Page 4 of 10

Posted: Wed May 19, 2010 20:53 pm
by Handy
Menipäs sitten akun valinta vaikeaksi.

vm -98 Exide:n akut sanoivat sopimuksen irti vuoden välein. Viime keväällä ostin hädissäni uuden Exiden vanhan rinnalle. Vaihtoehtona tälläkin kertaa olisi ollut ostaa toinen Exide Marine (80Ah), mutta kun tuolle vuoden vanhalle alkulle löytyi muualla tarvetta niin ajattelin että asiaa voisi miettiä enemmänkin. Veneessä on nyt myös jääkaappi joten akkukapasitteetille on ehkä käyttöä.

Adios:n akut on portaiden alla. Niitä oli 3 kpl (startti + 2 huvia). Kaikki nätisti omissa muovilaatikoissaan. Startti-akun vieressä on max 53x32(x28)cm tilaa, joten siihen mahtuisi myös ~200Ah akku. Kahta ~100Ah akkua ei tuohon tilaan oikein taida mahtua.

Olin jo katselemassa AGM akkuja kunnes luin tuon jutun:
harald wrote: Ja jos pähkäilee mitä akkuja kannattaa ostaa, ehdottaisin FAQ:n lukemista ensin:
http://sterling-power.com/support-faq-2.htm
Voiko AGM:ää perustella muulla kuin happojen läikkymättömyydellä? (Vakuutus ei korvaa hapon aiheuttamia vaurioita.) Eikä 200Ah akulle taida löytyä laatikkoa? Kartoituksen jälkeen löytyi tällaiset tuotteet (joille löytyi hinnat):
Exide Expert Endurance 230 Ah: 360¤
Victron AGM 220Ah: 400¤
Haze AGM 215Ah: 450¤
Vetus AGM 225Ah: 565¤
Masterwolt AGM 225Ah: 580¤
Exide Gel 210Ah: 585¤

Pienen arvonnan jälkeen ei tullut päävoittoa, eikä mitään järkiperäistä päätöstä. Speksien selailun ja parin puhelun jälkeen valinta alkoi kallistumaan tuon listan alkupäähän (<500¤). Soitin lopulta myös Exidelle, ja kun sielläkin suositeltiin ensimmäiseksi Expert Endurancea ennen kuin mistään muusta kuin veneakusta on edes ollut puhetta (ja mielummin kuin Gel:iä) niin valinta muodostuikin sitten helpoksi. Tällä kertaa tieto vähensi tuskaa. Tuossa EEE:ssä on korkissa kalvo joka estää nesteiden vuotamisen. Kaasut pääsee kyllä vuotamaan joten nestepinnat pitää tarkistaa kuten muissakin märkäakuissa. Paksummat levyt on myös mainittu esitteessa. Ja latausjännitteestä ei tarvitse huolehtia muuten kuin että sitä on riittävästi (AGM:ssa matalampi jännite).

Kun tähän pisteeseen asti on päässyt niin on ehkä hyvä tehdä vielä tarkistus että onko kenelläkään kokemusta tuollaisesta Exide Expert Endurance akusta (vene)käytössä? Löytyykö halvemmalla parempaa? Tai samaa halvemmalla jostain muualta mistä en osannut etsiä?

Posted: Fri May 21, 2010 10:32 am
by Guest
Tälläinenkin on vielä tarjolla
http://www.reps.fi/fi/frames-prod-batteries-fi.htm

Ostin tuollaisen alkuviikosta joten ei vielä kokemuksia...nyt viikonloppuna näkee.

Tässä on kerrottu tietoja. Latausjännite ym.. ei pitäisi tulla ongelmia.

http://www.reps.fi/datasheetsandmanuals ... 200-12.pdf

Akkupojilta Turusta ostin lähtöhinta 200Ah 350¤ ja kyllä ne hinnan pyöristi.

Olisi löytynyt myös 134Ah, mutta akku oli mitoiltaan "outo" ja sitten on vielä 100Ah, mutta sitä ei ollut hyllyssä.

Itse perustelin tuon AGM akun sillä kun se ei ollut enää kuin 80¤ kalliinpi kuin vesiakku, sekä auto webasto käytöstä AGM on toiminut paremmin kuin "normaali"akku.

Palataan asiaan kun kerrottavaa on.

Posted: Mon May 24, 2010 18:16 pm
by harald
Tähän päivitystä että seurakaveri sai rahansa onneksia luottokunnalta takaisin kun suosittelemani eu solarsystems ei toimittanut paneelia eikä vastannut viesteihin. Nyt sitä koko firmaa ei näytä enää olevan edes olemassa enää.

svb.de kaupasta löytyy 30W paneelia 179,90¤ hintaan. Vink vink Seppo vastauksena puhelintukeen. ebay.de:stä sitten 50W paneelia 119¤ (solarmodul 50 watt).

akkuasiaa

Posted: Wed Mar 16, 2011 23:20 pm
by Make
Minkälaisia akkujärjestelmiä raadilla on veneissään?

Ostin syksyllä FE83:en enkä ehtinyt sillä vielä juurikaan purjehtimaan. Veneessä akut alkavat olla vaihtokunnossa. Siinä on ollut 2 kpl 110Ah akkua kytkettynä ilmeisesti rinnan, niin että esim. starttimoottori ottaa virran molemmista ja laturi lataa saman aikaisesti molempia.

Itse ajattelisin, että olisi hyvä olla erikseen startille akku ja toinen olisi "huviakku", jota voisi ladata kun starttiakku on täynnä. Jostain nimittäin kuulin, että Pentassa olisi säädin latauksen jakoa varten eri akuille (kahdelle akulle). Tätä varten akut pitäisi kytkeä laturiin eri napoihin. Onko tästä tarkempaa tietoa kenelläkään?

Onko tuo mainittu 2x110 Ah vai riittäisikö vähempikin kenties.

Posted: Thu Mar 17, 2011 00:00 am
by VVille
Tuota kaksiakkujärjestelmää taitaa olla useimmilla ja se on hyvä systeemi. Jos jostain syystä onnistuisi käyttämään hupiakun tyhjäksi niin saa vielä koneen käyntiin. Meillä näin ei ole tainnut käynyt, mutta ei toisaalta ole juuri kuluttajiakaan, kun valot on LEDejä, jääkaappia ei ole ja lämmittimenä Safire joka syö virtaa aika vähän, ja lataillaan maasähköillä kun muistetaan. Jos on Webasto tai jääkaappi niin tuo akun tyhjeneminen saattaa olla todellisempi uhka.

Kapasiteettina startti muistaakseni 60 tai 75Ah ja hupi 105Ah, hyvin ovat riittäneet. Starttiakun tuskin tarvitsee olla järin iso, ainakin jos kone on kunnossa ja lähtee ilman suurempaa sahaamista. Tuohan on lopulta suunnilleen puutarhatraktorin kone, tuskin tuo startti syö hirveän suurta virtaa vaikka diesel onkin. Lähinnähän purjeveneen ongelma on koneajon ja siten latauksen vähyys ennemmin kuin kapasiteetin puute. Tätä voi halutessaan auttaa Sterlingin lataussäätimellä Yanmarin tapauksessa, Volvosta en tiedä, siinä voi olla tehokkaampi laturi jo valmiiksi.

Posted: Thu Mar 17, 2011 00:07 am
by harald
Kyllä minä olen ollut erittäin tyytyväinen kahteen rinnakkaiseen akkuun. Noissa on niin paljon pohjavääntöä että kone on aina lähtenyt vaikka lataustaso on päässyt vähän tippumaankin.

Hupiakuston pitää kuitenkin olla mahdollisimman suuri, jotta lataus olisi tehokasta ja vuorokauden prosentuaaliset purkumäärät pysyvät alhaisina.

Tästä löytyy haulla paljon lisää, esimerkiksi juuri 'sterling*' tai kaksiakku* haulla.

kova virta vs. syväpurkaus

Posted: Sun Mar 20, 2011 19:54 pm
by FE-Sillanpää
Starttiakku on suunniteltu sietämään nopeaa kovaa virtaa, hupiakku taas syväpurkausta. Voipa olla ettei pikkudieselin starttaus niin huimia virtoja vie että hupiakun starttikäytöstä aiheutuisi merkittävää käyttöiän lyhenemistä (vai viekö?).

Meillä nyt on yksi starttiakku + 2 hupiakkua. Jääkaappi, autopilotti ym. kuluttavat paljon.

Re: kova virta vs. syväpurkaus

Posted: Sun Mar 20, 2011 20:12 pm
by Joakim
FE-Sillanpää wrote:Starttiakku on suunniteltu sietämään nopeaa kovaa virtaa, hupiakku taas syväpurkausta.
Joo, mutta "veneakku" on yleensä enemmänkin starttiakku kuin hupiakku. Lisäksi starttiakku on mielestäni enemmänkin suunniteltu tuottamaan ei sietämään suurta virtaa. En siis usko, että hupiakku kärsisi suurista virroista, se vain ei kykene antamaan niitä yhtä hyvin. Jos on pari akkua rinnan, starttivirta on aika mitätön akuille.

Ainoa vika mielestäni tuossa Haraldin systeemissä on se, että helpommin voi joutua tilanteeseen, ettei konetta saadakaan käyttöön. Katsastussääntöjenkin (2-luokka) vaatima 2-akkujärjestelmän pääidea on kuitenkin pyhittää starttiakku starttaukselle eli sitä ei vahingossa saa tyhjäksi.

Yanmarin startti vie reilut 100 A, piikki ensimmäisten kierrosten aikana voi olla 300-400 A.

Posted: Sun Mar 20, 2011 22:43 pm
by Artsi
Yanmar 1GM lähtee helposti käyntiin veivistä, jos osaa käyttää puolipuristinta ja joku on antamassa starttinapista "sysäyksen". Harvoin akut menee niin tyhjiksi, että mitään ei tapahdu, kun painaa starttinappula.
Ensimmäisellä FE-kaudellamme akut olivat huonokuntoisia ja webasto vei parina yönä virrat niin, että piti käynnistää veivillä. Hyvin lähti. Joku autokäyttöön tarkoitettu käynnistysapuakkupaketti olisi varmaan kova sana varmuuden vuoksi.

Posted: Mon Mar 21, 2011 10:14 am
by harald
Minä en ole ikinä saanut veivillä koneen käymään. Harjoittelun puutetta ehkä, en tiedä.

Vannomatta paras. Ilmeisesti akkujen uittaminen merivedessä ei ole hyvä juttu sillä eilen kun kävin veneellä oli akut aivan tyhjät. Ei edes led-lamppu syttynyt. Taitaa tulla taas matka akkukauppiaalle.

Meillä on sellainen starttiboosteri, ostettu biltemasta kun edellisessä autossa oli huono akku. Laitteessa on valon lisäksi pieni ilmakompura ja tätä ollaan pidetty mukana pahan päivän varalle. Ehkä joku odyssey toimisi vara-akkuna. Nyt hakemaan minkäkokoisia akkuja on saatavana.

Melko hyvin näyttää akkujen nimelliskapasiteetin C20 mukaan menevän eurohinnat. Eli 60 Ah = 60¤, ja 200 Ah = 188,50¤.

starttiakku varalla

Posted: Mon Mar 21, 2011 11:24 am
by kviljamaa
Meillä on 45Ah starttiakku varalla. Sitä ei käytetä kuin kokeeksi muutaman kerran kaudessa. Pääakusto ja tuo varastarttiakku erotettu 1-2-both-off tyyppisellä vaihtokytkimellä. Moottori lataa sitä akustoa joka valittu pääkytkimellä. Normaalikäytössä käytetään siis vain pääakustoa (2x75Ah). Starttiakun pitää täytenä aurinkokennon lataussäätimen 2-ulostulo sekä maasähkölaturin ylläpitoulostulo. Starttiakku pysyy aina täynnä ja jaksaa tarvittaessa hyvin startata kolmisylinterisen mitsun(sole).

Latausrele tai diodi ei mielestäni tarjoaisi olennaista etua. Nyt mahdollisesti vikaantuvat komponentit vähissä ja vaihtokytkimellä helposti kontrolloitavissa mitä akustoa kulloinkin käytetään.

Jos jotain kinnostaa niin voin lähettää kytkentäkaavion.

Posted: Mon Mar 21, 2011 12:38 pm
by Joakim
harald wrote:
Ilmeisesti akkujen uittaminen merivedessä ei ole hyvä juttu sillä eilen kun kävin veneellä oli akut aivan tyhjät. Ei edes led-lamppu syttynyt. Taitaa tulla taas matka akkukauppiaalle.
Miten olet akkuja uittanut? Westhousecupissako? Miten vanhat akkusi ovat?

Posted: Mon Mar 21, 2011 12:53 pm
by harald
Akut ostin nauvosta kesällä 2008, eli kyllähän niillä on ajettu kolme kautta melkein.

Se taisi olla eräs kovempituulinen WHC kisa jossa ankkuriboksi tulvi ja vuosi vettä sisään. Siinä kohtaa missä meillä on akut oli myös työkalupakki. Pakki oli aivan täynnä vettä joten on syytä epäillä että sitä merivettä on päässyt hiukan akkujen sisäänkin, pienikin määrä riittänee kontaminoimaan niitä.

Nyt kiikarissa joku 185 - 200 Ah yksi akku. Mittojen puolesta pitäisi mennä sillä muistaakseni 23 cm korkeus ei noillakaan ylity, eikä leveyskään päätä huimaa. Pituus-suunnassa pitäisi olla pelivaraa. Pitää mennä mittailemaan.

Posted: Mon Mar 21, 2011 13:04 pm
by Joakim
harald wrote:Akut ostin nauvosta kesällä 2008, eli kyllähän niillä on ajettu kolme kautta melkein.
Aika heikkoa on, jos akut menee noin piloille alle viiden vuoden. Varmaankin latasit täyteen syksyllä eikä mitään kulutusta ole ollut?

Posted: Mon Mar 21, 2011 13:30 pm
by harald
Juuri näin, täynnä olivat. Meneehän ne piloille jos ne saa merivettä sisäänsä vaikka olisivat vain viikon vanhoja?

edit: Samat akut on edelleen käytössä 2013, kyseessä oli huono liitos akkujen monitorointimittarissa. Akut oli Ok.