Page 5 of 6
Posted: Sat Sep 09, 2006 21:20 pm
by Panu
harald wrote:FE-regatta purjehdittiin enemmän kuin reippaissa olosuhteissa.
Tervehdys
Joo tuulta kyllä riitti ja pahuksen puskainenkin se oli. Hienoa, että näin moni (jonka selkäranka ei ole Etolasta) oli saapunut veneineen lähtölinjalle.
harald wrote: Vaikka toimikunnalla oli mahdollisuus ajattaa kolmeakin ratalähtöä, nähtiin olosuhteiden johdosta parhaaksi ajaa vain ratakilpailu ja saaristokilpailu. Näitäkään ei saatu ajettua ilman vahinkoja, charlottasta spinnun skuuttikulma irti, hennulin spinnuun reikä, olgan spinnun rikki, annelin ST-fokan kisko poikki, Nereidan ison toppivahvikkeesta tuli falli läpi-irti .. jne jne Vahingoista huolimatta
suurin osa veneistä ajoivat molemmat radat kunnialla läpi. Charlottan telemetria kertoi että puuskat olivat yli 30 solmua.
Fe-regatasta tuli eräänlainen Demolition Derby. Kalustetta hajosi enemmän, kuin koko kesän kapinoissa yhteensä. Pitäisiköhän veneitä prässätä hieman useammin, niin epäkelvot varusteet vaihtuisivat ihan itsestään parempiin

. Hienoa, että kuitenkin kisa käytiin ja melkein kaikkia saivat radat ajettua läpi.
harald wrote: Koivusaaressa saunottiin, syötiin ja ojennettiin palkintoja yhdelle jos toisellekin. Ykköspytty meni totuttuun tapaan charlotalle ja kaikki lähteneet saivat ison tulitikun spriikeitintä varten (sytkäri). Toinen oli Hennuli ja kolmas Lisbeth. s/y Helmi ja Kalevi Härköselle luovutettiin tulokaspalkintona laukku.
Kyllä kisan helmein juttu oli S/Y Helmen hieno panos. Tuloksen arvoa nostaa se että Kalevin porukka ajoi vielä alkuperäisin veistämöpurjein, joilla on ikää enemmän kuin laki sallii

.
harald wrote: Kiitämme NJK:nia loistavista järjestelyistä ja osallistujia ettei mennyt niin sanotusti pupu pöksyyn.
Ei järjestelyissä ollut mitään huomauttamista. Lähdöt olivat selkeät ja rata hienosti merkitty. Ensi vuonna uudelleen???
harald wrote: Harmi ettei olosuhteisiin vedoten saatu ajettua suunnitelmalliset neljä starttia. Vaikka tuuli koveni toiseen starttiin, oli fleetti jo oppinut paremmin ja oli silminnähtävästi tiukemmin kasassa. Ensimmäisessä startissa oli signaalinen kuuleminen niin vaikeaa että "vanhakin" yllättyi starttipaukun soidessa mutta toisessa vaikeudet veneen hallitsemisessa olivat jo tutumpia. Moni otti reivin toiseen lähtöön, ja silloinkin luoviminen oli vaikeaa.
Olosuhteille emme voi mitään. Kivaahan tuon radan ajaminen olisi ollut, mutta hyvä maku kokonaisuudessaan jäi kisasta suuhun.
Posted: Sat Sep 09, 2006 21:24 pm
by Petri
Awa wrote:Ja koska jotain taidan tietää venevakuutuksesta, niin vähän firmasta riippuen löytyy myrskypykälä, joka kuuluu suurinpiirtein näin: kulussa olleen veneen vahingot korvataan, jos se joutuu keliin, jota veneen koko ja ominaisuudet huomioon ottaen on pidettävä myrskynä. Ja yleensä on myös pykälä kisoja varten, eli lisäomavastuu virallisessa kilpailussa tai sen harjoituksessa sattuneissa purje- ja takilavaurioissa. Tapiolassa se on 25% vahingosta. Missä partiolaiset on vakuutettu? Jos Tapiolassa nin avitan kyllä.
Hmm, no siis eihän tuo nyt sentään myrsky ollut ja purje hajosi jäätyään kiinni knaapiin noston yhteydessä ja sitten kun emme huomanneet asiaa heti niin reikä kasvoi sen 10 sekuntin ajan jonka spinnulla ajoimme(suojateippaukset, miksemme muistaneet). Keli itsessään oli täysin spinnulla ajettava ja etenkin plattikseen ajettaessa kohtalaisen ongelmatonkin. Tosin kyllähän puuskissa taisi olla peräti 15 m/s, mikä silti on kaukana 21 m/s:stä mikä näyttää olevan myrskyn raja.
Lisäomavastuu kisalle on kyllä tiedossa, mutta 25% prossaa on silti vähemmän kuin 100%
Hmm, en nyt kuollakseni muista onko venevakuutus IF:ssä vaiko Sammossa mutta ei mielestäni kyllä Tapiolassa.
Posted: Sat Sep 09, 2006 23:33 pm
by harald
Ai niin, nyt on Kumiankan kahden vuoden palkinnot minulla, koska mko tulee
hakemaan?

Posted: Sun Sep 10, 2006 01:29 am
by Erkka
IF=Sampo

Kysy Ifin pykälää. Ei kande tuijottaa metri-per-sekunti-lukemia, vaan kysyä heidän tulkintaa asiasta. Eli sieltä vastaus löytyy siis.
Posted: Sun Sep 10, 2006 11:37 am
by KaleviHarkonen
panu wrote:Kyllä kisan helmein juttu oli S/Y Helmen hieno panos. Tuloksen arvoa nostaa se että Kalevin porukka ajoi vielä alkuperäisin veistämöpurjein, joilla on ikää enemmän kuin laki sallii

.
Kiitokset tunnustuksesta, Salaineen Aseeseen (siskon mies purjehtinut nuorena poikana kilpaa Skoonessa) kannatti panostaa

Mukavaa oli myös tavata FE83:n 'elävät legendat' kisan jälkeen
Kyllä ne veistämöpurjeet nyt alkaa olla tiensä päässä. Meillä rupesi ison takaliesma kisassa ravistamaan ompeleitaan auki. Illaksikaan tuuli ei tyyntynyt joten kotimatka meni broachaillen ja vaurioiden etenemistä seuraten...
Positiivista asiassa on se, että nyt se purje on jo niin rikki, ettei Kotihallitus voi enää mitenkään perustella etteikö uutta tarvittaisi

.
Kalevi
Posted: Sun Sep 10, 2006 21:36 pm
by mko
Ai niin, nyt on Kumiankan kahden vuoden palkinnot minulla, koska mko tulee
hakemaan?
Juu, tarkoituksena oli tulla Koivusaareen. Lenkin jälkeen miehistö kuitenkin yhteistuumin päätteli, että suorituksemme oli sitä tasoa, että jos näytämme naamamme, niin meidät asetetaan purjehduskieltoon tai vene takavarikoidaan. Kumpikin vaihtoehto tuntui perin kiusalliselta, joten emme uskaltaneet ottaa riskiä
Ei vaiskaan, oli hauska ja opettavainen kokemus, mutta iltariennot jäivät tälläkin kerralla aikataulujen takia valitettavasti väliin.
Henkisen takaiskun lisäksi ainoa tappio oli maston isopurjeen uran luisti, joka irtosi ja lensi mereen (siis se kumityynyn päällä oleva alumiininen urasysteemi, jonka kautta ratsastajat pujotetaan). Mistähän tuollaista kannattaisi alkaa kyselemään?
Posted: Sun Sep 10, 2006 22:09 pm
by Olli
mko wrote:
Henkisen takaiskun lisäksi ainoa tappio oli maston isopurjeen uran luisti, joka irtosi ja lensi mereen (siis se kumityynyn päällä oleva alumiininen urasysteemi, jonka kautta ratsastajat pujotetaan). Mistähän tuollaista kannattaisi alkaa kyselemään?
Tuon alkuperäisen syöttäjähelan tilalle saa Seldénin maahantuojalta Jotiko-Marinesta sellaisia kiinteitä heloja. Se on ikäänkuin pätkä mastouraa, joka tulee ruuveilla alkuperäisen helan paikalle. Haittapuolena siinä on se, että sen joutuu ruuvaamaan 2 kertaa vuodessa irti, mutta jos nyt tai tulevaisuudessa on aikomus käyttää purjetta jossa on läpilattoja, tuo hela on hintansa (n.60¤) väärti. (Läpilatoilla on taipumus painaa alkuperäinen joustava hela sisään, jolloin jumittaa nostossa/laskussa.)
Jos pitäydyt vanhassa helassa, multa saat sellaisen käytettynä. Se vaikeasti pujotettava vaahtokumitallukka lienee kyllä hukassa. Hela lienee jossain päin Lisbethiä HSK:n C-laiturissa, eli lähempänä kuin uskotkaan.
Posted: Sun Sep 10, 2006 22:26 pm
by Olli
Hmm... Taisi sitten käydä niin, että Lisbeth oli ainoa joka selvisi kisasta ilman kalustovaurioita.

Kiitokset Ipelle ja Riikalle hellävaraisesta, mutta silti nopeasta työskentelystä!
Posted: Sun Sep 10, 2006 22:36 pm
by Petri
Olli wrote:Hmm... Taisi sitten käydä niin, että Lisbeth oli ainoa joka selvisi kisasta ilman kalustovaurioita.

Kiitokset Ipelle ja Riikalle hellävaraisesta, mutta silti nopeasta työskentelystä!
Ette siis purjehtineet tarpeeksi kovaa! (Ei vauhdillisesti, vaan asenteen kannalta)
Mites se Farrin toteamus meneekään: "jos joku osa on ehjä kisan jälkeen, se on liian painava". Meidän spinnu oli selvästikin liian painava ja huomenna selvitellään vakuutusyhtiön sedän kanssa, tehdäänkö spinnusta entistäkin painavampi purkkaviritys-teippausten kanssa vaiko hommataanko uusi.
Posted: Mon Sep 11, 2006 08:54 am
by harald
mko wrote:Ai niin, nyt on Kumiankan kahden vuoden palkinnot minulla, koska mko tulee
hakemaan?
Juu, tarkoituksena oli tulla Koivusaareen. Lenkin jälkeen miehistö kuitenkin yhteistuumin päätteli, että suorituksemme oli sitä tasoa, että jos näytämme naamamme, niin meidät asetetaan purjehduskieltoon tai vene takavarikoidaan. Kumpikin vaihtoehto tuntui perin kiusalliselta, joten emme uskaltaneet ottaa riskiä
Ei tuossa teidän suorituksessa mitään hävettävää ollut mun mielestä.
Tuollainen keli ja rullafokka niin minkäs teet? Tulipahan vain osoitettua
että rulla ei ole oikean fokan veroinen kun tuulee. Tuo kisa oli niin erikoinen
olosuhteiltaan että kaikki radan purjehtineet ansaitsevat maininnan.
Henkisen takaiskun lisäksi ainoa tappio oli maston isopurjeen uran luisti, joka irtosi ja lensi mereen (siis se kumityynyn päällä oleva alumiininen urasysteemi, jonka kautta ratsastajat pujotetaan). Mistähän tuollaista kannattaisi alkaa kyselemään?
Kannattaa vaihtaa tuollaiseen profiilipalaan mitä tuossa aiemminkin
mainittiin. Meillähän vaihdetaan isopurjeita kun sukkia ja silloinkin tuo
ruuvaaminen on pienempi ongelma kuin se että se haarukkaluisti sieltä
tippuu aika ajoin.
Posted: Mon Sep 11, 2006 08:55 am
by harald
Tule sitten mko kun kuitenkin haluat lainata poraa ja jenga-tappia tuon
urahelan kiinnitystä varten, noutamaan palkintojasi!
Posted: Mon Sep 11, 2006 09:19 am
by Sinisilmä
Awa wrote:IF=Sampo

Kysy Ifin pykälää. Ei kande tuijottaa metri-per-sekunti-lukemia, vaan kysyä heidän tulkintaa asiasta. Eli sieltä vastaus löytyy siis.
Yleisesti vakuutusyhtiöiden korvausperusteet venevahingoissa, tuulen aiheuttamista vahingoista vaaditaan tuulelta 15m/s jatkuvaa tuulta, eikä niinkuin kotivakuutksessa 20m/s hetkellistä. Tämä jatkuvan tuulen voimakkuus on aiheuttanut monille karvaita pettymyksiä korvauksia hakiessa, sillä kuten tiedämme on tuo 15m/s jatkuvaa todella hurja tuuli. Korvausten kanssa voi siis tulla ongelmia

, sillä tuuli ei ollut jatkuvaa 15+. Kovaa ja hienosti veditte silti, harmi kun en päässyt työkiireiden takia mukaan. Terveisin Jussi Karjalainen/ asiakaspäällikkö
Vakuutusyhtiö Fennia.
P.S Yhtiöillä on myös ikävähennykset purjeista. Meillä menee kahden käyttö vuoden jälkeen, Pohjolalla ja If:llä heti ensimmäisestä vuodesta alkaen.
Posted: Mon Sep 11, 2006 09:24 am
by harald
Veritas tuo ikävähennys on -10% kolmannesta vuodesta.
Posted: Mon Sep 11, 2006 09:32 am
by harald
Lisäyksenä edelliseen, meillä on xxx¤ omavastuu, tämän lisäksi
lasketaan 25% omavastuu vahingon arvosta, mikäli vahinko tuli kilpailun
aikana.
Posted: Mon Sep 11, 2006 09:41 am
by Sinisilmä
harald wrote:Lisäyksenä edelliseen, meillä on xxx¤ omavastuu, tämän lisäksi
lasketaan 25% omavastuu vahingon arvosta, mikäli vahinko tuli kilpailun
aikana.
Eli kun vähennykset lasketaan peräkkäisinä toimituksina ei korvattaa jää juuri ollenkaan

. Jos tulee kyseltävää vakuutuksista voi minulle soitella tai laittaa mailia.
040 557 6444
jussi.karjalainen@fennia.fi