Page 4 of 5

Posted: Thu Aug 29, 2013 11:09 am
by Joakim
This is a very clear 19.2 b) case. Delphia is clearly an obstruction, since you must keep clear of it as a passing boat. Anything you have to keep clear of is an obstruction.

Posted: Thu Aug 29, 2013 11:12 am
by harald
Okey dokey then.

But what if I disregard the colregs, and lift the Delphia anyway?

Posted: Thu Aug 29, 2013 11:20 am
by asalovuo
Petri wrote:Nyt pääsimme siis purjehtimaan käytännössä vapaissa ja sivuttaiseroa oli vielä sen verran että pääsimme vendaamaankin pois vapaasti.
Pääsitte vendaamaan vapaasti mutta ette olisi menneet ohi, jos meillä olisi venda sujunut normaalisti. Nythän ajoitte alapuolelta ohi sillä aikaa kun me selvittelimme vinssiä.
Joka tapauksessa kaikki lasketaan eli jos homma sujuu ei purjeet jää tolppiin eikä vinsseille tule solmuja ja trimmitkin on kohdillaan 100% ajasta...jokainen pieni moka vaikuttaa lopputulokseen. Tämän takia homma onkin hauskaa ja mielenkiinto pysyy yllä vuodesta toiseen.

Eilen toisten tekemät mokat oli vain pienempiä kuin omat :) Taas opittiin paljon eli tavoite saavutettu.

Posted: Thu Aug 29, 2013 11:21 am
by Petri
harald wrote:Okey dokey then.

But what if I disregard the colregs, and lift the Delphia anyway?
I'd say a case of R2 or R69.1 if one starts to intentionally harass boats not racing and unaware of the RRS, though your lifting might be okay in terms of seafaring regulations.

Posted: Thu Aug 29, 2013 11:23 am
by harald
Onko Merellissä styyran vinssi aina se vinssi joka tarketuu?

Tähän voisi auttaa että virittää kuminauhan tai köyden varvaslistaan, jonka kautta skuutti kulkee. Näin skuutti tulee vähän alempaa vinssille, ja viritelmä varmistaa ehkä sen että mikään silmukka ei hyppää vinssille.

Tuohan on puhtaasti skuutin vetämisen ajoituksesta kiinni. Jos ensin ei vedä yhtään, ja sitten repäisee kaiken minkä jaksaa niin engelsmannin todennäköisyys kasvaa.

Voihan tuo olla ihan vinssin kulmastakin kiinni, vs. skuutin tulokulmaan. Tai mikä vain yhdistelmä näistä.

Jossain Rytövaaran veneessä muistan nähneeni ihan rautakaupasta hankitun ovenkahvan ruuvattuna kanteen vinssin edessä ehkä noin 50 cm. Skuutti kulki tämän kautta. Ja vain styyran puolella.

Posted: Thu Aug 29, 2013 11:24 am
by Petri
asalovuo wrote: Joka tapauksessa kaikki lasketaan eli jos homma sujuu ei purjeet jää tolppiin eikä vinsseille tule solmuja ja trimmitkin on kohdillaan 100% ajasta...jokainen pieni moka vaikuttaa lopputulokseen. Tämän takia homma onkin hauskaa ja mielenkiinto pysyy yllä vuodesta toiseen.
En kyllä tiedä, joka kerta kun sitä ottaa turpiin jonkun tuollaisen fiban takia niin alkaa vain miettimään enemmän SailX:n pelaamista ja toivomaan talvikautta :)
Ainakin mulle teknisesti virheetön suoritus on lähtökohta ja minimivaatimus, kaikki sen alle on epäonnistumista, sen takia SailX onkin kiva kun venda menee aina nappiin enterin painamisella :D

Posted: Thu Aug 29, 2013 11:49 am
by asalovuo
harald wrote:Onko Merellissä styyran vinssi aina se vinssi joka tarketuu?

Tähän voisi auttaa että virittää kuminauhan tai köyden varvaslistaan, jonka kautta skuutti kulkee. Näin skuutti tulee vähän alempaa vinssille, ja viritelmä varmistaa ehkä sen että mikään silmukka ei hyppää vinssille.

Tuohan on puhtaasti skuutin vetämisen ajoituksesta kiinni. Jos ensin ei vedä yhtään, ja sitten repäisee kaiken minkä jaksaa niin engelsmannin todennäköisyys kasvaa.

Voihan tuo olla ihan vinssin kulmastakin kiinni, vs. skuutin tulokulmaan. Tai mikä vain yhdistelmä näistä.

Jossain Rytövaaran veneessä muistan nähneeni ihan rautakaupasta hankitun ovenkahvan ruuvattuna kanteen vinssin edessä ehkä noin 50 cm. Skuutti kulki tämän kautta. Ja vain styyran puolella.
Styyran vinssi on juurikin ongelmallinen. Täytyypä vielä miettiä mitä sille tekee...jotain on tehtävä kuitenkin.
Eilen 75% ko. vinssin vendoista päätyi solmuun.

Posted: Thu Aug 29, 2013 11:52 am
by Petri
asalovuo wrote:
Styyran vinssi on juurikin ongelmallinen. Täytyypä vielä miettiä mitä sille tekee...jotain on tehtävä kuitenkin.
Eilen 75% ko. vinssin vendoista päätyi solmuun.
Onko se se sama ongelma mikä oli LM:issä, pakkohan sen on olla trimmaajageometrinen asia koska meidän kahden kiskoessa köysiä ongelmaa ei tullut esiin. Eli talven aikana vain Tuuli ja Rea venytykseen niin ongelma poistuu ;)

Posted: Thu Aug 29, 2013 12:08 pm
by asalovuo
Petri wrote:
asalovuo wrote:
Styyran vinssi on juurikin ongelmallinen. Täytyypä vielä miettiä mitä sille tekee...jotain on tehtävä kuitenkin.
Eilen 75% ko. vinssin vendoista päätyi solmuun.
Onko se se sama ongelma mikä oli LM:issä, pakkohan sen on olla trimmaajageometrinen asia koska meidän kahden kiskoessa köysiä ongelmaa ei tullut esiin. Eli talven aikana vain Tuuli ja Rea venytykseen niin ongelma poistuu ;)
Täsmälleen sama...
Tuohon vaikuttaa niin moni asia, että ongelman poisto saattaa jopa vaatia hieman harjoittelua :)

Posted: Thu Aug 29, 2013 12:10 pm
by Petri
asalovuo wrote:
Petri wrote:
asalovuo wrote:
Styyran vinssi on juurikin ongelmallinen. Täytyypä vielä miettiä mitä sille tekee...jotain on tehtävä kuitenkin.
Eilen 75% ko. vinssin vendoista päätyi solmuun.
Onko se se sama ongelma mikä oli LM:issä, pakkohan sen on olla trimmaajageometrinen asia koska meidän kahden kiskoessa köysiä ongelmaa ei tullut esiin. Eli talven aikana vain Tuuli ja Rea venytykseen niin ongelma poistuu ;)
Täsmälleen sama...
Tuohon vaikuttaa niin moni asia, että ongelman poisto saattaa jopa vaatia hieman harjoittelua :)
Pöh
Image

Posted: Thu Aug 29, 2013 12:28 pm
by Joakim
harald wrote:Okey dokey then.

But what if I disregard the colregs, and lift the Delphia anyway?
Then anyone in the race or race committee could protest against you for breaking the rules. I guess this would be under rule 2.

Posted: Thu Aug 29, 2013 12:45 pm
by alex
harald wrote:But what if I disregard the colregs, and lift the Delphia anyway?
Then she has to comply with COLREGs and alter her course to avoid collision and any of the racing boats or racing committee could protest you for breaking R2.

Posted: Thu Aug 29, 2013 13:32 pm
by risto
Petri wrote: Lähtöaluetta ihmetellessä pisti silmään että virtaus irtoaa rannan luona ja kääntyy vastaan, joten vähän jo oli ideana että ranta-aluetta tulisi vältellä maaliintulossa. Vähänpä siitä sitten jäi päähän kun 100 minuutin purjehduksen jälkeen n. 20 metriä linjasta ajamme vielä silloin hyvässä tuulessa ja vendaamme styyralle kohti poijua kunnes tuuli kuolee täysin. Vauhtia 1,2 solmua, kauempana takana rantaan ajanut Merelli reiän ulkopuolella 3 solmun vauhdissa ja vaikka kuinka yritämme pitää vauhtia päällä ja ajaa reiästä ulos, Merellin vendatessa kohti linjaa on pakko vendata kun tuuli on vihdoin alkanut jo vähän tuulemaan. Eipä auta kun Merelli painaa paremmassa tuulessa kerätyllä vauhdilla ohi ja tiukille meni ettei Liliekin saanut kiinni.
Tragikoomiseksi tuon tekee se että pari minuuttia aiemmin Harald oli mennyt maaliin samoilta paikoilta missä me parkkeerasimme ja 10 metrin päästä meistä Tyyne+ painaa maaliin eri halssilla.
Oletan että tuo yksityisparkki maksoi myös tasoitetussa ajassa liikaa ja n. kakkossijan sijasta sijoitus lienee 5-6.

Tracki on upattu, mutta eipä tässä oikein mitään muuta mielessä ole kuin vitutus siitä ettei tajunnut lähteä sieltä rannasta pois jo aiemmin. Lautakunnalla oli varmasti hauskaa :)
Minua hymyilytti, kun tultiin isommalla veneellä vihreää keppiä hipoen maaliin samalla kun Olga kellui paikallaan keula eri suuntaan osoittaen. Eli me tultiin kovalla itseluottamuksella kohti linjaa ajatuksella "kyllä sieltä joku nostava vielä tulee tai ainakin vendataan ihan viime tipassa". Eipä tarvinnut vendata kun 30m ennen vihreää tuli aivan maaginen nosto, jolla pääsi suoraan maaliin.

Mitä tästä opimme? Ei kannata hötkyillä vaan ajaa loppuun asti kohti maalia.

Posted: Thu Aug 29, 2013 14:34 pm
by Petri
Tossa on vaan se pieno haaste että meiltä loppui jo vesi, eli tota vaihtoehtoa ei ollut :) Virhe oli juuri siinä että lähdettiin toivomaan sitä nostoa (ks. Tracki, tultiin ihan chalottan linjaa) ja venda meni liian myöhäiseksi. Olisi alunperin pitänyt tähdätä poijuun mutta antin ollessa alla en uskaltanur päästää merelliä vapaaksi rantaan. Eli monesta vaihtoehdosta otettiin surkein mahdollinen.

Posted: Thu Aug 29, 2013 17:32 pm
by Cage
Interesting, how should actually the sentence "A vessel under way, including a boat racing, is never a continuing obstruction." in the definition of of an obstruction be understood? That it should be considered as an obstruction or that it is in fact not an obstruction at all? As in this case the obstruction would not have been something momentary like a rock etc., but of a more lasting kind.

EDIT: Never mind, the Delphia should in this case be considered as an obstruction. Out on the court I was reading the situation along the lines Harald initially interpreted it as well. Good we got this sorted out and let's hope boats in the future would keep clear when they see that boats are racing. I'm sure the Delphia will...

Sorry Alex, it got a bit tight for you there, I pulled down when I noticed you're running out of space.