Ei EspooGP:tä elikäs Sprinttikisaa sen sijasta

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Siellä videon perusteella puhutaan. Tämä on hieno homma. Se valkopukuinen miehistön jäsen tukalla puhuu, etkä käännä päätä. Tämä on todella hyvä juttu, muissa veneissä voisi ottaa oppia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Aika hieno venda meiltä 14:30 kohdassa.

Missä on muuten HUS videot?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja todella hyvä loppukanetti videolle! :) :madlaugh:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote: Jooh, no itsehän en noita enää viitsi katsella, ei tule ajamisesta ja taktiikasta mitään jos yrittää samalla trimmata, sen verran kuitenkin ollaan tällä porukalla ajettu että olen tietoisesti lopettanut turhan neuvomisen ja annan kundien itse arpoa hommat kasaan, no, kuten aikanaan kisassa todettakoon niin tuon videolla näkyvän styyra-paara keissin jälkeen tuli vähän läksytettyä gastia siitä mitä "laske vähän" tarkoittaa :)
Oppi meni kyllä varmaan perille. Ellei muuta niin jokainen tajuaa miten paljon tuollaisessa väistössä häviää matkaa.
Petri wrote: Lähinnä eroa syntyy siitä kuka on trimmaamassa, vakiotrimmaaja vetää aika hyvin trimmiin tatsilla mutta jos piano on vetämässä purjetta trimmiin niin vielä ei ihan osu samalla tavalla kohdilleen, se on vain elämää mutta ei tuossa mitään oppisi jos jokainen tekisi vain sokeasti samaa hommaa laput silmillä. Ja pitää muistaa yhä ettei me vedetä tätä hommaa kisaprojektina vaan enemmänkin muutenkin yhdessä asioita tekevä porukka sitten myös purjehtii yhdessä, sen takia otetaan asiat rennosti ja ei sen kummemmin stressata siitä mitä pitäisi tehdä.
Trimmimerkeillä saa kyllö pienen edun tuohon trimmaajan vaihteluun, tälle vuodelle vaan vaihdettiin skuutit (tai siis, vanhat skuutit löytyivät) ja merkkien laitto on jäänyt väliin, katsotaan nyt jos ehtisi käydä ulkonakin joku kerta ennen tulevaa sprinttiä niin ehkä ehtisi tehdä jotain asialle.
Juuri noitten em. juttujen takia kannattaa teipata ne niin, että voi tiukassa paikassa toistaa hyväksi todetun trimmin. Oli sitten skuuteissa kuka vain, niin tiukassa paikassa nuo on aivan ässät.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

harald wrote:Toinen huomio on että fokan voi kiristää kireämmällä niin, että takaa katsottuna sen takaliikki on ylävantin tai ennemmin maston suuntainen.

Image

Nyt tuo fokan takaliikki on mielestäni liian kaareva, ja se voisi olla suorempi.

Tämä on tietenkin miehistöpaino/tuuleennopeus juttu, jota voit käyttää olkinukkeena taas. Mutta katsokaa ihmeessä ne teipit niihin skuutteihin niin että tiedätte milloin se takaliikki on suora, ja milloin liian auki.
Vertaan tuohon;

Image

Kevyemmän tuulen trimmi tosin, mutta takaliikin suunta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Siellä videon perusteella puhutaan. Tämä on hieno homma. Se valkopukuinen miehistön jäsen tukalla puhuu, etkä käännä päätä. Tämä on todella hyvä juttu, muissa veneissä voisi ottaa oppia.
Joo no tuo malli on tullut ihan siitä että jatkuvasti olen vaatinut sitä että antavat inputtia, tottakai sitten joskus tulee vääriä arvioita mutta sitä kautta opitaan. Toki valitettavasti juuri vakitrimmaaja on poissa mahdolliselta sprinttikakkoselta joten ihan samanlaista feediä ei tule muilta gasteilta. En mä meillä leikkareitakaan katso vaikka keulaosasto aina valittaakin ettei niitä osaa katsoa :)

HUS-videot ovat tuossa verkkolevyllä, pitää vähän miettiä miten niitä käyttää, nämä sprinttilähdöt ovat siitä hyviä että voi vaan dumpata koko pätkän kerralla.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Laita nyt vain ne videot jakoon, joku koostaa niistä sitten jotain.

Olgan purjehdukset näyttää juuri sen että parin vuoden aikana oppii aika paljon.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onko Olgassa sisäskuutteja? Inf*ckereita siis.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

harald wrote:Ja todella hyvä loppukanetti videolle! :) :madlaugh:
Tätä siis tarkoitin;

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Palatakseni takaisin aiheeseen, päätetäänkö että ajetaan kaikki samalla etupurjeella? Eli kolmosella vai ykkösellä, mutta ei ristiin?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote: Miessaarenselällä löytyy kuitenkin riittävästi tilaa kaikilla ilmansuunnilla, vaihtoehtohan on sitten ns. Larun selkä elikäs tiististen lähtöalue.
Larun selkä on sitten no-go zone, siellä on muita porukoita järjestelemässä omiaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sain juuri viestin että poijut järjestyy.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Onko Olgassa sisäskuutteja? Inf*ckereita siis.
On toki, tuossa kelissä ajettiin kyllä ne aika auki. Toki mainittakoon että me ei mitenkään hirveästi ehditty hakemaan trimmejä kun piti suorittaa meripelastusta lautakunnalle, samaan aikaan te taisitte vetääkin trimmivetoja edestakaisin ;)

Etupurjeen lukitus olisi kieltämättä ihan ok, ei tule tarvetta turhaan kiiressä rutata purjeita sisään veneeseen jos keli muuttuu. Mutta katsotaan nyt ehkä vielä keli läpi ja toki se että onko kaikilla nyt varmasti kelvollinen kolmonen (Bajan?), vähän nihkeää on ajaa jossain 3-4 m/s kelissä kolmosella.

LM:istä videota on 7gigaa, en usko että kukaan tahtoo koostaa siitä mitään :)
Tällä kuppaisella ADSL:llä menee 20h uppia toi minnekään, kyllä mä tässä joku päivä vielä kerkiän editoimaan noita jotenkin, johan nyt jo 2 kuukauden päästä sain FE-sprinttimatskuakin ulos.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ei meidän tarvitse ajaa niitä trimmiajoja, meillähän on ne teipit. Tähän ei edes hymiötä.

Mielestäni voitaisiin päättää että jos on se 8 kn tosituulta tai yli niin se on ykkösen kielto. Viestitetään niin että lautakuntaaluksessa on fendari ylävantissa?

Jos Bajanissa ei ole kelvollista kolmosta niin päätetään sitten jotain muuta. Charlottanin kolmomen on kyllä aika hyvin purjehdittu, tarkoittaen että sen metkat on opittu. :)

Anna tikku, niin minä uppaan ne?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Voi sitä tikkuja vaihdella, jos on kiire niin keksitään jotain pikaisesti, viimeistään vikan WHC:n jatkoilla CM:ssä?

Muttajoo, sääli vaan että tänä vuonna tulee niin vähän maileja pinnassa ja normiporukalla, ei oikein juurikaan pääse kehittymään vaan pikemminkin junnataan samalla tasolla. Ehkä ensi vuonna sitten tai sitten ei, kyllä nuo lenssiajon hienouksien hakemiset vaativat enemmän keskittymistä itse asiaan.

Itse taas olen "vahvasti" ykköskieltoa vastaan, tulee kalliita maileja tuolle ykköselle kun ei sitä ole mitenkään liikaa päässyt käyttämään tänä vuonna :twisted: Muttajoo, jos kaikilta löytyy kelvollinen kolmonen niin ehkä enemmänkin joku 10 knots voi hyvin olla rajana sille.
Post Reply