Motonetissä on valikoima ilmausruuveja letkunipalla. Verkkokaupasta niitä ei vaan löydy. Tarkista nykyisen ruuvin koko ja kierre, tai ota ruuvi mukaan malliksi niin tulee oikea.
Beta 10:ssä on vajaan 1cm mittainen ruuvi (M6 muistaakseni) ja motonetistä löytyi vain 2+cm mittainen. Sekin meni kyllä pohjaan muttei ollut tarpeeksi tiivis joten laitoin siihen mutterin stoppariksi ja prikan ja kumitiivisteen.
Ruuvissa taisi olla nippa 6mm letkulle ja pumppuun sai kiinni vain 8mm letkun. Välissä oli diesel suodatin johon sai sekä 6mm että 8mm letkut kiinni.
Yanmar 1GM savuttaa
Hei,
tuossa olet oikeassa. Aiemmissa keskusteluissa on kyse enemmänkin pa-järjestelmän täytöstä dieselillä ja ilmaus tapahtuu kuvaamallasi tavalla. Joskus olen onnistunut vaihtamaan pa-suodattimem niin, että pelkkä suodatinkupin ilmausruuvin avaus on riittänyt. Mutta, tosi harvoin.
t. Raimo
tuossa olet oikeassa. Aiemmissa keskusteluissa on kyse enemmänkin pa-järjestelmän täytöstä dieselillä ja ilmaus tapahtuu kuvaamallasi tavalla. Joskus olen onnistunut vaihtamaan pa-suodattimem niin, että pelkkä suodatinkupin ilmausruuvin avaus on riittänyt. Mutta, tosi harvoin.
t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Hei,
hieman kokemuksia jakoon. Irroitin polttoainepumpulle tulevan letkun ja laitoin käsipumpun sen jatkoksi. Sen tilavuus on niin suuri, että ehdin pumpata sillä korkeintaan kymmenen kertaa ja letkut tankilta aina siihen saakka sekä vedeneroitin olivat täynnä dieseliä. Sitten vain letku kiinni pa-pumppuun, ilmausruuvi auki ja n. viiden minuutin verran käsin pumppaamista ja suodatinkupista oli kaikki ilma tullut ulos. Pumpusta eteenpäin menevissä letkuissa ei ollut ilmaa, joten ilmausta seuraavissa vaiheissa ei siten tarvinnut tehdä koska kone lähti käyntiin ensimmäisellä yrittämällä. Noin viiden minuutin jälkeen käynti tasaantui täysin. Ilmeisesti pa-pumpun jälkeisissä osioissa oli jotain kökköä.
Sitten tuhannen taalan kysymys: Onko joku keksinyt jotain sivistynyttä keinoa koko pa-järjestelmän puhdistamiseen? Toki kokovartalo dieselpesulla saattaa olla tuntemattomia positiivisia terveysvaikutuksia eikä veneen sisäpesu dieselilläkään ole välttämättä pahasta. Mutta, mutta .... Olipahan sotkuista hommaa!!
t. Raimo
hieman kokemuksia jakoon. Irroitin polttoainepumpulle tulevan letkun ja laitoin käsipumpun sen jatkoksi. Sen tilavuus on niin suuri, että ehdin pumpata sillä korkeintaan kymmenen kertaa ja letkut tankilta aina siihen saakka sekä vedeneroitin olivat täynnä dieseliä. Sitten vain letku kiinni pa-pumppuun, ilmausruuvi auki ja n. viiden minuutin verran käsin pumppaamista ja suodatinkupista oli kaikki ilma tullut ulos. Pumpusta eteenpäin menevissä letkuissa ei ollut ilmaa, joten ilmausta seuraavissa vaiheissa ei siten tarvinnut tehdä koska kone lähti käyntiin ensimmäisellä yrittämällä. Noin viiden minuutin jälkeen käynti tasaantui täysin. Ilmeisesti pa-pumpun jälkeisissä osioissa oli jotain kökköä.
Sitten tuhannen taalan kysymys: Onko joku keksinyt jotain sivistynyttä keinoa koko pa-järjestelmän puhdistamiseen? Toki kokovartalo dieselpesulla saattaa olla tuntemattomia positiivisia terveysvaikutuksia eikä veneen sisäpesu dieselilläkään ole välttämättä pahasta. Mutta, mutta .... Olipahan sotkuista hommaa!!
t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Tehokkain keino on tietysti tyhjentää tankki sekä pyyhkiä kökkö ja paksuimmat öljy/rasvajakeet tankin seinistä mekaanisesti. Voihan sitä yrittää myös pestä vahvoilla liuottimilla. Sopivilla letkuyhteillä pesunesteen saa kiertämään ja homma olis inhimillistä odottelua.
Jotkut asentaa erillisen ison suodattimen ja polttoainepumpun imemään sakkakupista (fuel polishing), mikä vähentänee pesun tarvetta. Väittävät tuon auttavan myös dieselpöpöön. Pesun toistotarpeesta Suomen olosuhteissa kertokoon joku paremmin tietävä.
Noi kumipallopumput on tarkoitettu kannen päällisiin asennuksiin. Ne voi haljeta ja lapota koko tankin pilssiin tai tulikuuman pakosarjan päälle. Jos semmosen päättää kuitenkin asentaa niin kattokaa mihin sen laitatte.
Jotkut asentaa erillisen ison suodattimen ja polttoainepumpun imemään sakkakupista (fuel polishing), mikä vähentänee pesun tarvetta. Väittävät tuon auttavan myös dieselpöpöön. Pesun toistotarpeesta Suomen olosuhteissa kertokoon joku paremmin tietävä.
Noi kumipallopumput on tarkoitettu kannen päällisiin asennuksiin. Ne voi haljeta ja lapota koko tankin pilssiin tai tulikuuman pakosarjan päälle. Jos semmosen päättää kuitenkin asentaa niin kattokaa mihin sen laitatte.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Yanmar 1GM savuttaa
Sattuisiko kenelläkään olemaan tuollaista?
1 kpl 128275-11500 Injector heat-shield cover GM's
Tuon on pyörrekammion ja suuttimen väliin tuleva kuparinen tiiviste/lämpösuoja, kaikkiin GM-malleihin.
1 kpl 128275-11500 Injector heat-shield cover GM's
Tuon on pyörrekammion ja suuttimen väliin tuleva kuparinen tiiviste/lämpösuoja, kaikkiin GM-malleihin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Yanmar 1GM savuttaa
Köytyi. Kiitos taas Mikko!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Yanmar 1GM savuttaa
Jos se pieni käsipumppu ei pumppaa, voi syynä olla että nokka-akseli on just väärässä kohdassa estää pumpun liikkumisen. Silloin pitää kammella kiertää konetta n kierroksen verran ja kokeilla uudestaan. Tuosta löysin vinkin;
https://youtu.be/mOOIw8AH2aI?si=MDftKqFeLAyde_vX&t=455
https://youtu.be/mOOIw8AH2aI?si=MDftKqFeLAyde_vX&t=455
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020