Page 5 of 13
Posted: Tue Oct 17, 2006 21:45 pm
by Olli
Lisbethin 2-tahtikone tykkää ottaa kierroksia. Lämä tiskissä ja kaikki 7 kaakkia pelissä (laturi pois päältä) kulkee hyvissä olosuhteissa 6,5 solmua. Meteli, tärinä, aallonmuodostus, savu, bensan kulutus ja pelko hajoamisesta kasvavat eksponentiaalisesti 5,7 solmun jälkeen.
Täysin näkin peittämällä taittolapapotkurilla huiput jäi loppukaudesta alle 6 solmun.
Posted: Tue Oct 17, 2006 21:54 pm
by Guest
Olli wrote:Lisbethin 2-tahtikone tykkää ottaa kierroksia. Lämä tiskissä ja kaikki 7 kaakkia pelissä (laturi pois päältä) kulkee hyvissä olosuhteissa 6,5 solmua.
Kova saavutus! Kertoisitko koneen mallin, kierrokset, välityksen ja potkurin mitat, niin voisin vähän laskeskella siitä takaisinpäin työntövoimaa.
Joakim
Posted: Tue Oct 17, 2006 22:35 pm
by Olli
Anonymous wrote:
Kova saavutus! Kertoisitko koneen mallin, kierrokset, välityksen ja potkurin mitat, niin voisin vähän laskeskella siitä takaisinpäin työntövoimaa.
Kone on siis vanha Vire7. En tiedä mistä kohtaa mitattuna siitä irtoaa 7 heppaa, mutta luulisin, että tuon koneen tehosta on muutettavissa eteenpäin vieväksi voimaksi enemmän kuin saman tehoisessa dieselissä, koska tossa on hyvin vähän voimaa vieviä apulaitteita. Laturinkin saa kytkettyä pois päältä.
Manuaalia ei ole nyt käsillä, mutta netistä kaiveltuna välityssuhde on 2:1. Potkuria en valitettavasti pääse tsekkaamaan, kun olen melko kaukana veneestä. Joka tapauksessa kyseessä on 2-lapainen taittolapapotkuri ja akseliveto.
Koneen tehokäppyrä löytyy tuolta:
http://gofree.indigo.ie/~vire7/images/power.jpg
Ja vääntökäyrä:
http://gofree.indigo.ie/~vire7/images/torque2.gif
7 hv ilmoitetaan 3200 kierroksella, mutta näköjään tehokäyrän mukaan ylikierroksilla irtoaa enemmän. Kierrosmittaria mulla ei ole, mutta metelistä päätellen veikkaisin vähintään 3200
Tuolta Vire7:n epävirallisilta kotisivuilta löytyy myös vertailua nopeuksista eri veneillä:
http://gofree.indigo.ie/~vire7/topic005.htm
Ja toinen taulukko, jossa myös potkureiden kokoja:
http://gofree.indigo.ie/~vire7/topic017.htm
Näin vanhoissa **skoissa kuitenkin koneen kunto vaikuttaa varmaan aika paljon tulosten vertailukelpoisuuteen. Mulla on mm. kaasari huollettu viime keväänä.
Dieseliin verrattuna tuossa myllyssä ei ole mitään alavääntöä, mutta kierroksilla kulkee ihan hyvin. Ja jos joku haluaa kokeilla konetta omassa veneessä, kone on myytävänä

Posted: Tue Oct 17, 2006 23:48 pm
by Guest
Jos Viressä on potkurina 12x8 tai 13x7, sen pitäisi työntää kutakuinkin 900 N 6,5 kn vauhdissa ja kierrosten olla ~3200 rpm. Työntö on suurempi tehoon nähden kuin tekemässäni taulukossa, koska potkurin hyötysuhde yli 50%.
Jos potkuri on jyrkempi (12x10 tai 13x8), jää työntö ja kierrokset selkeästi alemmaksi (alle 800/2700 ja 840/2900).
Taulukkoni mukaan 900 N työnnöllä pitäisi päästä vain 6,4 kn...
Joakim
Posted: Wed Oct 18, 2006 00:03 am
by Panu
Olli wrote:Lisbethin 2-tahtikone tykkää ottaa kierroksia. Lämä tiskissä ja kaikki 7 kaakkia pelissä (laturi pois päältä) kulkee hyvissä olosuhteissa 6,5 solmua. Meteli, tärinä, aallonmuodostus, savu, bensan kulutus ja pelko hajoamisesta kasvavat eksponentiaalisesti 5,7 solmun jälkeen.
Täysin näkin peittämällä taittolapapotkurilla huiput jäi loppukaudesta alle 6 solmun.
Tervehdys
Meillä Yanmar 1GM 6,5 / 7,5 hv, jolla puhtaalla pohjalla ja ilmaputsarilla (vaikuttaa merkittävästi) täyskaasulla pääsee GSP kalibroidun lokin mukaan nuo samat 6,5 solmua. Koneessa on suora akseli ja muistaakseni potkurin navassa luki jotain 15x17. En valalle noista numeroista mene, mutta kohtahan niitä taas pääsee katsomaan ja tarkistamaan. Alennusvaihteesta yms välityksistä en tiedä.
Täyskaasulla meteli on kova, mutta ravistusta ei ole havaittavissa. En tiedä johtuuko tämä siitä, että seurassamme nostetaan veneet slipillä, jolloin ei ole nostoliinoja, jotka voisivat vahingossa vääntää potkuriakselia?
Posted: Wed Oct 18, 2006 12:41 pm
by Guest
Panu wrote:
Meillä Yanmar 1GM 6,5 / 7,5 hv, jolla puhtaalla pohjalla ja ilmaputsarilla (vaikuttaa merkittävästi) täyskaasulla pääsee GSP kalibroidun lokin mukaan nuo samat 6,5 solmua. Koneessa on suora akseli ja muistaakseni potkurin navassa luki jotain 15x17. En valalle noista numeroista mene, mutta kohtahan niitä taas pääsee katsomaan ja tarkistamaan. Alennusvaihteesta yms välityksistä en tiedä.
Haraldin mukaan potkuri on 15x10:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ight=15x10
Välitys voi olla 2,21, 2,62 tai 3,22, joista ainoastaan viimeisellä on mahdollista päästä yli 3000 rpm, joten välitys lienee 3,22.
Noilla tiedoilla kone puskee 900 N 6,5 kn vauhdissa, aivan kuten Virekin, kierrosten noustessa juuri ja juuri "tappiin" eli 3600 rpm. Potkuri olisi siis erinomaisesti mitoitettu.
Vene-lehden testissähän kierrokset oli 3450 rpm, mutta nopeus vain 6,0 kn. Myös oma muistikuva 90-luvun alkupuoliskolta Trip Teasella viittaisi vain 6,0 kn vauhtiin. Olisikohan pohja ollut noin paljon huonompi noissa?
Joakim
Posted: Wed Oct 18, 2006 12:53 pm
by harald
http://www.whisperprop.de/E_2_6_30545F2 ... D2C_p.html
http://www.whisperprop.de/
Joidenkin muiden mielestä tuo ei olekaan niin huono idea
Katselin diesel-hytikka ( hydrauli hakukoneelle) järjestelmää myös, mutta
siinä on omat ongelmansa.
Posted: Wed Oct 18, 2006 13:09 pm
by Guest
Varmasti aivan erinomainen ratkaisu moniin tarkoituksiin. Sellainen oli muistaakseeni jo Väinämöisessä ja Ilmarisessa ja nykyään lähes kaikissa uusissa matkustaja aluksissa ja jäänmurtajissa. Se ei kuitenkaa tarkoita, että systeemi olisi ideaalinen PURJEveneeseen.
Tuossa systeemissä näytti olevan AC-generaattori, mikä onkin ainoa järkevä tapa, kun teho nousee kilowatteihin. Nopeulla vilkaisulla en havainnut mahdollisuutta pelkkään akkukäyttöön.
Isojen laivojen Azipod-systeemien hyödyt tulevat siitä, että yksikkö on kääntyvä ja potkuri sijoitettavissa paremmin. Näillä saadaan paljon parempi ohjailtavuus ja hiukan parempi hyötysuhde. Käytettäessä purjevenevetolaitetta ei näitä hyötyjä tule suoraan dieselkäyttöön verrattuna.
Joakim
Posted: Wed Oct 18, 2006 13:30 pm
by harald
No purjeveneessä mikään moottorijärjestelmä ei ole ideaalinen. Yksi
muuttuja kompromissikaavassa johon haluaisin vaikuttaa on koneen
sijoitus ja sen vaatima tilavuus/tiloja/tilaa veneen sisällä. Mahdollisuus
lähteä akuston voimalla ja ajaa lyhyitä pätkiä ilman moottoria olisi myös
kiva. Toisaalta en haluaisi tinkiä sisäkoneen kantamasta.
Posted: Wed Oct 18, 2006 14:14 pm
by harald
Posted: Wed Oct 18, 2006 15:13 pm
by harald
http://www.amplepower.com/products/genie/index.html
Edit: Tuolla on siis esimerkkitoteutus missä Kubotan vaakasylinterikonetta
käytetään jauhamaan 24V75A jatkuvasti. Tämä on luokkaa 1.8kW.
Ei vaikuta siis mahdottomalta.
Posted: Wed Oct 18, 2006 18:20 pm
by Panu
Anonymous wrote:...Olisikohan pohja ollut noin paljon huonompi noissa?
Joakim
Tervehdys
Itselläni on kokemus tuon ilmapuhdistimen vaikutuksesta. Likaisella kone savuttaa voimakkaasti ja vene ei oikein kulje. Puhdistetulla (kukaan ei halua ostaa uutta, kun on hinnoiteltu taivaisiin

) ilmaputsarilla tulee jo vajaa puoli solmua lisää nopeutta (näin siis ainakin meillä). Kaikki varmasti riippuu kuinka tukossa putsari on, mutta esimerkki ainakin osoittaa saavutettavan muutoksen suuruusluokan.
Posted: Thu Oct 19, 2006 13:54 pm
by harald
Posted: Fri Nov 03, 2006 21:08 pm
by jannek

Tuli vaihdettua pilottiveneeseen huollon yhteydessä kiinteä kolmilapainen 14x13 potkuri (oli kaksilapainen 14x9, flex-o-fold). Kuten kuvasta näkyy, vene liikkuu huomattavasti pienemmällä energialla ja huiput on nyt 5.9 solmua. Bonuksena ennen vaivannut värinä katosi lähes kokonaan.
Luultavasti menee vielä kesällä lujempaakin, nyt akuston jännite tippui isoilla virroilla 44 volttiin (55:estä). Näköjään litiumit eivät ole ihan parhaimmillaan pakkasella
// Janne
Posted: Tue Dec 12, 2006 20:52 pm
by Olli
Uudessa Venemestarissa on juttu tuosta Jannen veneestä
