisia akkuja on saatavana.
Melko hyvin näyttää akkujen nimelliskapasiteetin C20 mukaan menevän eurohinnat. Eli 60 Ah = 60¤, ja 200 Ah = 188,50¤.
starttiakku varalla
Posted: Mon Mar 21, 2011 11:24 am
by kviljamaa
Meillä on 45Ah starttiakku varalla. Sitä ei käytetä kuin kokeeksi muutaman kerran kaudessa. Pääakusto ja tuo varastarttiakku erotettu 1-2-both-off tyyppisellä vaihtokytkimellä. Moottori lataa sitä akustoa joka valittu pääkytkimellä. Normaalikäytössä käytetään siis vain pääakustoa (2x75Ah). Starttiakun pitää täytenä aurinkokennon lataussäätimen 2-ulostulo sekä maasähkölaturin ylläpitoulostulo. Starttiakku pysyy aina täynnä ja jaksaa tarvittaessa hyvin startata kolmisylinterisen mitsun(sole).
Latausrele tai diodi ei mielestäni tarjoaisi olennaista etua. Nyt mahdollisesti vikaantuvat komponentit vähissä ja vaihtokytkimellä helposti kontrolloitavissa mitä akustoa kulloinkin käytetään.
Jos jotain kinnostaa niin voin lähettää kytkentäkaavion.
Posted: Mon Mar 21, 2011 12:38 pm
by Joakim
harald wrote:
Ilmeisesti akkujen uittaminen merivedessä ei ole hyvä juttu sillä eilen kun kävin veneellä oli akut aivan tyhjät. Ei edes led-lamppu syttynyt. Taitaa tulla taas matka akkukauppiaalle.
Miten olet akkuja uittanut? Westhousecupissako? Miten vanhat akkusi ovat?
Posted: Mon Mar 21, 2011 12:53 pm
by harald
Akut ostin nauvosta kesällä 2008, eli kyllähän niillä on ajettu kolme kautta melkein.
Se taisi olla eräs kovempituulinen WHC kisa jossa ankkuriboksi tulvi ja vuosi vettä sisään. Siinä kohtaa missä meillä on akut oli myös työkalupakki. Pakki oli aivan täynnä vettä joten on syytä epäillä että sitä merivettä on päässyt hiukan akkujen sisäänkin, pienikin määrä riittänee kontaminoimaan niitä.
Nyt kiikarissa joku 185 - 200 Ah yksi akku. Mittojen puolesta pitäisi mennä sillä muistaakseni 23 cm korkeus ei noillakaan ylity, eikä leveyskään päätä huimaa. Pituus-suunnassa pitäisi olla pelivaraa. Pitää mennä mittailemaan.
Posted: Mon Mar 21, 2011 13:04 pm
by Joakim
harald wrote:Akut ostin nauvosta kesällä 2008, eli kyllähän niillä on ajettu kolme kautta melkein.
Aika heikkoa on, jos akut menee noin piloille alle viiden vuoden. Varmaankin latasit täyteen syksyllä eikä mitään kulutusta ole ollut?
Posted: Mon Mar 21, 2011 13:30 pm
by harald
Juuri näin, täynnä olivat. Meneehän ne piloille jos ne saa merivettä sisäänsä vaikka olisivat vain viikon vanhoja?
edit: Samat akut on edelleen käytössä 2013, kyseessä oli huono liitos akkujen monitorointimittarissa. Akut oli Ok.
Posted: Mon Mar 21, 2011 13:51 pm
by Joakim
harald wrote:Meneehän ne piloille jos ne saa merivettä sisäänsä vaikka olisivat vain viikon vanhoja?
Ovat akut siis olleet kokonaan veden alla? Jos akku on huoltovapaa, ei tuokaan kai haittaa. Jos on perinteinen avattavilla korkeilla, joko korkeissa tai rimassa on pieni reikä, josta voi päästä vettä sisään. Ei noista kuitenkaan vettä mene sisään roiskeista, vaan vaatii upotuksen. Onko akkutilasi tosiaan sellainen, että siellä voi olla vesi korkeammalla kuin pilssissä? Onko akut koteloissa ja oliko kotelot täynnä vettä?
Luulisi, että merivesi olisi aika nopeasti tyhjentänyt akut, jos se on syypää. Etkö kuitenkin saanut koneen käyntiin vielä ainakin kuukausi tuon kisan jälkeen?
Posted: Mon Mar 21, 2011 14:12 pm
by harald
Voi olla että aurinkopaneeli piti akut elossa silloin kun oli vielä aurinkoa.
Ei ole tietenkään poissuljettua että akut ovat syöneet toisensa, tai että jossain on joku sähkövuoto.
Re: kova virta vs. syväpurkaus
Posted: Mon Mar 21, 2011 15:13 pm
by FE-Sillanpää
Joakim wrote:Yanmarin startti vie reilut 100 A, piikki ensimmäisten kierrosten aikana voi olla 300-400 A.
Onko kukaan havainnut ongelmia esim. kaikuluotaimessa, plotterissa tai muussa sähkövehkeessä tuon virtapiikin aikana tai sen päättyessä, jos startataan hupiakuista?
Meillä oli startti ja hupipuoli täysin toisistaan eristetty diodilla. Ohitin diodin puoliksi niin, että starttiakku ei voi tyhjentyä hupiakkuun mutta toisin päin voi virrata. Syynä tähän operaatioon oli se, että hupiakut saavat nyt korkeampaa jännitettä ladatessa, kun diodi ei ole välissä.
Kapasiteettia startilla on siis periaatteessa kaikkiaan kolmen akun verran, jos starttiakun jännite menee alle hupiakun jännitteen. En ole muutoksen jälkeen havainnut startatessa häiritsevää notkahdusta tai häiriötä gps-kaikuluotaimessa ja muut laitteet ovatkin vähemmän herkkiä.
Posted: Mon Mar 21, 2011 15:13 pm
by Olli
Mulla 2006 hankitut 2 * Haze AGM 107 Ah akut ovat edelleen iskussaan viiden kauden jälkeen.
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=1197
Onhan ne kalliit ja painavat, mutta puolensa on siinäkin, että ne ovat täysin suljetut. Hintakin on niin suhteellista, jos se korreloi käyttöiän kanssa.
Vipstaaki on ollut both-asennossa, eikä starttiakkua ole erikseen. Vene on kotilaiturissa ja vierassatamissa usein maasähköissä kiinni, ja koneessakin on jykevä laturi, eli varaustila harvoin laskee kovin alas.
Posted: Mon Mar 21, 2011 15:23 pm
by harald
Tuollainen
215 Ah Haze voisi olla muuten hyvä, mutta tuohan on tuplahintainen normiakkuihin nähden. Kooltaan tuo on vielä hiukan normiakkujakin pienempi. Hmm, pitää miettiä asiaa.